• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aston Martin blijft de puristen blij maken

Auteur: willeme, gepost 28 april 2019 om 11:03 – 33 Reacties

Aston Martin Vantage

Kijk, goed nieuws op de zondagochtend!

Het is een discussie die al jaren rondgaat: ga je voor een handbak of een automaat? Vroeger was het antwoord op die vraag heel erg simpel, je ging voor de handbak. Die had (vaak) meer versnellingen en je kon er sneller mee van verzet wisselen. Precies wat je wil. Daarbij word je ook meer betrokken bij het rijden, je moet immers zelf meer handelingen verrichten om de auto op de gewenste snelheid te krijgen.

Anno 2019 zijn de kaarten héél anders geschud. De meeste automaten hebben meer overbrengingen en schakelen flitsend snel. Een standaard achttraps automaat van ZF (te vinden in veel luxe auto’s) schakelt uit de kunst, om maar te zwijgen van de automaten met dubbele koppeling van Ferrari en Porsche. Daar kan, qua snelheid, echt geen handbak tegenop.

Aston Martin V8 Vantage GTS '16

Toch is er een kleine groep fanatici die zweren bij de handbak. Sommige merken investeren nog daadwerkelijk in de handgeschakelde transmissie. Denk aan Porsche (911 GT3 TP) of Chevrolet (Corvette Stingray). Ook Jaguar kwam terug met de handbak, speciaal voor de Jaguar F-Type. Ondanks deze moeite kiest het gros van de kopers alsnog voor de automaat. Zeker in Nederland is dat het geval. Op zich ook wel logisch, want naast sneller is een automaat vaak ook nog eens zuiniger. Aangezien de nieuwprijs in Nederland mede wordt bepaald door de CO2-uitstoot middels BPM-heffing, is een handbak ook nog eens duurder.

Asston Martin AMR Vantage '19

In sommige gevallen maakt de prijs niet zo veel uit, zoals bij de Aston Martin AMR modellen. Die koop je omdat je een heftige, exclusieve en circuitwaardige Aston Martin wenst. Middels een afbeelding heeft Aston Martin Racing aangeven dat er goed nieuws aan zit te komen voor puristen. De AMR V8 Vantage kan namelijk besteld worden met een handgeschakelde versnellingsbak. De laatste Aston Martin die af-fabriek verkrijgbaar was met een handbak, was de Aston Martin V8 Vantage AMR. Deze was voorzien van een handgeschakelde zaak met zeven voorwaartse versnellingen.

Aston Martin AMR Vantage

Die bak was voorzien van hetzogenaamde ‘dog-leg’ patroon: de eerste vernselling zit linksonder, in plaats van linksboven. Dit is afkomstig uit de racerij, je gebruikt daar immers de 1 bijna niet. Of Aston Martin Racing bij de speciale V8 Vantage ook deze bak gaat gebruiken, is overigens niet zeker. Wel is zeker dat de AMR V8 Vantage gebruik maakt van dezelfde 4.0 V8 van AMG, zij het met wat meer vermogen dan voorheen. Verewacht verder felle kleuren, wat spoilers en splinters en een strakker onderstel. De onthulling van de AMR V8 Vantage staat voor deze week gepland.

Ook interessant!

  • Aston Martin Vantage grille
    Aston Martin Vantage grille issue opgelost
  • Aston Martin A3
    Aston Martin komt met gelimiteerde en speciale Vantage
  • Er komt een héle leuke versie van de Aston Martin Vantage
  • Officieel: de Aston Martin V12 Vantage komt eraan!

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

amr, Aston Martin, transmissie, V8-Vantage

Vorig bericht: « Eén van deze zilveren vossen koopt 2 hypercars
Volgend bericht: Deze drie coureurs starten vanuit de pitstraat [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. emping zegt

    28 april 2019 om 11:12

    Is de De AMG V8 Vantage niet een AMR V8 Vantage met een 4.0 V8 van AMG?

    Wel een beetje verwarrend AMR/AMG.

    Verder wel een lekker fel geel kleurtje. Staat hem goed.

    Login om te reageren
    • c4seum zegt

      28 april 2019 om 16:19

      @emping: sinds de release van de nieuwe Vantage ligt er al de 4 liter bi turbo van AMG in

      Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    28 april 2019 om 11:13

    Coulthard heeft er al 3 in bestelling staan ..

    Login om te reageren
  3. dwfc zegt

    28 april 2019 om 11:16

    Automaat is in het huidige fileverkeer een zegen. In alle autocompetities zou men een handbak moeten verplichten. Opnieuw werken achter het stuur … meer vaardigheden nodig van de piloot dan heden te dagen … het lijkt nu wel of ze cruisen in sommige F1 circuits.

    Login om te reageren
    • atrak zegt

      28 april 2019 om 11:17

      @dwfc: Met de nadruk op “lijkt”.

      Login om te reageren
      • gasskaas zegt

        28 april 2019 om 12:25

        @atrak: ik zou net zeggen, ze schakelen misschien maar dat stuur is gelijk aan twee gamecontrollers met al die instellingen die ze tijdens de rit wijzigen.

        Login om te reageren
        • dwfc zegt

          28 april 2019 om 13:17

          @gasskaas: alles besturen ze nu in de pitsstraat !

          Login om te reageren
    • lincoln zegt

      28 april 2019 om 11:18

      @dwfc:

      En zwengelraampjes ..
      Gewoon kei en keihard werken ..

