• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Andrea de Cesaris overleden

Auteur: davefelida, gepost 5 oktober 2014 om 22:21 – 32 Reacties

Andrea de Cesaris


Zojuist kwam ons het trieste nieuws ten gehore dat oud-formule 1-rijder Andrea de Cesaris vandaag is overleden.

De Cesaris stond tijdens zijn veertien seizoenen durende F1-carriere maar liefst 208 keer aan de start van een Grand Prix. Dat geen van deze starts uitmondde in een overwinning is tot op de dag van vandaag een record.

De Italiaanse coureur reed tijdens zijn carrière onder anderen voor de teams van Tyrrell, Alfa Romeo, McLaren, Jordan, Ligier en Sauber. Hoewel er nooit een overwinning kwam bereikte de Cesaris wel vijf keer het podium en wist hij voor negen van de tien teams waar hij voor uit kwam punten te scoren.

Andrea de Cesaris overleed als gevolg van een motorongeluk. Hij is 55 jaar geworden.

Ook interessant!

  • Dit kun je verwachten van de sprintraces in de Formule 1
  • Formule 1 vindt straaljagers écht niet meer kunnen
  • "Alfa Romeo Racing krijgt nieuwe (bekende) investeerder"
  • Hamilton vindt Bottas
    Hamilton vindt Bottas géén geweldige vent

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Racing

Vorig bericht: « Special: BMW M5 F10
Volgend bericht: Tuner Rowen is een dikmaker »

Lees Interacties

Reacties

  1. w0o0dy zegt

    5 oktober 2014 om 22:33

    Triest, en lage leeftijd. Overleef je 208 GP’s in F1 en dan dit. Heel naar voor zijn familie. In tegenstelling tot flink wat bezoekers kan ik me de man nog wel goed herinneren. Rip

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      6 oktober 2014 om 08:27

      @w0o0dy:
      Dat hij die 208 GP’s heeft overleeft mag je gerust een wonder noemen.
      Zijn andere record wordt hier namelijk niet vermeld, hij was ook onbedreigd recordhouder crsahen..
      Maar over de doden niets dan goeds, dus laat hem in vrede rusten.

      Login om te reageren
  2. marussia zegt

    5 oktober 2014 om 22:34

    Zeer tragisch. 55 jaar is erg jong en zijn dood had voorkomen kunnen worden. Sterke voor zijn familie en geliefden….
    Off-topic: welkom @davefelida

    Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    5 oktober 2014 om 22:38

    Mooie actie tov Erik Comas F1 GP Japan 1992 Andrea de Cesaris vs Erik Comas: http://youtu.be/5aVsYaeDttQ

    Login om te reageren
  4. Hupke zegt

    5 oktober 2014 om 22:39

    Van voor mijn tijd, geen idee of het een prutser was.

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      5 oktober 2014 om 22:41

      @Hupke: Nou met 208 starts, geen overwinningen en maar 5 keer op het podium lijkt het me geen uitblinker.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        5 oktober 2014 om 23:03

        @Donstil: Maar best wel een goede coureur..

        Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        5 oktober 2014 om 23:23

        @Donstil:

        Hou jij het maar eens veertien seizoenen vol in de Formule 1.
        1980-1994…
        Van het einde van het ground effect tijdperk, via het waanzinnige turbotijdperk naar de 3.5L screamers en de dood van Ayrton Senna.
        En elk jaar weer heb je een stoeltje.
        Dan doe je toch iets goed lijkt me.

        Login om te reageren
        • toniominestrone zegt

          6 oktober 2014 om 12:40

          @carmasterr: Zijn vader was ceo van Marlboro in Italië , in die tijd een machtige sponsor in de f1 en een mooie kruiwagen.

          Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        6 oktober 2014 om 01:04

        @Donstil: Heb ‘m ook niet bewust meegemaakt als coureur, wel in de loop der jaren veel anecdotes over gelezen. Er waren meerdere races dat hij op een overwinning af leek te gaan maar dan mechanische pech kreeg of volgens mij zelfs een keer de brandstof op was. Ook had hij met name aan het begin van zijn carriere nogal eens incidenten waardoor hij dus de bijnaam Andrea de crasheris kreeg.

