Special: BMW M5 F10

Auteur: , 40 Reacties

Bijna drie jaar geleden toonde BMW de huidige generatie M5 op de Frankfurt Motor Show. Zwaarder dan zijn voorganger, zonder de legendarische V10 en totaal tegen BMW's principes in met turbo's.

De vijfde M5
De generatie M5 was de vijfde die het Duitse merk op de markt heeft gebracht. Het begon met de E28 M5, met 3.5 liter zes-in-lijn en 282 pk. Daarna volgde de E34 M5, wederom met 3.5 zes-in-lijn, maar nu was het vermogen 311 pk. Daarna volgde de E39 M5, nu met een 4.9 V8 en 400 pk. De V8 werd opgevolgd door een V10, die was te vinden in de E60 M5. Dat model had 507 pk, maar de V10 motor zou meteen ook de laatste zijn.

TwinTurbo V8
De drang naar een beter milieu was inmiddels zo groot, dat ook de M5 eraan moest geloven. Naast een start-stop systeem werd de hoogtoerige V10 uit de E60 opgevolgd door de 4.4 V8 met dubbele turbo die we kennen uit de X5M en X6M, goed voor 560 pk en 680 Nm. Niet dat-ie daar in de praktijk veel zuiniger van werd, wel kreeg de auto een totaal ander karakter. Zo is er dankzij de turbo’s een bredere powerband en is er minder behoefte aan toeren maken. Maar het geluid van de V10 kon de nieuwste V8 niet evenaren, wat BMW enigszins heeft proberen te compenseren met een soundgenerator die het motorgeluid door de speakers laat klinken.

Zwaar maar snel
De F10 M5 weegt een dikke 1845 kg en is daarmee 90 kg zwaarder dan zijn voorganger met twee cilinders meer. Dat zorgde voor de nodig kritiek. De laatste M5 kan nog steeds snoeihard door de bocht maar voelt door zijn gewicht en vele elektronische hulpmiddelen wat logger en kunstmatiger aan. Toch zijn de prestaties van de zakensedan wederom indrukwekkend. Een sprintje naar de 100 km/u gaat in 4,4 seconden en wie het M Driver’s Package aanvinkt kan vervolgens door blijven blazen tot 305 km/u. Schakelen gaat in Europa alleen via een zeventraps DCT-bak.

Heimwee naar de E60 M5
Zelf heb ik in alle generaties M5 mogen rijden, de F10 was daarbij veruit de meest bizarre ervaring. Dat komt voornamelijk door de enorme snelheid waarmee dit ding wegschiet als je het gas intrapt. Damn wat gaat dit ding hard. Maar het nadeel: de emotie is weg. echt, ik had veel meer lol in het rijden van de vorige generaties. Nu is dat natuurlijk iets persoonlijks, maar deze mening hoor ik vaker. Begrijp me goed, de F10 is een geweldige auto, maar vergeleken met zijn voorgangers is ie wellicht te clean, te makkelijk. Een ex-E60 rijder gaf drie belangrijke redenen waarom hij heimwee had:
– het geluid van de V10
– de E60 is compacter (F10 is te groot)
– de E60 heeft een lager gewicht (handling)

Meer F10
Een uitgebreider verhaal over deze M5 lees je in onze rijtest, of je checkt de video met Wouter die we destijds maakten.

Vele fans hopen overigens nog op een Touring variant van de M5, maar vooralsnog is die niet verschenen.



40 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Met de komst van M4, zullen denk ik de mogelijke M5 kopers deze ook overwegen. Kleiner dan de M5, en de looks van Keira Knightly met Eva Green op de frontpage van FHM.
de heimwee zou je nog eventueel door kunnen zetten door te zeggen dat de e39 m5 het meest brute was vanwege zijn 400pk hoogtoerige v8 voordat allemaal electronica hulpmiddelen van pas kwam, oftewel zon beetje de laatste pure rauwe m5
@arashrsf:
En dat zou je verder door kunnen trekken naar dat de e34 de laatste echte was ivm heerlijke 6 cilinder. En dan nog verder naar de e28 omdat dat de meest pure was. Dat was echt gewoon een zakensedan met een motor uit een raceauto
Heb alleen in de nieuwe gereden. Het verhaal van het kunstmatige gevoel herken ik volledig. Ook dat dit ontzettend snel accelereert. Dat is sensationeel snel. Je merkt ook aan alles dat er veel ontwikkelingswerk is gedaan. Zo perfect dat de emotie er wat bij is ingeschoten.
@alfablog: “Zo perfect dat de emotie er wat bij is ingeschoten.” Het is typisch voor liefhebbers van Italiaanse auto’s om te denken dat de emotie in slechte eigenschappen zit. Voor mij is het simpel, de techniek zit in de auto de emotie in de mens. Toen mijn “auto emocion” Seat voor de zoveelste keer kapot ging werd de Seat daar niet anders van maar ik was ernstig teleurgesteld.
@mashell: teleurstelling, verdriet en boosheid zijn ook emoties…
@mashell: heb alleen maar positieve ervaringen met Alfa en Maserati. Maar je merkt aan het geheel ontbreken van een bekerhouder in een 156 destijds, dat er over sommige dingen anders wordt gedacht. Het geluid wordt ook anders over gedacht bij Maserati dan bij BMW.
@alfablog: Bekerhouders waren tot de E39 ook niet in een BMW te vinden…
@e1000bmw523i: haha, heb ook een E39. De bekerhouders die daar in zitten zijn erg kwetsbaar bovendien.
In Forza 4 zitten alle generaties M5’s & ook daar voel je dat de F10 gewoon te log & kunstmatig is.
@bsxc2: Kunstmatig… Xbox….

