• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alleen voor bonafide gekken: scoor een Alfa Romeo Jeep

Auteur: jaapiyo, gepost 8 april 2018 om 15:58 – 20 Reacties

Afbeelding Alleen voor bonafide gekken: scoor een Alfa Romeo JeepAfbeelding Alleen voor bonafide gekken: scoor een Alfa Romeo JeepAfbeelding Alleen voor bonafide gekken: scoor een Alfa Romeo JeepAfbeelding Alleen voor bonafide gekken: scoor een Alfa Romeo JeepAfbeelding Alleen voor bonafide gekken: scoor een Alfa Romeo JeepAfbeelding Alleen voor bonafide gekken: scoor een Alfa Romeo JeepAfbeelding Alleen voor bonafide gekken: scoor een Alfa Romeo JeepAfbeelding Alleen voor bonafide gekken: scoor een Alfa Romeo Jeep

La-Matta
Geen bouwprojectje, maar een officieel model dat in de jaren ’50 uit de fabriek kwam rollen.

Je moet het ze nageven die Yanks. Toen ze medio jaren ’40 in grote getale ons continent bezochten in hun Willys Jeeps, hebben ze veel goede dingen achtergelaten. Chocolade, vrijheid, geld in de vorm van het Marshall-plan, een zwik kinderen, enkele Willys Jeeps, we mogen ze kortom dankbaar zijn. Het zorgde voor de nodige impulsen en inspiratie om het door oorlog verweerde land weer op te bouwen. Er waren nieuwe gebouwen nodig, nieuwe auto’s en ook nieuwe oorlogsvoertuigen.

Het Italiaanse leger had gezien hoe het moest. Die handige Jeeps van de Amerikanen, daar konden ze er ook best een paar van gebruiken. Alfa Romeo had wel trek in de order. Zo gezegd zo gedaan, duidelijk naar voorbeeld van de overbekende Jeep, kwam het merk op de proppen met de AR1. Het project werd geleid door Giuseppe Busso. Yep, dezelfde Busso die late zou tekenen voor de bekende V6. De offroader baseerde deels op de techniek van de Alfa Romeo 1900, maar is uitgerust met vierwielaandrijving en een lage gearing. Een serieuze offroader dus.

De AR1 had een vierpitter (uit de 1900) onder de kap liggen, die er in de terreinwagen 65 pk uitperste. Er werden er uiteindelijk 2.012 van gemaakt voor het Italiaanse leger tussen 1951 en 1954. Later volgde ook nog de AR2, die bedoeld was voor civiele doeleinden. Van de AR2 werden er slechts 154 gemaakt. Het tofste aan de AR1 en AR2 is echter de bijnaam ‘La Matta’. Dit is Italiaans voor ‘de gek’. De bijnaam kreeg de Stelvio (rijtest) avant-la-lettre van de toenmalige eindbaas van het merk, volgens de overlevering nadat de beste man de AR1 de trappen van de Sint-Franciscusbasiliek had zien beklimmen in Milaan.

Een van de Gekkies staat nu te veil op catawiki. Het exemplaar is wit en voorzien van een speciaal rood lederen interieur. Er wordt verwacht dat de auto zo’n 11.000 Ekkermannen ophaalt. Op dit moment staat het hoogste bod echter nog veel lager. Een rug of acht bieden en kijken waar het schip strand dan maar?

Bedankt iedereen voor de tips!

