
De Audi weet het nog niet te winnen van de BMW i8 qua prijs.
Je valt bijna, nou ja bijna.., je valt letterlijk van je stoel als het gaat om de Nederlandse nieuwprijzen van auto’s. Hoe dikker de motor, hoe sneller je de sjaak bent. Het is echter geen vereiste om een grote motor te kiezen in de A1 configurator. Als voorbeeld hebben we een nieuwe Audi A1 Edition One gepakt, die na het aanvinken van bijna alle extra’s uitkomt op een consumentenprijs van meer dan 53.000 euro! Voor een 1.0 TFSI met 116 pk.
De nieuwe A1 begint bij 21.985 euro. Zoals we Audi kennen, kan de prijs in sommige gevallen verdubbelen. Neem die 53.000 met een klein korreltje zout, want daar zitten voor enkele duizenden euro’s aan accessoires bij zoals meerdere skikoffers in diverse formaten. Desalniettemin kán je een A1 voor meer dan 50 mille kopen.
Alle gekheid op een stokje. Zonder al de onzinnige accessoires, maar inclusief een aantal comfortabele opties ga je alsnog richting een bedrag van 40.000 euro. Een tijdelijke ‘Edition One’ kost bijvoorbeeld 10.000 euro en voor dat bedrag krijg je onder meer een S-line interieur, Audi’s Virtual Cockpit en 18-inch velgen. Maar dan ben je er nog niet. Leder/alcantara stoelen kosten bijvoorbeeld 700 euro, een koplampreinigingsinstallatie kost 358 euro, verwarmde voorstoelen 421 euro en een automatische dimmende binnenspiegel is nog eens 212 euro. Buitenspiegels verwarmd en elektrisch verstelbaar? 212 ekkermannen alstublieft. Ben je er dan? Nee, automatische airconditioning hoort toch wel thuis op zo’n auto. Dit is een optie van 560 euro. Alarm? 449 euro. Dit is exclusief parkeersensoren of andere extra vorm van rijhulp.
En zo is de 40 mille bijna in zicht voor een Audi A1 die er op een autobeurs ontzettend gaaf oogt, maar in de praktijk een klein vermogen kost. Hoe we de nieuwe A1 straks gaan zien in Nederland? Nou zo:
Met dank aan iedereen voor de tip!
Maar wel lekker premium, leuk voor vrouwlief op de tennisclub
Bijbetalen voor elektrisch verstelbare spiegels, dát is nog eens premium… voorsprong door bijbetalen ofzo
@bierbuik: nu betekent premium ook gewoon “extra betalen”. Dus daarom zijn doodgewone dingen als electrisch verstelbare buitenspiegels, automatische airco, misschien zelfs de neerklapbare achterbank en asbak opties.
@bierbuik: dat is dus achteruitgang, want op de huidige A1 is het standar
@tymo: *standaard
@bierbuik: mijn oude suzuki wagon r+ had dit standaard. Pure luxe.
@bierbuik: de elektrische buitenspiegels zijn echter wel standaard. Het elektrisch inklappen en verwarmen is hierbij de optie :)
@mauricerma: nuance !
@bierbuik: “Voorsprong door bijbetalen”, geweldig, die houden we erin, ze komen er nooit meer vanaf.
@bierbuik: koplampsproeier voor 400 euro…. really?
Audi is helemaal van de pot gerukt. En niet alleen audi ook Nederland zelf met hun idiote belastingen. Zo is er toch geen lol meer aan om zo’n auto te kopen?
@raceface: sinds wanneer is een A1 kopen een lol?
@matonias: s1 quattro misschien?:-):-)
Voor een driecilindertje met zwak vermogen uiteraard idioot. Maar merklogootjes en varkenslederen stoelen maken dit blijkbaar helemaal goed. ;-)
@tge1: 116pk zwak vermogen? Kijk, de oude Polo slowmotion had 68pk of zoeuts5, die was ruim ondergemotoriseerd, maar 116 pk op een autootje van rond de 1100kg is toch gewoon prima?
@henk_he: *zoiets, excuses
@henk_he: Voor €15000 wel ja. Voor €40000-50000 niet, vind ik.
Voor 40 K heb je een Megane RS met alle opties , liever dat vrouwlief daarmee op de tennisclub staat !
