Alleen Volkswagen verkocht in november meer auto’s dan Tesla

Auteur: , 95 Reacties

In Nederland, welteverstaan.

10.000x Tesla Model 3 op Nederlands kenteken

Vreemd nieuws, begin november op Autoblog. Want waar de Model 3 de best verkochte auto is in Nederland, verkocht Tesla in oktober ineens maar 322 auto’s. En dat cijfer is inclusief de Model S én X. Het was toen nog onduidelijk of dat lag aan weinig vraag of weinig aanbod, maar het lijkt een gevalletje te zijn van te weinig aanbod, er waren nog wat boten onderweg.

Automotive-online weet namelijk via cijfers van het RDC te melden dat Tesla weer aan het pieken is. In november verkochten de Amerikanen namelijk maar liefst 4.116 auto’s, waarmee ze op één bedrijf na de meeste auto’s verkochten in Nederland. Alleen Volkswagen verkocht afgelopen maand meer auto’s. Opvallend aan dat cijfer is dat 3979 daarvan wederom de Model 3 waren. Tesla verkocht dus meer Model 3’s dan Renault, Kia, Toyota en Peugeot aan auto’s verkochten.

Waar die verkooprun ineens vandaan komt? Natuurlijk heeft dat iets te maken met de bijtellingsregels die volgend jaar weer gaan veranderen. Zoals jullie inmiddels vast wel weten verdubbelt de bijtelling die je als zakelijke rijder over de eerste 45k van de aanschafprijs voor elektrische auto’s volgend jaar naar 8 procent.

Daarom gaan zakelijke rijders nu nog snel een elektrische auto kopen, voordat ze volgend jaar een stukje duurder zijn. Waarom ze massaal voor Tesla kiezen? Dat zou voor een deel komen door die eerder genoemde aanbod. Want Tesla kan dit jaar wel leveren. Op oktober na dan.

In totaal werden er in november 39.514 nieuwe auto’s geregistreerd. Dat is 14,2 procent meer dan november 2018. Dit jaar blijft echter nog geen topjaar voor de autoverkopen: tot nu toe werden er 4,6 procent minder auto’s verkocht dan over dezelfde periode in 2018. Topverkoper dit jaar blijft Volkswagen, met ruim 45.000 auto’s. Opel en Peugeot schommelen rond de dertigduizend, daarna volgen Toyota en Kia met net geen 25.000.



95 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Dat is dus 1 boot met Tesla’s. Er zijn er nog 3 onderweg. Naar verwachting schiet Tesla in december door de 10.000 verkopen heen.
@krisp: Zie ginds komt de elektrischeboot uit Amerika al aan, hij brengt ons de model 3 ik zie ze al staan. Ontopic: maand geleden waren die boten al onderweg, hoop niet dat die dingen inmiddels doorgeroest zijn
@barendbotje: misschien varen ze wel heen en weer?
@barendbotje: met Elon Musk als wegwijspiet gaan die boten niet helemaal volgens een logische route natuurlijk.
@mashell: Via Mars uiteraard!
@krisp: laatste kwartaal doel om nog 20,000 te leveren volgens mij. In totaal 5-6 (?) boten
@olivier420: is dat laatste kwartaal niet al twee maanden geleden begonnen? Of hanteert Tesla een gebroken boekjaar?
@mashell: Het kwartaal is nog niet ten einde toch?
Zonder de fiscale voordelen zakken die verkopen in als een kaartenhuis, ben benieuwd naar de verkopen vanaf januari. Zolang stroom niet wordt opgewekt door kernenergie houden wij onszelf in NL ook voor de gek dat elektrisch rijden niet schadelijk is voor het milieu dus daarom is het die kopers niet te doen.
@hanso: nonsense. Zelfs met onze huidige energiemix is elektrisch over hele levensduur beter. Daarnaast profiteert een elektrische auto over zijn levensduur van de steeds schoner wordende energiemix.
@sjonniedeluxe: Schoner op papier.
@karaya: jij wil zeggen dat in de olieindustrie nooit was mis gaat, zoals olierampen, pijpleidingen door indianenreservaten of massale omkoping?
@sjonniedeluxe: ik was oorlogen in midden oosten nog vergeten
@sjonniedeluxe: en de financiering van islamitisch terrorisme door oliedollars…
@sjonniedeluxe: En het feit dat elke liter benzine dmv kolenelektriciteit wordt geraffineerd en dus TWEE KEER problemen veroorzaakt…..
@karaya: Als er 1 type auto de laatste jaren al bewezen heeft dat het veel schoner is op papier dan in realiteit zijn het wel de diesels (en benzines). Hiermee is heel het elektrische auto gebeuren in een dergelijke stroomversnelling gekomen.
@ty5500: Niet daardoor hoor. De stroomversnelling draait geheel op overheidssubsidies.
@karaya: Waarom denk je dat men subsidies geeft? Omdat ze Elon zo’n toffe peer vinden of omdat ze doelstellingen van CO² en stikstof niet zullen halen met diesels en benzines, mede omdat ze in realiteit veel meer uitstoten?
@ty5500: Die doelstellingen zijn natuurlijk ook een papieren werkelijkheid. Niemand heeft het over structurele oplossingen, kapitaal verspillende symboolmaatregelen vieren hoogtij.

