
AMG schijnt een lichtje op welke fout ze hebben gemaakt met de viercilinder AMG C63 S.
Gegokt en verloren: zo moet je de Mercedes-AMG C63 S E-Performance zien. Na drie generaties V8 ging de C63 dusdanig in de spaarmodus dat een zescilinder ineens al te groot was: de nieuwste C AMG gebruikt de vierpitter van de A45. Maar dan wel met elektromotoren om tot een systeemvermogen van bijna 700 pk uit te komen. Dat viel wat tegen, maar tegenwoordig is er bij vrijwel elke nieuwe onthulling een hard tegengeluid van mensen met een mening op het internet. Na rijtesten van gerespecteerde journalisten hebben kopers een beter beeld en blijkt het vaak te werken. Denk maar aan de BMW M3 G80, wat los van de meningen in cijfers een megasucces is.

C63
De C63 volgde in theorie hetzelfde traject, maar veel van de journo’s waren er minder over te spreken. En de kopers idem dito. De C63 valt in alles heel erg tegen. Tot een punt dat Mercedes hem waarschijnlijk met vervroegd pensioen gaat sturen en gehybridiseerde zes- en achtcilinders een grotere rol gaan spelen.

Klanten zijn V8-fans
Michael Schiebe, de CEO van AMG, legt uit waar het mis ging. Het hybride-aspect van de C63 is namelijk niet het probleem, want in modellen als de AMG S63 en AMG GT63 S E-Performance is de half-elektrische setup voor krankzinnige pk-aantallen best een smaakmaker. De combinatie met de vierpitter is de zwakke plek. Schiebe erkent dat AMG-fans en kopers V8-fanaten zijn. “Het is erg lastig om hen te overtuigen van de technologie van de C63”. Waarmee Schiebe lijkt te zeggen dat je nog zo veel pk en slimme technologie erin kan stoppen: als het basisplaatje niet klopt, haken mensen af.

Schiebe bekijkt en her-evalueert het gamma waar nodig en belooft -zonder concreet te zijn- dat de ‘dromen van klanten waargemaakt worden’ in de komende twee of drie jaar tijd. Mocht jij een AMG willen kopen, zorg dan alsjeblieft dat je dromen over eentje gaan met een V8.

Elektrische AMG
Alles wat er gebeurt met ICE-aangedreven AMG’s staat overigens naast het plan van de sportdivisie van Mercedes om met een Taycan-rivaal te komen. Ook daar is Schiebe druk mee bezig en volgens hem wordt de EV ‘door en door AMG’. Het doel is om hem als allrounder geschikt te maken voor alles en er dus geen dragracende kruisraket van te maken die vervolgens allergisch is voor bochten. Volgens Schiebe kan je de elektrische AMG prima meenemen om een rondje ‘Ring te doen en hem vervolgens te gebruiken als een dagelijkse auto met pit. Daarover later meer. (via MotorTrend)