@gorre: hoe kan dat als de vanafprijs 42k is en met automaat 44,5k? Dan moet je wel nieuwprijzen met nieuwprijzen vergelijken ;)
@wildewesten: die 2 mile is wel uit te onderhandelen.
@xiran: en alle opties dan?
@wildewesten: niet nodig, het meeste is standaard. Je hebt al een RS!
@xiran: Wat moet je met ski-koffers? Je hebt immers een RS… hehehe..
@xiran: in België is de vanaf prijs 33675€BTW inbegrepen , met alle opties er bij 40125€ , keuze is dus rap gemaakt !
@gorre: Goede keuze, ik ga naar Belgie verhuizen!
@gorre: sterker nog voor 40 k heb je een M140i…
@vagtroep: Zonder sper ja, dus BMWtroep
@michaelb: zelfs zonder sper rijd een M140i over de A1 ?
@michaelb: want jij neemt elke bocht driftend?
@c63s: Juist niet. Is alleen maar verlies aan grip wat alleen maar tijd verlies oplevert.
Maar een goede sper zorgt ervoor dat je de auto beter kunt zetten doorgaans. Maar dat wist je natuurlijk al.
@michaelb: ik denk dat 70% niet het verschil voelt tussen wel of geen sper.
@vagtroep: Nou, een beetje leuke M140i kost rond de 70k dus dan heb jij wel de deal van de eeuw gevonden…
@duderuud: laten we wachten op een rs model voordat we de m140i hierbij betrekken. vergelijk em anders met de vrij recente 1 serie of de nieuwe a klasse?
@duderuud: kijk eens op gaspedaal zou ik zeggen… en in Duitsland pik je een bomvolle exemplaar voor 38k dus een beetje desk research doen aub voordat we veel te hoge prijzen gaan betalen??
@vagtroep: Ik had het over een nieuwe natuurlijk…zoals de auto in dit artikel.
@duderuud: gelijk heb je. Ik vind het ook raar dat er opeens tweedehands prijzen worden bijgehaald door vagtroep. Voor 8000 heb ik ook een range rover v8………….uit ’03 Duitsland.
@loserboi932: en hij vergeet de bpm ook nog
Je moet wat als je VAG wilt bashen
@loserboi932: Ik heb zelf ook een tweedehands M140i uit Duitsland geïmporteerd dus ik weet als geen ander wat de prijzen daar doen. Maar totaal irrelevant voor dit artikel…ach teh internetz zullen we maar zeggen!
@gorre: liever dat je daarmee vrouwlief op de tennisclub afzet
Dit moet een slechte 1 april grap zijn…
Jammer dat er geen modaal merk is die in iets wil uitblinken ( antidiefstal, veiligheid, gebruiksgemak). Gaat toch nergens over dat je anno 2018 nog moet bijbetalen voor een alarm op een Audi.
Holy fuck, Audi is echt volledig de weg kwijt. Voor die prijs kan ik (als consument) bij Ford Ranger Wildtrac met de 3.2 liter 5 cylinder diesel met 200 pk bestellen. En het is nou niet dat die echt kaal is uitgevoerd.
@robert110: Als consument of op grijs kenteken?
@edge: als consument
Dan zie je straks een A1 occasion ‘FULL OPTION!!!!’ Met een hele set dakkoffers erbij?
Zonder accessoires, maar full options, krijg ik hem over de €50K heen. Zie: https://www.audi.nl/AEY7H8KQ
Audi… het is niet mijn merk, laat ik het zo zeggen.
Lijstje incoming: dit kan je kopen voor een full-option a1
@sanderp: 2.880 kratjes Heineken, incl. statiegeld (nu 9,99 per krat bij G&G). Krijg je nog € 11.232 statiegeld terug ook.
Ik moest wel even grinniken door die meerdere skikoffers
@mennok: maar op één ski kun je ook niet skiën toch?
@Dizono: de audi ubermensch wel
@Dizono: maar zonder sneeuwkettingen heb je nog niks aan al die ski’s en -koffers. Maar die moet je er dan vast nog bij kopen.
