• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Allard Kalff: ‘De Formule 1 is nu veel te veilig’

Auteur: hayte, gepost 30 oktober 2020 om 20:56 – 67 Reacties

Allard Kalff

De voormalig Formule 1-verslaggever Allard Kalff vindt dat de Formule 1 nu veel te veilig is.

De halo rondom de bestuurder, het HANS-systeem van de helmen, al dan niet virtuele safety cars. Over de afgelopen decennia is de Formule 1 een stuk veiliger geworden voor bestuurders. Er gebeuren nog steeds ongelukken en helaas hebben die ongelukken soms een dodelijke afloop, maar het is zeker stukken veiliger geworden dan het ooit is geweest. Goed nieuws, zou je denken, maar daar is niet iedereen het mee eens. Zo vindt Allard Kalff dat de Formule 1 nu té veilig is geworden, zegt hij bij de BNR Nationale Autoshow.

Als je een prestatie levert, dan moet daar wel een risico-element aan vastzitten. Het is net als wanneer iemand gaat koorddansen over de Grand Canyon, maar dan met een touw waardoor hij niet meer dan tien meter kan vallen. Dat is een stuk minder spannend dan wanneer hij geen touw heeft.

Allard Kalff

Wat hem betreft waren de races van vroeger, toen hij daar nog verslag van deed, dan ook een stuk spannender. Kalff was van 1995 tot 2000 verslaggever en pitreporter voor RTL. Daarvoor werkte hij als verslaggever voor Sportnet en Eurosport. Niet alleen het racen was in die ‘goeie oude tijd’ beter, maar ook het verslaggeven.

Begin jaren ’90 liep je zo bij Lotus naar binnen, toen Johnny Herbert en Alex Zanardi daar reden, om een kopje thee met ze te drinken. ‘Johnny zit boven, neem maar een kopje thee voor hem mee’, hoorde je dan. Uiteindelijk bleef ik daar zitten tot de debrief van de kwalificatie, kon ik zo meekrijgen wat ze allemaal voor de race wilden aanpassen.

Allard Kalff

Kalff was vrijdag bij de Nationale Autoshow, om te praten over zijn nieuwe boek, Leven in de Racerij. Deze biografie is vandaag uitgekomen. In het boek vertelt hij vooral over hoe het is om ’terecht te komen in een wereld waar je heel normaal aan tafel zit met George Harrison, Michael Schumacher en Jos Verstappen’. Zijn carrière als autosportcoureur komt ook aan bod, zij het in beperkte mate. “De verhalen over wat ik met die mensen heb meegemaakt, vind ik leuk om te delen. Veel leuker dan of ik wel of niet wereldkampioen ben geworden.”

Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: een overzicht van welke elektrische auto’s dit jaar nog leverbaar zijn. En Wouter rijdt in de BMW M2 CS.

Ook interessant!

  • Beitske Visser: ook vrouwen kunnen in de Formule 1 rijden
  • Nederlandse coureur twijfelt aan toekomst Formule E
  • moedige coureurs
    Moedige Formule 1-coureurs worden straks beloond
  • Dit kun je verwachten van de sprintraces in de Formule 1

Nieuwste artikelen

  • Dit is de goedkoopste Lancia Beta Spider Zagato van Marktplaats
  • Kwalificatie F1 Monaco: wie wint de pole en dus de race in het Prinsdom?
  • De Bovensiepen Zagato is een hele dikke BMW
  • BREEK: kinderzitjes bevatten levensgevaarlijk PFAS
FacebookTweetPinLinkedIn

Alex-Zanardi, allard-kalff, bnr-autoshow, Formule 1, Johnny Herbert, Lotus, Michael Schumacher, Racing

Vorig bericht: « Polestar 2 krijgt tweede terugroepactie in een maand tijd
Volgend bericht: Bizar: Jeep dendert van een bergpas naar beneden »

Lees Interacties

Reacties

  1. _Eend_ zegt

    30 oktober 2020 om 21:01

    Nieuw boekje dus maar even een kwootje de deur uit doen dat wat stof op zal doen waaien. Want dan verkoop je meer boekjes.

    Login om te reageren
  2. outlook zegt

    30 oktober 2020 om 21:07

    Allard wie?

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      31 oktober 2020 om 10:13

      Kalf, vandaar dat ‘ie maar wat rond loeit.

