• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alpine komt met concept Vision, verkoop start in 2017 [updated]

Auteur: rynnus, gepost 16 februari 2016 om 14:09 – 59 Reacties

Afbeelding Alpine komt met concept Vision, verkoop start in 2017 [updated]Afbeelding Alpine komt met concept Vision, verkoop start in 2017 [updated]Afbeelding Alpine komt met concept Vision, verkoop start in 2017 [updated]Afbeelding Alpine komt met concept Vision, verkoop start in 2017 [updated]Afbeelding Alpine komt met concept Vision, verkoop start in 2017 [updated]Afbeelding Alpine komt met concept Vision, verkoop start in 2017 [updated]Afbeelding Alpine komt met concept Vision, verkoop start in 2017 [updated]Afbeelding Alpine komt met concept Vision, verkoop start in 2017 [updated]

Alpine Vision
Weer een Alpine-concept…

Het merk Alpine is officieel terug in de autowereld en heeft Renault als moedermerk. Vandaag hoopten we de langverwachte Alpine voor het eerst te zien, maar de Fransen toonden wederom een conceptcar aan de wereld. Eerder zagen we al de voorgeboorte genaamd ‘A120’. Vandaag horen we de naam ‘Vision’. Een concept wat als twee druppels water op het productiemodel zou moeten gaan lijken. De verwijzingen naar de aloude A110 Berlinette zijn overduidelijk en Alpine praat daar maar al te graag over. Het rallymonster uit de vorige eeuw krijgt een nieuw bestaan.

De Alpine wordt hoogstwaarschijnlijk uitgerust met een vers ontwikkelde 1.8 TCe die we later terug gaan zien in onder andere de Clio RS. Deze zal worden gekoppeld aan de bekende dubbelkluts-versnellingsbak. Met een vermogen van ongeveer 300 pk mag de Alfa Romeo 4C alvast zijn borst nat maken. Alpine zet namelijk in op agility & sensuality. De acceleratie van 0-100 moet onder de 4,5 seconden lukken.

UPDATE 1: zelfs een conceptcar waarvan al weken, zo niet maanden patenttekeningen over het web zwierven onder de pet houden, lukte Renault niet. Nu hebben we ook de officiële info van Renault en daarin doen de Fransen een boekje open over de toekomst van het merk. Voor het einde van het jaar moet de productierijpe versie getoond worden, die in 2017 in Europa in de verkoop gaat. De rest van de wereld volgt later, waarbij we vooral benieuwd zijn wat Renault bedoelt met ‘rest van de wereld’. Rusland, China, Brazilië of zelfs de Verenigde Staten…?

UPDATE 2: Alpine staat NIET op de autoshow in Geneve.

Ook interessant!

  • Deze Alpine concept car kan van jou zijn
  • Ook Alpine stapt over
    Ook Alpine stapt over naar de verkeerde kant
  • Deze Alpine A110 is schreeuwend duur
  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

alpine, concept, Renault

Vorig bericht: « Waarom Max voortaan nooit meer te laat is
Volgend bericht: Lotus maakt van de Elise een heet draakje »

Lees Interacties

Reacties

  1. MrHyde zegt

    16 februari 2016 om 14:14

    Lekker!!!
    Ben benieuwd naar die blauwe; die heeft extra openingen in motorkap en heupen, en een spoilertje achterop.
    Ten minste 2 varianten al dus? Of is dat te voorbarig?

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      16 februari 2016 om 14:28

      @MrHyde: Volgens mij is die blauwe de eerste conceptcar die Renault maakte.
      Als je eens kijkt naar de foto’s ervan is het dezelfde, maar dan zonder stickers hier.

      Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    16 februari 2016 om 14:16

    Ziet er erg goed uit. Mag van mij zo in productie gaan.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      16 februari 2016 om 15:21

      @viezefreddyw: Overigens weet Petrolicious te melden dat hij onder de 40.000 POND moet gaan kosten… Mocht dat het geval zijn gaat het een duur bommetje worden.

      Login om te reageren
      • stefanvts16v zegt

        16 februari 2016 om 16:11

        @viezefreddyw: kijk eens wat een Alfa 4C moet kosten. Dan valt het best mee!

