
Dino’s vonden de A3 en S3 al nooit premium, vanwege de voorwielaandrijving. Maar vroeger was tenminste het dashboard nog zacht en fraai. Helaas geldt ook hier; das war einmahl…
Man man man wat blijft de wereld toch langzaam achteruit kachelen. Steeds meer worden we belaagd door vegetarisch eten, piepkleine woonruimtes, koude douches en hogere kosten aan jezelf liederlijk voortplanten. Het lijkt wel alsof de mensheid zichzelf bewust in de voet schiet. En dat doen we natuurlijk ook, op het altaar van de klimaatgod. Althans, wij ‘gewone’ mensen. De lieden in Brussel en Straßbourg die onze groene broekriemen aanhalen, laten zich uiteraard zelf wel ruim laven aan de fijnere zaken des levens. Maar ach, zo gaan die dingen. Do as I say not as I do.
Wij autofans worden natuurlijk het meest op de grille gelegd. BPM, MRB, accijns, BTW, bijtelling, verhoogde BTW op de verzekeringspremie…het houdt niet op, niet vanzelf. Het jammere is dat onze steeds forsere collectieve armoede zich ook wreekt in de kwaliteit van producten die we kunnen kopen. Als BMW en Audi nog auto’s zouden maken die kwalitatief zo hoogwaardig waren als 20 jaar geleden, zouden die (nog) een stuk duurder moeten zijn. Maar dan zou er minder vraag zijn…Dus dat kan niet. Er moet beknibbeld worden. En dat zien we terug onder de kap, waar minder cilinders huizen. Maar ook in het interieur, waar harde plastics en schermen je tegemoet stralen. Fysieke knoppen zijn een luxe aan het worden.
Een Audi fan luidde onlangs al de noodklok. Ooit was Audi de koning van zachte strakke dashboards. Bauhaus in je auto. Hoogtepunt is toch wel de derde generatie TT. Verder heeft die auto niet zoveel pluspunten, maar het dash is episch. Ook de dashboards in de A3 waren echter altijd fraai, simpel en chique. Misschien zelfs reden om niet voor platformgenoot Golf te gaan.
De huidige A3 heeft nog steeds een redelijk fraai dash, al is het interieur van gerecycleerde PET-flessen niet meer zo premium als ooit. Het is echter al niet meer zo mooi als het dash van de voorgangers. En het wordt nog erger. Er zijn spyshots opgeduikeld van de gelifte A3. En die lijkt het generieke dash te krijgen dat in elke nieuwe Audi zit. Met een groot scherm en niet veel meer dus. Knaak. Waarvan akte.





Het is echt wel sneu aan het worden. Dat steriele tesla interieur eh, kan ik hebben. Want een Tesla model 3 was een kiloknaller. Logisch dat ze bezuinigen op het interieur. Het is net kia van de jaren 0. Goede motor, knaken interieur, scherpe prijs. Maar als je nu daadwerkelijk dure auto’s ook 1 en al scherm en cheap ziet worden, echt een achteruitgang.
Kan mij niet voorstellen dat wat fraaiere kunststoffen zoveel duurder zouden zijn…. . De Duitsers zullen toch echt bakzeil moeten gaan halen want zo’n beetje elke Chinese nieuwkomer, en ook Kia, Hyundai, Toyota hebben inmiddels een hoogwaardiger interieur dan VW, Audi, Bmw en Mercedes….. .
Gewoon maar een Golf kopen.
Het is wel grappig… Toen de opgeschuimde dashboards vol in zwang waren bij de premium merken reageerden de “liefhebbers” met afkeer want wie gaat er nou z’n dashboard aaien? En nu de opgeschuimde dashboards wat minder in zijn worden ze gemist. Terwijl het eigenlijk heel simpel is, die opgeschuimde dashboards waren er omdat het voor kon komen dat je er bij een aanrijding met je harsens tegenaan knalde. Nu airbags en gordelspanners beter zijn is er ook geen noodzaak meer toe. En dan zitten we in het tijdperk van de schermen, mensen aaien heel de dag hun mobieltje, je zijn massaal schermverslaafd, dat willen ze in de auto ook. De fabrikanten werkten altijd al met u vraagt wij draaien, dus worden de auto interieurs volgeplempt met schermen. En waar schermen zitten daar kan nou eenmaal geen opgeschuimd plastic zitten.
Het is toch iets genuanceerder: voor de opgeschuimde dashboards hun intrede maakte waren ze gemaakt van hout, hars, leder en metaal. Nu keren ze terug naar plastic en vegan leder, en ondanks dat ‘luxe’ wel wat subjectief is, zijn de huidige interieurs duidelijk goedkoper gemaakt. Je ziet het op het zicht, maar je voelt het ook meteen aan de knopjes, deurgrepen etc. Tis crisis in autoland, voelt wat aan als eind jaren zeventig – begin tachtig in Amerikaanse makelij.
