ANWB zadelt klanten ongevraagd met 45% duurder pakket op

Auteur: , 43 Reacties

Met een teruglopend ledenbestand en peperdure vertrekpremies heb je als organisatie extra geld nodig, dat snappen we, maar of een ongevraagde, als voorstel gecamoufleerde ordinaire kostenverhoging daartoe het ideale instrument is? De Wegenwacht meent van wel.

ANWB wegenwacht

Voor 2015 gooit de ANWB de Wegenwachtpakketten op de schop. De vernieuwde services worden in 3 pakketten verpakt, en natuurlijk is de ANWB hier apetrots op. Logisch, want het levert ze flink wat extra geld op voor iedereen die de verzonden brief [PDF] niet goed doorleest, en nalaat binnen 6 weken aan te geven dat hij de aan hem/haar opgedrongen nieuwe service niet wenst.

Een Autoblog-lezer vertelt:

Vandaag kregen wij deze brief in de bus van de anwb. Zonder dat we erom hebben gevraagd past de anwb je pakket aan naar een duurder pakket en moeten we ineens er zelf voor zorgen dat we hier vanaf komen. Ineens moeten we 19,- [..] meer gaan betalen voor een optie die we bewust niet hebben geselecteerd. Meegestuurd is slechts 1 brief, aangezien we in dit gezien 4 maal lid zijn van de anwb, komen we ongewild bijna 80,- [..] meer aan het betalen tenzij we zelf actie ondernemen.

De anwb flikt vaker van dit soort geintjes, want in de 15 jaar dat we lid zijn hebben we slechts 1x gebruikt gemaakt van hun ‘service’. Het leegrijden van de benzinetank resulteerde in de aanschaf van een jerrycan belachelijk dure benzine bij hun. Zo ook gedoe met het partnerpakket, als je als man pech krijgt met de auto van je vrouw, en je vrouw is wel lid en jij niet, wordt je ook niet geholpen. Maar als de vrouw komt te overlijden komen ze wel het geld bij de man halen onder het mom van: ‘getrouwd in gemeenschap van goederen’.

Misschien dat dit toch aandacht verdient aangezien er hoogstwaarschijnlijk een hoop autobloggers ook lid zijn van de anwb. De brief is ook zo opgesteld dat het net lijkt alsof ze een voorstel doen, maar ze selecteren het gewoon al voor je. Op de achterkant staat kort wat te doen als je dit niet wilt, maar heeft meer schijn van dat je dan een ander duurder pakket word aangesmeerd. Ook staat er dat je voor 1 November moet wijzigen anders zit je er aan vast. Zonder toestemming ga je gewoon meer betalen en er vanaf komen zal ook wel niet zo makkelijk gaan.

Nu zal een lid die meent pechhulp in de woonplaats of een vervangende auto niet nodig te hebben en zijn post op tijd leest voor het goedkopere ‘Instap’-pakket kunnen kiezen, maar wat als je onverhoopt lang op vakantie bent, of om de één of andere reden je post even niet actueel op orde hebt, en dus niet de ouderwetse antwoordkaart via de ouderwetse snail mail opstuurt (de ANWB kent zijn klantenbestand gelukkig)? Dan zit je dus mooi aan een duurder pakket vast. Op de Facebook-pagina van de ANWB regent het dan ook klachten van mensen die zich groen en geel aan het schrijven geërgerd hebben.

Overigens liet de ANWB, bij monde van de nieuwe directeur Frits van Bruggen, onlangs in BNR’s Nationale Autoshow weten ‘het beter bereiken van jongeren’ als één van de speerpunten van het huidige beleid te zien. Of het hanteren van dit soort dubieuze verdienmodellen hier onderdeel van is weten we niet. Voor positieve pers zorgt het echter geenszins. Het wachten is op de handig hierop inspelende concurrentie.