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          16 februari 2016 om 16:24

          @stefanvts16v: Als het klopt wat Petrolicious zegt, heb je het over 40.000 pond. Een Britse prijs dus. Helaas zal het in Nederland flink hoger uitvallen, je weet wel waarom. Als ik ga kijken wat je ongeveer moet betalen voor een nieuwe 4C in Nederland, begint de prijs ongeveer op de 70.000 euro. Ter vergelijking: in Duitsland beginnen ze ruim onder de 60.000 euro, je weet wel waarom.

          Login om te reageren
  3. jasbelle zegt

    16 februari 2016 om 14:16

    Nu maar hopen dat ie inderdaad niet veranderd voor de productieversie, want wat een plaatje is het!

    Login om te reageren
  4. nielsnl1 zegt

    16 februari 2016 om 14:16

    Manmanman bouw dat ding gewoon! Niks concept, zo laten ;)

    Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    16 februari 2016 om 14:17

    Leuk ding, maar ik had gehoopt op een goedkoop, leuk sportwagentje. Dit wordt een duur, leuk sportwagentje.

    Login om te reageren
  6. Edge zegt

    16 februari 2016 om 14:30

    Dat is toch wel even een tegenvaller! Niet de wagen zelf, die is prachtig, maar wel het feit dat het wéér een concept is.

    Laten we hopen dat dit Alfa ook aanspoort een potentere 4C (GTA anyone?) te maken!

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    16 februari 2016 om 14:33

    Ach ja, het idee is schitterend, maar het is nu net Alfa……

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      16 februari 2016 om 14:40

      @dutchdriftking:
      Grappig. Het is haast 1-op-1 een kopie van de Alpine A108 en jij maakt er een Alfa van ;-)

      Login om te reageren
      • tom_hanekamp zegt

        16 februari 2016 om 15:01

        @Rob: Ik denk dat DutchDriftKing hint op het geregeld presenteren van concepts en mooie ideeën / beloftes maar het niet daadwerkelijk op de markt brengen van modellen ;-).

        Ontopic: Best een begeerlijke wagen, alleen die achteruit hoeft niet zo van mij, niet helemaal mijn ding.
        Verder lijkt deze wel erg veel op de A110. Ik snap dat dit een hommage is aan, maar volgens mij verschillen een 911 van toen en nu nog meer van elkaar dan deze modellen :-P.

        P.S. ben ik gek als de achterkant mij gelijk aan een Audi A5 doet denken?

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          16 februari 2016 om 15:05

          @tom_hanekamp: @rob: dat is inderdaad waar ik op doelde. Dat het ontwerp net het origineel is zag ik zelf ook.

          Login om te reageren
  8. dutchcorvette zegt

    16 februari 2016 om 14:38

    Doe dan maar een 4C maar het ziet er wel tof uit!

    Login om te reageren
  9. swid zegt

    16 februari 2016 om 14:38

    Vroeger, toen ze een auto inschreven bij rally’s in plaats van een leuk plaatje naar de pers te sturen.

    Login om te reageren
  10. griffendahl zegt

    16 februari 2016 om 14:39

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  11. clarkson zegt

    16 februari 2016 om 14:42

    Trappen jullie er nog steeds in? Er komt geen nieuwe Apline..

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      16 februari 2016 om 14:45

      @clarkson:
      Klopt. Aan het ontwerp is werkelijk niks nieuws. Exacte kopie uit het verleden….
      (wel nog steeds mooi, dat wel)

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      16 februari 2016 om 15:05

      @clarkson: Net zoals ik hier boven al zei, gewoon net Alfa. Veel geschreeuw, weinig wol.

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        16 februari 2016 om 15:46

        @dutchdriftking: Er staat nu wel in de UPDATE dat hij er met een jaartje moet zijn. Als dat zo is zullen ze hem niet veel meer veranderen. En kijken we nu naar het productiemodel. Die er over een maand toch weer niet komt.. Of 2 jaar later.. En dan weer niet..

