• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ANWB steekt een stokje voor laadpaalkleefboetes

Auteur: machielvdd, gepost 29 augustus 2024 om 11:06 – 24 Reacties

ANWB steekt een stokje voor laadpaalkleefboetes

Dankzij de ANWB kun je nu gewoon lekker laadpaalkleven, mits het nacht is.

Laadpaalkleven is natuurlijk not done, maar soms is het wel een beetje flauw als je opeens geconfronteerd wordt met hoge blokkeertarieven c.q. laadpaalkleefboetes. Zeker tijdens nachtelijke uren.

De ANWB is het hier ook niet mee eens en daarom hebben ze actie ondernomen. In de ANWB Laadpas app introduceren ze nu een zogeheten ‘Auto-stopfunctie’. Daarmee wordt de laadsessie automatisch beëindigd als de auto vol is en zo ontloop je het blokkeertartief. Ook al staat je auto er nog wel.

Kun je nu zomaar de hele dag een laadpaal bezet houden? Nee, want de Auto-stopfunctie werkt alleen ’s nachts, tussen 23.00 en 07.00. Gedurende deze periode vindt de ANWB een laadpaalkleefboete namelijk onredelijk. Met een blokkeertarief overdag hebben ze geen problemen.

Los van het feit dat dit een handige functie is, wil de ANWB hiermee ook een statement maken. Als het aan hen ligt worden nachtelijke blokkeertarieven voorgoed verleden tijd. Ze hebben Allego al zover gekregen om dit af te schaffen en het blokkeertarief pas in te laten gaan na 4 uur. De hoop is nu dat ook andere laadpaalbeheerders volgen.

Foto: een Audi R8 aan de laadpaal, gespot door @porschepet

Ook interessant!

  • Audi komt nog één keer met een speciale R8
  • Amerikanen massaal aan de Audi R8 na verkoopstop
    Amerikanen 'massaal' aan de Audi R8 na verkoopstop
  • Audi R8 met kaarsen in Amsterdam roept alleen maar vragen op
    Audi R8 met kaarsen in Amsterdam roept alleen maar vragen op
  • De bodem voor de goedkoopste Audi R8 van Marktplaats?
    Bodem voor goedkoopste Audi R8 van Marktplaats bereikt?

Nieuwste artikelen

  • Zo krijg je 100% cashback op Flitsmeister PRO
  • Amsterdamse oplossing voor milieuzone flopt als een malle!
  • Meer informatie gelekt over de volgende 3 Serie en iM3!
  • Zeer zeldzame sportauto die je al was vergeten staat op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

anwb, Elektrisch, opladen

Vorig bericht: « Video: Dief denkt wel even motorfiets te stelen
Volgend bericht: Gespot – Saoedische Defender brengt een bezoekje aan 010 »

Lees Interacties

Reacties

  1. petroldrinker zegt

    29 augustus 2024 om 11:10

    “De hoop is nu dat ook andere laadpaalbeheerders volgen.” Want? je houdt 1 vd weinige palen in een buurt bezet terwijl je hem niet nodig hebt, en anderen er last van hebben, gewoon flink beboeten dus ongeacht tijdstip

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      29 augustus 2024 om 12:17

      Extreem aso gedrag inderdaad. Als je je auto gaat tanken en je wilt een kopje koffie bij de pomp en een broodje eten laat je toch ook niet je auto staan als je klaar bent 🤣

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        29 augustus 2024 om 12:43

        Er zijn er, gek genoeg, die het wel doen.

        Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        29 augustus 2024 om 13:12

        Helaas zijn er velen die dat wel doen, ik stap uit en ga in de winkel opzoek naar de eigenaar om ze ff duidelijk te makn dat er een parkeerplaats is voor zulke activiteiten, je haalt je auto maar weg (gek genoeg zijn het altijd dezelfde soort medelander die dat voornamelijk doen)

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          29 augustus 2024 om 16:32

          Dus terwijl jij eigenlijk wilt tanken, parkeer jij je auto in een parkeervak (voorbeeld functie) en gaat in de winkel klagen over iemand die een pomp bezet houdt? Dat soort medelanders noemen we zeikers die moeite doen om te kunnen zeiken. Tanken gaat razendsnel, voor je het weet is er een andere pomp voor jou beschikbaar.

          Login om te reageren
          • Trojan zegt

            29 augustus 2024 om 17:38

            Elkaar wijzen op asociaal gedrag is superbelangrijk. Zodra we daarmee stoppen zullen aso’s hun gedrag alleen maar verder uitbreiden, ten nadele van juist de nette sociale mensen met manieren. Lijkt me niet bevorderlijk voor de samenleving.