En er zijn natuurlijk een hoop mensen die er goed aan verdienen.

Allemaal ingrediënten voor de grootste clusterfuck aller tijden.
@ty5500: In januari ga jij zien waar die stroomversnelling vandaag komt, omdat ze zo “schoon” zijn of toch fiscale voordelen? Hint uit januari 2019:

“Verkoopcijfers van brancheorganisatie Bovag. In januari werden er slechts 14 exemplaren verkocht van de Tesla Model S. Van de Model X gingen er zelfs maar 9 over de spreekwoordelijke toonbank.

Dat staat in schril contrast tot de recordmaand december. Toen werden er nog 1558 stuks van de Model S verkocht en 652 Model X’en. Dat betekent een maand-op-maand-daling van 99,1 procent en 98,6 procent, respectievelijk.

Die ontwikkeling is trouwens ook te zien bij de grote concurrent van de Model S, de Jaguar I-Pace. Daarvan werden er in januari 15 verkocht. Een maand eerder waren dat er nog 2621: een afname van 99,4 procent.”
@karaya: Geen diesel kan op tegen het bereik van een BEV die geladen wordt met een diesel aggregaat.
@flutterby: Afhankelijk van de gereden snelheid. Op hoge snelheid holt het rendement van zo’n BEV enorm achteruit.
@willeme: dat is net zo goed met elke andere auto. Bij een BEV is namelijk de luchtweerstand en rolweerstand die bepaald wat het verbruik is. De motor wordt niet veel onzuiniger. En die weerstand heb je bij een ICE ook. Of wil je zeggen dat je bereik bij een ICE niet heel erg afneemt wanneer je 200km/u rijdt?
@hiostu: Relatief gezien minder. Weerstand speelt mee, inderdaad. Meeste EV’s hebben geen overbrenging, waardoor het verbruik omhoog schiet en de prestaties nauwelijks toenemen. Bij een goede diesel heb je daar véél minder last van.
@willeme: erm… ook bij diesel ligt het verbruik bij 130 tweemaal zo hoog als bij 80 hoor. Boven de 150 komt diesel niet opeens boven de natuurwetten te staan hoor.
@flutterby: Bij een EV nemen de toeren toe en de kracht af. Motortje moet relatief gezien VEEL harder werken voor die paar kilometers per uur. Met een normale ICE en turbodiesel in het bijzonder is dat nu eenmaal veel minder het geval. Verklaart meteen waarom al die Tesla’s met 105 km/u over de Autobahn ‘knallen’ :-D
@sjonniedeluxe: tevens is de uitstoot niet in de steden en kan een energiecentrale veel makkelijker op de optimale temperatuur werken waardoor verbranding optimaal is en erg geen extra slechte stoffen vrijkomen zoals NO2/4
@sjonniedeluxe: als de fiscale voordelen stoppen dan is een auto van €60000 voor een heleboel mensen ineens niet meer te betalen.
@wildewesten: dat geloof ik wel, maar ik reageerde op 2e deel van de reactie
@sjonniedeluxe: Alluhoedje knelt aardig of niet dan.
@zrijder: want?
