
Ook Volvo komt terug op uitfasering brandstofmotor en kondigt alsnog een nieuwe generatie Volvo XC90 aan!
Het van oorsprong Zweedse merk Volvo timmert keihard aan de weg met elektrische auto’s. Niet geheel onsuccesvol, maar er wordt vooralsnog niet genoeg geld mee verdiend.
De Volvo XC90 die in 2003 op de markt kwam is altijd een groot succes geweest. De tweede generatie kwam tot ons in 2015 en het merk kondigde aan dat die niet zou worden opgevolgd door een derde generatie, maar door de volledig elektrische Volvo EX90.
Na veel problemen en vertraging was die elektrische opvolger dan eindelijk daar en het merk kondigde aan dat de EX90 voorlopig naast de XC90 leverbaar zou zijn en gaf de Volvo XC90 daarom toch maar een update. Konden de kopers nog even een laatste keer een grote benzine (wel plug-in) Volvo kopen.
Er komt tóch een derde generatie!
Op de presentatie van de niet echt florissante kwartaalcijfers meldde CEO Håkan Samuelsson toch wel opmerkelijk nieuws. Hij kondigde tegenover de investeerders een derde generatie aan.
We hebben een nieuwe XC90 nodig!
De realiteit daalt in bij CEO Samuelsson
In de presentatie meldt de beste man dat hij denkt dat het iets is wat Europese consumenten graag willen hebben. Het moet een plug-in hybride worden met een grotere actieradius. Kennelijk heeft het merk deze oplossing nog jaren langer nodig dan gedacht.
Uitfasering brandstofmotor duurt langer
We zien het bij veel meer merken, het uitfaseren van de brandstofmotor kost veel meer tijd dan gedacht. De autofabrikanten moeten winst maken, dus als de EV’s niet voldoende verkopen, dan keert de markt het schip.
Ook Volvo had zich voorgenomen om in 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s te bouwen en te verkopen, maar moet daar dus op terugkomen. De consument (en de infrastructuur) is gewoon nog niet zover en automerken moeten gewoon geld verdienen….
Nieuwe Volvo XC90
Het moet wel een echte nieuwe generatie XC90 worden. Dus niet de huidige vernieuwde nog verder vernieuwen met bijvoorbeeld een grotere batterij voor een grotere elektrische actieradius.
De derde generatie Volvo XC90 zou op hetzelfde platform kunnen komen als de XC70. Dit SMA-platform (Scalable Modular Architecture) is van de Chinese eigenaar van Volvo; Geely, en is een goede kandidaat om de nieuwe Volvo XC90 op te bouwen.
Mocht je niet willen wachten op een nieuwe Volvo XC90 en heb je nog een eerste generatie die je toch milieuvriendelijker wil maken? Je kunt hem ook gewoon om laten bouwen tot een EV. Ook hartstikke duurzaam.





Nu nog een nieuwe V/S 90 want dat nieuwe elektrische hok is niet om aan te gluren.
Eens!!
Heeft een benzine XC90 nog zin als je de wagen in China of Europa moet produceren en deze dus niet concurrenend is op de grootste markt, de VS?
Ik zou liever 800V zien in de EX90. Of een range extender op de EX90. Of allebei.
Een EREV kan stukken efficiënter zijn dan een PHEV, en scheelt veel ontwikkelingskosten als ze de EX90 gewoon nemen.
Op de Ampera na is er niet één range extender in de praktijk ook maar een klein beetje succesvol. Het lijkt er op dat het concept niet werkt of niet aansluit bij wat de klanten zoeken.
Ik denk dat die toen te ver voor hun tijd waren. In China is de EREV aan een opmars bezig.
Autobild heeft een nog geen 2 jaar oude Volvo V90 cross country, na 100.000km test uit elkaar gehaald…..resultaat zeer beschamend voor Volvo…overal roest in de holle ruimten, draagarmen , lasnaden, naast olielekkage…..ongelooflijk. eerder had Autobild zelfde ervaring met xc60.
Consumer report in de Usa heeft de nieuwe suv EV van Volvo, meen xc90 uitgeroepen tot finaal ‘ onaf’ wanproduct, zoveel mankementen en issues.
Begrenst op 180 km.h en alleen viercilinders, voor mij geen Volvo meer!