43 reacties

Ja hier ook die brief gehad. Gooi de ANWB er nu maar helemaal uit. Ga niet vaak meer naar het buitenland en door de weeks pak ik de fiets( wat trouwens ook bij de ANWB kan. Voor natuurlijk extra geld)

En die keer dat ik ver weg ga verzin ik dan wel iets.
Ook ik heb die brief gehad en ben gelijk bij de concurrent wezen neuzen, helaas kennen die het verschil tussen oude pauperhokken en liefhebbersauto’s niet.
Daar mag je met je gekoesterde youngtimer dus voor het gelach van Sjonnie en Anita’s Golfje opdraaien.
Laat onverlet, dat de ANWB wat mij betreft nu definitief de boom in kan.
Ik heb die grapjurken dit jaar 1 keer nodig gehad (krukassensor gaf geen signaal meer).
Al met al heb ik 3 uur in de bloedhitte op de wegenwacht staan wachten en nog een uur op de sleepdienst, die ze meteen hadden kunnen sturen, die diagnose had ik immers zelf ook al gesteld.
Nu verwachten ze van mij dat ik €143,– ga betalen voor dat flutblaadje dat ongelezen de prullenbak in gaat en hun K service?
Beter hadden ze hun leden de keuze gegeven om dat prul niet te nemen in ruil voor een lagere (lees gelijkblijvende) premie.
Ze gaan op de belastingdienst lijken, leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker voor zich zelf….
Inderdaad, ik ook hier! Ineens vervangende auto in Nederland erbij voor 2 dagen… €15 extra. Zit er nu aan te denken om de hele zwik op te zeggen en over te stappen naar een ander.
Ik heb de brief (nog?) niet gehad, maar ga sowieso opzeggen. ANWB is een stelletje geldwolven. Bij het lid worden hanteren ze – overigens al jaren – ook zo’n rare regel om je extra geld afhandig te maken; het dondert niet per wanneer je lid wordt, ze rekenen altijd het bedrag alsof je per 1 januari lid zou zijn geworden. Dus als je op 1 juli lid wordt betaal je voor dat jaar net zoveel als iemand die op 1 januari lid is geworden. Bizar…
@donvincenzo: Nou dat klopt niet helemaal, ik ben de laatste week van Augustus lid geworden en heb 50% korting gekregen, ook niet meer dan fair, want het jaar is zo voorbij. Op 1 September installeer ik hun App op de telefoon en zie ik tot mijn verbazing dat wanneer je lid zou worden voor 2015 je de rest van 2014 gratis lid bent. Beetje jammer dat ze bij de ANWB winkel je niet vertellen dat ze een week later een aktie zouden hebben. Niet dat ik me nu heel erg bekocht voel, maar ik had het wel netjes gevonden als ze dat zouden hebben gedaan.
@moveyourmind: Daar kan je op terugkomen. Wanneer een prijswijziging/actie twee weken na jouw aanschaf ingaat, mag je het verschil opeisen bij de winkel.
@quincy: Dat betwijfel ik, in dat geval zou het voor winkeliers bijna onmogelijk zijn om producten in de aanbieding te doen. Ik ben zelf op dat moment akkoord gegaan met het produkt voor die prijs, dus er is een rechtsgeldige koopovereenkomst afgesloten. Hooguit zouden ze uit coulance het verschil terug kunnen geven.
@moveyourmind: Ik dacht eerder dit een keer bij Kassa of Radar te hebben gezien, maar heb het even opgezocht en je hebt gelijk. Vaak doen winkels wel coulance regeling.
Afzetters!
ik betaal wel gewoon de volle mep die ene keer dat ik ooit zal staan met pech….. ik rijd met een 280 se 4.5 en nog nooit pech gehad. en als ik een vignet nodig heb doe ik het wel met het account van ons opa en oma ;)
Gezien de reacties hierboven zal het ledenbestand nog verder teruglopen
ben lid van de Knac… (is ook een onderdeel van de anwb), zijn deze condities ook gewijzigd?