@sjonniedeluxe: Als je iemands bijdrage als nonsens bestempeld onderbouw je betoog met argumenten i.p.v. zomaar wat te roepen. In Nederland wordt 2,2% van de totale energie duurzaam opgewekt (excl. biomassa). Weegt de voor het milieu zwaar belastende productie van de gigantische hoeveelheid accu’s op als deze gevuld worden met “vuile” elektriciteit? Is een elektrische auto met de huidige energiemix of die in de voorzienbare toekomst (zonder de bouw van kerncentrales) over zijn levensduur beter voor het milieu? Hoop dat je die vraag zelf wel kunt beantwoorden maar voor de zekerheid, no f*cking way.
@hanso: En jij denkt dat benzine achter in de tuin groeit. Benzine wordt door middel van kolenstroom uit ruwe olie geraffineerd, nadat dat in Nigeria uit de grond is gepompt en in enorme stalen bakken over de oceaan heeft gedobberd. En tenslotte wordt het stomweg verbrand, waarbij 80% van de vrijkomende energie in nutteloze warmte wordt omgezet. Daarna is het weg – alleen CO2 blijft over. Jij denkt dat vervoer obv fossiele brandstof -welke dan ook – schoner is dan elektrisch vervoer? NO F#CKING WAY. :)
@frank2b: Doe geen aannames over wat iemand wel of niet denkt. Je hebt een leuke anekdote opgeschreven met werkelijk nul steekhoudende argumenten, bronnen of bewijs. Verdiep jezelf eens in de materie door bijv. onderstaand artikel te lezen, hierin wordt onderbouwd waarom een elektrische auto met een 80 kWh batterij 378.843 km of 697.612 km moet rijden om de extra uitstoot die tijdens het productieproces plaatsvind te compenseren. Als ik nu op autoscout kijk hebben welgeteld twee Tesla’s het eerste aantal kilometers behaald. Overigens las ik recentelijk een artikel op autoblog dat één exemplaar van een Model S een miljoen kilometer heeft gereden maar hier wel twee accu’s en vier motoren voor nodig had. Dus ja ik denk dat personenauto’s o.b.v. fossiele brandstof -in veruit de meeste gevallen– schoner zijn dan elektrische personenauto’s.

http://blogs.ulg.ac.be/damien-ernst/electric-697612-km-to-become-green-true-or-false/
@hanso: Goh, lange teentjes joh?

TNO heeft dit namelijk uitgebreid onderzocht en kwam tot de conclusie dat een EV op kolenstroom nog steeds een stuk schoner was dan een vergelijkbare ICE.
https://www.tno.nl/media/4404/tno-2014-notitie-directe-en-indirecte-emissie-elektr-voertuig_-14072014.pdf

Je hebt geen idee hoeveel Terawatts aan (kolen) elektriciteit er verstookt wordt in een olieraffinaderij…………die geproduceerde CO2 wordt voor het gemak ook altijd bewust vergeten te vermelden op het milieu label van elke ICE.

Ter illustratie: https://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9OyEr4
@hanso: Jij hebt klaarblijkelijk de epiloog niet gelezen: https://www.autoblog.nl/nieuws/breek-elektrische-autos-zijn-toch-niet-vies-121714.

