• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit zijn 8 van de mooiste motorblokken ooit

Auteur: Dizono, gepost 16 oktober 2015 om 23:08 – 133 Reacties

Auto Union V16


Op de redactie kraakten hersens, werden boeken doorgespit en motorkappen open getrokken, met dit lijstje als resultaat. Maar is de lijst compleet? Dat is aan jullie!

We hebben het hier over mooie motoren in productiemodellen. Visueel gezien dus. Een Bugatti W16 is technisch indrukwekkend, maar niet per se een mooie motor om te zien. Net als veel hedendaagse motoren trouwens, die schuil gaan onder saaie plastic afdekplaten. Zonde, want als autoliefhebber willen we gewoon zien waar die paardenkrachten tot stand komen, waar de turbo’s hun plekje hebben en wat voor soort brandstofsysteem er op zit.

Niet voor niks zijn onderstaande krachtbronnen vrijwel zonder uitzondering motoren waarin die techniek niet aan het oog onttrokken wordt. Motoren waarvan je zin krijgt om ze in de toeren te jagen. Grote vraag is natuurlijk, zijn jullie het met de lijst eens? Of hebben we steken laten vallen door net jouw favoriet te vergeten? Na dit lijstje is de beurt aan jullie, en vergeet daarbij vooral de plaatjes niet!

Alfa Romeo Busso V6

Alfa Romeo ‘Busso’ V6
Ligt in: Alfa Romeo 156 GTA, 147 GTA
Cilinders: 6, in V
Slagvolume: 3.2l
Vermogen: 250 pk

Jaguar E-type

Jaguar XK6
Ligt in: In dit geval Jaguar E-Type, verder o.a. in XK120, C-Type, D-type en Mk II
Cilinders: 6, in lijn
Slagvolume: 3.8 en 4.2l (E-Type)
Vermogen: 265 pk

BMW S14B23
Ligt in: BMW M3 Evolution II (E30)
Cilinders: 4, in lijn
Slagvolume: 2.3l
Vermogen: 220 pk

Ferrari Tipo 128 (Colombo)
Ligt in: Ferrari 250 TR
Cilinders: 12, in V
Slagvolume: 2.95l
Vermogen: ca. 300 pk

Bentley V8

Bentley 6.75 V8
Ligt in: Bentley Brooklands
Cilinders: 8, in V
Slagvolume: 6.75l
Vermogen: 537 pk

Pagani Zonda

Mercedes-AMG M120
Ligt in: Pagani Zonda
Cilinders: 12, in V
Slagvolume: 6.0, 7.0 en 7.3l
Vermogen: 400-800 pk

Maserati Quattroporte

Ferrari-Maserati F136 Y
Ligt in: Maserati Quattroporte, GranTurismo, GranCabrio
Cilinders: 8, in V
Slagvolume: 4.2l
Vermogen: ca. 400 pk

Chevrolet 327 L79 Small Block
Ligt in: Chevrolet Corvette C2 Stingray
Cilinders: 8, in V
Slagvolume: 5.4l
Vermogen: ca. 365 pk

There you go, acht van de mooiste motoren die ooit hun weg vonden naar een straatauto. En de foto boven het artikel? Dat is een V16 achterin een Auto Union Typ C. Schitterend, maar wel een racewagen.

Ook interessant!

  • Ferrari SUV mag buitenspelen, vermomd als Maserati
  • Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
    Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
  • Jaguar viert feest met 2 halen 2 betalen actie
  • Video - Porsche 918 en Ferrari GTC4 Lusso geramd door BMW

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, Bentley, BMW, brooklands, c2, Chevrolet, Corvette, e-type, e30, Ferrari, Jaguar, lijstjes, M3, Maserati, motor, quattroporte, Techniek, testarossa, V12, v16, V8

Vorig bericht: « Hoeveel ving de Staat voor een Rolls-Royce op wieldoppen?
Volgend bericht: Automobilist klaagt vaker over extreem rijgedrag politie »

Lees Interacties

Reacties

  1. danmar zegt

    16 oktober 2015 om 23:13

    Ligt die Ferrari Tipo 128 niet ook in de 250 GTO?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      16 oktober 2015 om 23:21

      @danmar: Nee, dat is de Tipo 168. Dat is vrijwel dezelfde motor trouwens, ook een Colombo V12 met 2953cc. De Testa Rossa motor is te herkennen aan de rode kleppendeksels, die de wagen ook zijn naam gaven (testa rossa betekent zoiets als rood hoofd).

      Login om te reageren
      • danmar zegt

        16 oktober 2015 om 23:27

        @dizono: Ah, parate kennis, respect! Ik wilde die van de 250 GTO opnoemen, omdat die me die nog zo goed kan herinneren die ene keer ooit dat ik er een in het echt gezien heb. Onvergetelijk, dat rijtje “kachelpijpen”. Bij het zoeken van een plaatje ervan viel me de gelijkenis met de Tipo op.