      Login om te reageren
  3. mcshine zegt

    30 oktober 2020 om 21:07

    Wat een idioot… natuurlijk is het voor de kijker leuk als er iemand crasht, maar ik vind het vervolgens ook prettig om die coureur vervolgens nog “intact” te zien weglopen, juist bij een spectaculaire crash.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      30 oktober 2020 om 21:20

      Wat een kalff bedoel je?

      Login om te reageren
    • Boomer zegt

      30 oktober 2020 om 22:32

      Ik ben het wel met hem eens.
      Al die Tilke tempels met tientallen meters uitloopstrook na een bocht zorgen voor dat er een fisherprice raceklasse onstaan is, Iedereen durft alle risico’s te nemen want er gebeurd toch nooit wat.

      Vroeger moest het gewicht van je bellen ook nog mee in de wagen, en degene die de grootste had durfde het snelst de bocht door. Was je iets minder bedeeld kon je gewoon minder snel de bocht door. De mannen werden van de mietjes onderscheiden.

      Tegenwoordig zijn het allemaal gladgeschoren millenials de bij ieder akkefietje op de radio beginnen te janken.

      Nee wat dat betreft mag er best wat meer ‘angst’ terug in de sport. Je denkt wel effe na om aan de binnenkant te duiken bij iemand als je niet helemaal zeker weet of je er ongeschonden uit komt.

      Login om te reageren
      • Pordon zegt

        31 oktober 2020 om 10:48

        @airc: We zijn voor het gemak Antoine Hubert maar even vergeten?

        Login om te reageren
        • ruudvandermeer zegt

          31 oktober 2020 om 11:24

          @pordon: hear hear

          Login om te reageren
      • Edge zegt

        31 oktober 2020 om 13:39

        @airc: Er is genoeg reden om Tilke te bekritiseren, maar dat de circuits tegenwoordig zo enorm veilig zijn met de vele uitloopstroken kun je hem echt niet verwijten. Hij volgt simpelweg de regels en veiligheidseisen die de FIA aan een bepaald type bocht en een circuit verbindt. Het probleem met Tilke is dat zijn banen qua layout gewoon niet leuk zijn, of dat zijn banen hartstikke leuk zijn om in een videogame in time-trial modus te rijden maar niet echt geschikt zijn voor spannende races in F1 wagens. Dat komt vooral omdat hij een one-trick pony is die zijn circuits altijd volgens hetzelfde recept ontwerpt. Chainbear heeft daar een leuke Youtube over gemaakt, mocht je interesse hebben.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          1 november 2020 om 08:55

          @Edge: dat er een youtube video over is maakt het nog geen feit. Eerder het tegendeel zou ik zeggen.
          De saaie voorspelbare optocht races zijn volgens mij veel meer op de oudere circuits waar inhalen alleen kan als de voorganger uitvalt.

          Login om te reageren
      • wimof zegt

        31 oktober 2020 om 20:09

        Had dit voorbeeld ook kunnen nemen doch het risico voor hem was onbestaande, het was vooral de mietjes die me mateloos stoorden.
        Lees de zin nog eens na en bedenk met wat een “dédain” het is geschreven.

        Login om te reageren
  4. harrie zegt

    30 oktober 2020 om 21:10

    Allard hep een boekie te verkopen.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      30 oktober 2020 om 21:34

      @harrie: Precies dat.

      Login om te reageren
  5. goodolddays zegt

    30 oktober 2020 om 21:31

    Hij heeft wel gelijk.

    Login om te reageren
  6. Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

    30 oktober 2020 om 21:32

    “Veel leuker dan of ik wel of niet wereldkampioen ben geworden.”
    Ja, dat zegt iedereen die niet goed genoeg is…

    Login om te reageren
  7. brammetjedeb zegt

    30 oktober 2020 om 21:33

    ‘Willen we meer of minder doden?’ ‘Meer! Meer! Meer!’

    Login om te reageren
  8. vaakbenjetebang zegt

    30 oktober 2020 om 21:35

    Tja, je moet wat om een boekje onder de aandacht te brengen… Er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in: het inherente en meer dan reële levensgevaar maakte de coureurs in vroeger tijden wel meer ‘helden’ (bij gebrek aan een beter woord) dan die van nu. Moet je dan weemoedig daar op terugkijken, vinden dat het vroeger beter was en wensen dat het weer zo gevaarlijk kon zijn dat je aan het eind van het seizoen zomaar 4 coureurs had kunnen begraven? Nee, natuurlijk niet. Of stond Kalff dan te juichen toen Bianchi en Hubert de ultieme prijs betaalden in hun auto? Ik mag toch hopen van niet.

