Ruh roh…Daar gaan we dan. Alpine laat zich uit over de kwestie rondom Piastri.
Alpine had een zware week. Nog niet zo lang geleden lieten de topmensen van het team zich uit over de luxe die het was om zowel bewezen kampioen Alonso als toptalent Piastri onder contract te hebben. In een tijdspanne van twee luttele dagen, had men echter nog maar twee coureurs onder contract, namelijk Esteban en Ocon.
Guitige grappen daargelaten, was het een onvervalste puinhoop bij Alpine. Alonso kondigde zijn vertrek aan naar Aston Martin, waar Alpine vooraf kennelijk niks van wist. Vervolgens kondigde Alpine Piastri aan, waar die laatste kennelijk niks van wist, waarna hij op social media aangaf dat hij helemaal niet voor Alpine zal rijden volgend jaar. Kortom, het Franse team zag eruit als een stel amateurs.
Confidencial
We weten nog altijd niet hoe dit nu verder zal gaan. Doch teambaas Otmar Szafnauer heeft enigszins uit de doeken gedaan hoe hij erin staat middels een lang diepte interview met El Confidencial. Hierin gaat hij in op de situatie rondom Alonso, de structuur van de leiding van het team met Luca de Meo en Laurent Rossi, maar vooral ook op de kwestie rondom Piastri. Het is hierbij duidelijk dat hoewel Alpine volhoudt dat het wat hen betreft een geldend contract heeft met de Australiër, er ook diepe teleurstelling heerst.
Nee, ik had dit niet verwacht. Ik heb altijd gezien dat Laurent Rossi probeerde te doen wat het beste was voor beide coureurs. Met de contracten, met Fernando, met Oscar, die een stoel wilde in 2023…Laurent heel hard gewerkt om die stoel voor volgend jaar voor hem te vinden. Bij Alpine probeerden we te doen wat het beste was voor beide coureurs. We probeerden geen spelletjes met hen te spelen, maar waren transparant. Elke coureur wist wat er aan de hand was. Helaas heeft Alonso getekend bij Aston Martin en ik begrijp waarom. Maar Piastri, nee.
Otmar Szafnauer, is een beetje zoutig
Shots fayad
Hierbij wordt het ook een tikkie persoonlijk:
Hij zou loyaliteit moeten hebben met dat team dat voor hem heeft gezorgd, dat hem naar het WK heeft gebracht en vooral dat hem het afgelopen jaar in een Formule 1 heeft gezet, zodat hij er klaar voor was en de circuits kent. Ik verwachtte meer loyaliteit. Ik werk sinds 1989 in de Formule 1 en heb nog nooit zoiets gezien. Het gaat om je integriteit als mens. Hij ondertekende een papier, een document en doet nu wat anders. Zoals ik ben opgegroeid, hoef ik niet eens een papier te ondertekenen. Als je zegt ‘hey, help me, morgen zal ik je helpen’, zou ik op geen enkele manier op mijn woord terugkomen. Echt niet. Alpine heeft alles gedaan wat Piastri vroeg. Dan zou geen papier nodig moeten zijn waarop staat ‘met een clausule kan ik hier weg’.
Otmar Szafnauer, vindt Oscar niet integer
Flav Flav zat achter het hele gebeuren?
Enfin, het is duidelijk dat de acties van Piastri niet met plezier ontvangen zijn bij Alpine. Szafnauer sluit ook de theorie niet uit dat Alonso, Webber, Briatore en Piastri onder een hoedje hebben gespeeld. Ter achtergrond: Webber is de manager van Piastri en een mattie van Alonso. Ooit hadden zowel ALO als WEB Flavio Briatore als manager. Briatore was feitelijk Toto Wolff voordat Toto Wolff Toto Wolff was. Als teambaas van Benetton en later Renault, eigenaar van motorenfabriek Mecachrome en manager van verschillende toonaangevende coureurs, was hij verantwoordelijk voor menig schandaal, voordat hij uiteindelijk struikelde over Crashgate. Het is dus ‘logisch’ dat alu-hoedjes vermoeden dat hij deze puinhoop ook georchestreerd heeft. Szafnauer zegt hierover:
Ik heb er geen concrete aanwijzingen voor. Maar dit is de Formule 1 en misschien zegt iemand over een paar jaar dat ze bewijs hebben dat het zo is. Het zou me niet verbazen. Ik zeg altijd tegen iedereen dat je in de Formule 1 altijd moet aannemen dat iedereen alles weet. Dat er geen geheimen zijn met dit soort dingen. Zo opereer ik al 25 jaar in de Formule 1. En als dit gebeurd zou zijn, moet je daar niet over verbaasd zijn.