        Al met al was ‘ie goed genoeg om in het middenveld mee te draaien al die jaren, hoewel hij daarbij deels ook geholpen werd door zeer trouwe marlboro sponsoring.

        Van wat ik begrepen heb was het tijdens zijn carriere al een soort cultheld. Jammer dat hij zoals wel meer oud coureurs nu omgekomen is bij een ongeluk na met het racen gestopt te zijn. Zo waren daar uit mijn hoofd ook al Mike Hawthorn back in the day (ook een tragisch verhaal) en Didier Pironi…en vast nog wel een zwikkie meer.

        Login om te reageren
        • roppp zegt

          6 oktober 2014 om 08:51

          @jaapiyo: volgens mij was zijn vader iets belangrijks bij Marlboro-Italie. Daarnaast was het zeker geen onverdienstelijk coureur.

          Login om te reageren
    • Edge zegt

      6 oktober 2014 om 01:12

      @Hupke: Van de 208 GP’s die hij reed, heeft hij in maar liefst 148 GP’s de eindstreep niet gehaald, dus je zou denken dat hij een eersteklas koekenbakker is die te lang in de F1 heeft rondgereden. Maar als je dit lijstje bekijkt zie je hoe vaak zijn materiaal hem in de steek liet. http://www.statsf1.com/en/andrea-de-cesaris/abandon.aspx
      Dus zo slecht als de statistieken doen geloven was hij zeker niet

      Login om te reageren
    • bimmerfanatic97 zegt

      6 oktober 2014 om 08:26

      @Hupke: als je in die tijd zo lang f1 kon rijden dan ben je in ieder geval geen prutser! Tegenwoordig ligt dat wel wat anders (Karthikhean of hoe je het ook schrijft)

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        6 oktober 2014 om 11:17

        @bimmerfanatic97:

        Chandhok, Albers, D’Ambrosio, Algersuari, Van de Garde, Speed, Bourdais, Wilson, Doornbos etc.

        Login om te reageren
  5. KEV9 zegt

    5 oktober 2014 om 22:46

    Andrea de Crasharis was zijn bijnaam maar wat was het een enorme aanwinst in het veld.

    Login om te reageren
  6. bert_volders zegt

    5 oktober 2014 om 22:46

    Hij had destijds de bijnaam ‘Andrea the Crasharis’, een naam die die had gekregen niet omdat ‘ie op de baan was om de boel heel te houden. Ook schijnen er diverse foto’s van zijn gezicht te bestaan, genomen terwijl hij aan het racen was, waarbij geen iris te zien was, slechts het witte van z’n ogen. Kijk maar eens bij google met de zoektermen ‘andrea de cesaris white eyes’.

    Neemt allemaal niet weg dat 55 natuurlijk gewoon te jong is.

    Login om te reageren
    • bustertje zegt

      5 oktober 2014 om 23:41

      @bert_volders: white eyes? hij draait zijn ogen gewoon even omhoog, toch?

      Login om te reageren
      • bert_volders zegt

        6 oktober 2014 om 06:31

        @bustertje:
        Het schijnt dat het een soort zenuw-trek van hem was. Het gebeurde niet bewust bij hem en destijds is er ook een discussie geweest of dit mogelijk verklaarde waarom hij nog wel eens een ander rijder raakte of plotseling onverklaarbaar in het gras stond.

        Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    5 oktober 2014 om 22:51

    Er komen vast nog reacties over wat voor een oen hij was maar ook mooie gevechten geleverd..
    Kom hier maar eens om in 2014
    Lauda and de Cesaris Battle at Las Vegas 82: http://youtu.be/aEPwMrY5JUA

    Login om te reageren
  8. gerjan zegt

    5 oktober 2014 om 23:02

    Over de doden niks dan goed. Zij kunnen zich niet meer verweren. Sterkte aan familie en vrienden

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      5 oktober 2014 om 23:26

      @gerjan: Amen to that !!