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    30 oktober 2020 om 21:35

    Hmm denkt John de Mol, dat is een leuk idee, een talentenjacht maar met een risico element. Talentenjachten heb je immers nooit genoeg. Ik noem het “Sing for your life”. Wanneer je niet goed genoeg zingt en het staat één van de jury leden niet aan dan wordt je zonder pardon geëxecuteerd. In de eerste ronde is het een vuur peleton, in de 2e ronde elektrocutie en mocht in 3e ronde weggestemd worden dan wordt je ouderwets gevierendeeld.

    Login om te reageren
    • grandmasterb zegt

      30 oktober 2020 om 23:14

      @mashel: Meteen invoeren! Dan zijn we gauw van die verschrikkelijke imitatie-zangers programma’s af.

      Login om te reageren
    • kle500 zegt

      31 oktober 2020 om 00:25

      @mashell: nu vastleggen voor je je idee kwijt bent!

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      31 oktober 2020 om 07:01

      @mashell: zou er dan toch nog iets op tv komen wat wel de moeite waar is om te kijken?

      Login om te reageren
  10. joostdetaalnazi zegt

    30 oktober 2020 om 21:46

    Wat een domme gast.

    Is al redelijk wat jaartjes uitgerangeerd en probeert het gewoon weer eens.

    Soort Robert Jensen maar dan zonder YouTube-kanaal.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      31 oktober 2020 om 00:36

      @joostdetaalnazi: volgens mij heeft Allard ook een YouTube kanaal met RTL GP waarin ze de F1 race analyseren

      Login om te reageren
      • joostdetaalnazi zegt

        31 oktober 2020 om 04:41

        @ouwedibbes83: ook dat nog dus, tot overmaat van ramp.

        Login om te reageren
        • toniominestrone zegt

          31 oktober 2020 om 05:55

          @joostdetaalnazi: volgens mij weet je totaal niet wie deze man is, hij heeft meer kennis van zaken dan Mol, Plooy en die andere roeptoeters van Ziggo, misschien eest even “googlen” voor iets post.

          Login om te reageren
          • joostdetaalnazi zegt

            31 oktober 2020 om 13:19

            @toniominestrone: ik weet heel goed wie hij is en wat hij allemaal gedaan heeft.

            Nog meer?

            Login om te reageren
  11. HB zegt

    30 oktober 2020 om 21:53

    Toch heeft hij wel een punt. Een beetje gevaar hoort bij de sport, bij het opzoeken van de grens en het laten zien dat je een betere wagenbeheersing hebt dan de rest.

    Daarnaast heeft Allard echt wel wat respect verdiend, maar misschien zijn jullie te jong om in de jaren 90 f1 te hebben gevolg. Het commentaar zoals toen van John Watson en Allard Kalff was van een ander niveau.

    Login om te reageren
    • fapfap zegt

      30 oktober 2020 om 22:29

      @heinb: Het commentaar van Allard Kalff was geweldig!

      Login om te reageren
      • kjeld zegt

        31 oktober 2020 om 08:54

        @fapfap: ik kan hem niet uitstaan, iedere keer met Dakar hoop ik vurig dat hij niet mee gaat van RTL

        Login om te reageren
        • hans75 zegt

          31 oktober 2020 om 11:37

          mee eens.. hij is bijna net zo irritant als plooy en mol…

          Login om te reageren
  12. MaartenD zegt

    30 oktober 2020 om 21:54

    Ik hoor hem en Van de Grind iig 100x liever over de F1 praten wekelijks bij RTL Slipstream dan die droefftoeters van Ziggo

    Login om te reageren
  13. jippie zegt

    30 oktober 2020 om 22:18

    Tja, ik begrijp het wel: het heeft toch iets heroïsch als een coureur een zware crash ter nauwer nood overleeft met eerste graads brandwonden en vervolgens een paar races later met een zwaar verbrand gezicht en lichaam aan de start staat. Gezien de bedragen die er tegenwoordig mee verdiend worden mag van mij het risico om het niet te overleven best wel wat groter zijn. Helemaal eens dus me Allard.

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      30 oktober 2020 om 22:48

      Ja en dan zijn we ook meteen af van die gestylde cry-babies als Hamilton af want die durven dan niet meer.

      Login om te reageren
    • michiel_vandelft zegt

      31 oktober 2020 om 00:01

      @jippie: “Het risico om het niet te overleven mag groter worden” Hoor je wat je zegt?