        Login om te reageren
  2. cocoloco zegt

    16 oktober 2015 om 23:14

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. kampioentje zegt

    16 oktober 2015 om 23:14

    -edit: Oeps, die was er even tussendoor gegelipt, thanks voor het melden-

    Verder weer erg vermakelijk om te lezen

    Login om te reageren
  4. p0wn3d zegt

    16 oktober 2015 om 23:16

    Dat zijn aardige blokjes ja.

    Login om te reageren
  5. MAB zegt

    16 oktober 2015 om 23:16

    En ik heb ze allemaal gereden

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      16 oktober 2015 om 23:37

      @mab: i call bullshit.

      Login om te reageren
    • 123bat zegt

      16 oktober 2015 om 23:40

      @mab: Forza of Gran Turismo?

      Login om te reageren
    • MAB zegt

      16 oktober 2015 om 23:41

      @mab: in mijn dromen

      Login om te reageren
  6. carfreakjim zegt

    16 oktober 2015 om 23:20

    Ben persoonlijk een groot fan van de early hemi’s.

    Login om te reageren
  7. kjeld zegt

    16 oktober 2015 om 23:24

    Ik kan dus stiekem best genieten van het enigeering wonder van de Ford 1.6 ecoboost motor. Ik vind het knap men daar zoveel power uit krijgt, machtig imo!
    Ook het 2CV citroen motortje is zo iets moois. Het hoeft niet altijd zo groot te zijn.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 oktober 2015 om 23:38

      @kjeld: de bwm boxer is de voorloper van die in de eend. Ik heb nog een mono staan. Mooi blok inderdaad.

      Login om te reageren
  8. Robert zegt

    16 oktober 2015 om 23:29

    Het ongeblazen 2 liter blok uit de Honda S2000. Een viercilinder VTEC die 241 pk levert bij maximaal 9000(!) toeren per minuut. En dat, vóórdat de tuners er zich nog mee gingen bemoeien…

    Bring it on!

    Login om te reageren
    • almera-ga16det zegt

      16 oktober 2015 om 23:32

      @RRRobert: is dat geen 2.4?

      Login om te reageren
      • mauricerma zegt

        17 oktober 2015 om 09:10

        @almera-ga16det: 2.2 toch ?

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          17 oktober 2015 om 11:35

          @mauricerma: 2.0 in Japan en Europa, later in de US met een 2.2.

          Login om te reageren
      • woot zegt

        17 oktober 2015 om 09:17

        @almera-ga16det: Nee, 2.0. In Amerika werd volgens mij een 2.2 geleverd met lagere redline.

        Login om te reageren
    • Joerek zegt

      16 oktober 2015 om 23:34

      @RRRobert: Die motor is toch helemaal niet bijzonder om te zien? Het gaat hier om hoe de motor eruit ziet, niet hoe goed die is

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        17 oktober 2015 om 11:59

        @Joerek: kun je nagaan hoe veel ik om het uiterlijk vertoon onder de motorkap geef. “Echte schoonheid zit vanbinnen”.

        Login om te reageren
    • dragspert zegt

      17 oktober 2015 om 08:49

      @RRRobert: Hij krijgt dan ook pas bij 6000(!!!1!!!1) toeren een beetje vermogen…

      Login om te reageren
  9. undifined1 zegt

    16 oktober 2015 om 23:29

    Waarom is voor de s14 gekozen en niet voor de m88 die gewoon de 6 cilinder uitvoering is van de s14 en ook nog ouder is. En mooier loopt

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      16 oktober 2015 om 23:32

      @undifined1: Omdat de S14B23 in de Evo II een kleppendeksel heeft in Motorsportkleuren. Hoe cool is dat? Het gaat dan ook om mooie motoren, niet om goede, zoals vermeld in het artikel.

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        16 oktober 2015 om 23:51

        @dizono: sorry mijn fout. Had het artikel niet goed gelezen. Maar om dat circis kleppendeksel nou mooi te vinden? Doe mij maar gewoon zwart met blanke letters

        Login om te reageren
        • sportevo zegt

          18 oktober 2015 om 09:05

          @undifined1: apart is het wel. Ik heb zelf een Evo2 en iedereen is er verbaasd over als ze de motor zien. Hoeveel auto’s hebben een ‘gekleurde’ motor? Overigens hebben de Cecotto/Ravaglia edities de motor in de carrosserie kleur. En de Sportevo had hem in het rood als je een zwarte editie hebt.

          Login om te reageren
  10. axel968 zegt

    16 oktober 2015 om 23:30

    Luchtgekoelde 6 cilinder boxer?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 oktober 2015 om 23:40

      @axel968: mag het ook een motorfiets zijn? Cbx 1100 is geen boxer maar wel een erg mooi luchtgekoeld 6 cilinder blok.

      Login om te reageren
      • redneckdarian zegt

        17 oktober 2015 om 08:51

        @lekbak: EENS!