groot voordeel de knac is dat het lidmaatschap op naam ipv auto staat… maakt niet uit in welke auto ik rijd.. dat is wel zo prettig als je een verzamelingetje hebt…
@hans75: ANWB staat ook op naam niet op auto.
Route mobiel is op auto.
Ondanks dat ik al vele jaren lid ben ga ik ook serieus kijken naar een alternatief.. als ik kijk naar wat ik krijg voor dat lidmaatschap dan kan ik wel een betere deal krijgen lijkt me.
Ik heb pechhulp bij m’n verzekering. 5 euro extra. Nog nooit nodig gehad verder, als je je auto een beetje netjes bijhoudt kom je niet zo snel stil te staan.
Graag een topic voor alternatieven voor de ANWB dan maar ;)
http://www.pechhulpvergelijk.nl/
@bofkont:
Ik geloof dat ik na 25 jaar lidmaatschap overstap naar Allianz…
@jrk68: Stap ik ook naar over denk ik zo :)
Dames en heren ,

Jullie kunnen overstappen naar de ADAC wanneer jullie wel tevreden zijn over de Wegenwacht, maar niet eens zijn met hun handelsmethode. Het is bovendien nog goedkoper ook en je wordt wel afgesleept op de Nordschleife voor noppes bij pech.
-edit: we zijn geen verkoopblog-
@jeanwillem: de ADAC? Die in opspraak is geraakt omdat ze (auto) verkiezingen vervalsten, bestuurders met traumahelicopters etc lieten vliegen? Het wangedrag van de ADAC is juist wat de ANWB inspireert, dat willen zij ook
Voor mij ook geen ANWB meer. Vorig jaar een jaar lang gratis pechhulp gekregen van mijn dealer. En toen die voorbij was de pechhulp van mijn autoverzekering gekozen (allsecur, dus pechhulp van allianz). Ook nog eens goedkoper dan ANWB.
Toen ik vorig jaar de ANWB opzei kreeg ik wel een heel verhaal van ze (schuldgevoelens proberen aan te praten, werkt niet bij mij). Zat ik echt niet op te wachten.
Helaas is de ANWB blijkbaar wel de enige die een lidmaatschap op persoon hanteert. Ik heb namelijk een auto en een motor, dus bij de concurrenten zou ik dan 2 lidmaatschappen moeten nemen, wat het weer (veel) duurder maakt dan die mutsenclub…
Ik doe niet meer aan dit soort verkapte verzekeringen. Niks geen jaarlijks contract, ik betaal de volle mep als ik pech heb. Heeft mij in de afgelopen jaren al honderden euro’s besparen.

Maar ja, dan moet je wel financieel verantwoord genoeg zijn om een reservepotje te hebben. En dat hebben veel Nederlanders niet.
Echt een lage streek van een consumentenorganisatie als de ANWB. Als ik lid zou zijn, had ik hem opgezegd. :-)
Deze week ook de brief ontvangen, oplichters! Ik denk er over om ook te kappen met de anwb.
Iemand nog een goed alternatief?
Zelf ben ik lid geworden van blijdatikrij.nl

