Het tweede team wat met een radicaal anders uitziende auto gaat rijden is Aston Martin, die hun Formule 1 auto AMR21 hebben onthuld.
Er is een tijd geweest dat elk land bij het autoracen een vastgestelde kleur had. Dat is waarom je oude Ferrari’s en Alfa Romeo’s veelal zal associëren met rood. Duitse auto’s waren zilver. En de Britten hadden een donkergroene kleur die uiteindelijk British Racing Green is gaan heten.
‘Nieuw team’
De kleur werd vooral veel gebruikt op de oude Bentley Blowers en Aston Martins. Vooral die laatste is veel vaker met de donkergroene kleur aan de haal gegaan. Aston Martin maakt dit jaar na 61 jaar een rentree in de Formule 1 als zelfstandig team. Net als Alpine klinkt dat groter dan dat het in weze is. Aston Martin is namelijk de nieuwe naam die gegeven is aan het team Racing Point. Bovendien was Aston Martin al veel aanwezig in de F1, door de banden met Red Bull bijvoorbeeld. Dat het nu een eigen team is, heeft dan weer te maken met Lawrence Stroll, de teameigenaar die sinds kort een enorm aandeel heeft in het merk Aston Martin.
Nieuwe livery
Goed, zoals de Alpine A521 eigenlijk een Renault R.S. 20 is, is de Aston Martin AMR21, de naam van de nieuwe bolide, een auto die veel overeenkomsten vertoont met de uitgaande auto van Racing Point. Wel zijn de kleuren drastisch veranderd en het zal je direct opvallen: British Racing Green is terug! Racing Point viel wel lekker op omdat de auto’s roze waren, te danken aan één van de belangrijkste sponsoren genaamd BWT. Die helpt nog wel met sponsoren, maar dan door roze randjes hier en daar. Vooral het mooie donkergroen van Aston Martin staat centraal. Het team heet trouwens Aston Martin Cognizant Formula One, de naam van deze Amerikaanse IT-gigant zal je ook prominent op de auto vinden.
Zoals gister ook al aangegeven is 2021 een beetje een geïmproviseerd seizoen: er zouden volledig nieuwe regels komen, maar dat is naar 2022 uitgesteld. Technisch gezien er dus weinig écht nieuw aan de AMR21. Toch lukt het aardig, net als bij Alpine, om de auto door de nieuwe kleuren volledig anders te laten ogen.
In The Vault, een afgezonderde plek met een lekker duistere sfeer, trok Aston Martin het doek van de AMR21. Dat deden ze, zoals je kunt zien, met behulp van hun twee bestuurders. Dat Lance Stroll zou blijven lijkt duidelijk, het is de zoon van de eigenaar van het team. Naast Stroll komt een bestuurder die we ondertussen kennen als een zowat F1-veteraan, Sebastian Vettel. Voor de Duitser een mooie manier om in zijn inmiddels al bijna vijftien jaar tellende carrière nog eens een nieuwe kans te krijgen.
De eerste Formule 1 race in het seizoen van 2021 gaat van start op 28 maart. De Aston Martin AMR21 zal hier dus ook voor het eerst te zien zijn.
Na dat zuurstokroze van BWT is dit toch wel een hele verademing zeg. Fraaie auto! Ben ook heel benieuwd of Vettel leuke dingen kan laten zien. Ik zou het wel mooi vinden als hij nog met een paar overwinningen bij een ander team zijn carriere kan afsluiten.
Prachtige livery. De mooiste van het veld. Maar mijn hemel wat zijn de huidige F1 wagens in de basis lelijk. Veel te lang, niet elegant. De Halo heeft daar geen invloed op. Een F2 of Formula Nippon laat zien dat het wel mooi kan zijn.
yeah mijn eerste reactiie ook: man wat een lelijke auto. vroeger was alles better.
F1 auto’s worden dan ook niet gebruikt als showcars, maar als hoogststandjes op het allerhoogste niveau van techniek en veiligheid.
Als vind ik de auto’s van vroeger ook mooier, dat dan weer wel.
@fastforward: smaken verschillen, ik vind het juist een prachtig ding.
Mooie wagen.
Komt Giedo nu ook weer terug?
Heel gaaf
Dat is geen B.R.G. (dat is veel donkerder en non-metallic) De kleur van de nieuwe AMR21 heeft juist veel weg van de oude DBR1
Precies, dit is eerder British Racing Turquoise, het heeft weinig te maken met wat we kennen als British Racing Green. Neemt niet weg dat het een mooie livery is.