            Login om te reageren
            • 3246cm252kw zegt

              29 augustus 2024 om 21:01

              Precies en de NLer is echt aso geworden de laatste jaren pfff of de aso’s zijn rijker geworden haha

              Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      29 augustus 2024 om 19:56

      Houd jij het maar bij brandstof. Doe nou maar niet opeens of je persoonlijke frustratie hebt over bezette laadpalen. Lang niet overal zijn er te weinig palen.

      Ik durf wel te stellen dat er meer wijken zijn met een parkeerprobleem dan met een laadprobleem. Meer laadpalen en kleeftarieven zorgt alleen maar voor nóg meer parkeerdruk.

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    29 augustus 2024 om 11:21

    De laadpaalexploitant verkoopt stroom en de exploitant van de parkeerplaats verhuurt de parkeerplek en bepaald de parkeertarieven. Een laadpaalexploitant die ook nog blokkeertarieven rekent gaat z’n boekje te buiten. Blokkeertarieven is iets wat de regering gewoon keihard moet gaan verbieden. Goede zaak dat de ANWB niet meegaat in deze inhaligheid van de laadpas- en laadpaalexploitanten.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      29 augustus 2024 om 13:07

      Maar de plek is toch bedoeld om te laden? Als je dat overdag niet meer doet, dan hou je een plek bezet waar anderen graag ook hun EV willen opladen. Stel dat je m een week laat staan, dan is dat toch heel onhandig voor andere EV rijders? Hoe zou jij dat willen voorkomen?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        29 augustus 2024 om 16:23

        Om te beginnen is het een parkeerplek waar je een elektrische auto kunt opladen. De plekken zijn alleen voor elektrische voertuigen die laden. Maar is gewoon een parkeerplek. Dus als het laden klaar maar het parkeren nog niet is het nog steeds een geldige toestand. Dat iemand dat dagen achter elkaar doet is inderdaad vervelend. Maar dat is asociaal gedrag, en tegen asociaal gedrag helpen geen regels. Ik haal zelf mijn wagen ook niet om 4:36 weg en doe dat soms pas om 9:00u. De echte oplossing is niet het “te lang” aan de laadpaal staan bestraffen maar gewoon meer laadpalen, die moeten er uiteindelijk toch komen.

        Login om te reageren
  3. ghost zegt

    29 augustus 2024 om 11:36

    Belachelijke actie van ANWB. Door werk kom ik juist vaak laat thuis en tref dan vaak 4 bezette laadvakken waarvan er meerdere al groen knipperen en dus voor 80% of meer vol zijn geladen (anders blauw). Daarbij zijn het in 85% van de gevallen hybride-rijders die de oplaadplaats in de woonwijk hebben verheven tot hun eigen persoonlijke privé parkeerplaats (omdat er ook een algemeen te kort aan parkeerplekken is..). Zij hebben de oplaadplaats in de essentie ook het minste nodig want men heeft nog een brandstofreserve, en hoewel dat niet zegt dat zij niet mogen laden, vind ik persoonlijk dat deze groep mensen ook de minste moeite doet om de auto even weg te halen voor een ander.

    Login om te reageren
    • Trojan zegt

      29 augustus 2024 om 12:12

      Tussen 23:00 en 7:00 ben ik het (als EV-rijder) helemaal met de ANWB eens dat er geen boetes mogen zijn. Het is gewoon niet realistisch om ‘snachts je auto te gaan verplaatsen als die vol is. Los van het feit dat men dan moet kunnen slapen, staat menig woonwijk dan ook compleet volgeparkeerd en kan je ‘m niet eens ergens anders kwijt. Het zijn inderdaad opvallend vaak de PHEV-rijders die er asociaal laad-gedrag op nahouden. De hele dag (en vaak zelfs meerdere dagen) achter elkaar ingeplugd blijven staan kunnen ze wat mij betreft niet hard genoeg aanpakken. Het asociale volk wat overdag onnodig laadpalen bezet houdt mag wat mij betreft minstens 10 euro per uur boete betalen; zij vormen het echte probleem.

      Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    29 augustus 2024 om 11:52

    Als je alleen in jezelf geïnteresseerd bent zal ‘t je geen fluit kunnen schelen of je onnodig een laadplek bezet. Iedereen met een beetje sociale vaardigheden zorgt, dat zn elektrokar alleen dan een laadplek bezet houdt zolang dat daadwerkelijk nodig is om te laden. Maar leg dat maar eens uit aan ikke-ikke-publiek, wat doorgaans niet verder komt dan het kennen van zijn/haar/x (vermeende) rechten en geen idee heeft van wat zijn/haar/x plichten zijn . . .