Geen lidmaatschapgeld maar rond de €100 per pechgeval. Dat kan voor mij wel uit.
@simonbv: dank voor je tip! Alles is beter dan de anwb nu :)
Mooie tijd om over te stappen. Routemobiel dan maar?
Net opgezegd , weliswaar met moeite.
Vertelde dat ik een mobilitetispas kreeg, wilde die eerst wel even vergelijken. gezegd dat ik sowieso van de anwb af wou, met moeite en tegenzin van de anwb mijn zin gekregen.
Ben sinds 1973 lid van de ANWB en ja, ik begrijp de reacties, die nu zullen komen echt wel: Zie je wel! Ouwelullen club! Maar daar lach ik om. Het gaat per slot om de practische ervaringen die je opdoet, als de nood aan de man is.
Omdat ik zeer veel kilometers maak en zelf volkomen a-technisch ben, is zo’n lidmaatschap echt wel noodzakelijk. Je kunt namelijk ook met ’t beste onderhoud niet voorkomen, dat je eens pech krijgt. En wat ze op zo’n moment voor je (kunnen) doen, maakt het tot een al dan geen goede organisatie.
Door de wegenwacht ben ik steeds perfect geholpen en doe mijn petje af voor hun inzet en kennis. Dit in tegenstelling tot mijn ervaringen met de ADAC. Wat die kunnen is slechts één ding: Abschleppen! Om nog maar te zwijgen van de ACI. Dat is echt hopeloos!
De actie van de ANWB vindt echter beslist niet mijn goedkeuring! Zo ga je niet met je klanten om! Zal wel een gevolg zijn van modern management, waarin op ieder gebied wordt geprobeerd om je meer geld uit je zak te vissen. Toch blijf ik lid, omdat ik geen serieus alternatief voor mijn totaalpakket heb kunnen vinden en uiteindelijk best wel tevreden ben.
@9000cse: Sorry maar de ANWB sleept tegenwoordig anders ook steeds meer en meer af. Dus die vlieger gaat niet meer op hoor.
Sinds vorig jaar heb ik de ANWB ook opgezegd. Via de Alfa dealer heb ik nu een pakket welke 60 euro per jaar goedkoper is en me dan wél vervangend vervoer binnen de woonplaats aanbied. *ik ben toch niet gek*
@ardonjr:
De reden daarvoor ken ik niet, maar ik kan me voorstellen, dat dat ook te maken heeft met de steeds ingewikkelder wordende electronica.
Wat mijn ervaringen betreft zal je duidelijk worden wat ik bedoel. Met mijn Volvo 940 2x blijven staan op de autosnelweg. 1x in NL en 1x in D. Alle 2 x met hetzelfde probleem(pje). In NL geholpen door de ANWB; na aankomst van de wegenwacht na ca. 30 minuten weer rijden. In D “abgeschleppt” naar Volvodealer. Onderdeel, wat door wegenwacht ter plekke kon worden gerepareerd, was niet aanwezig. Gevolg: Hotelovernachting en pas de volgende dag weer rijden. Mijn vraag is nooit beantwoord: Waarom kon die wegenwachter wel repareren en die “gelbe Engel” niet?
En in Italië werd ik zelfs al weggesleept op een autotransporter voor het vervangen van een kapotte lamp van mijn Mondeo.
Misschien ben ik stom en begrijp ik het niet (of werkt t anders in Zwitserland).
Heb een Audi en een BMW. Beide hebben een service die er gewoon aankomt als je problemen hebt. Nog nooit problemen gehad.
Mijn vrouw had vroeger een 116i (wat een k-ding), met dezelfde service. De 116i vond accu-eten heerlijk. Ze moest 3x die service bellen, op verschillende dagen, omdat de auto niet wilde starten. Ze kwamen binnen 20 minuten (alle 3 de keren) en 3x was het die accu (geen idee wat ze hebben gedaan: dat kon vrouw-lief niet aan me vertellen; maar uiteindelijk heb ik r verteld dat ze maar even naar haar garage moest om een nieuwe accu te halen).
Nooit een rekening van BMW of Audi service gezien.
Is er niet zoiets in NL?
Kijk eens naar de adac. Die zijn goedkoper en als je in NL met pech staat komt hun partner, de anwb, je helpen. Heb er ooit een keer een gesprek over gehad op een Duitse autobeurs. Die vent vertelde me dat er steeds meer Nederlanders overstappen omdat ze goedkoper zijn en de anwb je toch wel helpt als je in NL met pech staat.
Die brief met dat enorme prijsverschil en verder niet veel extra’s is ook wel erg slecht opgezet. Dat de klant het idee krijgt opgelicht te worden is begrijpelijk.
Hier alleen maar goede ervaringen met de ANWB.

Mijn auto kwam met pech naast de snelweg, net na de grensovergang Hazeldonk in Belgie. Oprijwagen kwam meteen (diagnose had ik al gesteld) en naar de garagehouder van dezelfde oprijwagen gebracht. Heb de ANWB laten weten dat mijn auto naar huis gebracht moest worden omdat het om een specialistisch geval ging welke de reguliere garagisten aldaar niet konden maken. Doen ze normaal niet, auto moet in de buurt gemaakt worden Heb even moeten wachten omdat het ontzettend druk was (zwarte zaterdag hartje zomer), maar bij uitzondering werd ik met mijn auto weggebracht naar mijn loods. Zonder extra kosten.