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, offroad, veiling, wit

Vorig bericht: « Peuchère! PSA honcho’s willen bonus voor baggerdeal
Volgend bericht: Dít is de splinternieuwe M2 Competition »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekbak zegt

    8 april 2018 om 16:13

    Geinig ding, maar ik snap de meerwaarde tov een gewone jeep niet echt. Voor toen wel natuurlijk, maar in deze tijd is een jeep wat mij betreft net zo geinig.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      8 april 2018 om 22:30

      @lekbak: Uniek ding, dat kun je van de meeste Jeeps niet zeggen (ook al ben ik een groot fan) Voor mij persoonlijk misschien wel de ideale auto, beetje hét compromis tussen mijn oude CJ, mijn Land Rover en mijn AB approved 159. Waar wacht ik nog op eigenlijk.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        9 april 2018 om 00:01

        @sketcher: Hang een andere motor in een jeep en je bent er ook…

        Login om te reageren
        • Design_Driven zegt

          9 april 2018 om 00:38

          @lekbak: Dan heb je inderdaad ook een uniek ding. Maar ik bedoel dat deze Alfa een unieke history heeft. Er zijn er immers maar weinig van gemaakt en nog minder van overgebleven. Dat is toch wat anders dan er een andere motor in hangen. Een Busso in mijn 159 dat lijkt me dan weer wel erg tof.

          Login om te reageren
          • Gulli zegt

            9 april 2018 om 09:10

            @sketcher: Als je nieuwe AR2 nou stuk gaat kun je dus ook een Busso áchter je 159 hangen ;)

            Login om te reageren
  2. SpiderIV zegt

    8 april 2018 om 16:16

    Wel leuk als je die loods hebt met al 20 Alfa’s. Ben nog aan t sparen ;-)

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      8 april 2018 om 18:02

      @spideriv: Gooi dan nog maar een paar euro extra in de spaarpot, want deze mag niet aan de verzameling ontbreken:

      https://goo.gl/images/eb4HG1

      De Alfa Romeo 6C 2500 Coloniale, geproduceerd in de eerste jaren van WOII, Alfa Romeo’s eerste stappen richting een terreinwagen voor zo ver ik weet.

      Login om te reageren
      • SpiderIV zegt

        8 april 2018 om 18:08

        @moveyourmind: ik doe mijn best!

        Login om te reageren
  3. Pallas zegt

    8 april 2018 om 16:29

    Leuk ding. Voor het compleet een plaatje van de AR2 toevoegen?

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    8 april 2018 om 17:50

    Zitten net iets veel te veel Jimny onderdelen op ..
    3 rooitjes lijkt me redelijk ..

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      8 april 2018 om 18:15

      @lincoln: zit een jaar of 40 tussen. Wellicht kan jij die Alfa gebruiken om je Jimny rijdende te houden.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        8 april 2018 om 18:21

        @spideriv:

        Tja .. alfascisten ..
        Ze bestaan eigenlijk alleen maar omdat de badges nooit wegroesten ..

        Login om te reageren
        • SpiderIV zegt

          8 april 2018 om 20:18

          @lincoln: ze verkleuren wel. Da’s wel wat jammer.

          Login om te reageren
  5. posthumus zegt

    8 april 2018 om 18:03

    Lekker allegaartje van onderdelen. “2000”? Dashboard uit een Alfetta.

    Login om te reageren
  6. tenaci zegt

    8 april 2018 om 18:26

    Moet zo’n beetje grootste Alfa-vulva-grill zijn die er is. Toch grappig dat Alfa dat al z’n hele leven kan doen maar dat Ford juist om die vorm grill al na een paar jaar het merk Edsel de nek om moest draaien.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      8 april 2018 om 19:54

      @tenaci:
      Edsel was dan ook een kudtwagen.

      Login om te reageren
  7. ghost zegt

    8 april 2018 om 20:09

    @viezefreddy: deze mag niet ontbreken in de alfisti collectie.

    Login om te reageren
  8. ikleesookoverautos zegt

    9 april 2018 om 06:06

    Zier er wel leuk uit. Zit alleen niet veel ruimte tussen de banden en de spatborden.

    Login om te reageren
  9. Corrado16v zegt

    9 april 2018 om 12:06

    Oef, niet bepaald een goede look met het dak er op. Het lijkt wel rijdende tent

    Login om te reageren
  10. Esprit_de_Flandre zegt

    9 april 2018 om 22:10

    Moest ik geld en plaats op overschot hebben, ik koop ‘m meteen. Gewoon, voor de lol…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North