• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ascari Ecosse: zeldzame Nederlands-Britse supercar

Auteur: willeme, gepost 19 januari 2020 om 15:02 – 16 Reacties

Wat kunnen de verhalen uit de autowereld zo mooi zijn. Nergens zijn ze mooier dan in het Verenigd Koninkrijk. Ditmaal met een Nederlands tintje.

De naam is Italiaans, maar het merk is oer-Nederlands. Ascari, vernoemd naar de Italiaanse coureur Alberto Ascari die in de jaren vijftig furore maakte, is het geesteskind van de Nederlander Klaas Zwart. Op klassiekerbeurs Interclassics in Maastricht staat een uiterst zeldzame Ascari Ecosse.

De Ecosse was het eerste model van Ascari dat midden jaren ’90 op de markt kwam. Het in Ferrari-donkergroen uitgevoerde exemplaar dat te koop staat bij Robert Wagner in Veenoord stamt uit 1997 en is een van 17 gebouwde Ecosses. Tot voor kort was dit het persoonlijke exemplaar van de broer van Ascari-oprichter Klaas Zwart. Voorzien van Nederlands kenteken en met slechts net geen 13.000 kilometer op de teller kan de liefhebber er zo mee de weg op.

Nineties icoon

Voor de voortstuwing van de Ascari Ecosse zorgt de V8-motor van BMW. De supercar ademt in alles de nineties: een korte, afgeronde neus met de bolle voorruit ver naar voren geplaatst en gevolgd door een lange achtersteven. De styling doet denken aan andere iconen uit die periode. Schuin van voren doet het silhouet sterk denken aan de beroemde McLaren F1 en ook aan de Jaguar XJ15.

De gelijkenis van de Ascari Ecosse met de McLaren F1 is niet vreemd, aangezien de auto is ontworpen door Lee Noble. Hij tekende ook mee aan de McLaren F1. Hoewel door een Nederlander bedacht, werd de Ascari in Engeland gebouwd. Vanaf 1995 was Ascari actief in Dorset, maar in 2000 opende het een nieuwe fabriek in Banbury. Toen Ascari daar stopte, werd de fabriek gekocht door het Formule 1-team van Haas.

Extra’s

De koper van deze donkergroene Ascari Ecosse krijgt er heel wat extra’s bij, want aanbieder Wagner heeft ook de originele productiemallen van de Ecosse weten te bemachtigen en die worden meegeleverd, evenals allerhande fabrieksdocumentatie. Dat is nog eens wat anders dan een volle tank en een bos bloemen.

Pure rijmachine

Klaas Zwart wilde met de Ascari een hele pure rijmachine neerzetten, feitelijk een racewagen voor op de openbare weg. Er is veel racetechniek in de auto verwerkt, waaronder een heus buizenframe dat als een soort integrale rolkooi in de carrosserie is opgenomen.

Na de Ecosse kwam Ascari met een nieuw model, de KZ1, vernoemd naar zijn bedenker. De KZ1 oogt heel anders, meer gedrongen en was wederom een echte supercar. De BMW-V8 werd naar boven de 500 pk gekieteld en alles was gericht op ultieme handling en weggedrag.

Rondetijd is alles

De filosofie van Klaas Zwart bij het ontwikkelen van de Ascari draaide helemaal om prestaties op het circuit. Het gaat om het behalen van de beste rondetijd, zei Zwart destijds. Het gaat niet om vermogen, want iedereen kan honderden pk’s in een auto stoppen, maar die moet je op de weg krijgen. De rondetijd die je op het circuit kunt neerzetten met de juiste handling, dat zegt alles.

Ascari heeft als automerk maar kort bestaan en er zijn heel weinig auto’s gebouwd, zodat de Ecosse en de KZ1 uiterst zeldzaam zijn. Niet dat het geen succes was, maar ondernemer als hij is, had Zwart de blik al snel weer op andere initiatieven gericht. Hij droomde van een eigen racecircuit en maakte die droom ook waar. In de bergen nabij Ronda in het zuiden van Spanje verrees in 2003 een nieuwe baan, niet toevallig onder de naam Ascari Race Resort.