      Login om te reageren
      • aquila2003 zegt

        28 april 2019 om 11:24

        @lincoln: team zwengelraampjes!

        Login om te reageren
      • jpoers zegt

        28 april 2019 om 11:43

        @lincoln: airco en radio eruit. Deuren opendoen met een touwtje. En dan een gt sticker erop en voor meer geld verkopen.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          28 april 2019 om 12:07

          @jpoers:

          Airbags eruit ..
          Zakje ballonnetjes erin ..

          Login om te reageren
        • elemento zegt

          28 april 2019 om 23:36

          @jpoers:touwtje had ik ook m3 compitition. Ik blijf m3 zweren. Over 2 maanden hopelijk weer andere m3

          Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        28 april 2019 om 12:15

        @lincoln: In mijn geval is dit toch keihard werken gezien de midlifecrisisfitnesstendinitis die in mijn linkerarm heerst…

        Login om te reageren
      • dwfc zegt

        28 april 2019 om 13:17

        @lincoln: ik ben zeker dat jij geen auto bezit met zwengelraampjes ….

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          28 april 2019 om 13:27

          @dwfc:

          1000 euro per voertuig verwedden ??

          Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      28 april 2019 om 12:14

      @dwfc: wellicht zonder de autosport niet zo’n fijne automaat gehad? Het is nog niet zo heel lang geleden dat prestaties er altijd onder leden…

      Login om te reageren
  4. hugoe zegt

    28 april 2019 om 11:19

    @willeme

    Die laatste handgeschakelde Vantage was de V12 Vantage S, niet de V8.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      28 april 2019 om 11:32

      @hugoe: Zijn die niet naast elkaar geleverd?

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        28 april 2019 om 13:44

        @granlusso: ja, de V8 Vantage was gewoon de instapper van de Vantage-reeks. Wie meer wilde kon de V12 Vantage bezitten. Inderdaad beide tot het einde met een handbak geleverd.

        Want als we dit extra letterlijk nemen is het de Vantage V600 uit 2018 die als laatste was, al was dat eveneens een V12.

        Login om te reageren
  5. seicilindri zegt

    28 april 2019 om 11:50

    Wat zonde toch dat ze de elegante styling uit hun handen hebben laten glippen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      28 april 2019 om 11:54

      @seicilindri:

      En voorheen was de Mustang nog juist het ordinaire broertje van de chique Aston ..

      Login om te reageren
  6. seicilindri zegt

    28 april 2019 om 12:09

    Haha, tja Aston Martin kan niet aan het extreem sportieve imago van bv Ferrari of Mclaren komen . Hoeft ook niet want hun mix wassportiviteit met understated elegante styling. Als je met een moderne Ferrari komt aanrijden is het toch altijd een beetje van : kijk mij is poenig doen met mijn berijkte welvaart. Met je Aston kon je uitstralen: ik heb me door mijn geld niet laten afleiden van goede smaak. Dat zie ik nu helaas niet meer .

    Login om te reageren
    • seicilindri zegt

      28 april 2019 om 12:10

      @seicilindri: oeps , moet zijn bereikte welvaart, shame on me

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      28 april 2019 om 12:25

      @seicilindri:

      MB kan met Aston Martin toch weer aan Le Mans mee doen ..

      Percepties kunnen snel veranderen ..

      Login om te reageren
  7. seicilindri zegt

    28 april 2019 om 12:33

    De vraag is of ze dat moeten willen. Ze hebben een andere niche m.i. en waarom zou je die klantenschare van je willen vervreemden ? Bovenstaande Aston is de eerste Aston die ik niet zou willen hebben bijvoorbeeld .

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      28 april 2019 om 12:41

      @seicilindri:

      Je kan al die andere modellen inmiddels wel nieuw gekocht hebben bij Aston Martin ..

      Maar zo een goeie klant was je nou ook weer niet hoor ..

      Login om te reageren
      • seicilindri zegt

        28 april 2019 om 12:46

        @lincoln: knap dat je dat van me weet. Ik heb een hele vloot met prive auto’s en jij weet welke ?

        Login om te reageren
        • dwfc zegt

          28 april 2019 om 13:16

          @seicilindri: Haha, bekijk eens zijn logo, dat is zo goedkoop !

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            28 april 2019 om 13:40

            @dwfc:

            Als rijk was had ik wel zo een logo als dat van jou gekocht ..

            Login om te reageren
  8. stuko zegt

    28 april 2019 om 13:46

    Mensen met geld: doe maar eentje met een automaat en airco.

    Mensen zonder geld op Autoblog: geweldig awesome amazing must have!!

    Login om te reageren
  9. ericd zegt

    28 april 2019 om 14:00

    Er is anders genoeg kritiek met name in het VK op de aftermarket tuning looks van de Vantage. Haal het er allemaal maar af, doe de cockpit layout van de oude Vantage er maar in, en lepel de zescilinder in lijn van Mercedes/AMG in het vooronder. Plenty power, en veel Britser zo’n straight six.

    Login om te reageren
  10. ghost zegt

    28 april 2019 om 23:58

    Het ziet er niet uit.

    Login om te reageren
  11. exclusieviteitsfreak zegt

    29 april 2019 om 00:38

    Ik heb alvast ’n DBS Superleggera Volante en DBS Superleggera Coupe door Aston Martin Q in order . . .

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North