@veloce: Juistem. British Racing Petrol?
Hamilton’s omgekatte 2020 waggie met een borgpen door het DAS systeem en met een dikkepeerzaag over de vloer gegaan.
Ik had er iets meer verwacht maar veel mooier dan het roze dat hoewel lekker opviel gewoond niet mooi vond.
Persoonlijk vind ik die van Alpine voorlopig het mooist.
Ik had op zoiets gehoopt.
https://i.pinimg.com/originals/7f/0e/da/7f0eda4d2a3b548fdc33a5eea350f3d9.jpg
@sketcher: mee eens. Dit is niet echt British Racing Green. Al is die render ook geen BRG maar eerder Aston Martin Racing green.
Jaguar had trouwens ook een speciaal door Dupont ontwikkelde lak voor hun racewagens begin jaren 2000
Mooie wagen! Die streep roze past prima bij dat oldskool groen van AM.
De achtergrond van B.R.G. die van oorsprong Iers ☘️ is.
https://drivemag.com/red-calipers/british-racing-green-color-cult-episode-1
Mooiste van de paddock.
Vorig jaar zag de MB er waanzinnig uit. Jammer genoeg hebben ze dit jaar niet zo’n fraaie livery.
De Aston ziet er heerlijk uit!
Heel erg gaaf
Is het gek dat ik setje gouden velgen niet had vinden misstaan.
Gemiste kans. Cockpit had ik cognac kleurig gemaakt. Dan was ie helemaal af.
Dit is niet British Racing Green.
BRG is niet een specifieke kleur. Er zijn vele kleuren groen geweest die als BRG door het leven gingen dus deze mag ook BRG heten.
@yellowcab: nee, dit is veel mooier. Echt traditioneel BRG is net zo oubollig als een tweed jasje en een bolhoed.
Eens, prima kleurtje! Maar het dan BRG noemen voelt een beetje kitsch aan.
Vettel moet echt heel erg van racen houden (of een enorme k-familie hebben).
4x wereldkampioen, jongste wereldkampioen, 3e in de lijst met all-time-overwinningen en dan bij Ferrari weggekickt worden. Op zich is dat niet erg; want die Ferrari’s zullen dit jaar ook niet vooruit te branden zijn en hij kan minder goed onderweg met dat ding dan Leclerc.
Maar het sneue is dat hij nu een team moet delen met ‘het zoontje van de baas’. De baas die voor >100 mio zijn zoon heeft op moeten leiden om het veld bij te kunnen houden en dan ook nog eens 100den miljoen in een F1 moeten pompen zodat zn zoon een stoeltje kan krijgen. En nu is Vettel opleider van dat zoontje. Ik ga zelfs zover om te zeggen dat af en toe het zoontje een onderdeel beter zal krijgen en dat Vettel’s auto af en toe een probleempje zal hebben zodat de statistieken moeten gaan laten zien dat zoonlief echt wel goed is.
Precies, dit is eigenlijk precies hoe Sean Gelael jaren lang GP2 en F2 heeft gereden. Het verschil is dat Stroll eerst nog heel stoer beweerde geen opleiding nodig te hebben. Daar zijn ze na Williams van terug gekomen. Ander verschil is dat de Gelael clan alle opleiders die als teamgenoot van Gelael fungeerden een sponsor pakket heeft meegegeven dat hen vooruit hielp in de rest van hun carrière. Antonio Giovinazzi en Nyck de Vries betaalden er een goed F2 stoeltje mee, Tom Blomqvist kon terecht in een paar GT races en nu in de F1. Zoiets heb ik de Stroll clan niet zien doen.
Kijk, dat roze viel goed op, maar dit is toch wel heel veel mooier. Blij met de verbetering!
Nog een leuk weetje. Deze AMR21 is de eerste Aston Martin met het nieuwe logo.
Die halve cirkel die eerst door de vleugels liep, is nu weg. Lawrence Stroll vertelde dat gisteren tijdens de presentatie. Het nieuwe logo komt (dus) ook op de straatauto’s.
Nieuw logo: https://amsc-prod-cd.azureedge.net/-/media/aston-martin/images/brand/amf1-logo-2021-march.jpg?mw=1980&rev=c8428793565d4c61aaa31410f82715f0&format=webp&hash=727F682882DCE4E3138E4DC729606222
Oud logo: https://www.consultancy.uk/illustrations/news/detail/2021-01-14-125725064-Cognizant-becomes-title-sponsor-of-Aston-Martin-F1-team.jpg