        Login om te reageren
  11. schellekens006 zegt

    16 oktober 2015 om 23:32

    Geen Volkswagen 2.0 TDI?

    Login om te reageren
  12. str8six zegt

    16 oktober 2015 om 23:32

    BMW 5.0 V10. Dank u.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      16 oktober 2015 om 23:45

      @str8six:
      Niet mooi. Je ziet alleen maar lelijke plastic afdekkappen.

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        17 oktober 2015 om 00:02

        @Hubert: tja het oog wil ook wat. Maar ben meer van techniek en sensatie. Het zit toch onder een motorkap.

        Login om te reageren
        • dondeboer zegt

          17 oktober 2015 om 08:02

          @str8six: dit artikel ging ook alleen over de looks ;)

          Login om te reageren
    • wimbraber zegt

      17 oktober 2015 om 01:57

      @str8six: haha, ik dacht precies hetzelfde. Past misschien in het volgende artikel “motoren met het mooiste geluid” of “motoren met de meeste beleving”

      Login om te reageren
  13. lekbak zegt

    16 oktober 2015 om 23:32

    Om138. Altijd mooi om te zien zo’n oude diesel.

    Login om te reageren
  14. norge zegt

    16 oktober 2015 om 23:33


    Beste motor ooit…

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 oktober 2015 om 23:41

      @norge: de beste is de redblock serie van volvo. Met als goede 2e M102 van mercedes. Overigens geen mooie motoren om te zien. Net als die Toyota motor.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        16 oktober 2015 om 23:54

        @lekbak: B23 E dan ..

        Login om te reageren
    • ej20g zegt

      16 oktober 2015 om 23:46

      @norge: 4AGE, right?

      Login om te reageren
  15. MrSkyline zegt

    16 oktober 2015 om 23:33

    Ik mis er nogal een aantal

    lambo V12
    bmw V10
    Hemi V8
    BRM V16

    Login om te reageren
    • xr134 zegt

      17 oktober 2015 om 00:08

      @MrSkyline: helemaal mee eens en het bmw m10 f1 blok ??

      Login om te reageren
  16. rb26dett zegt

    16 oktober 2015 om 23:34

    RB26DETT, enough said

    Login om te reageren
  17. danmar zegt

    16 oktober 2015 om 23:35

    Oh ja, de Alfa Romeo ‘Busso’ V6 zat volgens Wiki ook in de Lancia Thesis en de auto die op nr 1 op mijn verlanglijst staat, de Alfa GT. Daar heb ik wel een huwelijkscrisis voor over ;-)

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      16 oktober 2015 om 23:54

      @danmar: ik heb sinds kort een GT met de 3.2, aanrader. Briljant mooi. Fantastische motor, lust wel een paar druppels. En veel praktischer dan ik had verwacht, kunnen gewoon twee volwassenen achterin en de kofferbak is best ruim. Gelukkig staat het weekend weer voor de deur :)

      Login om te reageren
    • woot zegt

      17 oktober 2015 om 10:04

      @danmar: Klopt, die motor is er ook in meerdere varianten zoals de 2.0 Turbo, 2.5, 3.0 (12v en 24v) en de 3.2. Ze zaten ook in de GTV en Spider. Heb zelf een tijd met de 2.0 Turbo gereden.

      Login om te reageren
  18. alfablog zegt

    16 oktober 2015 om 23:35

    Hmmm, zo lekker de m136. Met goudkleurige inlaatbuizen in de Maaerati Coupé en Gransport eigenlijk nog mooier dan afgebeelde zwarte.

    Login om te reageren
  19. desjonnies zegt

    16 oktober 2015 om 23:37

    Alfa 105 “nord” twin cam :

    http://www.formulagt.de/files/fxc_teile/img_gross/94294_DSC07465.JPG

    Login om te reageren
    • nord zegt

      16 oktober 2015 om 23:48

      @desjonnies: klopt! Wat aan het markante geluid te danken zijn waren de afzonderlijke stalen zuigerhuizen die ‘los’ in het aluminium onderblok liggen. Daar kon koelwater langs in de brede kanalen, wat deze blokken ook zo betrouwbare maakten en een hoog specifiek vermogen mogelijk maakten.

      Login om te reageren
  20. alfablog zegt

    16 oktober 2015 om 23:38

    http://s1380.photobucket.com/user/andyfoto33/media/4200%20Cambiocorsa/IMG_0033_zpsa6f84997.jpg.html?sort=2&o=5

    Login om te reageren
  21. desjonnies zegt

    16 oktober 2015 om 23:38

    Lotus twin-cam :

    https://thegaragista.files.wordpress.com/2012/12/jld2012wm-39.jpg

    Login om te reageren
  22. alfablog zegt

    16 oktober 2015 om 23:40

    http://www.photobucket.com/user/andyfoto33/media/4200%20Cambiocorsa/IMG_0033_zpsa6f84997.jpg.html?sort=2&o=5

    Login om te reageren
  23. ej20g zegt

    16 oktober 2015 om 23:40

    Er staan een aantal mooie motoren bij, maar de S14B23 van BMW vind ik nou niet bovengemiddeld mooi. Niet mooier dan Honda’s F20C of SR20 van Nissan.

