• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfa Romeo wil opnieuw de strijd aangaan met Mini

Auteur: machielvdd, gepost 8 november 2021 om 16:57 – 21 Reacties

Betekent dit dat de MiTo een opvolger krijgt? Nee.

‘Premium’ auto’s waren van oudsher grotere auto’s. Rond de milleniumwisseling kreeg BMW echter een briljante inval: wat als we nu eens een compacte premium auto neerzetten? De rest is geschiedenis.

Bij Alfa Romeo dachten ze: wat Mini kan, kunnen wij ook. Dit resulteerde in de MiTo, die maar liefst twaalf jaar in productie is geweest. Hoewel de MiTo zeker geen flop was, heeft dit model geen vervolg gekregen. Net zo min als de Giulietta. Daarmee zijn de compacte auto’s uit het gamma van Alfa Romeo verdwenen.

Dat zal echter niet zo blijven. De Italianen gaan onder de hoede van Stellantis het gamma weer naar onderen uitbreiden. De Stelvio krijgt om te beginnen een kleiner broertje in de vorm van de Tonale. Dat zullen jullie inmiddels wel weten, want er komt zo ongeveer maandelijks een bericht dat deze auto is uitgesteld.

Alfa’s CEO Jean-Phillipe Imparato hint er nu echter naar dat er nog een compacter model komt. Deze zal op zijn beurt onder de Tonale gepositioneerd worden. Deze auto moet opnieuw de concurrentie met Mini aangaan.

Betekent dit dat het een B-segment hatchback wordt? Nee, natuurlijk niet, want we leven in 2021. Het wordt dus een cross-over. Dit zou dan de derde cross-over worden van Alfa Romeo. Als we even niet opletten bouwt Alfa straks alleen nog maar cross-overs.

Er is ook al een naam bekend. Volgens Italiaanse media gaat de kleinste Alfa Romeo Brennero heten. Dat klinkt aannemelijk, aangezien de Stelvio en de Tonale ook hun naam te danken hebben aan een bergpas.

Alfisti zullen niet direct staan te springen bij het horen van dit nieuws, maar je kunt niet zeggen dat het een onverstandige keuze is van Alfa Romeo. Ja, wij zouden bij Autoblog ook het liefst zien dat Alfa met een 6C komt, maar de schoorsteen moet ook roken.

Via: Automotive News Europe

Ook interessant!

  • Nieuwe info over Alfa Romeo Tonale gelekt
    Nieuwe info over Alfa Romeo Tonale gelekt
  • Introductie van de Alfa Romeo Tonale is 'al' over twee weken!
  • Introductie Alfa Romeo Tonale
    Introductie Alfa Romeo Tonale nadert met rasse schreden
  • Alfa Tonale uitgesteld
    Komst Alfa Tonale uitgesteld. Ja, alweer.

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, jean-philippe-imparato, Mito, Tonale

Vorig bericht: « Porsche 992 GT3 Touring rijtest
Volgend bericht: Dit is de traagste politieauto ter wereld »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    8 november 2021 om 17:03

    Als je op Alfa Romeo googled krijg je dit te lezen: Alfa Romeo – Het merk van de emotie.

    De spijker op zijn kop. Veel meer is het niet. 2 modellen. En doen of het er 6 zijn.

    Over Spykers gesproken. Alfa Romeo.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      8 november 2021 om 18:11

      @pomoek: over Spyker gesproken. Die merkrechten zouden toch eindelijk echt verkocht worden?! Ik snap die curator niet. Waarom zou iemand meer geld in Spyker willen steken als je er jokkebrok en luchtkastelen bouwer Victor Muller erbij moet nemen? Ik zou iig liever alles over willen nemen en zelf een nieuw plan uitvoeren.

      Login om te reageren
  2. str8six zegt

    8 november 2021 om 17:40

    Tja, zoals alfa altijd doet: nu roepen om vervolgens een decennium later aan te kondigen dat het model toch niet komt of wordt uitgesteld met nog een decennium.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 november 2021 om 17:45

      Of vanaf nu gaat het anders. De Fransen maken wat moois op basis van de Peugeot 2008 en de Italianen mogen het produceren. Al doen ze dat maar half zo briljant als ze van de 208 een Corsa hebben weten te bakken, dan komt dat wel goed.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        8 november 2021 om 18:56

        Ja, inderdaad. Ik vond dat ze die nieuwe Corsa op basis van de 2008 toch aardig snel op de markt hadden.

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      8 november 2021 om 18:56

      Laten we Alfa Romeo vooral niet te vroeg afschrijven. Nu FCA met PSA gefuseerd is tot Stellantis, hebben ze een warenhuis vol prachtige techniek tot hun beschikking. Platforms, aandrijflijnen, alles ligt al klaar bij PSA. Alleen even een Alfa Romeo koets tekenen, in de DS-schappen kijken voor wat meer premium leer en klaar is Carlo.

