De nieuwe Audi A1 is officieel

Auteur: , 85 Reacties

Hier is de kakelverse hatchback.

We begonnen de dag met het uiterlijk van de nieuwe A1 en inmiddels hebben we het hele hebben en houden van de nieuwe A1. Audi heeft de priemiejum hatchback officieel gepresenteerd en de heetste info over deze nieuwe A1 zetten we op een rijtje.

Misschien was het je vanochtend al opgevallen, maar de nieuwe Audi A1 heeft altijd vijf deuren. Net als vrijwel alle andere hatchbacks van tegenwoordig, is er geen plaats meer in het gamma voor een driedeurs variant. De tweede generatie A1 deelt zijn DNA met de Seat Ibiza en Volkswagen Polo. Om het uiterlijk van de instap-Audi een boost te geven is de auto lager gepositioneerd. Ook is de hatchback breder in vergelijking met het oude model. De drie gleuven onderaan de motorkap zijn een verwijzing naar de 1984 Sport Quattro.

Zo luxe als de A8 of A6 gaan we het niet krijgen in de A1, maar Audi doet een aardige poging. Nieuw is de komst van de Virtual Cockpit en een nieuw infotainmentscherm dat standaard 8,8-inch groot is. Wie bijlapt, kan een 10.1-inch groot display krijgen. Ondanks het feit dat de A1 geheel nieuw is, komt de auto toch met de nodige ouderwetse knoppen, onder meer voor climate control. Geen probleem, want stiekem kunnen fysieke knoppen fijner werken dan een extra touchscreen, al is dat uiteraard persoonlijk.

Audi A1

De A1 beschikt over 335 liter aan bagageruimte. Dat is 65 liter meer vergeleken met zijn voorganger.

Het was al te verwachten en de nieuwe A1 komt dan ook niet met een dieselmotor op de markt. In plaats daarvan moet men het stellen met benzinemotoren, variërende van 95 tot en met het voorlopige topmodel, de 40 TFSI met 200 pk. Standaard hebben de meeste motoren een handbak. Optioneel is de zeventraps S-tronic, die standaard is op de 40 TFSI. Hoewel nog niet officieel bevestigd, kan een S1 Quattro met zo’n 250 pk voor 2019 op de agenda staan.

De nieuwe Audi A1 staat vanaf het najaar in de showroom (november). Prijzen worden op een later moment bekendgemaakt.

UPDATE 1: Er zijn nu ook bewegende beelden. Een video van de A1 Sportback check je op autojunk.nl.

UPDATE 2: Een vergelijking met de vorige A1 lees je hier!



85 reacties

Dit is een gevalletje “moetheminhetechtzien” voor mij. Verder lijkt het dashboard me iets te veel op die van de polo..
@g60gti: Voorkant t/m de voorportieren is zéér goed te pruimen, maar de achterkant die ze er opgeplakt hebben slaat als een tang op een varken…
@johnhert: Idd. Je zou voor minder gearresteerd worden.
@g60gti: recht van voren prima, schuin van achteren top, dit is zo slecht nog niet! Dashboard moet ik idd nog zien, premium polo is goed spul voor het B-segment
@g60gti: Ik ben benieuwd waar je die overeenkomsten ziet, want ik zie duidelijke verschillen in plaats van luchtroosters en knoppen. Het middenscherm lijkt er ook anders in te zitten.
@g60gti: En voor mij een gevalletje ‘over-designed’. Bij Audi zijn ze de inspiratie kwijt en zijn ze nu een wilde weg ingeslagen, maar je moet er maar voor zijn…
Kan me totaal niet overtuigen net zoals de Q2 trouwens. Audi heeft dringend nood aan een nieuwe designtaal.
@citrofieleviltwin: even met de Franse slag er doorheen?
@citrofieleviltwin: ja maar… deze A1 en de Q2 zijn de nieuwe stijl van Audi.
Eindelijk weer eens een mooi ontwerp velgen onder een Audi.

Én die bronskleur maakt het helemaal af. Hopelijk komt er een eind aan de trend van zwarte velgen.
@moveyourmind: lijken veel op de Fors RS velgen
@jarnobakker: Dacht in eerste instantie ook dat ze bijna hetzelfde waren als de ST velgen. Maar ondanks de overeenkomsten staan ze toch heel anders onder de auto.

https://goo.gl/images/pHKosL

Vind die van de Audi zelfs iets dikker ogen door de holling van het wiel.
@moveyourmind: volgens mij zijn de velgen van de Focus mk3 anders dan die van de mk2.2 ST. Bekijk die maar eens :)
@davelepeef: Check…

Maar één ding moet je Audi toch nageven… Hun kopieerapparaat is één van de allerbeste.
@moveyourmind: ach. Het wijkt iets af, en is toch een gaaf model. Je ziet meerdere varianten…
@jarnobakker: nee hoor totaal niet en sta er nu naar te kijken
@moveyourmind:
Niemand hier die meteen moest denken aan de velgen van de DS3?