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          17 februari 2016 om 16:45

          @clarkson: Mwoah, denk wel dat ie er komt. Het ding ziet er behoorlijk ‘gewoontjes’ uit voor een concept, geen rare frutsels en zo. En met Renault techniek onderhuids moet het rendabel te produceren zijn…

          Maar op een Dacia-versie gaan we maar niet rekenen zeker…

          Login om te reageren
          • clarkson zegt

            17 februari 2016 om 17:26

            @Esprit_de_Flandre: Het lijkt er inderdaad op dat hij gaat komen ja! Maar dat was een aantal jaar geleden ook zo. We zullen het snel zien…

            Login om te reageren
  12. koenigsegggone1 zegt

    16 februari 2016 om 14:46

    Hoezo staan er geen interieur foto’s bij? Die zijn wel vrijgegeven

    Login om te reageren
    • rynnus zegt

      16 februari 2016 om 15:27

      @koenigsegggone1: Toegevoegd! ;-)

      Login om te reageren
  13. PeugeotGTI zegt

    16 februari 2016 om 14:52

    Die kan zo in productie. Sterker nog, ik zie niet in waarom ze dat niet zouden doen. Wat zou een Alpine anders moeten zijn dan dit? Die RS01 zou veel te hoog gepositioneerd zijn. Het gaat toch ook om merk waarden uiteindelijk en Alpine staat voor licht, simpel en wendbaar, niet dure Nissan motoren en torenhoge kosten.

    Login om te reageren
  14. gedece zegt

    16 februari 2016 om 14:56

    Renault meet zich met de 4C… Ook aan het uitstelgedrag van Alfa blijkbaar.

    Login om te reageren
  15. Donder zegt

    16 februari 2016 om 15:08

    Ik ben een beetje Concept-moe.. Kom maar terug als ze de productie-versie eindelijk eens durven te tonen.

    Login om te reageren
  16. stationcar zegt

    16 februari 2016 om 15:20

    Ik geloof niks van dat Alpine fabeltje, al sinds 2005 horen we al dat Alpine terugkomt, al vanaf 2005, dat is al 11 jaar!!! (http://www.autoweek.nl/nieuws/4189/nieuw-leven-voor-alpine)
    En nu komen ze wéér met een studiemodel of een concept.
    Ofzo.
    Zal allemaal wel…

    Login om te reageren
  17. moldauferrari zegt

    16 februari 2016 om 15:23

    Bouwen dat ding! Zo dat ik over een paar jaar er een van de occasion markt kan kopen : ) .

    Login om te reageren
  18. viezefreddyw zegt

    16 februari 2016 om 15:39

    Wauw, ik vind hem wel erg tof hoor! Mooi geslaagd interieur ook, alleen jammer dat ik er geen handbak in zie. Hopelijk gaat een handbak wel leverbaar worden. Leuk dat Renault er bij meldt wanneer hij getoond moet gaan worden en per wanneer hij leverbaar is. Of dat ook waar zal zijn zal de tijd leren.

    Login om te reageren
  19. Tuono zegt

    16 februari 2016 om 16:07

    Wat een beauty! Zal helaas wel erg duur worden (€50-60.000)

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      16 februari 2016 om 16:23

      @Tuono: Ik verwacht dat hij nog wel wat duurder wordt. Zijn directe concurrenten (718, 4C) zijn ook een stuk duurder.

      Login om te reageren
  20. desjonnies zegt

    16 februari 2016 om 16:10

    Alpine.
    Ooit ontsproten uit het Normandische brein van Jean Rëdelé die zoon van de Renault dealer was in Dieppe.
    Hij begon kort na de tweede wereld oorlog met meuk die voorhanden was, de Renault 4 CV en modificeerde deze autootjes.

    Als ik het goed heb – ik wee’nie alles he ! – is dit de eerste gemodificeerde Renault 4CV die de naam Alpine droeg, de A 106; Rédelé experimenteerde met polyester als goedkoop alternatief voor plaatstaal :
    http://img2.auto.cz/img/22/full/2251122_renault-4cv.jpg

    Daarna ging de man verder, hij haatte de opvolger van de4CV, de Dauphine, maar zette de lijn van zijn sportieve Alpines door met de Dauphine Gordini om daar zijn nieuwere modellen op te baseren
    http://matt.my.tripper-tips.com/photo/dauphine-gordini-700-40351.jpg

    Overigens een rete- rete zeldzaam ding zo’n echte Dauphine Gordini en de allereerste na-oorlogse huis-getunede sportieve versie van een model !

    Dus was Gordini de PK tovenaar, in dienst van Renault en Alpine een onafhankelijk fabriekje dat van Renault componenten een eigen sportwagen bouwde.

