• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfa Tonale scoort opmerkelijk in elandtest

Auteur: willeme, gepost 12 december 2022 om 13:01 – 17 Reacties

Alfa Tonale elandtest

De elandtest is ook voor de Alfa Tonale een hele uitdaging. Zoals dat voor elke auto is, maar hoe doet de teennagel het eigenlijk?

Tot 1997 had nog niemand van de elandtest gehoord. De Mercedes-Benz A-Klasse maakte furore door om te rollen in een snelle uitwijkmanoeuvre van Teknikens Värld. Een combinatie van stuggere vering en standaard ESP zorgde ervoor dat de kleine Mercedes-Benz stabiel werd. Maar ook voor andere auto’s was en is de elandtest een beruchte opgave.

Bij KM77, de Spaanse tegenhanger van Teknikens Värld, doen ze in principe dezelfde test. Ze rijden met nieuwe auto’s en onderwerpen deze aan de elandproef. Niet alleen is het van belang of de auto deze slalom aankan, maar ook met welke snelheid en misschien nog wel belangrijker, hoe de auto zich houdt. Onlangs was een Alfa Romeo het lijdend voorwerp.

Alfa Tonale elandtest

De Alfa Romeo Giulia kwam er zeer goed vanaf. Een relatief laag gewicht, ideale gewichtsdistrubitie, laag zwaartepunt, precieze en directe besturing gecombineerd met achterwielaandrijving missen hun uitwerking niet. Hoe doet de Alfa Romeo Tonale het dan?

Alfa Tonale elandtest

Het is immers toch de Alfa Romeo onder de compacte premium crossovers. De auto in kwestie is de Tonale met de 131 pk sterke viercilinder, gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling en zeven voorwaartse verzetten. Ondanks die bijzonder bescheiden aandrijflijn, was de auto een speciale uitvoering (de Edizione Speciale) met enorme 20 inch patta’s en 235/40 20 Pirelli P Zero-banden!

En wat was de snelheid dan?

Heel veel heeft het niet mogen baten, want de behaalde prestaties waren niet denderend. De reden is de elektrische assistent, het ESP. Normaal gesproken is deze juist veel te duidelijk aanwezig en remt ‘ie de boel te veel af. Daar was nu geen sprake van.

De testcoureur merkte op dat de ESP juist helemaal niets deed, waardoor het lastig was om de controle te behouden op hogere snelheden. De hoogst behaalde snelheid is 74 km/u, niet heel erg denderend voor een auto op Pirelli P Zero-rubber.

Dat is vrij opmerkelijk, want een veelgehoorde klacht is dat het ESP juist te vroeg en/of te heftig ingrijpt. In dit geval was juist een beetje remwerking op een achterwiel gewenst voor iets meer stabiliteit. Aan de andere kant: als het probleem vooral softwarematig is, kan Alfa het vrij eenvoudig aanpassen.

De video kun je hieronder bekijken:

De rijtest met Wouter hebben we uiteraard ook voor je:

Meer lezen? Dit zijn alle Alfa Romeo crossovers door de jaren heen!

Ook interessant!

  • Dit gaat de Alfa Romeo Tonale kosten
  • Zo wil Alfa meer auto's gaan verkopen
  • Alfa Romeo Tonale Quadrifoglio is een lekkere compacte dikzak
    Alfa Romeo Tonale Quadrifoglio is een lekkere compacte dikzak
  • Alfa Romeo Tonale
    Alfa Romeo Tonale eindelijk nu echt hier!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

965, Alfa Romeo, crossover, edizione-speciale, elandtest, esp, km77, slalom, Tonale, Video

Vorig bericht: « Nieuwe teambaas Ferrari koopt huis in Maranello
Volgend bericht: Gaat de Hot Hatch uitsterven in Europa? »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghengiskhan zegt

    12 december 2022 om 13:23

    Ach, de aantallen elanden die je in Italië tegenkomt zal niet erg groot zijn. Zie het probleem niet zo.

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      12 december 2022 om 13:36

      Maar het is geen Ypsilon, ik vrees dat deze ook buiten Italië wordt verkocht.

      Login om te reageren
      • (ooo--V--ooo) zegt

        12 december 2022 om 19:05

        Zeker, maar ik vrees niet in grote getalen

        Login om te reageren
  2. rollingstoned zegt

    12 december 2022 om 13:26

    -edit: Dankjewel!-

    Als het inderdaad een softwarematig probleem is dan is het vrij eenvoudig om het op te lossen.

    Login om te reageren
  3. William zegt

    12 december 2022 om 13:34

    Op de tweede foto staat de horizon wel erg scheef. Verbijsterend dat professionele fotografen en de Stellantis marketing mensen zulke fouten maken.

    Login om te reageren
    • z3cabby zegt

      12 december 2022 om 14:47

      Dat is geen fout, maar een bewuste keuze. Door de camera te ’tilten’ ontstaat er meer dynamiek in de foto. Een bekende techniek om snelheid in foto’s te krijgen! Het is eerder een fout als de horizon maar een heel klein beetje scheef staat. In dat geval is het vaak een amateur of een pro die te weinig oog heeft voor wat recht is.

      Login om te reageren
    • potjak zegt

      12 december 2022 om 15:22

      Ik denk eerder dat een “creatieve” contentmanager (buiten Alfa Romeo) de plaatjes naar smaak heeft “bewerkt”.

      Login om te reageren
  4. racerx zegt

    12 december 2022 om 13:40

    Teennagel… briljant. 😂 Even een software update uitrollen en klaar, vind het nog steeds geen mooie auto (geldt voor 99% van de crossovers en suv’s).

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 december 2022 om 16:16

      Aan de flank vind ik het een heel sterk design, maar van voren en achter valt zo verschrikkelijk op dat de wagen te smal is voor deze hoogte.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        12 december 2022 om 18:01

        Dat is exact hoe ik er ook over denk, vreemd geproportioneerd…

        Login om te reageren
  5. gwnbmw zegt

    12 december 2022 om 13:44

    tja, ik vind dit altijd een, om het op zijn minst te zeggen, bijzondere en weinig zeggende test. geen idee hoe de Spanjaarden hem doen, maar bij de originele test (waarbij dus de a klasse omrolde), werd het gaspedaal nooit losgelaten en er werd zeker niet geremd. dat lijkt mij toch het eerste wat je doet als je uitwijkt voor een groot gevaarte op de weg, keihard op de rem trappen.

    Login om te reageren
  6. flyerbunch zegt

    12 december 2022 om 14:23

    Update?

    Login om te reageren
  7. Exit Luminar zegt

    12 december 2022 om 14:43

    En het eerste wapenfeit is

    Motor E scooter van Mattel.

    Hahaha klink ik gek?

    Login om te reageren
    • mopar70 zegt

      12 december 2022 om 16:51

      Ja.

      Login om te reageren
  8. Ilquadrifoglio zegt

    12 december 2022 om 23:49

    Teennagel?!

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      13 december 2022 om 06:42

      in het Engels Toenail, en dat lijkt op Tonale.

      Login om te reageren
      • Ilquadrifoglio zegt

        13 december 2022 om 10:26

        Je moet het ook niet op een Engelse manier uitspreken. Veyron en Chiron zijn ook altijd vermakelijk

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North