Otmar Szafnauer, kent de Pirañha Club al een tijdje
En nu?
Tenslotte wordt Otmar natuurlijk ook nog gevraagd over ‘het hoe nu verder’. Hierbij sluit hij niet uit dat Alpine financiële compensatie voor contractbreuk zal eisen, mits Piastri inderdaad niet voor hen uitkomt volgend jaar:
Laten we eerst maar kijken waar we juridisch staan met Oscar. We hebben een contract waarin staat dat we hem in zijn carrière tot aan de Formule 1 moeten steunen door veel geld te investeren. Onder dat contract heeft hij vorig jaar 3.500 kilometer afgelegd in een F1 auto. We hebben zeven onafhankelijke tests gedaan. Dit is niet goedkoop. Alleen de kosten van een motor bedragen al 1.750.000 euro. Dan heb je nog de monteurs, het team dat die tests heeft geleid, de vluchten en reizen…We hebben kortom veel, veel geld uitgegeven aan Piastri om hem voor te bereiden op zijn F1 toekomst. Als die toekomst nu niet bij ons ligt, is het niet meer dan logisch en eerlijk dat we compensatie zoeken…
Otmar Szafnauer, wil geld en genoegdoening zien
Het is dus duidelijk, deze beerput is nog lang niet gedempt. Waarvan akte…
banderas zegt
Lijkt me inderdaad niet onlogisch. Je investeert in iemand en die zegt gewoon doei.
mark997gt3 zegt
Ik snap de mensen bij Alpine wel. Letterlijk miljoenen geïnvesteerd.
Dan mag je ook wel enige loyaliteit verwachten. Snap dat voor juristen dit begrip niet bestaat maar als mens lijkt me dit tock wel van belang.
Verschrikkelijk als mensen alleen maar voor ikzelf kiezen. Je bent niets zonder de juiste mensen om je heen.
Symptoom van de huidige tijd vrees ik.
Roadster1976 zegt
Welkom in de wereld die autosport heet…
grrrrrene zegt
Vooropgesteld dat we allemaal niet weten wat er op de achtergrond speelde: ik vraag me altijd af of mensen die dit soort gebrek aan loyaliteit tentoon spreiden niet beseffen dat ze vanaf dit moment ook door toekomstige teams met argwaan worden aangekeken.
Het is een beetje als vreemdgaan: hoeveel vertrouwen mag je nieuwe partner hebben dat je hem of haar niet ook een keer bedriegt?
jensoffbutton zegt
Op dat vlak is er nog veel fout in de sport. Niet enkel in de F1, ook in de voetbal en het wielrennen worden talenten na een intensieve opleiding gratis weg gesnoept omdat ze meer loon kunnen geven..
Het blijft een moeilijke kwestie dure wurgcontracten aan kinderen te geven als ze het afbollen eens ze 16-18j zijn, maar infeite kan het gewoon niet dat je zo maar weg gaat zonder compensatie waarbij je uw opleidingsgeld terug stort als je nog geen km gereden hebt in de “volwassen” categorie/niveau/klasse bij het team van je opleiding.
adbrotjeknor zegt
In het voetbal is daarom vastgelegd hoeveel compensatie betaald moet worden als een talentvolle speler weggekaapt wordt door een rijke club. Zelfs aan de clubs waar hij als junior gespeeld heeft wordt nog schadevergoeding betaald.
maferick74 zegt
Integriteit in f1…. very funny
Poulusma zegt
Het is allemaal heel makkelijk geouwehoer hier bij de reaguurders, wij weten helemaal niet wat daar achter de schermen heeft afgespeeld dus een eerlijk oordeel kunnen wij daar niet over geven.
Het is ook maar de vraag of we dat überhaupt te weten komen. We zullen gewoon af moeten wachten hoe deze soap zich gaat ontwikkelen.
E34M5Touring zegt
Lol, een F1 teambaas die over nurmen en waerden begint…. Als ie 2 races niet presteert zetten ze em zonder pardon aan de kant… Laat me niet lachen. Played the game and lost.
HzR zegt
Maar als je zo speelt verpest je het wel voor de volgenoe generatie. Teams zullen minder gemotiveerd zijn in de toekomst in andere talenten te motiveren.
E34M5Touring zegt
Nee hoor. Als je echt talent hebt zullen ze altijd investeren. Goeie wake up call voor teams dat je niet eindeloos vaag kunt blijven over iemands kansen. Die jongen investeert zn leven in zo’n team. Als je dat niet beloont gaat ie shoppen. Kun je zo’n jong niet kwalijk nemen. Als jij keihard werkt voor je baas en dat word nooit beloond ga je ook elders aan de slag.
thearchitect zegt
Het is inderdaad een sport waar je moet presteren (waar niet overigens..) maar na 2 races heb ik nog nooit iemand aan de kant gezet zien worden. Zelfs in de zoektocht naar een geschikte teamgenoot voor Max destijds heeft iedereen een volwaardige kans gehad zich te bewijzen (Albon, Kvyat, Gastly).