    Nog een aantal blokken die ik zou willen nomineren: BMW’s S54B32, Nissan’s RB26DETT (prachtige, glooiende lijnen en ITB’s), Volvo’s B8444, Mercedes-Benz’s M156 en Porsche’s 5.7-liter V10.

    Login om te reageren
  24. desjonnies zegt

    16 oktober 2015 om 23:40

    Bugatti, misschien wel de aller aller mooiste motoren ooit, van Ettore wel te verstaan :

    http://medias.forum-auto.com/uploads/200307/hamannn_0701200340_moteura1928.jpg

    Login om te reageren
  25. maseratizzzzzzzz zegt

    16 oktober 2015 om 23:41

    537 pk in een granturismo of quattroporte? Heb ik wat gemist

    Login om te reageren
    • alfablog zegt

      16 oktober 2015 om 23:45

      @maseratizzzzzzzz: dacht ook, klopt niet.

      Login om te reageren
  26. sanderm3 zegt

    16 oktober 2015 om 23:42

    BMW m3 csl, met zn dikke carbon airbox.

    Login om te reageren
  27. desjonnies zegt

    16 oktober 2015 om 23:43

    Wankelmotor NSU R0 80 :

    http://medias.forum-auto.com/uploads/200307/hamannn_0701200340_moteura1928.jpg

    Login om te reageren
  28. desjonnies zegt

    16 oktober 2015 om 23:45

    DEZE DUS :

    http://www.arnoldfey.de/NSU%20RO80%20Engine.jpg

    Login om te reageren
    • mastemaker zegt

      17 oktober 2015 om 08:02

      @desjonnies: vind de techniek wel gaaf maar ziet eruit alsof het van dat ouwe technische lego is gemaakt

      Login om te reageren
    • sleepyj zegt

      17 oktober 2015 om 14:44

      @desjonnies: liever de 13b van mazda :)

      Login om te reageren
  29. prop zegt

    16 oktober 2015 om 23:50

    Volvo 5 cyl. Audi rs4 2.7 bit. Cosworth 2 ltr turbo

    Login om te reageren
    • gt500eleanor zegt

      17 oktober 2015 om 08:52

      @prop: Volvo 5 cylinder altijd +1

      Login om te reageren
  30. stekel01 zegt

    16 oktober 2015 om 23:56

    Audi V10:
    http://onlytruecars.com/data_images/gallery/02/audi-s8-v10/audi-s8-v10-12.jpg

    Login om te reageren
  31. 406_v6 zegt

    16 oktober 2015 om 23:58

    Vindt deze ook errug fraai:

    Duesenberg blok:

    Login om te reageren
  32. 406_v6 zegt

    17 oktober 2015 om 00:01

    Of dit Maybach blok (uit de Zeppelin DS8):

    Login om te reageren
  33. w0o0dy zegt

    17 oktober 2015 om 00:05

    Prachtig…. En wie weet in welk merk auto deze schoonheid ligt?
    http://cdn.barrett-jackson.com/staging/carlist/items/Fullsize/Cars/137870/137870_Engine_Web.jpg

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      17 oktober 2015 om 00:07

      @w0o0dy: issota fraschini ;)

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        17 oktober 2015 om 08:50

        @dizono: wist je dat ze halverwege de jaren 90 ‘doorstartplannen’ hadden? Beetje zoals Spyker. Totaal andere organisatie, zelfde naam.

        Op basis van de Audi A8/S8 bouw Isotta Frachini de, ehh, T8. Een soort Audi S8 Cabrio, gecombineerd met de looks van een K Coupe. Mocht je je eens vervelen: Google ;-).

        Login om te reageren
        • Rob zegt

          17 oktober 2015 om 12:25

          @gtwillem:
          Ha, leuk weetje Willie ;-)

          En ik moet eerlijk zeggen, nog niet eens heel slecht eigenlijk…. Achterkant is best leuk. Voorkant is dan weer een beetje speelgoed-achtig.
          http://www.italiaspeed.com/prototypes/proto_isotta_fraschini_t8.html

          Login om te reageren
  34. beseff zegt

    17 oktober 2015 om 00:05

    S14 !!

    Login om te reageren
  35. w0o0dy zegt

    17 oktober 2015 om 00:06

    Nog eentje http://www.prewarcar.com/images/Isotta_Fraschini_8ASSengine_3.jpg

    Login om te reageren
  36. w0o0dy zegt

    17 oktober 2015 om 00:09

    En helaas nog altijd niet in productie gegaan… Maar oh zo fraai. http://a137.g.akamai.net/n/137/3538/20030107161200/www.cars.com/features/autoshow2003/coverage/detroit/images/cadillac_16_v16_425.jpg

    Login om te reageren
  37. moveyourmind zegt

    17 oktober 2015 om 00:13

    Moet het blok er alleen mooi uitzien of ook heel mooi klinken?