Hmm misschien dalen de prijzen van een 4-cilinder wel als een malle. Dan 1 kopen met lage km-stand, conserveren en over pakweg 20 jaar heb je gouden handen. Of niet en dan heb je in je schuur een oude Mercedes staan…
* goud in handen. Ik mis de edit-knop op mn mobiel…
Nou nee, niet echt.
De reden is simpel : als je nu een schuurvondst hebt dan kan je met een gereedschapskist en een paar onderdelen weer een auto maken die rijdt. Dat zal je denk ik niet gaan lukken met een hybride schuurvondst. Je zal een kerstboom aan waarshuwingslampjes zien en het vinden van de oorzaak en de onderdelen zal niet grappig zijn.
Als voorbeeld Matt Armstrong. Al het oudere spul, no problem. Hij krijgt het allemaal weer aan de gang. Maar nu heeft hij een paar moderne auto’s. De nieuwste Aston Martin en Lamborghini. En ook al rolt dat nu van de band, opknappen en rijden is een lang en moeilijk proces. Mercedes zal niet anders zijn en als je zo’n auto 20 jaar weg zet dan is het na die 20 jaar waardeloos geworden omdat de techniek niet meer wil.
Ja en proefkonijn zijn op de duurzaamheid van die mooie technologie.. Totdat het ineens niet meer zo nieuw is en onderhoudsgevoelig blijkt of dat de batterijtjes hun capaciteit verliezen. En daar sta je dan ineens met je Taycan afschrijving, je snelle 4 cilinder op de oprit en je tokus in je hand. Lekker dan
Die ‘batterijtjes’ gaan verbazend lang mee.
Betere uitleg en de *53, 6 in lijn erin met wat hybride power en klanten hadden het geaccepteerd. Die 4 pitter is gewoon treurig.
Klanten hadden het iets beter geaccepteerd maar ook dat was geen succes geworden.. De gene die ik ken die een C63 gereden hadden gingen voor dit model juist voor de V8. 2 daarvan hebben een overstap naar een Merc 63 SUV gedaan (was de enige keuze met V8 buiten de S, Coupe en Cabrio) en een andere heeft een RS6 aangeschaft want V8. Mij leek de M3 touring de beste opvolligers maar die miste volgens hun toch echt 2 cilinders.
E klasse heeft toch ook nog een V8? Waarom zou je dan een SUV kopen…
Omdat een SUV comfortabeler is en net iets meer ruimte heeft. En binnen de grenzen van het toelaatbare heb je geen last van de hogere carossorie. Als je echt problemen hebt met het iets hogere zwaartepunt dan wil je ook geen C/E AMG of M3/M5, dan wil je gewoon een Lotus oid.
Niet bepaald, ik ben van mening dat de huidige generatie auto’s het heel slecht gaat doen als barnfind vanwege de vaak hybride complexiteit en de elektronica die nodig is. Er gaat altijd wel iets stuk in de vele mechatronica modules en je mag in je handjes knijpen als er over 15 jaar nog ergens verse modules op de plank klaarliggen. Want die verouderen snel en zijn dus tijdspecifiek en modelspecifiek (+ coderen).
Ach dat was ook het geval toen we overstapte naar injectie motoren! Deze elektronica is over 20 jaar kinderspel. Oke misschien een andere chip, maar het zal werken. Zo niet beter ;-)
Ach dat was ook het geval toen we overstapte naar injectie motoren! Deze elektronica is over 20 jaar kinderspel. Oke misschien een andere chip, maar het zal werken. Zo niet beter ;-)
Ach dat was ook het geval toen we overstapte naar injectie motoren! Deze elektronica is over 20 jaar kinderspel. Oke misschien een andere chip, maar het zal werken. Zo niet beter ;-)
Ze hadden deze auto helemaal niet als AMG C63 moeten uitbrengen, maar als (AMG-)Mercedes Benz EVO III. Dan was het ook nog eens historisch correct geweest, en hadden ze de nu geplande zespitter C63 er gewoon naast kunnen voeren.
Vergelijkbaar met zoals Volkswagen dat al generaties lang doet met de Golf GTI en de Golf R.
Schiebe zelf was anders ook niet overtuigd toen hij voor het eerst hoorde dat er een 4pitter in moest. Kan mij het stukje tekst nog herinneren dat hij boos weg liep na het horen van de toekomstige 4pitter plannen bij Mercedes.
Je koopt de C63 om de V8, laten we wel wezen. Kijk op een mooie zomeravond in Roffa centrum. Ze rijden hooguit stapvoets, maar het is de V8 die telt. Dus als je de V8 weg haalt is het hele USP weg. Ik snap wel dat Mercedes dit model de showroom niet uit krijgt.
