Audi A3 in deze vorm gaat verdwijnen

Auteur: , 58 Reacties

Surprise!

A3

Niet echt. De driedeurs hatchback is als een uitstervende dino. Steeds vaker kiezen autofabrikanten er voor om enkel een vijfdeurs hatchback op de markt te brengen. Denk aan auto’s als de Renault Clio en de nieuwe Volkswagen Polo. Waarom ook niet. Het ‘oogt’ sportiever, maar het is wel klote instappen als je vrienden mee op stap neemt. Bovendien brengt het extra productiekosten met zich mee.

En extra kosten maken, dat dat doen ze niet liever niet meer bij de Volkswagen Groep. De geldkraan staat allesbehalve open en het autoconcern snijdt waar mogelijk. Naar aanleiding van het dieselschandaal letten de Duitsers wat meer op de kleintjes. Dit is dan ook de reden dat de volgende A3 er niet zal komen als driedeurs hatchback, meldt Autocar. De vierde generatie Audi A3 wordt verwacht in 2019.

Met deze keuze gaat Audi concurrent Mercedes achterna. De W176 A-klasse kwam er immers nooit als driedeurs. Andere merken hebben slimme oplossingen verzonnen om de ‘driedeurs look’ te behouden. Auto’s als de Honda Civic (achtste generatie) en de eerder genoemde Renault Clio hebben de deurgreep in de raamstijl verstopt. Naast een drie- en vijfdeurs variant is de huidige A3 ook verkrijgbaar als Cabriolet en Limousine.



58 reacties

Ooohh mooi ..
4 deuren ..

Dan kunnen we het voortaan ook een “priemiejum sport coupe” noemen ..
@lincoln: En over een jaar of tien een driedeurs weer als een nieuwe niche presenteren.
@harrie: dat gaat bmw doen
@harrie:

Typisch Duitse innovatie ..
@harrie: met een aflopende daklijk… als een “echte” coupé.
@vroaaar: *daklijn*
@vroaaar: *daklijk*
@lincoln:
Sjoeting breek
@desjonnies: Fastback saloon
Ik vind de driedeurs auto een van de leukste carrosserievormen. Erg jammer dat deze gaat verdwijnen.
@Original_Arnoud: leuk en mooi misschien wel, handig totaal niet
@fouadski: precies. En meestal vind ik de 5-deurs nog mooier ook.
@fouadski: Als bestuurder wel. Zit je tenminste niet tegen een deurstijl te gluren wanneer je je dode hoek wilt nakijken. Zeker in het compacte segment of kleiner. Ideale yuppenmodel dus als er slechts sporadisch meer dan 1 passagier mee moet.
@karhengst: nee, want een beetje yup woont in de stad, die lellen van deuren bij de 3deurs maken uitstappen ook weer wat minder makkelijk
@jochen: Een beetje yup heeft niet het figuur van terror Jaap en heeft er weinig moeite mee. Alleen opletten met paaltjes, dat moet ik toegeven. Voor mij persoonlijk is het een non-argument. Heb er in die jaren nooit last van gehad. Ophangen van een jasje is ook geen issue, en tassen en zooi gaan gewoon in de kofferbak, want uit het zicht.
@fouadski: veel handiger juist! Grotere portieren, makkelijker in en uit stappen, meer licht in het interieur en je ziet ook gewoon wat er naast je rijdt als je over je schouder kijkt (in plaats van deurstijlbekleding te zien).
@mashell: over je schouders kijken bij het in- en uitvoegen is zo ouderwets. Net als je knipperlicht gebruiken.

Life in the fast lane .
@fouadski: hoezo niet? Als je gewoon lekker met zijn tweeën bent heb je met een 3 deurs een ruimere instap, vaak de mogelijkheid de voorstoelen wat verder naar achter te kunnen zetten en meer zicht opzij. Ik heb dit type A3 als 3-deurs gehad, vond het een fijne auto en geen moment dat ik liever die lelijke Sportback had gehad.
@fouadski: Handig misschien niet, maar voor die drie keer per jaar dat ik eens iemand achterin heb zitten ga ik me echt geen vierdeurs aanschaffen. Er zijn ook mensen die geen behoefte hebben aan achterdeuren.
Er is ondertussen al een nieuwe generatie Civic die de handgrepen gewoon op de portieren heeft hoor….
Een verademing vond ik het, toen ik voor het eerst uit mijn huidige Renault Megane RS coupe stapte… wat een heerlijke ruime uitstap vergeleken met de 2 Seat Leon Cupra’s die daarvoor had gehad. Als het aan mij persoonlijk ligt, komt er geen 4-deurs met die verkrampt krappe deurtjes meer voor de stoep…
@kees66: Precies! Voor achterbankpassagiers is driedeurs onpraktisch maar voor de voorstoelen is een grotere deur veel praktischer…
@720s: ja, erg handig met uitstappen in die krappe parkeervakken.