Jezus christus. Vorige generatie kreeg je een S1 voor rond de 50k, en nu kun je de 1.0 driecilinder met 116pk al over die prijs heen tillen? Ik hou mijn hart vast voor de prijs van de nieuwe S1. Ik zie die zomaar richting de 80k gaan.
>€51k
>116pk
Wat een goeie meme
@toyotafortuner: hier gaat iets mis.
@stefje: ?
Ik weet zeker dat je meer plezier beleefd als je je geld naar het strand brengt en in de fik steekt, vraag maar aan Holleeder.
@mijnporsche: dat is nooit gebeurt
Nou in dat kleurtje op foto 1 zou ik hem wel
graag willen zien. Zwarte velgen eronder. Erg gaaf.
@ikleesookoverautos: op AB roepen dat je zwarte velgen mooi vindt, is vragen om negatieve reacties hé ?
Gisteren aan het stoeien geweest met de configurator Ik zat op 41000,- euro en ik had echt nog niet de helft wat ik aan opties wil. Toen zag ik in een hoekje nog steeds staan uw motor 995cc 3 cilinder en dacht wegwezen hier….
Valt toch wel mee? :-p Je kan gewoon ontzettend veel opties kiezen en dat is bij elkaar een hoop geld… Handmatige Airco op een C3 kost €895,- en volgens mij koste alcantara op mijn 106 gti destijds ook rond de 700 euro.
@vantagev8: Idd, het is audi en men doet alsof ze ineens wereldvreemd zijn qua prijzen.
Dat de auto qua prijs/formaat tegenvalt snap ik.
Net even snel geklikt, een 1 serie met 109pk krijg je ook in de buurt van de 50k.
Eigenlijk niks nieuws
@unknown234: is de 1 serie geen C segment en de A1 een B segment…?
@flutterby: Klopt, maar ook bij die auto is het de instapversie qua motorisering. In beide gevallen triest in mijn ogen. Of het dan een B of een C segment is (qua beleving vind ik het niet anders rijden), voor beide segmenten wel getikt om zoveel neer te tellen voor iets met zo weinig vermogen.
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand in deze verhouding een auto koopt.
Opties kosten bij de meeste merken wel serieus veel geld, welk segment dan ook.
@unknown234: ik kan me dat best voorstellen. Het laatste waar ik geld aan zou besteden is een dikke motor. Veel eerder aan luxe in het interieur. Als het 115pk heeft is het goed genoeg voor de Autobahn (woon in Duitsland) en is het meer dan voldoende voor schuifel in de file Nederland.
@unknown234: Lekker Nederlands. Zeiken op iets dat je toch niet gaat doen/kopen maar toch stiekum wel willen hebben ;-) Ik kom er voor uit. Als ik het geld zou hebben zou ik een dik aangeklede S1 kopen….
@vantagev8: maar waar mensen over elkaar heen buitelen van verontwaardiging als het gaat om de prijs van reserve-onderdelen, is het blijkbaar volkomen acceptabel om 431 Euro te vragen voor apart regelbare stoelverwarming? Over de kostprijs ervan zullen we het maar niet hebben, het zou me niet verbazen als Audi niet eens stoelen maakt zónder de benodigde verwarmingsspiralen, dus in dat geval kost het twee regeleenheden en een extra optie op het touchscreen.
@vantagev8: die 700 waren guldens..
@kareljansen: inflatie maakt een hoop goed in 16 jaar…
Of je gaat naar de Seat-dealer en koopt een Ibiza: http://configurator.seat.nl/samenvatting?code=UGUD
€20K minder kosten en toch (vrijwel) dezelfde opties… Eventueel kun je nog voor een 150pk motor gaan.
@krisp: en wss grotendeels zelfde onderdelen ook nog, wat het nog erger maakt
Audi is wel priemijum!
De vorige A1 was ook al absurd duur en toch waren er mensen die deze wagen kozen. Ik kan het Pon dus niet kwalijk nemen dat ze de grenzen opzoeken.
@mashell: ik zie ze eigenlijk niet vaak (randstad), toevallig gister nog 1 in leasetrim, was geen reet aan
Suzuki swift uit 2010 is veul leuker bijv
52.032 redenen om deze auto niet te kopen.
@spidermann: en dat is dan nog naar beneden afgerond ook!
Zeker een drukfout.