    Alleen al het geluid van deze 9-cilinder….. Kippevel als je zo’n ding hoort starten:

    http://www.youtube.com/watch?v=_A4SJ5XTPMg

    Login om te reageren
  38. w0o0dy zegt

    17 oktober 2015 om 00:14

    Ook bijna kunst…Maar geen motor voor een auto geloof ik, wel een automerk.

    http://www.airpowerworld.info/aircraft-engine-manufacturers/hispano-suiza-v8-engine.jpg

    Login om te reageren
  39. carfreakjim zegt

    17 oktober 2015 om 00:15

    https://www.google.nl/search?q=early+hemi&client=ms-android-samsung&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAgQ_AUoAWoVChMI3uifxoHIyAIVyIYaCh1OpwwN&biw=320&bih=452#imgrc=orZMxFsr3FJoCM%3A dit of een olds rocket 88 vind ik het mooist, al mag een ford flathead v8 er ook wezen.

    Login om te reageren
    • carfreakjim zegt

      17 oktober 2015 om 00:17

      @carfreakjim: https://www.google.nl/search?q=early+hemi&client=ms-android-samsung&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAgQ_AUoAWoVChMI3uifxoHIyAIVyIYaCh1OpwwN&biw=320&bih=452#tbm=isch&q=rocket+88+v8&imgrc=wAVwy1aeDtDpgM%3A

      Login om te reageren
  40. 406_v6 zegt

    17 oktober 2015 om 00:17

    Hiermee begon de automobiele revolutie zo’n beetje:

    Login om te reageren
  41. 406_v6 zegt

    17 oktober 2015 om 00:17

    poging 2:

    Login om te reageren
  42. stephanotis zegt

    17 oktober 2015 om 00:21

    Ford/Yamaha SHO V6
    http://www.britishv8.org/mg/LeRoyBarton/LeRoyBarton-EB.jpg

    Login om te reageren
  43. mout zegt

    17 oktober 2015 om 00:38

    @dizono Wat ben je toch een lijstjes-koning!
    Voor ik op deze editie inga: kan ik vast een verzoekje doen? Je weet wellicht dat ik in een 245Transfer rijd. Een af-fabriek verlengde koets, dus.
    Ik zou wel eens een gallery willen van af-fabriek verlengde koetsen – liefst genoeg verlengd voor extra zitrij / portieren. Ik noem vast de Merc V123 en 600 Grosser, Volvo 264TE, of voor mijn part Checker Aerobus. Dus geen Boonacker, Binz, Nilsson of Leepu.

    Terug naar de motoren:
    Deze editie is wel erg fraai. Zelf heb ik een wat eenvoudiger smaak: Ik vind het blok van een 2CV4 erg fraai. Flat engines zijn om te beginnen fraai, een 2-cilinder maakt het clean, en dan ook nog luchtkoeling, met fraaie ribben en weinig pijpjes. Als kers op de taart zit de ene cilinder net wat hoger dan de andere.
    http://www.burton2cvparts.com/images/A1.4301.jpg

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      17 oktober 2015 om 08:46

      @mout: en natuurlijk de Rover 75 Vandenplas ;-).

      Login om te reageren
      • mout zegt

        17 oktober 2015 om 11:29

        @gtwillem: Is ook langer – maar die biedt alleen meer beenruimte.
        Als je die ook mee gaat tellen, kom je bij alle modellen die voor China worden verlengd. Ongeveer elke BMW en Audi carrosserie van na 2000, alle Engelse up-market modellen, van Jaguar tot RaRo LWB, dat werk. Ik zou in die categorie de CX Prestige aandragen.

        Login om te reageren
  44. hondar zegt

    17 oktober 2015 om 00:38

    BMW V10 en V12?

    Login om te reageren
  45. porsche928 zegt

    17 oktober 2015 om 00:45

    De Porsche 928 “pijporgel”.

    Login om te reageren
  46. ohoogeveen zegt

    17 oktober 2015 om 01:08

    Het Honda CBX 1000cc 6-in-lijn blok!
    http://nozama.typepad.com/.shared/image.html?/photos/uncategorized/2008/10/06/cbx_engine_view.jpg

    Login om te reageren
    • superleggera89 zegt

      17 oktober 2015 om 01:48

      @ohoogeveen:
      Mooie motor hoor maarrehh, in welke straatauto vind ik die terug?

      Login om te reageren
      • ohoogeveen zegt

        17 oktober 2015 om 14:20

        @superleggera89: en dat is belangrijk want?