    Login om te reageren
  5. fapfap zegt

    29 augustus 2024 om 12:05

    Echt?? Het is nieuw dat de oplaadsessie automatisch beeindigd wordt als de auto vol is?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 augustus 2024 om 12:43

      Normaal gesproken wordt de laadsessie beëindigd als de stekker losgekoppeld wordt. Nu bij de ANWB als er geen stroom meer vloeit, dat hoeft niet hetzelfde moment te zijn.

      Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    29 augustus 2024 om 12:45

    Wel begrijpelijk, al zou ik dan wel weer een uitzondering maken voor auto’s die langer dan een dag op een laadplek staan.

    Login om te reageren
  7. octaan64 zegt

    29 augustus 2024 om 13:00

    Mijn bescheiden mening is dat het gros van de bijtelling ontwijkers met EV’s in dezelfde catergorie vallen als de handdoekleggers in een knakenresort. Dezelfde mensen die bij een evacuatie na een noodlanding de klep boven de stoel opentrekken om de trolleys eruit te halen. Hw zijn deze mensen goed vertegenwoordigd als ANWB lid.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      29 augustus 2024 om 15:01

      Hoe vaak heb jij een noodlanding meegemaakt???

      Login om te reageren
  8. zjos zegt

    29 augustus 2024 om 14:42

    Ik lees hier opmerkingen dat volledige EV rijders klagen dat Hybride rijders hun plek bezet houden. En op hun beurt klagen de bezitters van brandstof auto’s terecht dat al die accubakken parkeerplaatsen innemen onder het mom van dat ze moeten laden.
    En eigenlijk horen al die laadpalen niet midden in de stad, wijk of straat thuis.
    Het is nl. ook niet de bedoeling dat je op een parkeervak een autowerkplaats of auto poetsplaats gaat claimen en die permanent in beslag neemt. Idem ook niet om je caravan of aanhanger doorlopend daar te parkeren. Hoe halen EV en Hybride rijders het eigenlijk in hun harsens dat zij wel het recht hebben om een parkeerplek te claimen ? En dan pas nog hier dat artikel over die laadmast in de tuin. Ook zoiets absurds!
    Een parkeerplaats is een parkeerplaats en verder niets. En als er geladen moet worden doet men dat maar op laadstations net als dat anderen tanken op tankstations. En als je dat niet wil dan moet je niet zo’n gehandicapte laadmobiel kopen waar je anderen voortdurend mee lastig valt. Ze zijn zwaar, zorgen voor hoge schades en dito verzekeringspremies etc. Eigenlijk is het gewoon asociaal als je met zo’n laadgehandicapte, zwaar, schadegevoelig, accusbak rond rijdt.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 augustus 2024 om 16:28

      Bla bla. “klagen de bezitters van brandstof auto’s terecht dat al die accubakken parkeerplaatsen innemen onder het mom van dat ze moeten laden.”. Dat is niet terecht klagen, dat is afgunst! Want die mensen die een elektrische auto rijden die reden voorheen ook zo’n stinkgasbak. Het aantal auto’s is niet toegenomen, het aantal parkeerplekken is niet afgenomen, ze zijn alleen anders verdeeld. Wie dat niet snapt zou geen stemrecht moeten hebben.
      En kom niet aan met die laadplekken zijn altijd leeg, dat zijn ze niet en als ze wel vaak leeg waren dan hadden we heel deze discussie over blokkeertarieven niet!

      Login om te reageren
      • werf76 zegt

        30 augustus 2024 om 08:03

        Haal je roze bril eens van je hoofd. Veel laadplekken staan WEL leeg.

        Login om te reageren
  9. pushnoi zegt

    29 augustus 2024 om 16:15

    Betekent dit niet dat de kabel ook ontkoppelt? En er zijn volgens mij ook laadkabels die dan vervolgens van de auto ontkoppelen.. nieuwe kabel is stukje duurder dan een kleefboete gok ik zo.

    Login om te reageren
  10. zjos zegt

    29 augustus 2024 om 22:55

    Parkeerplaatsen verdwijnen wel degelijk voor laadplaatsen. Het aantal parkeerplaatsen wordt dus wel minder. Want vaak leeg. Maar soms wordt zo’n pseudo laadplek opeens toch een permanente parkeerplaats voor uitverkoren gehandicapte accubakken waarvan de ANWB eigenaar te lui is om dat ding weg te zetten als ie vol is. Daar kun je een einde aanmaken. Accubak vol, binnen 10 min weg zetten. Ja ook s’nachts. Niet weg zetten kassa ! Is het zo afgelopen met die kolder. Wordt het overbelaste elektriciteitsnet ook flink mee ontlast als iedereen die EV manie zat is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North