      Login om te reageren
      • joostdetaalnazi zegt

        31 oktober 2020 om 04:43

        @michiel_vandelft: die Jippie is niet wijs joh haha!

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        31 oktober 2020 om 09:15

        @michiel_vandelft: hij stelt een oplossing voor de overbevolking voor….
        Geen nieuwe overigens, de Romeinen hielden al gladiatoren gevechten, maar het is er wel ééntje waarbij amusementswaarde gerealiseerd wordt. Past wel bij het huidige keiharde tijdsgewricht waarin fouten genadeloos afgestraft worden.

        Login om te reageren
    • leonlampe zegt

      31 oktober 2020 om 03:24

      -edit: nutteloze bijdrage, iemand effectief doodwensen doe je maar ergens anders-

      Login om te reageren
      • jippie zegt

        31 oktober 2020 om 21:46

        @leonlampe: waar lees jij dat dan?

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      31 oktober 2020 om 07:05

      @kle500: niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk. Deze coureurs verdienen bakken met geld puur en alleen omdat er kijkers zijn. Zonder publiek geen rooie cent. Dat is net ff wat anders dan voor niks risico gaan lopen. Het lijkt mij dan ook dat het publiek best een beetje te zeggen mag hebben over de sport. Al gaat het wel wat ver om ze om leven en dood te willen laten vechten…

      Login om te reageren
      • kle500 zegt

        31 oktober 2020 om 10:36

        @lekbak: Nee, internet dus gechargeerd, maar het is natuurlijk totaal debiel om een sport saai te noemen omdat deze veiliger is geworden en dus vervolgens voor te stellen de sport actief onveiliger te maken, omdat ze er genoeg geld mee verdienen.

        Login om te reageren
  14. dwfc zegt

    31 oktober 2020 om 00:13

    Deze mijnheer heeft een punt!
    Iemand van de the youngsters al eens zonder stuurbekrachtiging gereden, denk het niet.
    Bekijk eens goed de beelden van 30 jaar terug, dan zie je de piloten aan hun stuur veel meer correcties uitvoeren op één race dan nu in één seizoen!
    Nu is de wagen zo baanvast door de doorgedreven aerodynamica dat ze cruisen over het circuit.
    Het zou een voordeel zijn voor toptalenten zoals Max.
    Je kon je tijdens de race veel minder foutjes permitteren, dat zou een optelsom zijn van minuutjes einde race.

    Login om te reageren
    • Turbo S zegt

      31 oktober 2020 om 14:23

      @dwfc: precies dat. De auto’s van tegenwoordig zijn gewoon ’te’ goed. De coureur kan veel minder het verschil maken dan vroeger. Ik zou ook graag zien dat dit weer zou veranderen maar zie het eerlijk gezegd nooit meer gebeuren. Waarom zou je je auto moeilijker te rijden maken?

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        31 oktober 2020 om 20:16

        @mercedesbenze350cdi: dat laatste vraagt Albon zich ook af.

        Login om te reageren
  15. escort77 zegt

    31 oktober 2020 om 00:15

    Het zou van mij ook best wat onveiliger mogen, maar dan heb ik liever dat een coureur die over het randje gaat in een grindbak belandt waar ie niet meer uitkomt, al die vergevingsgezinde uitloopstroken maken het wat te veilig.

    Dat een coureur bij een crash te veilig zou zijn vind ik onzin, ik word niet vrolijk van beelden van Bianchi, Senna, Ratzenberger enz.

    Login om te reageren
    • mpgc zegt

      31 oktober 2020 om 06:23

      @escort77: Helemaal mee eens. Had het niet beter kunnen formuleren.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 oktober 2020 om 06:35

      @escort77: maar maakt dat de race spannender? Dat er nog maar 14 aan de finish komen. De Max Verstappen fans met de oranje brillen moeten dan ook vaak huilen want Max rijdt op het randje en soms er ook overheen.

      Login om te reageren
      • porker zegt

        31 oktober 2020 om 07:05

        @mashell: precies ik denk dan terug aan Jos. Door het opzoeken van soms onmogelijke grenzen vond hij relatief vaak zijn Waterloo in de grindbak. Hij had ook braaf rondjes achteraan kunnen rijden. Hij was misschien niet zo goed als Max maar zat in de Benneton dicht op MS. Had flavio hem het jaar laten uitrijden dan was hij echt beter terecht gekomen. Eeuwig zonde.

