Aston Martin blijft de puristen blij maken

Auteur: , 33 Reacties

Kijk, goed nieuws op de zondagochtend!

Aston Martin Vantage '19

Het is een discussie die al jaren rondgaat: ga je voor een handbak of een automaat? Vroeger was het antwoord op die vraag heel erg simpel, je ging voor de handbak. Die had (vaak) meer versnellingen en je kon er sneller mee van verzet wisselen. Precies wat je wil. Daarbij word je ook meer betrokken bij het rijden, je moet immers zelf meer handelingen verrichten om de auto op de gewenste snelheid te krijgen.

Anno 2019 zijn de kaarten héél anders geschud. De meeste automaten hebben meer overbrengingen en schakelen flitsend snel. Een standaard achttraps automaat van ZF (te vinden in veel luxe auto’s) schakelt uit de kunst, om maar te zwijgen van de automaten met dubbele koppeling van Ferrari en Porsche. Daar kan, qua snelheid, echt geen handbak tegenop.

Aston Martin V8 Vantage GTS '16

Toch is er een kleine groep fanatici die zweren bij de handbak. Sommige merken investeren nog daadwerkelijk in de handgeschakelde transmissie. Denk aan Porsche (911 GT3 TP) of Chevrolet (Corvette Stingray). Ook Jaguar kwam terug met de handbak, speciaal voor de Jaguar F-Type. Ondanks deze moeite kiest het gros van de kopers alsnog voor de automaat. Zeker in Nederland is dat het geval. Op zich ook wel logisch, want naast sneller is een automaat vaak ook nog eens zuiniger. Aangezien de nieuwprijs in Nederland mede wordt bepaald door de CO2-uitstoot middels BPM-heffing, is een handbak ook nog eens duurder.

Asston Martin AMR Vantage '19

In sommige gevallen maakt de prijs niet zo veel uit, zoals bij de Aston Martin AMR modellen. Die koop je omdat je een heftige, exclusieve en circuitwaardige Aston Martin wenst. Middels een afbeelding heeft Aston Martin Racing aangeven dat er goed nieuws aan zit te komen voor puristen. De AMR V8 Vantage kan namelijk besteld worden met een handgeschakelde versnellingsbak. De laatste Aston Martin die af-fabriek verkrijgbaar was met een handbak, was de Aston Martin V8 Vantage AMR. Deze was voorzien van een handgeschakelde zaak met zeven voorwaartse versnellingen.

Aston Martin AMR Vantage

Die bak was voorzien van hetzogenaamde ‘dog-leg’ patroon: de eerste vernselling zit linksonder, in plaats van linksboven. Dit is afkomstig uit de racerij, je gebruikt daar immers de 1 bijna niet. Of Aston Martin Racing bij de speciale V8 Vantage ook deze bak gaat gebruiken, is overigens niet zeker. Wel is zeker dat de AMR V8 Vantage gebruik maakt van dezelfde 4.0 V8 van AMG, zij het met wat meer vermogen dan voorheen. Verewacht verder felle kleuren, wat spoilers en splinters en een strakker onderstel. De onthulling van de AMR V8 Vantage staat voor deze week gepland.



33 reacties

Is de De AMG V8 Vantage niet een AMR V8 Vantage met een 4.0 V8 van AMG?

Wel een beetje verwarrend AMR/AMG.

