• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Historisch verantwoord, maar of deze supercar nu mooi is?

Auteur: RubenPriest, gepost 10 september 2025 om 09:57 – 8 Reacties

750S JC96

Soms is een historische knipoog niet altijd even mooi op een moderne supercar.

McLaren heeft in Japan een exclusieve primeur gelanceerd: de 750S JC96, een speciale editie die enkel en alleen voor de Japanse markt wordt gebouwd. Het uiterlijk is toch enigszins discutabel. Doe mij dan maar die speciale Aston Martin Volante van eerder vandaag.

Het is in elk geval een primeur voor McLaren, want nog niet eerder kreeg één land een exclusieve uitvoering. Slechts 61 exemplaren worden gemaakt. Niet toevallig hetzelfde startnummer waarmee de F1 GTR in 1996 de All Japan Grand Touring Car Championship won. Zo zijn er nog veel meer historische verwijzingen.

Ode aan een legende

De inspiratiebron is duidelijk: de F1 GTR’s van Team Goh die midden jaren ’90 de Japanse circuits onveilig maakten. Vooral de auto met startnummer 61, bestuurd door John Neilsen en David Brabham, staat centraal. McLaren ziet de JC96 als een liefdesbrief aan zijn Japanse fans én als eerbetoon aan dat kampioensjaar.

Nu hopen voor de Britse autofabrikant dat de Japanners deze speciale editie genoeg kunnen waarderen dat ze naar de showroom komen. Want uiteindelijk draait het om pegels, niet om liefdadigheid.

De 750S JC96 zit vol knipogen naar de F1 GTR. Zo krijgt de supercar een gloednieuw 15-spaaks ultralicht wiel, gebaseerd op de racewielen van de Longtail-GTR’s. Ook is de MSO High Downforce Kitstandaard, met een dikkere splitter, grotere achterspoiler en extra louvres. Voor de Spider is dat nieuw, nog niet eerder kon je die aero-set op een open McLaren krijgen. Het resultaat is tot 10% meer downforce, dus het is nog nuttig ook.

750S JC96

Qua uiterlijk is de JC96 verre van subtiel. Elke auto krijgt details op splitter, spiegels en vleugeltips in één van vier kleuren: Memphis Red, Titanium Silver, Ice White of Graphite Grey. Daarmee refereert McLaren aan de ‘Tiger Stripe’-livery van de F1 GTR’s. Er is ook nog een Tribute Livery met een volledig handgeschilderde variant. Maar daar komen slechts vier gelukkigen voor in aanmerking.

750S JC96

Japanners houden wel van uitbundigheid, dus misschien vinden ze dit wel te gek. Denk aan knotsgekke Lambo’s vol kermisverlichting en franjes die te vinden zijn in de grote Japanse steden. Het is niet voor niets dat een tuner als Liberty Walk uit Japan afkomstig is.

750S JC96

Binnenkant met gouden randje

Ook binnenin vind je een flinke dosis heritage. De stoelen zijn bekleed met Alcantara in drie mogelijke thema’s. En dan de details. Schakelaars en pedalen met een gouden afwerking, JC96-logo’s op hoofdsteunen en armsteunen en een uniek plaquette dat elk exemplaar uniek maakt. De schakelpaddles en stuurdetails zijn exclusief voor deze uitvoering uitgevoerd in titanium.

750S JC96

Alleen voor Japan

Over smaak valt niet te twisten, maar dat mogen ze lekker in Japan uitzoeken. Het is niet voor niets dat McLaren deze unieke editie alleen in het land van de rijzende zon lanceert. Misschien is het wel een hit, weet jij veel. Het is in elk geval wat anders.

Ook interessant!

  • Gloednieuwde driezits supercar in de maak
    Gloednieuwde driezits supercar in de maak!
  • Gordon Murray presenteert moderne McLaren F1 GTR!
  • De kofferbak van deze supercar kan tijdens het rijden openschieten
    De kofferbak van deze supercar kan tijdens het rijden openschieten
  • De ultieme McLaren-supercar met drie stoelen komt NIET van McLaren

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

750s, japan, McLaren, mso

Vorig bericht: « Bloedmooi en gelimiteerd: Q by Aston Martin Volante
Volgend bericht: Apple CarPlay is helemaal niet boeiend volgens BMW »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghengiskhan zegt

    10 september 2025 om 10:18

    Een verblindende schoonheid is het niet maar ik heb lelijkere specials van supercars gezien.

    Login om te reageren
  2. DeWitteCondor zegt

    10 september 2025 om 10:52

    Het gekke is dat McLaren voor mij echt 0 appeal heeft. Zal ongetwijfeld allemaal heel speciaal zijn met mooie techniek maar de designs en uitstraling van het merk doet niks voor mij.

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      10 september 2025 om 10:59

      Ik zelf vind ze zeker wel mooi, maar de reliability maakt mij altijd angstig om er 1 te bezitten. Mooi is dat toch die verschillen tussen liefhebbers? hetgeen wat jij omschrijft heb ik precies met Porsche 911’s….

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        10 september 2025 om 18:25

        Absoluut. Hoe diverser hoe beter.

        Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      10 september 2025 om 11:15

      Eens. Weet ook niet waar het aan ligt. Wellicht omdat ze naast de F1 eigenlijk geen historie hebben.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        10 september 2025 om 13:54

        Ja maar dat probleem was er niet met de F1

        Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    10 september 2025 om 10:58

    Die coupe met de zwart/rode livery vind ik wel erg tof zo met alle opsmuk en rolkooi etc :)

    Login om te reageren
  4. antoonniels zegt

    10 september 2025 om 12:09

    Leuk dat McLaren de heren van DDE kopieert. De livery is zo slecht nog niet, maar krijg sterk het gevoel dat hij beter past op de wide body GTR lookalike dan op dit redelijk standaard model.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North