Ik ga bij de Audi dealer staan en m’n bankrekeningnummer aan elke klant geven, die mensen willen kennelijk graag van hun geld af dus kunnen ze mij vast ook wel sponsoren :D
Voor dat geld rij je in België met een nieuwe Mustang GT, aangekleed met 7000 euro aan opties.
@shiva: en wat rijdt men in België voor die € 113K die zo’n Mustang in Nederland kost?
@wetdualclutch:
911 Carrera 4, Corvette Z06, M5 Berline, Cadillac CTS-V, Mercedes S560 om wat leuk speelgoed op te noemen.
@shiva: zonder al te veel opties dan…:-)
Het probleem ligt in hoofdzaak niet bij Audi. Het probleem is dat je in Nederland door de overheid keihard genomen wordt. BPM, BTW, accijnzen, nog meer BTW, motorrijtuigenbelasting, assurantiebelasting. Dat is uiteraard nadat er al inkomstenbelasting en vermogensbelasting over uw geld betaald is.
Als je betaalbaar wilt rijden is emigreren de beste oplossing.
@dirkzoeter: Ligt er aan hoe je het bekijkt. Als je al weet, als audi zijnde, hoe het er hier aan toe gaat dan kun je daar op inspelen of vast houden aan je eigen wil.
En als autorijden je ding is en prioriteit heeft dan kun je beter emigreren, niemand houdt je tegen.
@dirkzoeter: Op een driecylindertje met 116 pk betaal je je niet blauw aan BPM. Het is wel degelijk Audi.
Dit is toch niets nieuws. Alle so called Premium merken hanteren toch zulke meerprijzen?
Ga voor de grap eens mobile op met dat budget
K*tbak en klein hok. Belachelijk veel geld. Je bent een idioot als je zo’n hok koopt
Mijn S2000 was nieuw 48k.. Was al een dure auto.
In 2008 hadden m’n ouders een nieuwe Q7 gehuurd in Duitsland. Hij was, vond ik, standaard uitgerust. Wel glazen dak en achteruitrijcamera etc maar geen “wow factor” opties. Toen ben ik met de Nederlandse configurator aan de slag gegaan. Kaal wassie 75k Alles aangevinkt wat die auto had zat ik op 120. Dat is 45 mille voor dingen die ik als standaard beschouwde. Vooral leerpakket 3 zal ik nooit.meer vergeten €10.500 voor 2 stoelen, een bank en wat deur panelen.
@loserboi932: Dan te bedenken dat het nieteens maatwerk is maar dat ze dat leer ook gewoon aan de lopende band maken met standaard sjablonen of computergestuurde snijmachines etc.
Kijk als je een oldtimertje opnieuw laat bekleden dan snap ik dat het duur is ivm het vele werk. Maar bij nieuwe auto’s zou je toch moeten kunnen profiteren van de serieproductie.
XC40 T3 is ook voor €60k te configureren… Idem met de BMW 418i Gran Coupé.
T*ring. Zelfs een full option BMW 218i coupe (3 cylinders) is goedkoper.
pfffff het is niet normaal wat je voor leuke alternatieven met dat geld zou kunnen kopen
tipje van de sluier… https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/9c87361a-b797-4c9a-9ed9-509a310ffaa5/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty
Ik vraag me altijd af waar mensen het van betalen… Wat een bedragen zeg…
Toch zie je heel veel Audi’s rijden en ogenschijnlijk ook niet met alleen maar hoogopgeleiden. Ik doe denk ik echt wat verkeerd.
EEN EUROPA !!!
Is dit niet via het Europeese gerechtshof niet af te dwingen om de auto prijzen nagenoeg gelijk te trekken?!
Wij als Nederlanders in de EU worden zo toch volledig middels onze regering te kort gedaan, gediscrimineerd, ten opzichte van onze naaste buurlanden.
Neem een 5.0 liter Mustang.
Duitsland €. 52.000,-
België €. 54.000,-
Nederland €. 119.000,-
Waar gaat dit over!
Schande ten top.
Kijk eens naar de Brandstofkosten zoals Benzine en LPG!!
LPG scheelt ruim 40%: 47cent in België tegen hier 75 cent
Benzine hier €. 1,70 en in België €. 1,476
Duitsland €. 1,549