Mijn vader krijgt in Ierland een ongeluk met zijn camper, radiator en dergelijke kapot dus die reed niet meer. Camper werd bij een garagebedrijf gestald, ANWB heeft gekeken of ze nog een camper als vervangend vervoer hadden. Was niet meer op voorraad dus ze kregen een Ford Mondeo met een caravan aangeboden. Mijn ouders hebben een hekel aan caravans dus dat was geen optie. Toen bood de ANWB hen de auto aan en hotelovernachtingen. Dat was prima, en ze kregen ook nog 100 euro per dag om te eten en drinken. PLUS, 2 vliegtickets gratis naar Eindhoven Airport. Alles was geregeld, maar de vakantiezin was voorbij, en ze wilden weer naar huis (om maar weer gewoon te gaan werken). ANWB heeft kosteloos de 2 tickets om laten boeken naar een paar dagen eerder. En dan nog: ze hebben de camper met een dieplader opgehaald in Ierland en bij een schadebedrijf hier in het dorp afgezet.

Met zo’n service blijf ik gewoon lid!
@madvillain:

o.k. .. weet ik meteen waar die prijsverhoging vandaan komt ..
Hmm ik heb nog niks gekregen. Misschien morgen… Ik betaal nu iets rond de € 90 voor pechhulp met woonplaatsservice en vervangend vervoer. Zie dat dat bij pakket “standaard” bijna hetzelfde is. Afgelopen zomer een brief gekregen voor pechhulp buitenland met dezelfde opties als het binnenland voor € 25. Deze moet ik wel opzeggen omdat ik anders € 143 ga betalen en dat is belachelijk veel! Ik ga toch eens vergelijken met Fbto pechhulp module of bmw service want hier ben ik het ook niet mee eens! Betaal al een vermogen! Men moet juist een korting aanbieden voor diegene die geen gebruik heedt gemaakt van de wegenwacht! Iedereen let nu op de kleintjes dus ook die 90 eurk voor een uitgebreid lidmaatschap!
Ik zit al een tijdje bij Stichting EAC, klein maar fijn en ook nog goedkoper! ANWB is denk ik te groot geworden, denken dat ze het geweten van Nederland zijn en overspelen hun hand in deze tijd!
ANWB is ballen tent.

Nu juridisch aan de slag met de heren en dames.
Moest met hechtingen in mijn buik naar mijn hotel terug om mijn spullen op te halen.
Zou niet in mijn pakket zitten.
Alleen maar beloftes over de mail gehad en vervolgens letterlijk uitgemaakt voor leugenaar. Oh nee, ik vertelde de waarheid niet, dat is wat er gezegd is. Ik moest geen woorden verdraaien.

Helaas pindakaas voor meneer en mevrouw bokkum van de anwb.
We gaan door nu. Heb 4 weken moeten wachten op me motor.
Voorwaarden werden per dag “verzonnen”. Van 11 dagen naar 13 dagen. toen 15 dagen toen 21 dagen….blablabla. Nee 11 dagen staat ervoor. Zie jullie voorwaarden.

SOS international als de Unive, perfecte hulpp gehad. Hebben zelfs extra zaken opgepakt, die ik zelf wilde doen. Nee, doen wij, gaat U maar rusten.
De anwb???

toedeloe! Helaas voor de mensen die dag en nacht klaar staan voor ons, (jawel het is hun werk, maar deze mannen doen er alles aan om je zo goed mogelijk te helpen en soms buigen ze de regels zelfs), dat er meer en meer mensen vertrekken.

Laten we eerlijk zijn, het zijn de mensen binnen, die in hun jeugd alleen maar met een balletje tegen de muur hebben gegooid en deze opgevangen.
“jan hendrik pieter paules, papa is trots op jou, hoe jij de bal vangt” en kijk ons buurmeisje “froukje anne berthina is vrolijk door de wei huppelen”. Nou jullie worden ooit baas bij de ANWB.
Lekker dan…..geen mensenkennis, maar o o, wat een ego’s.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).