Alleen voor bonafide gekken: scoor een Alfa Romeo Jeep

Auteur: , 20 Reacties

Geen bouwprojectje, maar een officieel model dat in de jaren '50 uit de fabriek kwam rollen.

Je moet het ze nageven die Yanks. Toen ze medio jaren ’40 in grote getale ons continent bezochten in hun Willys Jeeps, hebben ze veel goede dingen achtergelaten. Chocolade, vrijheid, geld in de vorm van het Marshall-plan, een zwik kinderen, enkele Willys Jeeps, we mogen ze kortom dankbaar zijn. Het zorgde voor de nodige impulsen en inspiratie om het door oorlog verweerde land weer op te bouwen. Er waren nieuwe gebouwen nodig, nieuwe auto’s en ook nieuwe oorlogsvoertuigen.

Het Italiaanse leger had gezien hoe het moest. Die handige Jeeps van de Amerikanen, daar konden ze er ook best een paar van gebruiken. Alfa Romeo had wel trek in de order. Zo gezegd zo gedaan, duidelijk naar voorbeeld van de overbekende Jeep, kwam het merk op de proppen met de AR1. Het project werd geleid door Giuseppe Busso. Yep, dezelfde Busso die late zou tekenen voor de bekende V6. De offroader baseerde deels op de techniek van de Alfa Romeo 1900, maar is uitgerust met vierwielaandrijving en een lage gearing. Een serieuze offroader dus.

De AR1 had een vierpitter (uit de 1900) onder de kap liggen, die er in de terreinwagen 65 pk uitperste. Er werden er uiteindelijk 2.012 van gemaakt voor het Italiaanse leger tussen 1951 en 1954. Later volgde ook nog de AR2, die bedoeld was voor civiele doeleinden. Van de AR2 werden er slechts 154 gemaakt. Het tofste aan de AR1 en AR2 is echter de bijnaam ‘La Matta’. Dit is Italiaans voor ‘de gek’. De bijnaam kreeg de Stelvio (rijtest) avant-la-lettre van de toenmalige eindbaas van het merk, volgens de overlevering nadat de beste man de AR1 de trappen van de Sint-Franciscusbasiliek had zien beklimmen in Milaan.

Een van de Gekkies staat nu te veil op catawiki. Het exemplaar is wit en voorzien van een speciaal rood lederen interieur. Er wordt verwacht dat de auto zo’n 11.000 Ekkermannen ophaalt. Op dit moment staat het hoogste bod echter nog veel lager. Een rug of acht bieden en kijken waar het schip strand dan maar?

Bedankt iedereen voor de tips!



20 reacties

Geinig ding, maar ik snap de meerwaarde tov een gewone jeep niet echt. Voor toen wel natuurlijk, maar in deze tijd is een jeep wat mij betreft net zo geinig.
@lekbak: Uniek ding, dat kun je van de meeste Jeeps niet zeggen (ook al ben ik een groot fan) Voor mij persoonlijk misschien wel de ideale auto, beetje hét compromis tussen mijn oude CJ, mijn Land Rover en mijn AB approved 159. Waar wacht ik nog op eigenlijk.
@sketcher: Hang een andere motor in een jeep en je bent er ook…
@lekbak: Dan heb je inderdaad ook een uniek ding. Maar ik bedoel dat deze Alfa een unieke history heeft. Er zijn er immers maar weinig van gemaakt en nog minder van overgebleven. Dat is toch wat anders dan er een andere motor in hangen. Een Busso in mijn 159 dat lijkt me dan weer wel erg tof.
@sketcher: Als je nieuwe AR2 nou stuk gaat kun je dus ook een Busso áchter je 159 hangen ;)
Wel leuk als je die loods hebt met al 20 Alfa’s. Ben nog aan t sparen ;-)
@spideriv: Gooi dan nog maar een paar euro extra in de spaarpot, want deze mag niet aan de verzameling ontbreken:

https://goo.gl/images/eb4HG1

De Alfa Romeo 6C 2500 Coloniale, geproduceerd in de eerste jaren van WOII, Alfa Romeo’s eerste stappen richting een terreinwagen voor zo ver ik weet.
@moveyourmind: ik doe mijn best!
Leuk ding. Voor het compleet een plaatje van de AR2 toevoegen?
Zitten net iets veel te veel Jimny onderdelen op ..
3 rooitjes lijkt me redelijk ..
@lincoln: zit een jaar of 40 tussen. Wellicht kan jij die Alfa gebruiken om je Jimny rijdende te houden.
@spideriv:

Tja .. alfascisten ..
Ze bestaan eigenlijk alleen maar omdat de badges nooit wegroesten ..
@lincoln: ze verkleuren wel. Da’s wel wat jammer.
Lekker allegaartje van onderdelen. “2000”? Dashboard uit een Alfetta.
Moet zo’n beetje grootste Alfa-vulva-grill zijn die er is. Toch grappig dat Alfa dat al z’n hele leven kan doen maar dat Ford juist om die vorm grill al na een paar jaar het merk Edsel de nek om moest draaien.
@tenaci:
Edsel was dan ook een kudtwagen.
@viezefreddy: deze mag niet ontbreken in de alfisti collectie.
Zier er wel leuk uit. Zit alleen niet veel ruimte tussen de banden en de spatborden.
Oef, niet bepaald een goede look met het dak er op. Het lijkt wel rijdende tent
Moest ik geld en plaats op overschot hebben, ik koop ‘m meteen. Gewoon, voor de lol…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).