Ook “vergeet” je te vermelden dat 3 van die 4 elektromotoren snel kapot waren, en 1 enkele motor al verantwoordelijk is voor meer dan 680.000 km…
@hanso: Vanaf januari heb je nog steeds fiscaal voordeel op een electrische auto.. Welliswaar geen 18% korting maar ‘slechts’ 14% korting op een bedrag tot 45.000 is nog steeds een leuk voordeel lijkt me.
@donjunior: zeker als je werkgever een eigen bijdrage in rekening brengt die je toch van de bijtelling af mag halen
@donjunior: bijtelling is een gehate en in ogen van velen onterechte belasting, mensen betalen graag minder bijtelling en passen de auto keuze daarop aan.
@mashell: klopt en daarom verkoopt die auto nu zo goed. Volgend jaar rijd je een identieke auto voor +/- €100 p/m meer.

Echter als je nu nog niet besteld hebt dan is het verschil met een brandstofauto van €35.000 nog steeds aantrekkelijk.
Model 3 Long Range kost €59k, rekenvoorbeeld:

2019
4% van 50k = €2000
22% van 9k = €1980
totaal €3980 = €331 bijtelling per maand

2020
8% van 45k = €3600
22% van 14k = €3080
totaal €6680 = €556 bijtelling per maand

€225 verschil oftewel een Model 3 wordt 68% duurder vanaf 2020. Ik denk dat veel mensen dit te duur vinden.
@hanso: en dan tegen het belastingtarief. Dus dat is dan van 170 euro naar 280 euro (zonder rekenmachine maar indicatief). 280 euro netto per maand dat is geen geld om een auto te rijden
@hanso:
Dat mag in NL zo zijn omdat polulariteit sterk correleert met fiscale voor- en nadelen, het is echter ook niet zo dat Tesla’s in het algemeen als warme broodjes gaan door (overheids-) stimulans. Hier in CA is de financiele bijdrage van overheidswege intussen bijna opgedroogd, maar de Model 3 is intussen toch geklommen naar de 3de plaats in de November verkoopstatistieken, een haar achter de Camry en enkel duidelijk verslagen door de (veel goedkopere) Civic.
@hanso: niemand zegt dat het niet schadelijk is, wel dat het veel minder schadelijk is.

Ik woon liever aan een weg waar alleen elektrisch wordt gereden dan een weg waar diesels rijden. Jij niet?
@RutgerK: zal ik je statement omdraaien? Ik woon liever naast een olieraffinaderij dan naast een (kolen)elektriciteit centrale
@barendbotje: mag, maar dan moet het wel ergens op slaan.
@barendbotje: In % wonen er wel gigantisch veel meer mensen in steden en naast drukke wegen dan naast kolencentrales.
@ty5500: dat is ook niet zo heel gek. Er staan er in NL welgeteld 5.
Het is haast fysiek onmogelijk om meer mensen in de buurt van een kolencentrale op de grond te laten zitten dan er mensen in de buurt van een snelweg wonen.
@rutgerk: Dit is een heel kleingeestige gedachte “is het “probleem” bij mij voor mijn deur weg? prima!” Wanneer beseffen mensen zoals jij dat het klimaat geen grenzen kent maar een globaal fenomeen is?
@hanso: en daarom moeten we allemaal wat doen. Wij, het rijke westen, als eerste. En als China en de VS te weinig doen dan doen wij wat meer. We hebben wel een verantwoordelijk naar onszelf, onze medemensen en naar de toekomst. Boreale struisvogelpolitiek zoals Baudet wil bedrijven heeft het kabinet Rutte in de stikstof crisis gebracht dus dat is geen serieuze strategie.
@mashell: Het woord boreaal en Baudet proberen neer te halen zijn jouw favoriete bezigheden volgens mij want heb het je al vaak zien typen op deze site. Dat jij denkt dat Nederland als het “rijke westen” ook maar enige zin van betekenis kan hebben op het klimaat op globale schaal, als voorbeeldfunctie, compensatie of anderzijds maakt niet je alleen enorm naïef maar ook dom. Het enige wat Nederland bereikt met de voorgestelde klimaatmaatregelen is dat het straks bij het “arme westen” zal horen. Doe mij eens een plezier en kijk de gratis documentaire van linkse activist Martijn Poels op YT “The uncertainty has settled”.
@hanso: lieverd,ik kijk geen propaganda op YT en jij zou beter af zijn als je dat ook niet zou doen. Zou je misschien door hebben dat het juist Baudet is die de domme praat verkondigd, zelfde domme praat als Wilders maar nu net mooie woorden. Maar het volk trapt er gewoon weer in…
@hanso:
Als het “arme” Westen minder afhankelijk wordt van olie en het Midden Oosten, zie ik alsnog heel veel voordelen op de lange termijn.
@mashell: jijzelf bent schijnbaar meester in struisvogelpolitiek.
Als je al zo ver weg bent in een niet realistische wereld waar CO2 schijnbaar een groot gevaar is, neem dan even de moeite om de tabellen te bestuderen voordat je onzin uitkraamt;


