
Bij Aston Martin blijven ze voorlopig vasthouden aan een hybride oplossing.
Elektrische auto’s? Leuk voor de massavoertuigen, maar als het om supersportwagens is de markt er nog niet rijp voor. Tenminste, dat denken ze bij Aston Martin. Ik denk dat het geen verkeerde gedachte is.
De ontwikkelingen zijn nog niet op het niveau waarop een elektrische auto qua emotie net zoveel lol geeft als een verbrandingsmotor. En dan hebben we het niet over een 1.0 driepitter, maar een V8 of een dikke V12.
Aston Martin blijft daarom voorlopig vasthouden aan een hybride oplossing. Dat zegt kersverse baas Adrian Hallmark in gesprek met Autocar. De Britten werken wel aan een volledig elektrische auto. Deze zal echter op z’n vroegst pas in 2030 verschijnen. De komende vijf jaar laat Aston Martin de motoren brullen.
Aan Hallmark de deftige taak van Aston Martin wél een succes te maken. Het historisch prachtige merk heeft inmiddels een mooie line-up. De voormalige baas van Bentley heeft de plannen om saai en stabiel te worden met Aston Martin. Dat klinkt saai (joh), maar dat is precies wat het merk nodig heeft.
Het is geen vanzelfsprekendheid om succes te hebben in het land van de luxe auto. Ja, merken als Ferrari en Lamborghini doen het ontzettend goed. Ferrari heeft zijn naam mee, terwijl Lamborghini met de Urus een monsteromzet weet te draaien. De DBX draait op zijn eigen platform, terwijl de Urus componenten deelt met bijvoorbeeld Audi en Porsche.
Die dure aanpak van Aston Martin helpt om een unieke auto op te leveren, echter is de weg naar meer winst maken ook langer. Onder leiding van Adrian Hallmark moet het merk nu echt gaan draaien. Het vijfjarenplan heeft de focus op auto’s met verbrandingsmotoren, al dan niet hybride. Die volledige elektrische auto is nog ver weg.





De geschiedenis van Aston Martin is er helaas een van (bijna) constant verlies draaien, ondanks de vele bazen en eigenaren die het merk al versleten heeft. Ik wens de nieuwe baas veel geluk en wijsheid toe, want het absoluut een mooi merk.
Als ze nu met EV beginnen dan tekenen ze hun eigen doodvonnis. Kijk maar hoeveel Europese fabrikanten verliezen op hun EV’s en kijk maar even naar de hybride 4-cilinder AMG die minder succesvol blijkt dan verwacht… Mercedes geeft toe klanten verloren te hebben.
Nog steeds vermoed ik dat het EV-rijden een hype is die nooit volledig zal doorbreken. Wij hebben op de zaak zelf een EV gehad, een heel fijn rijdende auto die we uiteindelijk redelijk snel weer verkocht hebben wegens diverse voor de hand liggende redenen. Een ervan was dat we enkele openbaar konden laden…
@Volvo_440_turbo Net zoals de mobiele telefoon een hype was? Of de smartphone?
Adoptie gaat natuurlijk veel trager bij zo’n dure aankoop, maar de toekomst is onherroepelijk de EV. Zelfs nu al zie je dat ondanks het wegvallen van vele subsidies ruim 1/3e al EV is. En de techniek gaat hard, ze worden steeds beter en goedkoper, laadtijden nemen rap af, er is straks echt geen reden meer om een verbrandingsmotor te kiezen die straks geen enkele binnenstad meer in mag.
Precies, met de potentie van Aston Martin kan je multimiljonair worden.
Mits je start als Miljardair.
Ze kunnen ook gewoon zeggen “we gaan de merknaam nog even volledig uitmelken met zo min mogelijk investeringen, en gaan daarna volledig de boot missen”. Sterfhuisconstructie van korte termijn investeerders.
Zoals je kunt lezen wordt er weldegelijk een EV ontwikkeld, maar pas geïntroduceerd over een jaar of 5. Heel slim, een EV supercar verkoopt vermoedelijk niet zo goed op dit moment dus beter pas de overstap maken als je ook echt geen leuke ICE meer aan mag bieden. In de tussentijd gewoon de techniek verspreid over de jaren op orde krijgen naar gelang deze techniek goedkoper wordt. Ik vind het niet eens zo’n gekke constructie eigenlijk. Porsche komt immers ook terug van hun EV missie en ik moet nog zien hoe die EV Ferrari verkoopt straks… Verplichte afname omdat je anders geen V12 meer mag kopen waarschijnlijk.
Logisch. Als de nieuwe gelimiteerde Ferrari met V6 al lastig te slijten blijkt is een volledige EV al helemaal niet besteed aan de superrijken. Die willen gewoon een speeltje met dikke motor.