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        8 november 2021 om 22:05

        @Edge: daar teken ik voor! Prachtige auto’s maar ze voegen vaak niet de daad bij het woord. Wellicht dat Stellantis daar idd verandering in brengt. Zou mooi zijn.

        Login om te reageren
      • meneerdemeneer zegt

        8 november 2021 om 23:06

        @Edge: Tja, zo makkelijk is dat in Duitsland, zelfs in Frankrijk. Maar in Italië krijgen ze dat niet van de grond.
        Jammer is dat!

        Login om te reageren
  3. lithiumion zegt

    8 november 2021 om 17:49

    Ergens in triest; AR maakte de mooiste auto’s ooit en het enige waar men AR van kent is het roestspook en uitstellen van modellen…

    Login om te reageren
    • Paul58 zegt

      9 november 2021 om 08:47

      @lithiumion: eens, zelf gelukkig niks van aangetrokken toen ik mijn eerste kocht. Tot op de dag van vandaag altijd plezier gehad en vele Alfa’s gehad. Blijven voor mij toch echt heerlijke auto’s met erg lekker en sportief weggedrag. Af en toe een uitstapje gemaakt, keer naar BMW, Saab en VW maar toch altijd terug weer teruggekomen bij AR.

      Login om te reageren
  4. martinus.tussengas zegt

    8 november 2021 om 17:50

    Alfa wie?!

    Login om te reageren
    • Paul58 zegt

      9 november 2021 om 08:31

      @martinus-tussengas: Brennero?

      Login om te reageren
  5. kennone zegt

    8 november 2021 om 19:09

    Ik rij nu zo’n ding, kan je vertellen dat qua rijden de mini van dat bouwjaar wel echt beter rijd maar gek genoeg minder betrouwbaar is.

    Login om te reageren
  6. rwdftw zegt

    8 november 2021 om 19:46

    Maak mij maar wakker als ik daadwerkelijk een proefrit in een nieuw model van Alfa Romeo kan maken. Of als het merk wordt opgeheven. In ieder geval welke het eerst komt.

    Login om te reageren
  7. bernoulli zegt

    8 november 2021 om 19:50

    Las ook ergens een Alfa CEO die aan het roeptoeteren was over een elektrische Giulia die in 2 seconden op de 100 zat ergens in 2027. Tegen die tijd zitten we waarschijnlijk bij facelift 9 van de 2.0 diesel.

    Login om te reageren
  8. vetnek zegt

    8 november 2021 om 20:16

    “you can’t be a true petrolhead until you’ve owned an Alfa Romeo” – J. Clarkson

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      8 november 2021 om 20:24

      @vetnek: wel waar. Ik had een echte haat liefde verhouding met mn 156 1.8 twin spark. Het airbagklepje liet steeds los. De bak kraakte bij het terugschakelen naar zn 2e versnelling. Hij liep stationair niet echt regelmatig… de katalysator moest vrij snel vervangen worden om door de apk te komen. Maar wat was t een fijne auto. Met zn prachtige rode klap sleutel… die ook steeds uit elkaar viel nu ik eraan denk.

      Login om te reageren
      • Paul58 zegt

        9 november 2021 om 08:30

        @rutgerg: je hebt dus ervaring gehad met een tweedehands auto? Als je dit als haat/liefde ziet heb ik dit met minimaal 4 automerken;)

        Login om te reageren
  9. goodvibrations zegt

    9 november 2021 om 10:35

    De overgang naar elektrisch lijkt mij een perfect moment om 1 basis te maken voor heel stellantis, zonder dat je pijnlijke concessies moet doen op techniek van alfa. Laat Alfa zich maar bezighouden met een goed onderstel en een mooie ex- & interieur. Beetje het Cupra van de Stellantis groep..

    Login om te reageren
  10. vpowert zegt

    9 november 2021 om 12:03

    Prima plan! Het valt of staat met de uitvoering, maar het plan lijkt me top. Op basis van de het e-CMP platform van de 2008/DS3 Crossback/Mokka kan Alfa vast wel iets leuks maken. Het B-SUV segment kent weinig premium aanbod; eigenlijk alleen de DS3 Crossback en de Audi Q2. Daar lijkt me wel ruimte voor meer. De MINI Countryman en Mercedes-Benz GLA zijn meer C-segment SUVs. Hopelijk is er op het e-CMP platform ook een wat krachtigere elektromotor mogelijk voor wat meer Alfa waardige prestaties.

    Login om te reageren
  11. p993 zegt

    10 november 2021 om 20:30

    Pijnlijk…ander woord schiet me niet te binnen

    Je gunt het ze zo met een autohart, wetend dat het toch weer niet gaat lukken…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North