    De doorbraak kwam met het verschijnen van de Renault R8 als opvolger van de Dauphine en de hete versies van die R8, eerst de Major en later de Gordini’s resp. de 1100 en de 1300
    Op deze Renault R8, die overigens als middenklasser ( lees Kever, Opel Kadett in 1962 al RONDOM schijfremmen had ; iets wat alleen bestemd was voor nobele auto’s à la Jaguar) is de A 110 ontwikkeld.

    De Alpine A 110 is dus een Renault R8 met een andere body, maar onderstel en aandrijving zijn R8 .
    http://p9.storage.canalblog.com/99/08/307375/55076123.jpg

    De Renault 8 en de Alpine A 110 bleken de basis voor een lang, gelukkig, begeerlijk en succesvol huwelijk waarbij de Alpine in Mexico, Spanje en believe-it-or-not zelfs Bulgarije is geassembleerd.
    De autosport successen zijn talrijk geweest en zoals we hierboven bij de teaser zien, is de vormgeving van de wagen, hoewel uit het begin van de jaren zestig nog steeds een bron van inspiratie, zo te zien !

    Hier een works-A 110 in zijn element : de Monte Carlo !
    http://p9.storage.canalblog.com/99/08/307375/55076123.jpg

    En tenslotte Jean Rédelé, de oprichter van Alpine Renault in Dieppe Frankrijk naast zijn creatie :
    http://alpine.v6.turbo.free.fr/brochures/photos///mailing-alpine-a610-1991/alpinea610-b.jpg

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      16 februari 2016 om 17:02

      @desjonnies:
      “Hier een works-A 110 in zijn element : de Monte Carlo !
      – afbeelding -”
      Ik zie daar, net als de afbeelding daarboven een gele R8S…

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        16 februari 2016 om 17:49

        @e1000bmw523i:

        http://www.egmcartech.com/wp-content/uploads/2013/04/1973-Renault-Alpine-A110-1600S-Rally.jpg

        only for jouw

        http://1.bp.blogspot.com/-AHx-ASdHumA/UQHD1CKWEZI/AAAAAAAAG_8/pTb7PyY-pBM/s1600/6797146943_62f1be5117_o.jpg

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          16 februari 2016 om 18:06

          @desjonnies: Merci beaucoup!

          Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        16 februari 2016 om 18:05

        @e1000bmw523i:

        Michèle Mouton in een A 110 :

        http://cdn2.spiegel.de/images/image-355475-galleryV9-vvmy.jpg

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          16 februari 2016 om 18:08

          @desjonnies: *kwijl*

          Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            16 februari 2016 om 18:17

            @e1000bmw523i: Nou ja, zo zag ze er toen uit. Nu is het een oude taart. Gelukkig ziet haar 28-jarige dochter er ook goed uit…

            http://www.fourtitude.com/gallery/albums//Events/Geneva%20Motorshow/2011/02%20Event%20Photos%20-%20Audi%20Press%20Conference/052.jpg

            Login om te reageren
            • desjonnies zegt

              16 februari 2016 om 18:24

              @e1000bmw523i:

              Een andere onbekende Alpine, de A 220 Le Mans wagen …….

              http://www.avto.info/f/pics/Obvestila/Alpine_A220_1968_b.jpg

              Login om te reageren
            • desjonnies zegt

              16 februari 2016 om 18:28

              @e1000bmw523i:

              Of deze, eigenlijk als ouwe lul, MIjn ideaal beeld :

              Links – de Saviem vrachtwagen
              Rechts – de onverwoestbare trouwe Renault 4 Bestel
              Blikvanger de A 220
              Achter, voor het chique een DS 21 Pallas

              En om het af te maken, achteraan een FiAT 124 Coupé

              Doe ze allemaal maar……..

              http://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/article_full/public/alpine_3000_gt_1968_04.jpg?itok=vxhfRyyY

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                16 februari 2016 om 19:07

                @desjonnies:

                Nou nou .. Wat een lol ..
                De hele autoblog redactie weer opschepen met een minderwaardigheidscomplex ..

