
En je krijgt voor elke cilinder één uitlaat, al betekent dat niet dat er acht uitlaten op de Heico Volvo XC90 zitten.
Bijna elk merk heeft allerlei partners of zustermerken die hun auto’s opleuken. AMG of Brabus voor Mercedes, Alpina voor BMW, Mugen voor Honda, ABT voor Volkswagen/Audi, Abarth voor Fiat, et cetera. Volvo heeft ook zo’n partner, dat is natuurlijk Polestar. Oh nee, dat was de motorsportdivisie die Cyan Racing heet en Polestar zelf is een submerk geworden. Nee, Volvo’s worden al een tijdje naderhand opgeleukt door de Duitse firma Heico Sportiv.

Heico
Dat geldt voor vele Volvo’s, eigenlijk elk model uit de recente geschiedenis dat we ons kunnen herinneren. Heico biedt ook vaak andere upgrades aan, zoals verlaging, velgen en zelfs motortuning. Een Heico-behandeling is niet enkel weggelegd voor de sportiefste Volvo’s. Je kan zelfs Heico-dikspul krijgen voor de EX30.

Heico Volvo XC90
Sterker nog: ook de Polestar 3 of Volvo EX90 kan voorzien worden van een Heico-pakket. Dus dan kan ook de vers opgefriste Volvo XC90 niet achterblijven. Heico heeft speciaal voor de nieuwe XC90 hun onderdelen voor Volvo’s grootste bijgewerkt. Om er de dikste sjaak mogelijk van te maken.

Volvo’s zijn tegenwoordig lekker strak en zakelijk. Ergens is zo’n bodykit voor je Volvo XC90 van Heico dus gewoon humor. Het zijn Nike-sneakers onder een driedelig maatpak. De nieuwe set bestaat uit de zijskirts, voorsplitter en diffusor met nieuwe uitlaten. En ja, dat betekent dat de viercilinder XC90 vier eindpijpen krijgt. Voor elke cilinder één. Het blijft toch jammer dat de snaarstrakke nieuwe XC90 nooit met een lekkere vijf- of zescilinder (of zelfs een Yamaha V8) is geleverd. Maar goed, Heico helpt een handje.

De Heico-set past op elke XC90, dus ook die van voor de facelift. Nieuw voor de vernieuwde Volvo XC90 is dat de extra grilles aan de voorkant (onder de koplampen) ook voorzien zijn van extra geaccentueerde sierstukken. Het kost 7.225 euro voor de hele set, maar 10.116 euro als je de eindpijpen wil. Die horen namelijk bij een compleet nieuw uitlaatsysteem.

Vervolgens kan Heico dus allerlei extra dingen toevoegen. De Volution-sportvelgen die tot wel 22 inch groot mogen besteld worden, inclusief verlaagde veren en spacers voor het volledige effect. Zowel de B5 als de T8 Plug-in (de enige die wij nog krijgen) mogen ook voorzien worden van een chip, waardoor het vermogen kan stijgen tot 500 pk. En, mooi extraatje: de snelheidslimiet van 180 km/u mag er dan af. Dan wordt het écht een dikke beuker, maar mag je ook meer dan die initiële 10.000 euro aftikken.





Leuk die snelheidsbegrenzer eraf, maar Volvo ziet dit direct omdat de auto’s altijd “connected” zijn. Je bent dan ook meteen je recht op fabrieks garantie en coulance kwijt.
Recht op coulance?
Das nog eens een fijne contradictio in termini zo op de vroege morgen
contradictio in terminis, maar ik snap wat je bedoelt!
Hoe hard dan ? Heb zelf een gekietelde XC60 B5 (vierwielaandrijving) en heb 1x de top in Duitsland geprobeerd maar vond het bij 225 op de GPS wel snel genoeg. Ja, chicken !
Veel harder gaat het ook niet. Paar jaar geleden met zo een op wintersport gegaan met veel moeite net niet de 240op de teller kunnen aantikken. Daarvoor had ik een 850R met een 19T turbo. Die hadden we tot de 271kmh op de GPS gekregen toen we opweg naar Europapark waren. Mooie is dat de wijzer van de kilometerteller dan bijna verticaal naar benede staat.
En hij zal nog veiliger zijn dan alles, goed gedaan Volvo 👏🏼 !
Logica hiervan ontgaat mij volledig. Heb een XC90 T8 voor de facelift voor mijn vrouw en kindervervoer gekocht, maar man man, dat ding is echt alleen goed voor rustig rechtuit rijden. Zwabbert alle kanten op door de luchtvering, dat 4-pittertje is ongepast voor dat ding en stuurt gevoelloos. Die verlagingsveren kan ik begrijpen om het weggedrag beter te maken, rest is zinloos.
Het is dat mijn vrouw deze graag wilde, anders was ik zeker voor een X7 of RR voor haar gegaan.
Dat had je inderdaad beter kunnen doen. (de X7, de RR ziet er leuk uit maar is kwalitatief echt ruk.)
RR?
Rolls Royce :-)
RangeRover
Ach, zij is er blij mee en rijdt er het meeste mee. Ik alleen in de weekenden als we met z’n allen op pad gaan. 5 past bij mij niet.
Had dezelfde ervaring met de V90 T8, dealer stond raar te kijken toen ik er binnen een maand weer vanaf wilde (Care by Volvo). Ding reed als een boot.
Zelf de XC90 met name laten staan vanwege het onderhoud. Volvo’s zijn alleen betrouwbaar als je ze goed onderhoud en dat is met de techniek in de XC90 niet goedkoop.
Nu een iets kleinere Tarraco maar aan de 20” velgen te zien was parkeren met de XC90 nooit een succes geweest voor vrouwlief.
Haha! Die velgen heb ik inderdaad al afgeschreven 😉
Snap wel dat je ervan af wilde. Als het mijn eigen daily zou zijn, zou ik hem ook al weggedaan hebben.
Hey das mooie informatie. Ik was geinteresseerd naar een RR of een XC90. Mijn vermoedens over zwabberen en kwaliteit toch weer bevestigd.
Ik heb heel andere ervaringen.
In mijn vorige auto, een XC90 T8 zat ik veel lager dan in mijn huidig X5.
Veel meer als een gewone personenauto en nu zit ik meer ‘op de bok’.
Heerlijke auto die XC90, motorgeluid was niet heel fraai, maar met de Bowers&Wilkins geluidsinstallatie met active noise canceling hoorde je de motor nauwelijks.
Die geluidsinstallatie is ook veel beter dan de B&W in de X5.
De X5 is misschien iets luxer van binnen, maar value for money was de Volvo geweldig.
Zou gewoon eens gaan proefrijden.
De RR Sport rijdt beter dan de XC90, maar nog niet zo goed als een X5/7 met M-Sportonderstel. Dat maakt echt het verschil. Een V6 of V8 vind ik ook een beter bij deze auto’s passen.