Nee, ik zie het voordeel niet van zo’n mega-grote deur. Buiten het optische voordeel uiteraard, een 3-deurs vind ik persoonlijk veel mooier. Behalve bij deze a3 dan, dan vind ik de sportback mooier
@kees66: Ik vond het vreselijk! Zeker in de randstad met kleine plekken om de auto te parkeren…
@boxergt: lsd deuren erop zetten :-)
@boxergt: Maar ligt dat niet gewoon aan de Randstad?
@kees66: hoe lang ben je dan wel niet?? Als je de voorstoel in een beetje normale stand hebt staan dan merk je daar toch niets van?
En de huidige Leon is er weer wél voor het eerst als driedeurs, terwijl in Marronel bepaald niet het geld tegen de plinten klotst.
Zo’n driedeurs is ook rommelen als je wat op de achterbank kwijt wilt. Altijd onhandig gevonden. Misschien als pure gooi- en smijtauto nog een leuke optie, maar verder heb je er weinig aan.

Maargoed, ik vind de a3 limo mooier dan de hatchback. Die eerste staat daarom hier voor de deur.
@markie123: de rijschool waar ik op het moment les heeft een A3 Limo, mooie auto vind ik, mooier dan de Sportback. Hoofdruimte achterin (1m87) laat wel te wensen over! Maar, voor een C Segmenter wel goed genoeg.
@720s: Thanks, in het arablau een frisse verschijning vind ik. Gelukkig zit ik nooit achterin. Grootste minpunt vind ik het ontbreken van de achterruitenwisser. Succes met het halen van je papiertje :)
@markie123: jij ook thanks! Mijn instructeur heeft een zwarte 2.0 TDI met S Line 18-inch 5spaaks in half titanium half zilver, erg smaakvol imo. Helaas heeft ie vanwege CBR restricties de optielijst niet echt kunnen spekken…
@markie123: voor rommel dient dan deur nummer 3
@jorden: De vraag is of je bijrijders zichzelf ook zo zien…
@markie123: hahaha!
De alfa romeo 156 had ook al de deurgrepen in de raamstijl verstopt
@alfagek: Dat wou ik ook schrijven… is gewoon (goed) gejat van Alfa. (beter goed gejat dan…)
@alfagek: daar is het allemaal mee begonnen. Walter da Silva heeft het bedacht. Hij is overgelopen naar Seat alwaar hij het trucje stijlloos herhaalde. En zo is ’t gekomen.
@roppp: nee hoor, Google maar eens op de Chevrolet Baretta of Nissan Pathfinder uit ei d jaren 80. Zelfs de hier zo geliefde Daytona had al flink verstopte deurgrepen.
@dizono: bij de Nissan Pathfinder was het dan ook zeker de bedoeling om door met weggewerkte achterdeurgrepen te werken de coupevorm te benadrukken…….
Limousine…… 😂😂😂
Toen ik in Brussel door de fabriek liep en zag hoe ze de zijkanten van de auto’s monteren was ik echt met stomheid geslagen.

Eerst stond er een driedeurs A1 op de band en die kreeg zijn zijkant met groter achterscherm want hij had maar drie deuren. Een stuk of 8 robots lasten de zijkanten vast aan het chassis en klaar.

Vervolgens kwam er een vijfdeurs aan en binnen 15 seconden werd de hele cassette waar die 8 robots in hingen de lucht in gehesen en kwam er een andere cassette met 8 andere robots naar beneden die precies goed stonden om de nieuwe zijkanten vast te zetten.