      Login om te reageren
  9. mercedesclk350 zegt

    5 oktober 2014 om 23:25

    Ik las Andrea de Cesar is overleden…

    OT: 55 jaar is inderdaad erg jong. (domme reactie over motorrijden), maar sterven is nooit leuk.

    Login om te reageren
  10. valetparker zegt

    6 oktober 2014 om 07:26

    Sjonge jonge wordt het een traditie in de F1 om twee tragische incidenten in hetzelfde weekend te hebben? De laatste van de killer years overleefd en dan zo jammerlijk verongelukken.

    Login om te reageren
  11. red5 zegt

    6 oktober 2014 om 10:00

    De reden dat hij zo vaak crashte, was omdat hij het maximale uit zijn b- en c-garnituur auto’s probeerde te persen.

    Ik zal nooit vergeten dat hij in 1991 op Spa in een Jordan, (ja als teamgenoot van de debuterende Schumacher), op de tweede plek reed en elke ronde sneller was dan de leidende Senna, totdat zijn motor het begaf. Vooraan meestrijden op Spa en Monaco is alleen aan de echt grooten voorbehouden.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      6 oktober 2014 om 13:35

      @red5:
      B en C garnituur?
      Ik kan mij nog herinneren dat hij voor McLaren reed, die hadden er na 25 gesloopte auto’s, waarvan 3 in de trainingen voor de GP op Zandvoort, geen zin meer in om dat ding weer opnieuw op te bouwen. Die race mocht hij dus toekijken en na dat seizoen mocht hij bij McLaren vertrekken.

      Dan lopen er hier mensen te janken over onze Jos maar die heeft in zijn hele carrière minder stukken gemaakt dan Andrea in dat ene jaar bij McLaren. Het feit dat hij het zolang heeft kunnen volhouden in de F1 heeft meer te maken met centen dan met kunde.
      Maar laat hem in vrede rusten, 55 jaar is nog steeds te jong.

      Login om te reageren
      • red5 zegt

        6 oktober 2014 om 16:23

        @tupperware: McLaren werd dat jaar zesde in het wereldkampioenschap (van 13 teams) met zes punten minder dan Ferrari en zes meer dan Lotus. De eerste rijder, Watson, werd zesde bij de coureurs. B-garnituur dus.

        Jos heeft ook altijd meer uit de B- en C-garnituur auto’s willen halen dan mogelijk was. Op de wereldkampioensauto Benetton na, maar die was door Schumachers inbreng voor bijna iedereen onbestuurbaar, uitgezonderd Johnny Herbert. Het verschil met Jos was dat Andrea nooit anderen de schuld gaf. Hij stapte in een nieuwe cq gerepareerde auto en ging er meteen weer vol tegenaan.

        Login om te reageren
  12. Sracerr zegt

    6 oktober 2014 om 10:20

    Rijdende chicane met veel te veel geld(toen ook al), daarom kon hij het zolang volhouden.

    Vreselijk bericht, rust zacht.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      6 oktober 2014 om 11:11

      @Sracerr:

      Rijdende chicanes scoren geen podiumplaatsen met véél langzamere auto’s dan de toppers, ook al zijn het er “maar” vijf.

      Login om te reageren
  13. bofkont zegt

    6 oktober 2014 om 17:24

    Ah bah kan mij deze baas ook nog wel heugen, prachtige tijd de F1 toen nog, ik kijk al jaren niet meer.

    Login om te reageren
  14. cthijs zegt

    6 oktober 2014 om 19:33

    Kan me nog herinneren dat het toch wel een van de smaakmakers was op de baan .en met zo’n naam maak je ook indruk .( klinkt een beetje filmsterachtig)

    Login om te reageren
  15. cthijs zegt

    6 oktober 2014 om 19:35

    Had trouwens gedacht dat hij al iets ouder was ,maar zal er misschien iets ouder uit gezien hebben

    Login om te reageren
  16. nimrod zegt

    6 oktober 2014 om 21:21

    Ciao Andrea, i remember Spa ’83 driving like a young God and Spa ’91 chasing down Senna driving like a demon.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North