Verder wel een lekker fel geel kleurtje. Staat hem goed.
@emping: sinds de release van de nieuwe Vantage ligt er al de 4 liter bi turbo van AMG in
Coulthard heeft er al 3 in bestelling staan ..
Automaat is in het huidige fileverkeer een zegen. In alle autocompetities zou men een handbak moeten verplichten. Opnieuw werken achter het stuur … meer vaardigheden nodig van de piloot dan heden te dagen … het lijkt nu wel of ze cruisen in sommige F1 circuits.
@dwfc: Met de nadruk op “lijkt”.
@atrak: ik zou net zeggen, ze schakelen misschien maar dat stuur is gelijk aan twee gamecontrollers met al die instellingen die ze tijdens de rit wijzigen.
@gasskaas: alles besturen ze nu in de pitsstraat !
@dwfc:

En zwengelraampjes ..
Gewoon kei en keihard werken ..
@lincoln: team zwengelraampjes!
@lincoln: airco en radio eruit. Deuren opendoen met een touwtje. En dan een gt sticker erop en voor meer geld verkopen.
@jpoers:

Airbags eruit ..
Zakje ballonnetjes erin ..
@jpoers:touwtje had ik ook m3 compitition. Ik blijf m3 zweren. Over 2 maanden hopelijk weer andere m3
@lincoln: In mijn geval is dit toch keihard werken gezien de midlifecrisisfitnesstendinitis die in mijn linkerarm heerst…
@lincoln: ik ben zeker dat jij geen auto bezit met zwengelraampjes ….
@dwfc:

1000 euro per voertuig verwedden ??
@dwfc: wellicht zonder de autosport niet zo’n fijne automaat gehad? Het is nog niet zo heel lang geleden dat prestaties er altijd onder leden…
@willeme

Die laatste handgeschakelde Vantage was de V12 Vantage S, niet de V8.
@hugoe: Zijn die niet naast elkaar geleverd?
@granlusso: ja, de V8 Vantage was gewoon de instapper van de Vantage-reeks. Wie meer wilde kon de V12 Vantage bezitten. Inderdaad beide tot het einde met een handbak geleverd.

Want als we dit extra letterlijk nemen is het de Vantage V600 uit 2018 die als laatste was, al was dat eveneens een V12.
Wat zonde toch dat ze de elegante styling uit hun handen hebben laten glippen.
@seicilindri:

En voorheen was de Mustang nog juist het ordinaire broertje van de chique Aston ..
Haha, tja Aston Martin kan niet aan het extreem sportieve imago van bv Ferrari of Mclaren komen . Hoeft ook niet want hun mix wassportiviteit met understated elegante styling. Als je met een moderne Ferrari komt aanrijden is het toch altijd een beetje van : kijk mij is poenig doen met mijn berijkte welvaart. Met je Aston kon je uitstralen: ik heb me door mijn geld niet laten afleiden van goede smaak. Dat zie ik nu helaas niet meer .
@seicilindri: oeps , moet zijn bereikte welvaart, shame on me
@seicilindri:

MB kan met Aston Martin toch weer aan Le Mans mee doen ..

Percepties kunnen snel veranderen ..
De vraag is of ze dat moeten willen. Ze hebben een andere niche m.i. en waarom zou je die klantenschare van je willen vervreemden ? Bovenstaande Aston is de eerste Aston die ik niet zou willen hebben bijvoorbeeld .
@seicilindri:

Je kan al die andere modellen inmiddels wel nieuw gekocht hebben bij Aston Martin ..

Maar zo een goeie klant was je nou ook weer niet hoor ..
@lincoln: knap dat je dat van me weet. Ik heb een hele vloot met prive auto’s en jij weet welke ?
@seicilindri: Haha, bekijk eens zijn logo, dat is zo goedkoop !
@dwfc:

Als rijk was had ik wel zo een logo als dat van jou gekocht ..
Mensen met geld: doe maar eentje met een automaat en airco.

Mensen zonder geld op Autoblog: geweldig awesome amazing must have!!
Er is anders genoeg kritiek met name in het VK op de aftermarket tuning looks van de Vantage. Haal het er allemaal maar af, doe de cockpit layout van de oude Vantage er maar in, en lepel de zescilinder in lijn van Mercedes/AMG in het vooronder. Plenty power, en veel Britser zo’n straight six.
Het ziet er niet uit.
Ik heb alvast ’n DBS Superleggera Volante en DBS Superleggera Coupe door Aston Martin Q in order . . .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).