        Login om te reageren
  16. jensoffbutton zegt

    31 oktober 2020 om 00:24

    Ik vind dat de wagens niet veilig genoeg kunnen zijn. Hoe veiliger de auto, hoe meer misschien ze dan naar uitdagende circuits kunnen gaan. Dat ze daar dan eens wat ‘losser’ mee om springen.

    Een crash waarmee we Jules Bianchi verloren hebben is echt iets dat je uit de wereld wilt, alsof de halo een race minder spannend maakt. Neen man. Idem met HANS.

    Login om te reageren
  17. dees zegt

    31 oktober 2020 om 01:05

    Hij heeft deels een punt. De halo en Hans zijn goede toevoegingen.
    Maar de beperkingen tijdens de race zijn overdreven, je mag niet te verdedigend rijden, aanraking is penalty. Door deze dingen komt het vaak voor dat ze een andere auto gewoon voorbij laten.
    De races worden er vaak saai van.

    Maar dat is ook vanwege de slecht ontworpen moderne circuits die inhalen bijna onmogelijk maken.

    Dat ze dit jaar op een paar oude circuits moesten racen was een giga stap vooruit

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 oktober 2020 om 06:39

      @dees: de moderne circuits met de brede banen maken inhalen juist gemakkelijk. De auto’s maken het lastig. Maar dat is door DRS al heel aardig aangepakt.

      Login om te reageren
  18. kenner zegt

    31 oktober 2020 om 07:00

    Motogp ftw

    Login om te reageren
    • sanderz28 zegt

      31 oktober 2020 om 08:43

      @kenner: dit dus.

      Login om te reageren
  19. porker zegt

    31 oktober 2020 om 07:06

    Allard vs de tandarts? No brainer. Man heeft toch gewoon een punt.

    Login om te reageren
  20. bartsss zegt

    31 oktober 2020 om 07:53

    Het lijkt mij alleen al spannender als alleen de grindbakken al terug kwamen. Nu heb je tracklimits dan sta je in de grindbak en is het klaar.

    Login om te reageren
  21. deSjonnies zegt

    31 oktober 2020 om 08:17

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      31 oktober 2020 om 08:53

      @deSjonnies: natuurlijk niet, maar als ze dat tegen hem zeggen dan wordt de FOM en FIA beschuldigd van racisme

      Login om te reageren
    • kle500 zegt

      31 oktober 2020 om 10:43

      @deSjonnies: en dit is hoe relevant?

      Login om te reageren
  22. Richmond zegt

    31 oktober 2020 om 08:52

    Offtopic: Ferrari heeft bevestigd dat ze een F2 coureur gaan promoveren naar een stoeltje bij haas. In de komende weken wordt bekend wie. Het gaat tussen Mick Schumacher, Callum ilot en Robert Schwartzman.

    Login om te reageren
  23. karhengst zegt

    31 oktober 2020 om 10:18

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
    • porker zegt

      31 oktober 2020 om 10:53

      @karhengst: beetje makkelijk scoren of ben je cabaretier

      Login om te reageren
  24. Dizono zegt

    31 oktober 2020 om 10:41

    Ik heb. Het boek. Gelezen. Maar ik werd gek. van alle punten. Midden in een zin.

    ontopic: gelukkig hebben we in Nederland nog gevaarlijk slecht F1-commentaar

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 oktober 2020 om 19:56

      @Dizono: dus Allard heeft wel een punt?

      Login om te reageren
  25. rob5nismo zegt

    31 oktober 2020 om 12:01

    Ik vind hem altijd wel bekwaam overkomen bij Le mans

    Login om te reageren
  26. scott zegt

    31 oktober 2020 om 21:19

    Allard heeft eens de 24 uur van Le Mans aan een stuk door van commentaar voorzien. Dan ben je voor mij voor altijd een held.

    Login om te reageren
  27. mustang750supersnake zegt

    1 november 2020 om 00:52

    tja hij heeft wel n punt..maar niet met alles…..de teenslipper-klasse heeft echter wel al n groot deel van zn magie verloren….de wagen s moeten n flink stuk eenvoudiger..minder aerodynamica….circuits moeten op de schop of nieuwe ontwerpen die ECHT vet zijn om n race op te zien….en das nog maar t begin…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 november 2020 om 08:58

      @mustang750supersnake: eenvoudiger wagens, andere circuits… Je beschrijft de formule E.

      Login om te reageren
  28. ruudjuh1986 zegt

    1 november 2020 om 09:04

    De mening van Allard Kalff… Dat is zoiets als positief getest worden voor Corona terwijl je al terminale kanker uitzaaiingen hebt…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North