• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ariel E-Nomad: lichtgewicht EV van 895 kg

Auteur: RubenPriest, gepost 28 augustus 2024 om 07:41 – 14 Reacties

Ariel e-Nomad: lichtgewicht EV van 895 kg

Ariel wil bewijzen dat er ook lichtgewicht EV’s kunnen bestaan, dit is de E-Nomad.

Als de elektrische auto gemeengoed is, betekent dat dan dat alle fun merken van lichtgewicht auto’s zoals Donkervoort, Caterham, BAC en Ariel moeten verdwijnen? Zeker niet, in elk geval niet wat Ariel betreft. Het Britse autobedrijf heeft een interessant concept naar buiten gebracht.

Dit is de Ariel E-Nomad, de eerste volledig elektrische auto van het merk. Het accupakket is in samenwerking met Rockfort Engineering en Bamd Composites ontwikkeld. Geen kale EV met een batterijpakket van een bestaande auto, nee dit is echt door Ariel in huis gemaakt met een aantal partners.

241 km range

De accu is 41 kWh groot. Rockfort gebruikt de laatste snufjes als het gaat om de energiedichtheid van batterijcellen voor het beste resultaat. Hoe groter de batterij, hoe meer gewicht immers. Je wil dus het beste halen uit een zo klein mogelijke batterij. Dit 450 volt accupakket weegt nog geen 300 kg en toch is de range van de Ariel E-Nomad 241 kilometer. Je komt er niet waanzinnig ver mee, maar voor een fun car moet het voldoende zijn.

Het batterijpakket kan overweg met een snellader. Staan ze toch gek te kijken als je hiermee bij de Fastned aankomt. Via DC-snelladen is de accu in 25 minuten van 20 tot 80 procent te laden.

Power

De Ariel E-Nomad levert 289 pk en 489 Nm aan koppel. Dat alles op een totaalgewicht van 895 kg. In zo’n 3,5 seconde sprint de elektrische auto naar 100 km/u. Daarmee levert de auto nog steeds het typische Ariel-rijgevoel, ondanks het feit dat dit een elektrische auto betreft.

Het gewicht van de auto is zo laag dankzij het gebruik van bio composiet van het bedrijf Bamd Composites. Feitelijk betekent dit dat de auto is opgebouwd aan de hand van natuurlijke grondstoffen. Het levert volgens Ariel een besparing op van 73 procent CO2 in vergelijking met een carbon structuur. Ook zou de auto zelfs 9 procent lichter zijn in vergelijking met carbon.

Voorlopig blijft het bij dit prototype. Het is niet duidelijk wat Ariel concreet van plan is met de E-Nomad. Het Britse merk wil vooral laten zien dat ze ook klaar zijn voor een elektrische toekomst. Een elektrische Ariel als productieauto zit er voorlopig nog niet in.

Ook interessant!

  • Autoblog-lezer toont zijn nieuwe Ariel Atom
  • Gekkigheid: 2.000 kg zware SUV heeft 'lichtgewicht' als speerpunt
  • Video: dit blijft de gaafste EV
  • Autoblog-lezer toont zijn lichtgewicht circuitspeeltje

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

ariel, ariel-atom, Elektrisch

Vorig bericht: « Nederlandse BMW-specialist biedt unieke sedan aan voor 8 ton
Volgend bericht: Manhart sorteert voor op topmodel Supra »

Lees Interacties

Reacties

  1. ouwedibbes83 zegt

    28 augustus 2024 om 08:11

    Knap om een auto licht te houden maar wel power en wat range mee te geven icm snelladen. Want in mijn ogen is rijbereik minder belangrijk als je snel kunt laden.

    Vanuit marketing oogpunt zou ik de cijfers net iets opkrikken naar 300 pk en 500 Nm, dat oogt als een klap meer terwijl het nog geen 5% erbij is.

    Dit is mss wel een heel leuk (circuit) speeltje. Of met een setje off road banden door de duinen. Hier lijkt me wel markt voor, groene bedrijfsuitjes met een fun wagentje!

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      28 augustus 2024 om 12:20

      Helemaal mee eens, dit wordt de toekomst van Zandvoort.