Nee geintje, haha. Wel tof dat je dat verschil kan ervaren.
@bsxc2: van dat kunstmatige slaat nergens op.
Is al snel het geval met een computerspelletje hahaha
Hoewel ik verliefd ben en blijf op het geluid van de V10 van de E60 was het niet een M5 volgens de originele standaard. Het was veel meer een raceauto met meer stoelen. De hele manier van rijden was anders dan hoe BMW de M5 origineel in de markt zette. De M5 hoorde een bloedsnelle en comfortabele sedan te zijn. De Alpina B5S was op dat vlak beter. Niet geheel toevallig had die ook een twin-turbo V8.

Dat nu iedereen zegt dat deze versie niet agressief genoeg is komt volgens mij vooral doordat we ons allemaal stuk kijken op de E60, terwijl dat eigenlijk gewoon een wat vreemde M5 was (maar wel mijn favoriet).
Ik heb een F10 vorig jaar een minuut of 20 op Circuit Zolder kunnen rijden. Viel mij heel erg mee. Ben lichtgewicht auto’s gewend en de F10 deed het ondanks zijn gewicht en met het vermogen aardig goed. Positief wat mij betreft.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Lang getwijfeld tussen de M5 en M4. Toch de M4 besteld
@erind: Dat zijn de berichten die we hier graag lezen :-)
@mout: dank u. alpinaweiss 3, dkg, rood interieur, carbon afwerking, carbon dak. 19 inch zwarte velgen, headup display, adaptive led headlights, levering gepland voor december. gvd dat wachten e :)
@erind: Zelf ben ik een tikseltje Alpina-gek.
Als je Alpina-wit bestelt… Heb je ook een Alpina B4 overwogen?
Paar pk minder, flinke hoop Nm meer. Gewicht en prijs vrijwel gelijk.
Minder adrenaline, maar een pak meer ‘waftability’.
@mout: ALPINE Weiss is een normale BMW wit metallic :)
Heb ook alleen in de laatste M5 gereden. Dat dat ding hard gaat staat buiten kijf, de eerste keer gasgeven was ff schrikken. En dat kunstmatige (PlayStation) gevoel had ik ook wel een beetje. Heb ook nog een dag in de nieuwe M235i mogen sturen en die heeft dat ook wel, maar die mist een klein beetje die sensatie van de M5, maar die stuurt weer wat makkelijker door de bochten. Desalniettemin… Graag een M5 voor de deur, in het blauw aub!
Vindt het wel echt een prachtbak! Mooiste sedan op de markt!
@gillesss123: nee hoor das de ghibli
@papa: een Ghibli?! Wahaha de M5 vind ik echt zoveel mooier.
@papa: toch de mooiste sedan tussen de Duitsers ;)
Begin van de zomer meegereden (niet achter het stuur) echt een gave auto :)
Ik denk dat de F10 M5 gewoon teveel het Audi gevoel heeft: een bloedsnelle mooi gebouwde auto, maar met te weinig finesses die het rijden een speciale ervaring maken.
E60 M5 was misschien qua sound en beleving en stuk beter dan de F10. Maar geloof me, die E60 reed voor dagelijks gebruik voor geen meter. Veel klappen tijdens het schakelen(zelfs in comfort), enorm verbruik en het geluid was alleen leuk als je gaf gas. In z’n 7 op de snelweg ging je je irriteren aan die hoge zoem van die V10. Die nieuwe F10 maakt misschien wel minder herrie. Met een akrapovic oid is dat ook al een stuk beter. En voor dagelijks gebruik rijdt de F10 als een 520i. Stukken beter dus. En als je écht gas geeft komt de F10 ook heus wel tot leven. Zeker op de autobahn is de F10 niet bij te houden door de concurrenten. Mijn conclusie: minder beleving in de F10, maar qua prestaties en comfort klassen beter dan de E60!
M6 grand coupe is misschien een goed alternatief ? Of voelt deze nog logger aan dan de M5
@ronald: ze zijn beide geweldig. Beide ook erg zwaar maar dat betekent niet dat je ze vreselijk hard door bochten kan knallen. Dit zit bij elk M model wel goed.
@ronald: Hint: deze is gebaseerd op de 7-serie.