        Login om te reageren
        • ohoogeveen zegt

          17 oktober 2015 om 15:18

          @ohoogeveen: waar lees ik dat dan?

          Tsja het is maar waar je je druk om maakt

          Login om te reageren
  47. Rob zegt

    17 oktober 2015 om 01:12

    Ster motoren zijn het mooist van allemaal.
    Bijvoorbeeld deze prachtige Pratt & Whitney, met 14 cilinders:
    http://www.aviation-history.com/engines/pr-1830-3a.jpg

    En ja, er is ook een auto geweest met een ster motor:
    https://oldmachinepress.files.wordpress.com/2012/09/1935-monaco-trossi.jpg

    Hoe cool is dat?!

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      17 oktober 2015 om 01:26

      @Rob:
      Echt, bestaat er uberhaupt een mooier front voor een auto???
      http://3.bp.blogspot.com/-8IwKqjcTjjs/U2pDynxQ6ZI/AAAAAAAAObU/prqDIq8xE0s/s1600/1024px-Monaco-Trossi_1935_-_Flickr_-_exfordy.jpg

      Wat een machine: 16 cilinders, voorwielaandrijving (!), 250pk op 710kg en werkte voor geen meter. Omdat koelingsproblemen en bovenal levensgevaarlijk (onderstuur, duh, de motor zat voorop…). Maar, jongens, wat een gaaf apparaat.

      Login om te reageren
  48. Pallas zegt

    17 oktober 2015 om 01:26

    Bestaan er slechte v12’s?

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      18 oktober 2015 om 19:21

      @pallas: Denk t niet, willem????

      Login om te reageren
  49. bassx zegt

    17 oktober 2015 om 01:31

    Persoonlijk de BMW motor in de McLaren F1. De fotoshoot van de motor was net zo imposant als de auto zelf. Denk dat dit serieus één van de weinige motoren is die er ook sexy uit (moeten) zien zonder auto.

    Login om te reageren
  50. b0z4 zegt

    17 oktober 2015 om 02:25

    1.2tdi blok.

    Login om te reageren
  51. mgmgb zegt

    17 oktober 2015 om 03:15

    Ik heb de Buick/Rover V8 ook altijd een prachtig blok gevonden. Mooi alluminium, vaak met fraaie kleppendeksels erop, die kenmerkende SU carburateurs erop. Genieten!
    [img]http://i.imgur.com/w0MN5RG.jpg[/img]

    Login om te reageren
  52. Dutchdriftking zegt

    17 oktober 2015 om 04:03

    Ik mis mijn VR6 toch wel in het lijstje. In originele trim, zonder vieze sileconen slangen en open luchtfilter uiteraard.

    Login om te reageren
  53. Hupke zegt

    17 oktober 2015 om 06:23

    Wat een rommel, er zijn zoveel prachtige motoren.
    De motoren uit de silberpfeilen, alfa’s klokwerkjes uit bvb de 33 stradale, de otto cilindri uit een guzzi v8,…

    Zulke kunstwerken kan je toch niet vergelijken met zo’n 4 pitter uit een jonge bmw.

    Login om te reageren
  54. papa zegt

    17 oktober 2015 om 07:33

    Ferrari flat 12 carburatori uit de 512bb

    Login om te reageren
  55. jpoers zegt

    17 oktober 2015 om 07:37

    De Ford gt40 met die heerlijke compressor erop.
    Of de McLaren F1, maar dan de manier hoe die BMW motor erin ligt in een bedje van goud. http://periodismodelmotor.com/wp-content/uploads/2013/04/McLaren-F1-cero-kilometros-escapes.jpg

    Login om te reageren
  56. postzegel zegt

    17 oktober 2015 om 07:57

    Bij het lezen van het artikel (ja, dr zijn mensen die eerst lezen en dan reageren) dacht ik direct; als ze die alfa v6 vergeten zeg ik er wat van. Ik heb niet wat met alfa. Niets groots in iedergeval. En hij ligt over dwars in een 147 (?) best koplastig schijnt. En en en. Maar zo mooi. Die chromen (?) buizen. Die sierlijke letters. Helemaal mooi. En gelukkig. Eerste foto. Feest van herkenning.

    Voor de rest; 2cv blokje is wel leuk dus.

    Login om te reageren
  57. E34M5Touring zegt

    17 oktober 2015 om 08:43

    https://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_V16_engine#/media/File:Cadillac452engine.jpg

    Zo clean en toch zo enorm. En omdat het een 16 cilinder is.

    Login om te reageren
  58. gremalibur zegt

    17 oktober 2015 om 08:47

    Staan deze ook allemaal op marktplaats?

    Login om te reageren
  59. gtwillem zegt

    17 oktober 2015 om 09:06

    Als het puur om uiterlijk gaat, mag van mij dat M3 blok eruit en de V12 van de McLaren erin. Als we het dan toch over kunstwerken hebben, graag de mooiste welke Paul Rosche heeft ontworpen.