https://www.autoblog.nl/gallery/Citroen/DS3/Citroen_DS3_11.jpg
Doe maar liever een A klasse.
@mercedesbenze350cdi:
Liever een Bmw 3…
@dimglor: ik niet iig. Heb mijn E klasse ingeruild voor een 430d gc. Grootste misser die ik op autogebied heb gemaakt en tevens de laatste BMW die ik ooit zal bezitten.
@mercedesbenze350cdi: En waarom was de 430d GC de grootste misser ooit?
@skinnybmw: mis de ruimte en het comfort van de E klasse enorm. Qua prestaties zijn ze gelijk, echter in de BMW zit ik de hele tijd (dagelijks autobahn) te stampen, terwijl in de Mercedes ik ook zat te stampen maar toch anders. Veel comfortabeler, niet zo race achtig als in de BMW. Echt een totaal andere beleving.
@mercedesbenze350cdi: Maar dat weet je toch als je gaat proefrijden met een 4?
@cr33p: in het begin was het even leuk.
@mercedesbenze350cdi: Maar dat weet je van tevoren als je een BMW koopt… en dan ook nog eens een stap terug in formaat…

Als ik een BMW 5 zou rijden en ik zou overstappen op een C zou ik mij ook storen aan de mindere hoeveelheid ruimte..
@mercedesbenze350cdi: Dus je ervaring met BMW baseer je op die 430d…ik zou eens een 535D met comfortstoelen proberen…dat komt meer in de buurt van de Benz. Ik durf bijna te wedden dat je dan terugkomt op je mening. Beide zijn heerlijke auto’s en dan komt het meer op persoonlijke smaak aan.
@mercedesbenze350cdi: 4 rijdt hetzelfde als een 3 serie wat je kunt vergelijken met een cklasse- de eklasse kun je met een 5 serie vergelijken, en die nieuwe 5 rijdt als een trein, misschien die eens vergelijken
@gove: proberen i.p.v. vergelijken
@mercedesbenze350cdi: welke versie van de E Klasse had je? ;)
@720s: E350cdi 265pk
@mercedesbenze350cdi: wellicht dat een 5-serie ietwat dichter bij de E-klasse in de buurt had gezeten?
@mercedesbenze350cdi: toffe bak, was meer als geintje bedoeld gezien je username ;) een 4 GC zou mijn weapon of choice zijn als ik een BMW zou kiezen dus ook ik neig een beetje terug naar Mercedes en/of Audi momenteel.
@720s: rijd nu bijna een jaar in een 4GC, de 420d variant, maar vindt het echt een topper. Het rijd echt zo lekker.
@mercedesbenze350cdi: snap ik, maar zeg je als je een Audi A3 te zien krijgt; doe maar liever een C-Klasse?
@bitd: heb je gelijk in maar vind hem best een beetje op een A klasse lijken qua vorm. Misschien qua afmetingen dan weer net niet.
@mercedesbenze350cdi: doe dan maar de s-klasse 😉
@mercedesbenze350cdi: dat is een A3-concurrent. Dit is de A1.
@menaz: er zat zo weinig prijsverschil tussen de A1 en de A3 dat die twee elkaars grootste concurrent waren.
Veel te drukke lijnen, gekke luchthappertjes en rare hoekjes. Enige wat er op vooruit gaat is het interieur.
Ik vrees dat het alleen maar een vijfdeurs wordt? Vind die achterdeuren altijd gelijk zo kazig. Net als bij de nieuwe Fiesta ST.
@rynnus: Inderdaad erg jammer van die verplichte vijf-deurs uitvoering, smoelt gelijk een stuk minder mooi.
Voorkant: ja
Achterkant: nee
Interieur: ja
@barryyy: 5 deuren: nee
Errug jammer van de 5 deuren. 3 is onpraktischer maar (vind ik) wel echt mooie
@kennone: 3 deurs modellen zijn juist praktischer. Meer zicht over de schouders, ruimere in- en uitstap en in dit soort kleine gebakjes zit toch maar zelden iemand achterin.
Ben wel benieuwd of de toekomstige S1 er dit maal ook komt met S-tronic. De huidige is er alleen met handbak omdat er simpelweg geen ruimte was voor een 2.0T, Quattrosysteem en S-tronic automaatbak.
@ghost: ik hoop het, wordt de huidige S1 nog meer liefhebbers auto 😉
@lpg-stinkt: Haha ja, gelukkig hebben we hem al in bezit.
@ghost: Haha, ja dat hebben we goed voor elkaar!
De enige mooie Audi:)
Dit krijg je als je een i20 met een Stonic kruist, vleugje Rio erbij en Ford velgen om het af te maken…
Je moet je ogen behoorlijk op een plek hebben zitten waar de zon niet schijnt wil je dit hebben.
Spijtig van die ford velgen en Bmw achterlichten , maar hij is wel mooi
@petros: aaaaah verdorie blijf dan ook van je toetsen af! Ik wou net zeggen dat BMW belde voor hun achterlichten😜
Geinige facelift voor de A1
Jammer dat “blacked out Audi logo” nu af fabriek geleverd wordt. Hoeven de knakentuners dat ook niet meer te doen.
@720s: die komen nu met chromen nullen!
Lelijk ding zeg. En zeker dat Seat dashboard erin…
Grootheidswaanzin?
Ik vind het wel een mooi karretje. Leuke Ford S-max velgen..
Ik vind de nieuwe a8 en a6 echt helemaal niets, maar dit nieuwe design kan ik wel waarderen.