@ronald: M6 GC voelt minder log aan dan de M5: voornamelijk door het lagere zwaartepunt, dank zij het carbon dak. Dat de M6 gebaseerd is op de 7 is een fabeltje: de “normale” 6 GC heeft de achteras van de 7, de M6 GC is onderhuids identiek aan de M5 (met iets comfortabeler afstelling).
In het directe vergelijk voelt de M5 veel zwaarder, groter, meer een tank, de M6 GC veel lichtvoetiger.
Echter: ook de M6 GC is een grote, zware auto, vooral goed in heel erg hard rechtuit rijden (daar heb ik hem ook voor gekocht: als snelle reiswagen). Enige tijd geleden heb ik op het circuit met de nieuwe M3/M4 gereden, en 450 kg minder gewicht zorgt daar voor 100% meer plezier.
via Android app
Wat kan het mij nou schelen of deze auto ‘kunstmatig is’. Doe mij maar een auto die moeiteloos idioot hard gaat, een mooi interieur met moderne systemen heeft en waar ik bij iedere aanblik een glimlach op m’n gezicht van krijg (zie foto boven artikel). Perfectie is een utopie, maar de M5 F10 zit er héél dicht bij.
@knipperlichtje: Eindelijk iemand die het snapt.. een echte auto moet juist voor iedereen bestuurbaar kunnen zijn en moeiteloos hard kunnen rijden.. dat noemen we ook niet voor niets een ECHTE auto. Dat 3 kwart altijd maar wat loopt te lullen is een ander verhaal. Het zijn ook allemaal ‘coureurs’ hier op AB he..
Je kan zeggen wat je wil maar kijk naar de foto’s.. Zoo prachtig!! Uiterlijk blijft het belangrijkste en daarom verkies ik hem dan alleen daarom al boven zn concurrenten. Heb zelf vorig jaar een stukje mee gereden in een M5 F10, keihard over een landweggetje.. Echt geweldig!! Wat een monster. heb de auto niet zelf mogen aanvoelen dus maar qua beleving en geluid zit het zeker wel goed.
En wederom doe mij maar E63 geen soundgenerator, gewoon een goeie motor maken! 3.9 naar 100, beste geluid in z’n klasse en betere looks. Lang leve AMG
Als ze zo om het milieu geven; maak die wagen dan LICHTER. Een oude 7-er is nog lichter… Dan heb je meteen genoeg aan een zescilinder onder de kap…wat weer in het verbruik scheelt…
Het lijkt me een heerlijke auto, een van de mooiste in zijn klasse en goede rijeigenschappen. Er mocht van mij alleen wat van het gewicht af. Het geluid vind ik best prima klinken. De RS6 klinkt veel te blikkerig en de AMG is ook niet meer wat het geweest is. Alleen de XFR klinkt bruter.
Ik heb als goedmakertje een paar maanden geleden een F10 M5 (met drivers package) een lang weekend meegekregen van BMW. De acceleratie is inderdaad beangstigend snel, zoals al eerder hier boven wordt aangegeven. Maar die perfectie en dat “ingetogen” is toch eigenlijk juist de essentie van een M5? De eerste echte M5 was ook geen schreeuwerige bak en had zelfs geen spoilers, in tegenstelling tot de M535i, die er van was afgeleid. Hoe goed is het om met een op het oog nette zakensedan de meeste sportwagens het snot voor de ogen te rijden, zonder een opzichtige schreeuwlelijk te zijn.
Ondanks dat ik een voorkeur heb voor de RS6 van Audi vind ik de M5 F10 een brute bak vooral in dit type blauw, samen met de e39 de lekkerste M5.

Leuk geschreven en goed onderbouwd en hoe ”emotie” verschilt per persoon, de F10 is in mijn ogen ook gewoon weer een echte pure M5 die gewoon meegaat met zijn tijd. Alles veranderd in de loop der jaren als simpel voorbeeld; van kleding, horloges tot electronica waarom auto’s dan niet vraag ik mij af? Tel daarbij de milieu eisen en het steeds schoner, zuiniger wordende auto’s op die steeds minder uitlaatgassen mogen produceren. Absoluut jammer, maar raar? Nee.

Verder kijk ik er ook niet van op dat er geen Touring is verschenen aangezien de RS6 Avant bestaat!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).