Het is crisis zeker, dat zie je terug aan het teruglopen van het aantal nieuwe modellen, maar niet echt aan interieur materialen. Er zijn nu andere oppervlakken, met meer sierlijsten en meer verlichting. De luxe komt niet meer van grote oppervlakken zachte plastics maar van design. En dat wat je nu voelt is nu een stuk beter van kwaliteit dan 20-30 jaar terug.
Ik waag dat te betwijfelen. Maar laten we over 30 jaar deze interieurs beoordelen dan.
Ga maar eens in een 30 jaar oude Volvo rijden en een Mercedes E klasse bijvoorbeeld. Gebruik van stevigere, duurdere materialen heeft naast de luxebeleving ook echt een toegevoegde waarde wat betreft kwaliteit. Het hebben van verlichting hoeft geen luxe te zijn: op Aliexpress kun je zo’n beetje elke auto retrofitten met interieurverlichting.
Ik reed een aantal jaar geleden een vrijwel nieuwe Seat Ibiza met zo’n beetje alle opties. Maar het interieur was van mindere kwaliteit dan een oudere BMW die ik nu rijd.
Ok, dus de Audi Q6, de A5, de Q5 en de Q3 hebben een skateboard achtig scherm en dan is er iemand verbaasd dat de A3 dat ook krijgt?
De A3 serie had al een facelift gehad zonder een interieur upgrade op een nieuw stuurwiel na.
Dus een verdere interieur upgrade werd niet meer verwacht, bij de Audi A3/S3/RS3 8Y serie.
Dat er nu vrij snel een 2e interieur update komt met een compleet nieuw dashboard is niet gebruikelijk
Maar omdat de echt nieuwe A3 een EV wordt en de verbrandingsmotor gebakjes nog nodig zijn is een flinke facelift van de huidige A3 (net zoals ze bij de brandstof A6 gedaan hebben) niet zo raar.
Sorry Audi is echt nooit premium geweest behalve de prijs.
Nog nooit zo een kwalitatief rammelbak gehad als mijn huidige 2021 A3 35 TFSI.
Blij als volgend jaar het leasecontract afloopt en daarna nooit meer een Audi
@GJZ: Idem dito hier , rijd momenteel nog met een oude A4 model 2013.
Als ik alles moest opnoemen wat er allemaal al vervangen is aan die wagen je houd het niet voor mogelijk.
Nooit meer Audi voor mij.
Had iemand in mijn voetbalteam, die had een a3 sedan 1.6 tdi in de lease, jaar of 6 geleden ofzo denk ik? Na een paar jaar overgestapt op een focus diesel. Die focus was sneller en luxer, reed beter. Had ie denk ik ook wel echt de schraap spec a3, maar dan nog.
Het dashboard van de A3/S3/RS3 type 8Y was al niet mooi te noemen met die opgezette luchtroosters alsof ze die vergeten waren bij het ontwerpen van het dashboard.
En bij de recentelijke facelift kwam er een nieuw stuurwiel bij met die waardeloze haptische knoppen.
Nu komt er een 2e interieur facelift, waarbij het nog erger wordt met een Audi A6 nieuwe stijl dashboard.
https://media.audi.com/is/image/audi/nemo/models/a6/a6-avant/my-2025-nf/feature-gallery/A6_2024_7551_EN_without_cast-L.jpg
Weer een hele hoge huilie huilie factor van ome Jaapie. Meer accuzuurblog dan autoblog imo. Het zal wel clicks opleveren maar het bevestigt weer waarom ik hier zelden meer kom.
Doordeweek vast een prima hard werkende vent die goede dingen doet voor de maatschappij, echter in het weekend komt de zeurmuts weer op. De vraag is of deze op of onder het aluminium hoedje gaat
Ik draag doorgaans een mijter in het weekend. Wel gewrapt met alufolie uiteraard
En toch neem je de moeite voor deze reactie. Dat heeft ook wel een huilie huilie factor.
Jaapiyo spreekt wel gewoon de waarheid.
https://www.carscoops.com/2025/07/audis-war-on-buttons-will-soon-reach-the-a3-and-s3/
Zelfs bij een facelift is tegenwoordig de kwaliteit al een stuk minder
De eerste gestroomlijne Audi 80 en 100, 1982, waren voorzien van indertijd mooist afgewerkte interieurs. De series daarna gingen nog een stap verder met prachtige velours bekleding, mooie chroom details interieur etc. Ook Mercedes onderscheide zich met de w124 serie en 190 serie, zeer fraaie, oerdegelijke materialen, maar Audi was nr1… Bmw bleef ook toen al wat achter vwb afwerking.
Ik moest eraan denken toen ik onlangs een witte basis Mercedes 190, youngtimer, in smetteloze conditie zag staan bij een autodealer. Hoewel 40 jaar oud zag de auto er zeer fraai uit, als nieuw…was een uitstekend onderhouden exemplaar. De auto straalde nog steeds ‘kwaliteit’ uit. Dat heb ik beslist niet meer bij hedendaagse Mercedessen en Bmw’s en Audi’s, helaas. Eind jaren 80, begin jaren 90 waren de hoogtijdagen van de Duitse ‘ Premium’ drie.
Ja, daarna werd “Kwantiteit” belangrijker dan “Kwaliteit”.