Apollo krijgt wat hulp van een originele AMG-gangster

Auteur: , 26 Reacties

Een god uit de klassieke oudheid die samenwerkt met een grootheid uit de Duitse tuningscene; dat kan alleen maar goed gaan.

Als purist ben je waarschijnlijk wel bekend met de Apollo IE, een carbon hypercar-kanon dat gemaakt is volgens ‘oude waarden’. De IE, wat overigens staat voor Intensa Emozione, hoeft van zijn makers niet de sterkste, krachtigste of allersnelste auto ooit evah te zijn. In plaats daarvan gaat het allemaal om die ouderwetse beleving achter het stuur. Een atmosferische motor, een laag gewicht (1.250 Kg), flitsende rij-eigenschappen en niet te vergeten een bruut geluid moeten een grijns op het gelaat van de bestuurder toveren. Dat wil overigens niet zeggen dat de IE een slome duikelaar is. De atmosferische V12 in het achteronder baseert op de krachtbron uit de Ferrari F12berlinetta (rijtest) en gooit er dankzij wat goodies van Autotecnica Motori 780 pk uit.

Apollo gaat tien IE’s maken voor klanten, die allen een kale prijs van dik twee miljoen op moeten kunnen hoesten. Om er voor te zorgen dat het product van Gumperts oude toko qua bouwkwaliteit voldoet aan de ongetwijfeld hoge eisen van klanten, heeft het bedrijf de hulp van HWA ingeschakeld.

HWA werd opgericht door Hans Werner Aufrecht (HWA), een van de grondleggers van AMG. HWA runt bijvoorbeeld het fabrieksteam van Mercedes in de DTM, maar was in het verleden ook verantwoordelijk voor de bouw van de legendarische Mercedes CLK GTR. Meer recentelijk is HWA ook ingeschakeld om mee te werken aan de Fittipaldi EF7. Der Alte Hans gaat dus lekker met zijn bedrijfje op 81-jarige leeftijd. De ontwikkeling van de IE wordt aan het eind van dit jaar afgerond. Klanten zullen nog even moeten wachten op de uitlevering van hun auto’s tot 2019.



26 reacties

Komt die Fittipaldi er echt?
“Hi guys I’m Shmee” heeft een interessante pre Goodwood post op YouTube gezet!
@leaper035t: “I’m Shmee” Reden om niet te kijken dus.
@str8six: haters gonna hate
@thomcarspotter: nee, gewoon een irritante lul. Beetje zoals Freek de Jonge of Matthijs van Nieuwkerk.
@str8six: Tijl bekant, Ruben van der meer
@jpoers: heb ik minder last van denk ik
@str8six: ben het voor 2/3e met je eens (Smeagol en v. Nieuwkerk). De shows van Freek vind ‘k nog altijd erg vermakelijk, maar wellicht zegt ie tussendoor wat te veel rarigheden. Als die dat doet bij v. Nieuwkerk mis ik dat, daar kijk ik zelden naar (de “in memoriams” van DWDD zijn nog wel te behappen).

On topic: zonder die ranzige spoiler lijkt het nog wel aardig al is de achterzijde te veel technisch-Lego, zie ook de McLaren P1; waarom geen fraaie achterlichtunits i.p.v. lucht.
@thomcarspotter: Fanboy.
@thomcarspotter: volgens mij begrijp je de term “haten” niet helemaal.
@str8six: die shmee is idd een bijzonder irritant zelfingenomen zak.
Wat voor transmissie ligt erin?
@jules713: eentje uit een Supra, lekker betrouwbaar
@jules713: Variomatic
@jules713: 4 manueel met overdrive.
Ik vind de gedachte achter deze auto perfect, maar de uitvoering daarvan helaas wat minder goed gelukt. Deze auto is gewoon te lelijk voor woorden.
@berlinetta: die Merc bedoel je? :p
@drdre1: eigenlijk allebei. Die Merc ziet er ook niet uit, maar is ondertussen cool geworden.
@drdre1: die Merc is waanzinnig man! Daar kan geen hedendaagse hypercar tegenop.
Precies mijn gedachte, valt in het niet naast die Mercedes CLK GTR
Eerste keer toen ik de Apollo zag dacht ik dat het een opgefokt Mclaren project was! Ik vind het een absurd brute auto, lekker over te top.
Wat een afgrijselijk ding…
Spoilertje denk
Dat wordt vliegen
Machtig mooie machine, zeker zo in het paars icm de goudkleurige velgen. Wel een beetje prijzig .
Die apollo heeft toch wat weg van een LMP1

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).