    Ik snap dat het puur om uiterlijk gaat, en niet om de prestaties die ze leveren. Dus dan kom je bij de Italianen uit. Zou jen zeggen.

    Toch mis ik er een paar:

    Ik hoop dat @dutchdriftking er ook iets van gezegd heeft, maar de VR6 hoort er gewoon in. Enorm herkenbaar en het ziet er zeer aardig uit.

    Tweede die ik mis is het blok met het mooiste kleppendeksel: de RB26DETT van Nissan. @rb26dett zal het vast met mij eens zijn.

    Qua uiterlijk vernuft mis ik ook de eerste 3.0 V6 VTEC uit de NSX. De Busso V6 van Alfa os schitterend met die kelken, maar het zijn met name die kelken. De Honda motor was veel vooruitstrevender, geavanceerder, zuiniger, sterker en beter in 1990 dan de Busso ooit zal worden. Maar dan kijk al wellicht te veel naar wat de motor kan en niet zozeer puur het uiterlijk.

    Ook de oude V16 uit de Caddilacs had er tussen gemogen, evenals de V8 van de Ford GT: plaatje voor het oog! Net als het blok van de 300SL uit 1954.

    En mooi van lelijkheid: de turboboxers uit de Porsche 911 en Subaru Impreza: motoren moet krachtig zijn, compact, laag zwaartepunt genereren en goed klinken. En er herkenbaar uitzien. Voldoen deze goed aan!

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      19 oktober 2015 om 20:30

      @gtwillem:

      De Busso V6 werd in 1979 geïntroduceerd, beetje vreemd om dit blok te vergelijken met de VTEC uit de NSX die dik tien jaar later werd gepresenteerd.

      Overigens heeft Cosworth nog tevergeefs geprobeerd om de productielijn van de Busso motorenfabriek te kopen. Een groter compliment kan je een motor niet geven denk ik.

      Login om te reageren
  60. tjorque zegt

    17 oktober 2015 om 09:14

    Ik lust een guzzi 1/4e V8 blokje altijd wel:
    http://www.cyclegarden.com/images/engine_engine.jpg

    Of een lanz buldog eencilinder ?

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      17 oktober 2015 om 09:19

      @tjorque: deze dus
      http://www.ploughbooksales.com.au/info/klengine.jpg

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      17 oktober 2015 om 14:04

      @tjorque:

      Kben ook verknocht aan de simpelheid ervan.

      Login om te reageren
  61. Supra1981 zegt

    17 oktober 2015 om 09:20

    Julie zijn de motor uit de LFA vergeten. V10 met het gewicht van een V8

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      17 oktober 2015 om 17:17

      @Supra1981:
      In samenwerking met Yamaha gemaakt. Die ook een V8 voor Volvo heeft gemaakt. Dat was ook al zo’n compact blok. En zat dwars in het motorcompartiment. Wat volgens mij redelijk zeldzaam is in auto’s als de S80 en XC90.

      Yamaha komt binnenkort ook met een conceptwagen. Ben benieuwd wat daar onder de kap zit!

      Login om te reageren
  62. Alfarobert zegt

    17 oktober 2015 om 09:24

    Zijn alle motorblokken zonder plastic afdekplaten niet mooier dan de motoren MET?Waarom moet je verhullen wat er onder het plastic zit? Bij Volkswagen(VAG)hebben ze wat te verbergen maar de rest….?Haha

    Login om te reageren
  63. Joost zegt

    17 oktober 2015 om 09:40

    Ik mis deze:

    http://static.autoblog.nl/images/wp2012/bugatti_35B_engine.jpg

    Login om te reageren
  64. clarkson zegt

    17 oktober 2015 om 09:42

    Matra v12 is ook gaaf. Vooral het geluid.

    Login om te reageren
  65. aquila2003 zegt

    17 oktober 2015 om 10:06

    Dank voor xk6 :)

    Login om te reageren
  66. Dickie zegt

    17 oktober 2015 om 10:24

    http://newsroom.scania.com/en-group/files/2013/04/12094-006.jpg

    Login om te reageren
  67. Mairsil zegt

    17 oktober 2015 om 10:41

    Het blok van de DeTomasso Pantera met zijn ronde inlaat en massieve bak eraan vast vind ik ook wel indrukwekkend om te zien. http://farm1.static.flickr.com/14/4550325519_57a78af539.jpg

    Login om te reageren
  68. Mairsil zegt

    17 oktober 2015 om 10:51

    En hoewel je het blok zelf nauwelijks meer terug kan vinden vind ik de functie-boven-vorm chaos onder de kap van een Skyline toch wel een mooi gezicht.
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/R33-GTR-Engine.JPG

    Login om te reageren
    • Mairsil zegt

      17 oktober 2015 om 10:54

      @Mairsil: echt, 2015 en de site snapt nog steeds geen https?
      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/R33-GTR-Engine.JPG