https://www.nature.com/immersive/d41586-019-02711-4/index.html
@spylegion: Ik snap het punt niet wat je maakt. (Serieus). Die tabellen tonen aan dat CO2 daadwerkelijk een groot probleem is – dus wat bedoel je nu?

Zeg maar …
@frank2b: ik bedoel dat je, in verhouding, hier wel spaarlampen kan indraaien om het stroomverbruik te verminderen maar dat het weinig nut heeft als de buurman dag en nacht zijn elektrische auto’s aan het laden is.

CO2 uitstoot zal alleen maar toenemen aangezien de landen met verreweg de hoogste uitstoot Never nooit de uitstoot gaan reduceren.
Dan is het misschien volgens sommigen hier allemaal leuk en aardig om op basis van dat feit de duimschroeven steeds verder te kunnen aanschroeven bij zichzelf en de rest van de bevolking maar het enige effect ervan is dat er meer geld naar ontwikkelingslanden stroomt (om het iig nog enigszins positief te bekijken)
@hanso: Beiden. Je hebt lokale problemen; stikstof, Pfas en mondiale; CO2.
@cazzo046: heb je mr. expert weer, wijsneus.
@hanso: Dat zeg ik juist niet. Ik denk dat iedereen liever aan een weg woont waar alleen EV’s rijden dan aan een weg waar diesels en benzine de biventoon voeren. Vanuit dat perspectief is een discussie over wat beter is snel gevoerd.
Kleingeestig zou het zijn als ik niet mijn bijdrage zou leveren omdat anderen toch wel voor vervuiling zorgen en mijn bijdrage toch geen effect heeft.
De afwerking van het interieur van die volkswagens is wel beter, maarja, de onderhoudskosten en het olieverbruik is weer heel hoog. Lastige keuze.