              • Esprit_de_Flandre zegt

                17 februari 2016 om 16:48

                @desjonnies: Magistrale foto. Dank…

    • pinut187 zegt

      16 februari 2016 om 19:26

      @desjonnies: mooie en nuttige aanvulling, thanks

      Login om te reageren
  21. knipperlichtje zegt

    16 februari 2016 om 16:13

    Il est d’un design magnifique! Een mooi gelijnd klein sportwagentje. Ik heb niet het idee dat hier nou een enorme markt voor is, maar des te leuker dat Renault ‘m toch gewoon laat komen. Heeft hij ook achterwielaandrijving?

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      16 februari 2016 om 17:08

      @knipperlichtje:
      Betreffende achterwielaandrijving: Dat zou ik ook graag willen weten.
      De vorige Alpines hadden het in ieder geval wel. Maar dat kwam omdat ook de motor achterin lag. Zelfs achter de achteras! Dat was er ook de reden van, dat ze een nogal wispelturig kontje hadden. Dat kon vooral zorgen voor erg giftige reacties in bochten en op nat wegdek.

      Login om te reageren
  22. ds3thp zegt

    16 februari 2016 om 16:39

    De 1.8 TCE die we later terug gaan zien in de Clio RS?
    Jullie zullen de Megane RS wel bedoelen denk ik ;-)

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      16 februari 2016 om 17:02

      @ds3thp: Nope, Clio.

      Login om te reageren
      • ds3thp zegt

        16 februari 2016 om 17:07

        @e1000bmw523i: En wat komt er in de Megane RS dan en waarom zouden ze de 1.6 TCE in de Clio vervangen?

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          16 februari 2016 om 17:15

          @ds3thp: 2.0 wellicht…?

          Login om te reageren
          • ds3thp zegt

            16 februari 2016 om 17:26

            @e1000bmw523i: We gaan het zien!! Ik hou het er voorlopig op dat de Megane RS ook deze 1.8 TCE krijgt (wat een doorontwikkeling is van de 1.6) en dat de Clio gewoon zijn 1.6 zal behouden!

            Geloof namelijk nooit dat ze voor de Megane een 2.0 gaan ontwikkelen met ook ongeveer 300pk

            Login om te reageren
            • e1000bmw zegt

              16 februari 2016 om 17:28

              @ds3thp: die 2.0 kan gewoon een doorontwikkeling zijn van de 2.0 die in de huidige RS ligt…

              Login om te reageren
              • ds3thp zegt

                16 februari 2016 om 17:35

                @e1000bmw523i: Ja dat kan zeer zeker maar ik vraag me dus af of Renault wel 2 blokken gaat doorontwikkelen met als resultaat hetzelfde vermogen?!
                Vandaar dus mijn beredenering over de 1.8 in de Megane en de 1.6 die in de Clio blijft!

                Bovenstaande is trouwens op geen concrete info gebaseerd maar meer op een logisch gevolg van een aankondiging van een nieuw 1.8 blok met een vermogen wat ook logisch zou zijn voor een nieuwe Megane RS

                Nogmaals, we zullen zien ;-)

  23. Chevelle zegt

    16 februari 2016 om 17:04

    Voorkant doet me denken aan de lexus soarer

    Login om te reageren
  24. heidekonijn zegt

    16 februari 2016 om 18:11

    Ik verkneukel me al op het vergelijken met de Cayman en het steen en been geklaag in de Britse pers over hoe het geen Porsche en ook geen Lotus is.

    Login om te reageren
  25. thomasthomas zegt

    16 februari 2016 om 18:32

    Op elke foto zie ik er een andere auto in . De achterkant Seat Leon, van voren de vorige Renault Twingo en Lotus Elise en dan nog een beetje 911, Alfa 4c enz.. Normaal is dat bij elke auto wel maar bij deze valt het wel heel erg op.

    Login om te reageren
    • talladega zegt

      16 februari 2016 om 19:03

      @thomasthomas: https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi7_frq7vzKAhUBORoKHYOsDH8QjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.autofans.be%2Fnieuws%2Fofficieel%2F34832-renault-alpine-vision-concept-ziet-het-daglicht&psig=AFQjCNGPZ2R9Ls50M228WEynagJMmHG__A&ust=1455732065320771
      Je hebt helemaal gelijk.

      Login om te reageren
  26. 13sh zegt

    16 februari 2016 om 20:54

    Die twee mist lampen of iets dergelijks hadden ze van mij mogen weg laten

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North