De iconische vijfcilinder, een Torque Splitter achteras en een nog scherper chassis vormen de ingrediënten van de test van de Audi RS3.
Sinds Audi in 2011 de eerste Audi RS3 Sportback lanceerde, zijn we een beetje verliefd op dit concept. Met de tweede generatie kwam er ook de fraaie RS3 Limousine (2015-2020) en in 2021 kwam er de grote aanpassing op de achteras: de torque splitter. Alle RS3-modellen hebben één ding gemeen: ze beschikken over de geile vijfcilinder TFSI-motor van Audi. Het bleek een gouden greep want tot nu toe heeft Audi al zo’n 80.000 RS3-modellen verkocht.
1-2-4-5-3
Het is niet alleen de vijfcilinder lay-out, maar ook de 1-2-4-5-3 ontstekingsvolgorde die de 2.5 TFSI zijn kenmerkende geluid geven. Voor deze update van de Audi RS3 bleven de specificaties ongewijzigd: de vijfcilinder levert 400 pk en 500 Nm. De RS3 is altijd uitgerust met de automatische S-tronic transmissie met dubbele koppeling én met quattro vierwielaandrijving. De sprint naar de 100 duurt dan ook slechts 3,8 seconden, terwijl de topsnelheid maximaal 290 km/u bedraagt.
Scherper randje
De eerste twee generaties Audi RS3 zijn snel, maar sturen ook een tikje braaf. Met de introductie van de Torque Splitter voor deze generatie is de Audi RS3 ook opeens in staat om een veel ruigere rand te laten zien. In de eerste generatie RS3 moest Audi dat nog oplossen door bredere banden voor te monteren dan achter.
Het achterdifferentieel heeft twee koppelingen, waardoor tot 100% van de kracht naar één achterwiel is te sturen. Mocht je de hooligan willen uithangen, dan selecteer je de “drifmodus” RS Torque Rear.
Dat is een leuke gimmick (geen klacht overigens), maar nog indrukwekkender zijn de Dynamic- en RS Performance modi. Dankzij aanpassingen aan chassis, maar vooral ook de aansturing van de verschillende systemen duikt de Audi RS3 veel gretiger met zijn neus richting de apex van de bocht. Het saaie onderstuur is weg, én ook op het gas duwen de achterwielen de neus duidelijk de goede kant op. Het vertaalt zich ook in de rondetijd op de 20,832 kilometer lange Nürburgring Nordschleife, daar haalde de Audi RS3 een tijd van 7:33.123 minuten. Dan weet je dat dat erin zit en de RS3 is daarmee de snelste hatchback.
Licht opgefrist uiterlijk en interieur
Een beetje facelift heeft nieuwe LED’s en Audi stelt daarin niet teleur. Voor is er dagrijverlichting met finishvlag (24 elementen), hoe we ooit zonder hebben kunnen leven is een mysterie. Mocht je het patroon te saai vinden, in het Audi MMI systeem is het uiterlijk van zowel voor- als achterlichten aan te passen. Eat that Elon Musk, met je plannen voor een missie naar Mars.
Verder kan je de vernieuwde Audi RS herkennen aan de nieuwe hexagonale singleframe grille die tegenwoordig geen frame (rand) meer heeft en wat platter en wijder is. De kersverse eigenaar van een nieuwe Audi RS 3 kan je herkennen aan de grote glimlach en het feit dat hij rondjes geeft. Dankzij de ridicule belastingen in Nederland kost een Audi RS3 inmiddels € 107.989,99.
camber24 zegt
69K in België zie ik. Idd absurd fiscaal automobiel stelsel in Nederland.
Robert zegt
Het enige wat ik echt niet kan waarderen is het ordinaire en schreeuwerige uiterlijk wat de RS modellen sinds enige jaren standaard meekrijgen van Audi.
audirs3 zegt
Over 10 jaar, wanneer de BPM grotendeels is afgeschreven, misschien eens importeren, vlak voor 2035 😅
racerx zegt
Je bent het aan je nickname verplicht inderdaad
turbobrick zegt
En jij denkt dat die afschrijving intact gaat blijven?