Het is een harde business, maar zo hard ook alweer niet ..
E34M5Touring zegt
Figure of speech…Nam aan dat men wel snapt dat je die 2 races niet letterlijk moet nemen. Maar goed…
Er zijn natuurlijk voorbeelden te over van flink genaaide coureurs. Ze hadden die knaap ook een contract/zekerheid kunnen geven. Die jongen investeert ook jaren van zn leven in dat team. Als ie niet beloond word met een contract en bij een ander wel, kun je zo’n gast niks kwalijk nemen. De window voor F1 succes is niet enorm groot. Vraag maar aan VD Garde bijvoorbeeld.
fedal zegt
Zoals iedereen al zegt… Het is niet tof van Pias. Maarja, ik sta nergens van te kijken…kijk alleen maar eens naar Guido vd Garde. Die had getekend maar kreeg juist geen stoeltje.
gregorius zegt
Guido’s schoonpapa had zelfs iets van 8 mio gedokt voor Guido om te mogen rijden (en op dat moment reed Sauber gewoon lekker achteraan).
Dat was machtig mooi. Dat het dan ook zo lang nog doorging dat ze zelfs op de GP nog het recht hadden om de boel stop te zetten. Onkunde van het team.
tvklarenbosch zegt
Piastri was het getreuzel van Alpina gewoon zat. Er was namelijk helemaal geen zekerheid voor hem dat hij in ‘23 of ‘24 een stoeltje zou krijgen, en heeft zijn conclusies getrokken toen de optie in zijn contract niet op tijd geactiveerd werd. Toen heeft ‘ie voor een ander team getekend waar hij wel een stoeltje krijgt, en pas daarna begon het hele gedoe met Alonso.
Alpine kan wel teleurgesteld zijn, maar ze hebben het zelf verpest.
racerx zegt
Ik snap Alpine wel, het is zeker financieel enorm zuur dat iemand op deze manier de deur uit loopt. Juridische stappen om tenminste gecompenseerd te worden lijken dan ook de meest waarschijnlijke stap.
However, als ze Piastri in een eerder stadium al verteld hadden dat hij een stoeltje ging krijgen in 23 was dit niet gebeurd. Blijkbaar is die gozer er klaar voor, nog een jaar langs de zijlijn blijven staan met het risico nooit aan de bak te komen zou ik ook voor passen, het spelletje omtrent de stoelendans in F1 heeft wmb uitgewezen dat je elke kans moet pakken.
harrie zegt
Draai het om, je investeert miljoenen in iemand maar verzuimt het om hem vast te leggen is oerdom.
Robert zegt
@harrie: precies dit. Wat ik begreep uit eerdere berichtgeving en andere media, is dat er contractueel het e.e.a. was vastgelegd maar wel met deadlines, en dat Alpine die deadlines niet heeft gerespecteerd. Dan staat het Piastri helemaal vrij om te gaan en staan waar hij wil.
En op zich is het ook zeker een van de vele (minder fraaie) tradities binnen de Formule 1: gepiepeld worden terwijl je een waterdicht contact denkt te hebben. Vraag dat bijvoorbeeld maar eens aan Jos Verstappen (Arrows/Tom Walkinshaw) of Guido van Garderen (Sauber/Monisha Kaltenborn)…
etronabt zegt
Ik snap niet waarom het management van Piastri niet eerst orde op zaken heeft gesteld met Alpine. Dat is toch voor de hand liggend als je al zo lang een samenwerking hebt? Er moet toch meer spelen dan wat hier gezegt wordt. Het belang van het kamp Piastri om naar McLaren te gaan is niet duidelijk, zeker met in menging van Briatore, wat wint die hiermee?
gregorius zegt
Hoe professioneel die teams zijn met auto’s maken, hoe slecht ze zijn met contracten.
Bij Alpine snappen ze toch ook dat als ze het supertalent in handen hebben, dat er ALTIJD meerdere dingetjes zullen spelen? En zolang Ocon echt niet weg gaat en Alonso leek te blijven en er zelfs nog wordt gepraat over 1 jaar extra, snap ik dat Piastri even verder kijkt.
Als hij er dan achter komt dat er dus mogelijkheden zijn en dat er een stoeltje vrij komt bij McLaren; ja dan snap ik t wel. Wel rijden bij McLaren in 2023 of misschien rijden bij Alpine dat niet op wil schieten. En als je dan als coureurs samenspeelt: prima.