Een 4 cilinder was gewoon geen goed plan. De koper van de C63 geeft geen ene fuck om het milieu, die wil gewoon die V8. Geen idee of ze een V6 accepteren, dus schroef die V8 er maar weer in.
Ik denk niet dat de motor het probleem is van deze auto, maar het geluid en de beleving.
Als ze bij AMG nou gewoon een compleet nieuwe 4 cylinder hadden ontwikkeld en hetzelfde kunstje hadden uitgehaald als Ferrari bij de 296 GTB/GTS ( een auto met de bijnaam “Piccolo V12”) gebaseerd op een 6 Cylinder en de C63 S AMG met 4 cylinder het geluid van een “Piccolo V8” hadden gegeven de auto als warme broodjes over de toonbank was gegaan.
Dat had wellicht gewerkt als de piccolo V8 een V6 was geweest…
V8 is was een unique selling point. Echter, voor mij persoonlijk is na de invoering van OPF en nep geluid door speakers de prikkel om een nieuwe te kopen wel verdwenen. Vd week een AMG dag. Eens kijken of dat mijn mening nog veranderd
Bij Mercedes had men makkelijk een koppeling kunnen maken naar de AMG One. Een 1.6 6-cilinder OHEV met heritage. Had helemaal niet dezelfde motor hoeven zijn, maar een kleine hybride 6-cilinder met veel pk’s was voldoende geweest. Promo erbij met de AMG One en het zit tussen de oren van de geïnteresseerden.
De 4-cilinder was het hersenspinsel van een bonenteller, een boekhouder met meer macht dan de techneuten en verkopers.
Kunnen ze niet een kleine 2L V8 bouwen? En dan combineren met dezelfde electro meuk.
Is het nog steeds zuinig en relatief licht, en kunnen de fanboys toch blij zijn met een V8 logo op de kont.
Bizar. Als je op autoscout kijkt naar de prijs history zie je dat dealers niet blij zullen zijn met die amg’s. Van nieuwe auto’s laten ze soms meer dan 40k zakken/vallen en nog staan ze te koop..
AMG moet onder ogen zien dat hun auto’s voor een groot deel gekocht worden door een publiek dat eerst en vooral een hoop aandacht wil kunnen trekken, liefst in de bebouwde kom. Het vierwielige equivalent van knalvuurwerk: “zie mij, hoor mij, valideer mij als een indrukwekkende alfa-aap!”. Natuurlijk moet een AMG ook in staat zijn tot een volkomen ongepaste stoplichtsprint tot dik 100km/h in een fietsstraat, maar als hij daarbij niet een e-nor-me hoeveelheid kabaal produceert, wat heeft de clientèle daar dan aan? Dat is toch een beetje als de spreekwoordelijke boom die omvalt in een bos waar niemand is om hem te horen.
Tja, hebben we toch gelijk gekregen, en veel vd “mensen die het zouden weten” maar zeggen dat dit prima is en dat dit te toekomst is blablabla… daarom dat ze zogoed verkocht worden dus….
Je zou toch wel beter verwachten van een bedrijf als mercedes dat ze dit uitgezocht zouden hebben, nou ben ik absoluut geen AMG fan vanwege het volk wat er veelal inrijdt, maar snap heel goed dat ze de huidige niet willen met gebrek aan V8
@petroldrinker: grappig genoeg ben ik afgelopen week voor het eerst een C63S W206 op geel kenteken tegengekomen, was zo’n F1 of motorsport editie met allerlei gekke rode details en stickers. Zat de typische Merc-rijder in die jij bedoelt. Auto laat alsnog scheetjes, het kan dat volk volgens mij aan hun aars roesten wat voor motor erin ligt. Tenminste, zo dacht ik. Wellicht dat het toch meer uitmaakt dan gedacht.
De realiteit is vaak een verzinsel voor de mensen die de gehele dag verzinnen. Als de realiteit dan toch waarheid wordt, dan hadden ze hun verzinsel alleen niet goed uitgelegd, lees; de ander is dom. Heel erge Dunning-Kruger’66 vibes bij dit soort mensen.
Staaltje van dom downsizen. De weinigen die zich een dikke V8 kunnen veroorloven, gaan niet het verschil maken wat betreft globale CO-uitstoot. Maar het maakt wel iedereen blij: de klant die het kan en wil betalen, de constructeur die er geld aan kan verdienen en tot slot de overheid die een pak geld kan innen via belastingen en accijnzen…
Je kunt uitleggen wat je wil. Maar of dat veel had geholpen…