      Login om te reageren
  2. okdoei zegt

    28 augustus 2024 om 08:14

    Allemaal uitleg over een auto die er voorlopig niet gaat komen.

    Business case zal waarschijnlijk waardeloos zijn dus dat zal de reden zijn dat ze het niet doorzetten. Ja, de auto “bestaat” maar is niet te koop.

    Kun je dan spreken over het “bewijzen dat een lichtgewicht EV kan bestaan”? Hetgeen wat in het begin wordt geopperd.

    Technisch en theoretisch: ja. In de praktijk: nog niet.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      28 augustus 2024 om 12:20

      @okdoei Omdat je dit toch gewoon zo in productie kan nemen?
      De mythe dat een EV zwaar is is ook al vrij achterhaald. Een Model 3 weegt om en nabij hetzelfde als een 3-serie. Een Model S Plaid weegt minder dan een M5.
      De energie dichtheid van accu’s wordt steeds beter, en je bespaart met een EV wel op het gewicht van een motor en versnellingsbak en kardanas en uitlaat etc. Over een paar jaar zullen EV’s veel lichter zijn dan ICE.

      Login om te reageren
  3. Wolflow zegt

    28 augustus 2024 om 08:52

    Een Nikko of Maisto wegen nog vele malen minder

    Login om te reageren
  4. Johanneke zegt

    28 augustus 2024 om 09:00

    Als petrolhead die volledig voor de EV transitie is kan ik hier met mijn koppie niet bij. Laten we aub inzetten op de bulk van de kilometers, niet de niches. Dus alles wat nu een normale auto met een 2, 3 of 4 cillinder is (oftewel vrijwel elke auto die er nieuw verkocht wordt in Europa), die moet je elektrisch maken. Die maken de 10-20k km per jaar nu op benzine. Zorg dat die auto’s mensen allemaal elektrisch naar hun werk en familie kunnen brengen, en dat er voldoende laadcapaciteit is. Laat de leuke auto’s met rust, in ieder geval totdat je zover bent dat alle saaie auto’s een EV zijn.

    Zo’n buizenwagen, of sportwagens met dikke motoren, zijn zo’n ontzettend klein deel van de totale uitstoot van auto’s. Laat dat lekker. Laat de mens nog kunnen genieten van de prachtige techniek en het geluid, het zelf schakelen. Kan makkelijk, geen syntetische brandstoffen voor nodig ook, zolang de forens maar wel beter voor hemzelf en het milieu in een EV kan stappen.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      28 augustus 2024 om 09:30

      Volledig met je eens, met als enige opmerking dat ik deze auto als “proof of concept” wel kan waarderen. Een volgens mij terechte kritiek op EV’s is het hoge gewicht. De BMW i4 bijvoorbeeld weegt een paar honderd kilo méér als zijn benzine zusje. Dus onderzoeken naar hoe het gewicht van EV’s naar beneden te brengen vind ik op zich wel zinvol.

      Login om te reageren
    • potenza zegt

      28 augustus 2024 om 09:35

      Helemaal eens. Maak het simpel.

      Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      28 augustus 2024 om 10:54

      I’ll third that!

      Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      28 augustus 2024 om 12:16

      Een EV heeft ook wel voordelen, ook voor een fun car. Zowel qua gebruikskosten (nu nog in NL geen wegenbelasting, ook in landen als Noorwegen erg aantrekkelijke regelingen), weinig onderhoud, en ook rijdt het eigenlijk beter met instant koppel en geen schakelmomenten.
      En het een sluit het ander niet uit. Zo hebben sportieve auto’s de paardensport ook niet volledig verdreven.

      Login om te reageren
  5. baf07 zegt

    28 augustus 2024 om 09:19

    Oliegestookte auto’s zijn niet het probleem van de co2 uitstoot, maar wordt door overheden wel zo neergezet. Is handig want er zijn veeeeeeeel auto’s en massa is kassa….

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      28 augustus 2024 om 12:17

      Okay wappie… Allemaal een wereldwijd groot complot 😂

      Login om te reageren
      • baf07 zegt

        28 augustus 2024 om 12:49

        Wappie? Compleet t tegenovergestelde

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          28 augustus 2024 om 15:00

          EippaW?

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North