Oh wacht, Japanners.
@grasvreter: ik kan nu echt nog niet zeggen dat mijn Passat uit 2015 betere afwerking had dan mijn Model 3. Het interieur is soberder, ja. Maar afwerking heb ik persoonlijk helemaal geen klachten over. Materiaal gebruik is ook goed. Hoe het over 4 jaar is met kraakjes en piepjes kan ik nog weinig over zeggen.
@hiostu: Rammelen Volkswagens nu minder als in 2011 toen ik een jaar aan een stuk nieuwe exemplaren heb gereden? Of is het beter nu? Gewoon curieus…
@volvo_440_turbo: ik had geen rammeltjes in mijn Passat na 4 jaar. Klonk nog allemaal solide. Maar ik ben wel altijd heel zuinig op mijn spullen, dus vaak geen graadmeter voor gemiddeld gebruik. Als ik een auto inlever dan vragen ze altijd of er wel in gereden is. En dan zit je toch al op 140.000km
@hiostu: het lijkt me eerder uitzondering dan regel een auto van 4 jaar oud die al kraakjes of gekke geluiden vertoond? Of je rijdt 70k per jaar en geeft je auto geen regulier onderhoud. Het onderstel van een auto heeft ook bepaalde punten welke kunnen slijten of droog kunnen worden..Ik rij een 156 van bijna 20 jaar met meer dan 300k op de teller en die kraakt ook niet. Ook bij mijn voorgaande auto’s (niet allemaal alfa’s) weinig tot geen last van gehad.
@kevin1989: mijn andere Audi’s ook niet, maar bij mij Peugeot was dat toch een ander verhaal.
@kevin1989: misschien moet je een bezoekje maken bij de oorarts?
@grasvreter: Nou, laatst mee geweest voor een proefrit met een golf, hoge verwachtingen na al die jaren lezen hoe geweldig de afwerking was. Vond het ernstig tegenvallen, echt totaal niet boeiend, plastic knoppen, loze knoppen voor niet bestelde opties, infotainment vond ik nog het meeste tegenvallen, dat moest zo geweldig zijn. Uiteindelijk heeft die persoon een mazda 3 besteld, prachtig afgewerkt met leer en voelt minimaal een klasse hoger aan.
@aarsgewei: Mazda heeft zijn interieurs goed voor elkaar. Klant van me heeft een T-Roc, zat er vorige week even in maar daar wordt je niet vrolijk van. Veel goedkoop aanvoelende plastics en voor dat geld had ik wel wat beters verwacht
@lekkerlinksrijden: troc viel me ook tegen. Voor mijn gevoel beduidend lager dan een golf
@sjonniedeluxe: en zelfs flink lagere kwaliteit dan een Polo (zelfde design, mooiere materialen). Wat VW met die T-Roc heeft bezield is me een raadsel.
@aarsgewei: Ze zeggen altijd dat er in de Golf zulke mooie materialen worden gebruikt. Heb in de nieuwste Golf gezeten en die zat vol met goedkoop ogend plastic.
@karaya: en de ID.3 is nog erger.
@grasvreter: ik heb dus gezeten in de ID.3 (zie foto deel van autoblog) en moet zeggen dat het qua zitpositie voor mij (lang) gewoon klopt. Stuur kan er verder uit dan de model 3. Stoelen zaten goed (vond ik van model 3 ook overigens, maar ID.3 vond ik betere stoelen). Daarnaast zijn er een aantal specifics die ik aan de ID.3 fijner vind. Denk aan het schermpje bij het stuur en het skiluik.
@sjonniedeluxe: ik ben 1.93 en de model 3 is de eerste auto ooit waar in echt niet in paste. Ik zit daar dusdanig met mijn been tegen het scherm aan dat ik schuin op de stoel moest zitten. Levensgevaarlijk èn oncomfortabel.

Verder trouwens weinig op aan te merken. Model 3 rijdt prima en zit keurig in elkaar volgens mij.
@lekbak: Dan zat je toch niet best met de stoel man.. Want ik ben nog ietsje langer en zit echt prima..

al mis ik wel de AGR stoelen uit mn Opel, die zaten echt heel goed.
@olivier420: ik moet altijd met mijn knieën bij het dashboard zitten. Het is dat, of niet goed bij het stuur kunnen, of recht tegen de binnen spiegel aan kijken met enorme dode hoek als gevolg. Ik zal wel korte armpjes en een lange nek hebben ofzo…

Als ik in de auto van mijn collega (1.80 lang) stap moet ik de stoel naar voren zetten om fatsoenlijk bij het stuur te kunnen. Of dus de rugleuning omhoog en tegen de binnenspiegel kijken.
@lekbak: Benieuwd hoe je stoel ingesteld stond dan, ik ben 1.92m en heb (naar verhouding) ook nog eens behoorlijk lange benen en zit er dagelijks prima in.
@trasimo: het probleem zijn niet de benen. Het probleem is dat mijn ogen te hoog zitten. Ik kijk bij elke auto recht tegen de binnenspiegel, waardoor er een enorme dode hoek ontstaat. Om dat tegen te gaan moet de stoel omlaag maar eigenlijk ook altijd de rugleuning. Dan zit ik verder achterover waardoor de stoel naar voren moet om nog bij het stuur te kunnen. Ik weiger het om met gestrekte armen te rijden, dan heb je totaal geen controle.