      Login om te reageren
  69. Ilquadrifoglio zegt

    17 oktober 2015 om 11:32

    Voor mij toch het mooist. Alfa Romeo otto cilindi in linea…

    Login om te reageren
  70. marinepower zegt

    17 oktober 2015 om 13:42

    Wärtsilä 38 V18 , kleine 18.000 pk, twinturbo diesel

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      17 oktober 2015 om 15:25

      @marinepower:
      Kom dan met Neerlands en vooral Hengels trots: de HOTLO (Het Onding Trilt en Lekt Ontzettend) van Stork.
      http://www.nerood.nl/Nedlloyd_Pagina_2007/Stork%20Hotlo/STORK%20PROEFSTAND.JPG

      O, o wat jammer dat ze een overgebleven exemplaar niet terug naar Hengelo hebben gekregen….

      Heb overigens ooit stage gelopen bij een metaalbewerkingsbedrijf dat drijfstangen (kleintjes wel, ten opzichte van de echt grote jongens dan….) voor onder andere Wartsila bewerkte. Mooi spul hoor. Verbazingwekkend knappe techniek. En dit soort filmpjes is altijd genieten geblazen:
      http://www.dumpert.nl/mediabase/6587968/5b1f95a4/sterkste_diesel_ter_wereld.html

      En minstens zo indrukwekkend zijn de freesmachines waarmee ze die scheepsmotoren maken…..
      http://cahmac.com/img/supplier-waldrich-product-large.jpg

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        18 oktober 2015 om 08:26

        @Rob:
        Hey! Mankementen Aus Kiel!

        Login om te reageren
  71. Davidov zegt

    17 oktober 2015 om 14:12

    Mmmmmm, die Mercedes-AMG motor is hemels…

    Login om te reageren
  72. rainman zegt

    17 oktober 2015 om 14:21

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cadillac_V-16_engine#/media/File%3ACadillac452engine.jpg deze ziet er ook fantastisch uit vind ik

    Login om te reageren
  73. volvosaab zegt

    17 oktober 2015 om 14:52

    De Alfa 12 cylinder boxer. 2993 cc, 520 bhp @ 12000 rpm.

    Login om te reageren
  74. kilum zegt

    17 oktober 2015 om 16:17

    Toyota 2JZ – GE Twin Turbo uit de Supra

    http://image.superstreetonline.com/f/tech/8373274/0402_10z+1995_toyota_supra_twin_turbo+engine_view.jpg

    Nissan R34 GT-R (2.6 L RB26DETT twin-turbo)

    Ben niet zeker of de foto 100% correct is.

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/R33-GTR-Engine.JPG

    Login om te reageren
  75. hanzie zegt

    17 oktober 2015 om 17:38

    Beams motoren van Toyota, 220 pk uit een 2l NA motor (eerste met VVTi).
    En een aparte inlaat en kop.
    http://www.carpron.com/multisite/d/153366-1/sw20+beams+single+vvti+3sge.jpg

    Login om te reageren
  76. Capibaro zegt

    17 oktober 2015 om 20:01

    De Alfa 3.2 Busso heb ik zelf. Prachtig blok om te zien, klinkt prachtig en wmb qua kafakter de beste V6 ooit gebouwd. Je kunt en heel schakellui mee rijden in een hoge versnelling en als je op zijn staart gaat staan is het een raceblok. Hij is niet heel zuinig *kuch*

    Login om te reageren
    • GTA_Torino zegt

      19 oktober 2015 om 08:09

      @Capibaro: Zit deze 3.2l ook niet in de GT? Type lijkt me hetzelfde, maar ik had ooit gehoord dat de GT een veel slomer model gekregen had?

      Login om te reageren
      • Capibaro zegt

        19 oktober 2015 om 11:35

        @GTA_Torino: Klopt die zit in de GT. Hij heeft met 240 PK 10 PK minder,maar daar merk je in de praktijk echt niet zoveel van. Hij is verder ook iets softer qua ophanging als qua motor. En er zijn natuurlijk praktische verschillen http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gta/80718-156-gta-vs-147-gta-vs-gt-3-2-a.html

        Login om te reageren
  77. baars1992 zegt

    18 oktober 2015 om 00:00

    Ik mis de V10 van Porsche….

    Login om te reageren
  78. rotjeknor zegt

    18 oktober 2015 om 18:36

    Klinkt misschien als een opmerking van een fanboy, maar de motor in Jon Olssons ex-Audi RS6 DTM vond ik ook écht wel een indrukwekkende verschijning. Niet veel merken die zo’n motorblok bouwen, en nog minder die het zo goed kunnen perfectioneren.

    Login om te reageren
  79. tonno zegt

    18 oktober 2015 om 20:06

    BMW v12 uit de F1

    Login om te reageren
  80. pilot1988 zegt

    3 februari 2016 om 20:55

    Dat Alfa en BMW blok horen niet thuis in het rijtje.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North