• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nu helemaal officieel: de vernieuwde Volvo XC90

Auteur: machielvdd, gepost 4 september 2024 om 16:20 – 12 Reacties

Vernieuwde XC90

De huidige XC90 is al bijna 10 jaar oud, maar begint nu nog aan een tweede leven met een grondige facelift.

Hij was al aangekondigd én gelekt, maar nu is ‘ie daadwerkelijk hier: de vernieuwde XC90. Volvo wil toch graag op twee paarden wedden en blijft daarom naast de volledig elektrische EX90 ook de ‘oude’ XC90 nog leveren.

Dat ‘oude’ hoeven we eigenlijk niet eens tussen aanhalingstekens te zetten, want deze generatie is al 9 jaar op de markt. En voorlopig gaat de XC90 dus nog niet met pensioen. Gelukkig is het design behoorlijk tijdloos. Volvo heeft ook geen grote ingrepen hoeven te doen om de auto weer helemaal fris te laten ogen.

Vernieuwde XC90
Vernieuwde XC90
Vernieuwde XC90
Vernieuwde XC90

Als je goed kijkt is de neus wel compleet nieuw. Zowel de koplampen als de grille en de bumper zijn opnieuw getekend. De koplampen – wel nog steeds met de bekende hamer – en de grille zitten nu aan elkaar vast. Wat opvalt aan de grille zijn de diagonale lijnen, die hebben we nog niet eerder gezien bij Volvo. De achterkant is grotendeels hetzelfde gebleven. De LED-verlichting is anders, maar de vorm van de units lijkt identiek.

Een interieur dateert vaak het snelst, dus dit heeft Volvo flink vernieuwd. Met een grote ’tablet’ midden op het dashboard is de XC90 weer helemaal anno nu. De rest van het dashboard is ook vernieuwd, met onder meer verticale ventilatieroosters. Ook leuk: er is meer opbergruimte en een extra bekerhouder.

Zoals we al wisten is de vernieuwde XC90 alleen nog maar leverbaar als plug-in hybride in Nederland. Dit was sowieso de enige versie die nog over was in de huidige prijslijst. Volvo treed niet in detail wat betreft de specificaties, ze noemen alleen een elektrische range van 70 km. Het lijkt er dus op dat er aan de aandrijflijn weinig veranderd is.

Er zijn plekken waar stekkeren wat minder handig is dan in Nederland, dus elders levert Volvo de vernieuwde XC90 nog wel zonder stekker. In onder meer de VS kunnen klanten ook kiezen voor de B5 en B6, beide mild hybrid.

Volvo heeft de XC90 ook nog een stukje comfortabeler weten te maken, met dempers die zich afzonderlijk aanpassen aan de omstandigheden. Luchtvering is nog steeds optioneel, voor het ultieme comfort.

UPDATE: we kunnen nu ook de prijs vermelden. De vernieuwde Volvo XC90 is er vanaf €93.495. Dat is veel geld, maar de laatste tijd had je sowieso al geen XC90 meer voor minder 90 mille.

Ook interessant!

  • GELEKT: "nieuwe" Volvo XC90
  • Volvo stopt nu officieel helemaal met de diesel
  • Volvo XC90 duurtester video: plus- en minpunten
  • Volvo XC90 gaat er vandoor bij alcoholcontrole en crasht

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Volvo, xc90

Vorig bericht: « Alonso neemt zijn Aston Martin Valkyrie in ontvangst
Volgend bericht: Dit kwamen jullie tegen op vakantie (deel 2) »

Lees Interacties

Reacties

  1. mennok zegt

    4 september 2024 om 16:34

    Ik blijf het bijzonder vinden hoe de huidige XC90 nog steeds fris oogt. Statige bak. De nieuwe grill, gaaf.

    Login om te reageren
    • kooss zegt

      4 september 2024 om 17:41

      Jammer dat ze qua indeling van de grille dezelfde hebben als die van de nieuwe BMW X3 (G45). Eenheidsworst…

      Login om te reageren
      • RooieRick zegt

        5 september 2024 om 00:06

        Ik zou naar de oogarts gaan.

        Login om te reageren
  2. Marco Pachen zegt

    4 september 2024 om 16:55

    Prima face lift van een wagen die in de basis al prima is. Jammer van die aai pet die ze op het dashbord geplakt hebben om een groter scherm te voorzien. Had veel mooier gekund of gewoon het oude scherm laten voor het was. Was groot genoeg en met Apple car play prima te gebruiken.
    Ik vind deze, van de voorkant, persoonlijk mooier dan de EX90 taxi.

    Login om te reageren
  3. singer zegt

    4 september 2024 om 17:43

    Op de Volvo website staat hij voor 83.495 in de boeken, dat zou ik nog een keurige prijs vinden. Hoop geld voor een hoop auto

    Login om te reageren
    • RobTWo zegt

      4 september 2024 om 18:35

      Als ik op de site kijk, zie ik wel de € 93.495. Die prijs die jij noemt, zal wel het oude 2024-model zijn.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        5 september 2024 om 07:18

        Deze kleine facelift kost €10.000 extra?

        Login om te reageren
      • singer zegt

        5 september 2024 om 12:16

        Ik zie al waar ik fout ben gegaan, de 83K is voor de EX90 en niet voor de XC90. Zie je niet vaak dat de elektrische variant zo veel goedkoper is dan de benzine variant

        Login om te reageren
  4. Hawkeye72 zegt

    4 september 2024 om 18:14

    Vind het elektrische rijbereik wel aan de krappe kant voor een ‘nieuwe’ auto….

    Login om te reageren
  5. AudiRS zegt

    4 september 2024 om 18:40

    Hele mooie wagen. Hopelijk kwalitatief wat beter dan voorheen.

    Login om te reageren
  6. DeWitteCondor zegt

    4 september 2024 om 20:32

    Ik vond de vorige vrij saai en deze dus ook. Maar misschien is dat zn kracht. Je stoot er weinig mensen mee voor het hoofd en als je 4 kinderen hebt is ie wel knetterhandig.

    Login om te reageren
  7. piebepost zegt

    4 september 2024 om 23:20

    Afgezien van dat het een SUV is ; Na al die jaren vind ik ‘m nog steeds prachtig. Ijzersterk ontwerp.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North