Nou hebben nagenoeg alle auto’s een beetje een afgeronde hoek onder het contactslot waar mijn knie/ been net niet tegenaan zit. Bij de model 3 echter zit er een stuk touchscreen in die hoek, waardoor mijn been tegen dat scherm aan komt. Gevaarlijk, want als ik mijn voet van gas naar rem wil bewegen zit dat scherm dus in de weg (en het is uiteraard niet comfortabel). Zelfs in een mx5 zit ik beter, hoewel ik dan dus ook het stuur letterlijk in mijn schoot gedrukt heb.

Dat vreselijke scherm, wat ik toch al helemaal niks vind, is dus gewoon veel te groot.
@lekbak: Ah.. dat klinkt best dramatisch allemaal… gelukkig vond je het toch al niks, dan hoef je je er verder ook niet druk over te maken.
@trasimo: waar lees je dat ik het verder niks vond? Alleen dat scherm vind ik irritant, maar ik vind werkelijk elke nieuwe auto die ik ken irritant. Nodeloos ingewikkelde zooi die alleen maar afleidend is en waarbij de belangrijke zaken ook nog eens minder prettig werken.

Maar een tesla rijdt verder prima. Saai, maar prima.
Wat hebben Nederlanders toch een verschrikkelijk saaie smaak.
@baklava: de smaak van de portemonnee.
@pordon: Nou ik denk dat dit wel meetelt ja. Ik had zelf liever ook een leukere auto gereden maar als je de prijzen vergelijkt met de buurlanden .. dan snap ik dat ze in Duitsland (om maar een voorbeeld te noemen) leukere auto’s (als in sneller) rijden dan hier. Als ik voor dezelfde auto 50k moet afdragen aan de overheid.. dan denk ik daar wel twee keer over na. Dus ja..
En over 5 jaar al die hokken exporteren?
@dutchdriftking: waarom? Elektrisch rijdt goedkoop en het zijn prima gezinsauto’s. De particulieren zullen er voor in de rij staan, anders dan voor een 14% diesel 308 of Megane’s.
@mashell: Tja, moet de particulier ze wel kunnen betalen. Gezien wat tweedehands Model S doet?!
@dutchdriftking: auto’s vormen een doorschuifsysteem. Degenen die geen jong gebruikte kunnen betalen, die kopen gewoon een iets minder jong gebruikte. Daar veranderd elektrisch rijden niets aan. Degenen met minder geld zullen wel elektrisch gaan rijden maar gewoon wat later. Er komt echt geen E-day waarop iedereen moet overstappen.
Tesla: de nieuwe opel Kadett.
Kan je een sleurhut achter een “3” hangen? Of is dit de jonge generatie Nederlanders die met het vliegtuig op reis gaan?
@ericc: bedoel je model 3, i3 of id3?
@sjonniedeluxe: Gezien het over Tesla gaat bedoel ik de Tesla 3!
@ericc: je mag 910kg trekken met een Model 3, dus de gemiddelde sleurhutfetisjist kan misschien beter verder shoppen…
Besloten feestje; alleen in Nederlandje (ok, en Noorwegen) waar de fiscale extremiteiten absurd zijn, hier wordt de e-auto (Tesla cumsuis) voorgetrokken. Als Tesla niet gematst zou worden zou het net als overal ter wereld een leuke niche zijn.
@shaw: enig idee waarom de e-auto voorgetrokken wordt?
En daar is die dan, het artikel waarvan iedereen in oktober al wist dat jullie dit in december zouden gaan schrijven. Top journalistiek! Maar alles voor de views.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).