NL heeft altijd geld nodig en dat wordt alleen maar erger.
ttr6 zegt
Die ontstekingsvolgorde is een leuk weetje, ik wist het niet. Wat doet die andere 5 cilinder, die van Volvo?
HZW zegt
Het mooie van de 5 cilinder is dat hij het ook prima doe op 4 cilinders.
Had een keer bougies gewisseld bij mijn 5 cilinder Audi, vervolgens naar Luxemburg gereden zonder problemen.
Ik miste alleen wat vermogen en topsnelheid, en het motor geluid was wat anders dan gewend, bij inspectie onder de motorkap bleek de bougie dop van de middelste cilinder er niet goed op te zitten.
Door de 1,2,4,5,3 ontsteking volgorde werkte hij gewoon als een 4 cilinder, echter deed de ontdekking van de middelste cilinder niet mee in de ontsteking volgorde, dus minder vermogen en topsnelheid, en iets ander geluid.
Crosscabouter zegt
Wie wil de relatie van ontstekingsvolgorde en kenmerkend geluid verhelderen? En hoe zit dat bij de 5 cil van Volvo?
Ik dacht dat het alleen met (on)balans) te maken zou hebben…
RiKe zegt
Vooral in Nederland wordt de automobilist gepest door de overheid. Maar ondertussen wel bijna het oudste wagenpark van de EU hebben. Lekker ontwikkeld land joh!
turbobrick zegt
Is toch niks nieuws? Was al sinds de jaren 80 zo en nooit anders geweest.
Er is op het vlak van energie, voeding en huisvesting de nodige pesterij erbij gekomen.
NL is gewoon geen leuk motorsport land, is het ook nooit geweest.
maotje zegt
Maar wel de beste wegen. Die komen niet vanzelf aanwaaien.
HZW zegt
Ja en dat wordt alleen maar erger, minder subsidie voor EV’s en meer wegen belasting voor de zware EV’s.
Dus steeds minder mensen gaan die dingen kopen en blijven nog langer in hun oudere auto’s rijden.
Niemand gaat een EV kippenhok op wielen kopen voor € 20K, en een beetje fatsoenlijke EV kost minimaal het dubbele, met veel hoge kosten, aan stroom en belasting.
En met de tijd zal er ook wel BPM voor EV’s betaald moeten gaan worden.
Terug komend op het artikel, ben benieuwd wat ze van de volgende generatie A3/S3/RS3 gaan maken.
De 5 cilinder zal dan wel plaats moeten gaan maken voor een Hybrid oplossing met minder cilinders, of compleet elektrisch.
Strange Biggie zegt
Voor dat bedrag heb ik liever een tweedehandse bmw m3 van de laatste jaren. 6 bak graag en chiptunen naar 600+ pk.
Richmond zegt
Dat is ook echt wel vergelijkbaar
isleofman zegt
Echt ongelofelijk dat we al die jaren belasting verhoging toe hebben gelaten. Die prijs slaat toch helemaal nergens op zo. Wel mooie techniek zo te lezen. Dit is qua specs de eerste generatie die me hebberig maakt. Helaas zijn nu de looks weer ruk… het is ook altijd wat 😎
turbobrick zegt
De Nederlander laat ALLES toe, dat is waarom alles maar dan ook alles duurder is geworden, en het einde is nog lang niet inzicht.
Men weet in DH dondersgoed hoe de NL’er werkt, lekker klagen maar gewoon blijven kopen.
grandmasterb zegt
Flink kabaal maakt die motor, maar het geluid is niet zo prettig, daar heb je al gauw genoeg van.
turbobrick zegt
Wel jammer dat er qua vermogen niks anders is en men heeft ook niks gedaan met het gewicht.
HZW zegt
400 pk is gewoon een marketing nummer, er rollen genoeg RS3’s uit de fabriek die al 400+ pk hebben als je ze op een vermogen rollenbank zet.
De RS3 8Y Performance had 407 pk, en dat ontstond doordat het koppel verhoogt werd van 480 Nm naar 500 Nm.
De huidige Facelift 8Y RS3 heeft ook 500 Nm, dus waarschijnlijk ook 400+ pk.