Robert van den Oever en Maarten van der Pas

Ook interessant!

  • Wat gaat deze Nederlandse Ascari Ecosse opleveren?
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, BMW, ecosse, klaas-zwart, Supercars, V8, youngtimer

Vorig bericht: « Eindelijk betaalbare kleuren voor de Golf R
Volgend bericht: Bentley neemt ruim de tijd met de Bentayga Speed »

Lees Interacties

Reacties

  1. toyotafortuner zegt

    19 januari 2020 om 15:07

    Aangezien er ook foto’s van op Autojunk staan: wat is er gebeurd met de Gespot artikels?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      19 januari 2020 om 15:44

      @toyotafortuner: We zijn druk met de site bezig. Ze komen zeker terug. Voor nu krijg je in plaats van spotjes extra veel artikelen ;-)

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        19 januari 2020 om 15:51

        @willeme: top! Dank voor de heads-up!

        Login om te reageren
      • thomcarspotter zegt

        19 januari 2020 om 16:24

        @willeme: De foto’s op de homepage zijn bij mij ook niet meer klikbaar (sinds de jaarwisseling, op laptop/firefox).. Werkt niet zo heel fijn.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          19 januari 2020 om 16:36

          @thomcarspotter: Klopt. We zijn bezig om werkelijk een heleboel aan te pakken. Sterker nog, achter de schermen zijn we flink aan de slag. Uiteindelijk zullen de site en app veel beter functioneren dan voorheen het geval was.

          We moeten even twee stappen terug doen, om er straks zes vooruit te kunnen maken ;-)

          Login om te reageren
          • airditude zegt

            19 januari 2020 om 18:51

            @willeme: dus de thumbnail foto weergave, die door gelinkt wordt naar de site ipv een gallery in de app, wordt ook nog gefixt?

            Login om te reageren
  2. KUYL zegt

    19 januari 2020 om 16:01

    Dat is zo te zien helemaal geen S62 uit de E39 M5. Maar een M62, wat gezien het bouwjaar ook logischer is. Latere Ascari’s hebben wel het S62 blok en ook stevig aangepakt. Zal waarschijnlijk bij dit blok ook wel zo zijn.

    Login om te reageren
  3. fromtheg zegt

    19 januari 2020 om 16:14

    Leuk artikel. Vroeger speelde ik met een Burago modelletje van deze auto.

    Login om te reageren
    • fisto zegt

      19 januari 2020 om 16:31

      @fromtheg: denk het niet, want hier heeft bburago nooit een model van gemaakt

      Login om te reageren
      • fromtheg zegt

        19 januari 2020 om 18:25

        @fisto: dan was het van een andere modellen fabrikant ;)

        Login om te reageren
    • hotze zegt

      19 januari 2020 om 19:26

      @fromtheg: zeker leuk artikel. Geinig merk hoor. Het item over de Ascari A10 behoort tot de hoogtepunten van Top Gear, de rondetijd van Stig was op het moment van uitbrengen ook de snelste tijd tot dan toe.

      Login om te reageren
  4. fisto zegt

    19 januari 2020 om 16:34

    Ik vind de vergelijking met de F1
    En de XJR 15 nogal vergezocht. De Ecosse lijkt veel meer op de Noble M12 in mijn ogen.

    Login om te reageren
  5. lotuselises2 zegt

    20 januari 2020 om 00:34

    Een Britse groene auto Ferrari groen noemen??! What happened to BRG?

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      20 januari 2020 om 10:40

      @lotuselises2: BRG heeft geen parel effect, deze lak wel. Het lijkt overigens nog meer een Volkswagen kleur : Dragon green.

      Login om te reageren
  6. gertjan2012 zegt

    20 januari 2020 om 06:48

    Leuk feitje, de ontwerper is de schoonpa van Tom Coronel

    Login om te reageren
  7. Breinstein zegt

    20 januari 2020 om 09:33

    Leuk artikel over een unieke auto, maar mijn god wat een slechte en onscherpe foto’s zijn er bij dit artikel gezet. Zo kan je de auto nog steeds niet goed op waarde schatten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North