Echt een gaaf bakkie!

Ik wil ‘m :D als S1 graag in kleur vd header
Die neus lijkt wel van een chevrolet aveo af te komen! Vreselijk! Verder wel een verbetering t.o.v. het huidige model.
Waar de vorige A1 vooral een “net niet” wagen was, leuk concept maar slecht uitgevoerd en veel te duur is deze tenminste duidelijk: helemaal niet. Voorkant, achterkant, zijkant, interieur, helemaal niks dat ik mooi vind.
De achterkant is wennen. Kan Autoblog een vergelijking doen tussen Polo en A1? Ik zie in het interieur het verschil niet.
40 tfsi.. Lekker zo’n achtpitter
priemiejum hetsjbek !
Ben zelf een Audi rijder, maar ik vind het uiterlijk van de huidige Audi’s steeds drukker en steeds lelijker worden. Overal frutsels, luchthappertjes, lijntjes langs de zijkant… De mooiste Audi’s vind ik zelf rondom het millennium, erg strak. Toen had je dit soort fratsen alleen van tuners verwacht.
@audirs3: hmm de eerste S8. Elegant en dik zonder fratsen…
@audirs3:
Klopt wel. Hebben ze volgehouden tot ongeveer 2008. Daarna is de charme een beetje verdwenen.
Tegenwoordig geven Volkswagens mij een beetje het Audi-gevoel van toen.
Wat is iedereen lekker positief zeg! Ik vind hem er hartstikke leuk uit zien. Dit gaat weer een succesnummer worden. Zeker nu de nieuwe a klasse wat minder is.

Ook slim van ze om een bulk oude focus st velgen in te kopen.
Hebben ze nu de voorkant van een Hyundai I30 gekopieerd, het moet niet gekker worden bij die sjoemelaars!
Gaaf!
Ik vind die achterkant van opzij gezien echt Audi onwaardig lelijk. Bij de Q2 idem dito.
Gaaf en gedurfd design voor een kleine stadsauto. De oude was wat braafjes maar deze komt echt stoer en sportief over. Idem voor interieur, had het niet zo voor die ronde ventilatie roosters , zoals het helaas ook bij Mercedes nog bestaat. Als dit de voorbode is voor de nieuwe A3 , leuk.
Vind ‘m zeer geslaagd! De achterlichten echter lijken onwijs BMW X-ish…
vind de huidige A1 LCI mooier, dit is allemaal iets te geforceerd frivool. en net als de vorige a1 zal ie zwaar overpriced worden
Ik denk dat ze bij Mercedes op dit moment hartstikke blij zijn met de ontwikkelingen in dit segment. De BMW gaat alweer een hele tijd mee, en de Audi is niet om aan te zien. Ik zou alvast wat extra shifts inplannen in die A-klasse fabriek.
@edge: De A-klasse is toch een heel segment hoger? Deze A1 concurreert met de nog niet zo oude Mini en Mercedes biedt zelf niks aan. Misschien dat Smart in de buurt komt.
Zo’n idioot grote gril in de auto en dan nog een soort van extra koelgleuven erboven en -onder maken? En dan ook nog hele grote gaten in de voorspoiler…

Wat gemaakt en nep allemaal, maar wel met hele grote bek aan de voorkant. Past dus allemaal perfect bij de doelgroep.
Die Gele is precies de Suzuki Swift Sport!
Ik vind dit een hele stoere en gave auto beter en mooier dan de vorige Audi A1.
Erg leuk en uitgesproken modelletje zo tussen de Duitse eenheidsworst.
Erg leuk en uitgesproken modelletje zo tussen de Duitse eenheidsworst. Het maakt in ieder geval iets los hier zo te zien.
Mooi. Audi is op de goeie weg… ik vond het de afgelopen 15 jaar eigenlijk helemaal niks, maar de laatste introducties van de A6 en A7 zijn erg te pruimen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).