Je wisselt dus gewoon ff een deel van de productielijn om een andere carrosserievorm te lassen 😄
Dan wordt ie dus ook standaard 900 euro duurder.
De A3 3deurs gaat deze zomer al uit productie. Dus wie van het huidige model zelf nog iets wil samenstellen en bestellen moet heel snel zijn. Anders zit je vast aan een voorraadmodelletje.
Ik vind zelf de A3 limousine versie het mooiste. De sportback is echt een gedrocht op wielen imho.
Ik plaats grote vraagtekens bij het argument, dat de productiekosten van een 5-deurs hatchback lager zouden liggen dan voor een 3-deurs en geloof dan ook niet dat dat de werkelijke reden kan zijn. Ik weet dan ook niet beter dan dat je voor 2 extra deuren nog altijd méér moest betalen. Volgens mij ligt het enkel en alleen aan wat de markt vraagt en is de 3-deurs gewoon op z’n retour.
@9000cse: de productiekosten liggen niet hoger zoals jij het bekijkt. Maar meer diversiteit staat wel gelijk aan meer kosten: deurpanelen, schakelaars, speakers, ramen etc. Je moet alles in dubbele variaties hebben.
@9000cse: lees ff wat @gulli schrijft.
@9000cse: toen ik schade had aan mijn deur van de 3-deurs A3 (8V) duurde het wel gewoon 2 weken voor de schadehersteller een nieuwe deur binnen had terwijl het voor de Sportback en limo een voorraad artikel was…
En dan zul je zien dat ze met een A3 coupe komen. Een extra dure 3 deurs met een kofferbakje.
Laten we hopen dat Audi nu wel een echte avant en een echte sportback maakt van de A3 want de huidige sportback is geen sportback en geen avant en bepaald geen mooie auto.
Ik heb de 3 deurs A3 gehad. Ging prima. Reed er alleen zakelijk mee, wilde snel een nieuwe auto en de 5 deurs kwam pas ruim een half jaar later op de markt.

Moet zeggen dat ik bij dit model de 5 deurs beter in verhouding vind. Een echte coupe look krijg je immers nooit met de 3 deurs en de toch relatief korte deuren.

Bij de vorige generatie had de 3 deurs aan de achterzijde nog een eigen design. Dat is bij de huidige generatie ook komen te vervallen.

En de A3 sedan een limousine noemen…
@isleofman: limousine is de term die in Duitsland gebruikt wordt voor een auto met vier deuren en een kofferbak. Dat Audi Nederland dit letterlijk over neemt is natuurlijk weer een sterk staaltje voorsprong door marketing.
Het zal bij de volgende generatie A1 ook gebeuren, dat de 3-deur versie verdwijnt.
Vind de suicide deur oplossing van de Mazda RX8 wel gaaf.
Dit is toch al best lang bekend?
Ik vind het wel jammer dat deze vorm gaat verdwijnen.
Maar uit praktisch oogpunt snap ik het wel want met jonge kinderen die nog een stoeltje hebben is het heel onhandig
Ik snap het wel. Een vijdeurs is niet alleen praktischer voor achterpassagiers, het levert ook een kleinere voorportier op, waardoor je makkelijker in kleine parkeerplaatsen -waar we in NL geen tekort aan hebben helaas- kan instappen. Ik ben zelf van een vijfdeurs naar een driedeurs overgegaan, maar dat is puur vanwege het uiterlijk geweest. Liever had ik een vijfdeurs gehad.
Overigens liep men, zoals gebruikelijk, in Zuid-Europa ver voor op het Noorden. Waar men in Zuid-Europa al massaal rondreed in vijfdeurs R5’jes, Uno’s, 205’s, AX’en, liepen de Duitsers en NL’ers te hannesen met driedeurs Corsaatjes en Fiesta’s.
@lalancia: maar op alle niet krappe parkeerplaatsen stap met met een 5 deurs juist lastiger uit. Als je een 3 deurs strategisch parkeert (bijvoorbeeld een verdieping hoger of lager in de parkeergarage, daar waar meer ruimte is) stap je met een 3 deurs juist meestal gemakkelijker in en uit.
Ik ben van merk gewisseld omdat Volvo ook al geen geen 3 deurs meer biedt. Ik vind dat gewoon lekkerder rijden, meer licht, beter zicht en gemakkelijker in- en uitstappen. Ik baal er dus van dat je in het C segment straks alleen nog maar saaie en eigenlijk onhandige 5 deurs modellen kunt krijgen.
Ik rijd in een 3 deurs civic en vervloek het elke dag. Beetje standaard paekeerplek kom je niet normaal uit . Als je wat corpulenter bent word het vaak onmogelijk om normaal uit te stappen in zo’n situatie. De looks zijn idd beter maar het gemak niet
En terecht, een hatchbak moet praktisch zijn. 3 deurs is erg onpraktisch, 2 grote voordeuren en slechte instap. Ook ziet de auto er dan onaf uit. Bij een coupe natuurlijk een heel ander verhaal

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).