Lol, dit is het verbruik van de Bugatti Chiron

Auteur: , 69 Reacties

Is het een beetje zuinig rijden, zo'n W16 met 1500 pk?

Chiron

Een benzinetank leeg rijden is met een Chiron geen moeilijke opgave. Na enkele honderden kilometers kun je weer een pomp opzoeken. Knal je met (zeer) hoge snelheid over de Autobahn, dan kun je helemaal in een mum van tijd op zoek gaan naar het dichtstbijzijnde tankstation.

Hoe zit het nou bij dagelijks gebruik? De meetcyclus van de Environmental Protection Agency (EPA) laat het zien. Uit de cijfers blijkt dat de Chiron iets zuiniger is dan zijn voorganger. Het verschil valt echter te verwaarlozen. De hypercar uit Molsheim doet gemiddeld 21,3 l/100 km. Op de snelweg kom je gemiddeld uit op 16,8 l/100 km en in stedelijk verkeer moet je het stellen met gemiddeld 26,1 l/100 km. Let wel: dit is op basis van tests. In het echte leven kan het verbruik nog hoger komen te liggen.

Chiron-rijders zullen vermoedelijk lachen om deze getallen. Het zal ze een worst wezen wat de Bugatti doet qua verbruik. Bovendien is een middagje rijden met een Chiron nog steeds voordeliger dan een middagje varen met een superjacht.

Foto: een Chiron in zijn natuurlijk habitat. Via @hakansimsek op Autojunk



69 reacties

Mmmhhh ..
Dat deed de Tiger 1 tank in de tweede wereld oorlog ook ..

En dat zijn wel handige voertuigen ..
@lincoln: Behalve dan dat dat ding te groot, lomp en te zwaar was voor:
– de wegen
– het terrein
– z’n Maybach motor

Veel Tigers zijn aan hun einde gekomen door…..de Duitsers zelf. Of dan zat zo’n ding weer vast of zonder brandstof of met een opgeblazen motor. Bemanning moest den Tigert dan verlaten en bliezen um op, zodat de yanks er niks aan hadden. Hoewel de Amerikanen hebben er wel een of twee heelhuids in handen gekregen.
@henkp1: wel weer handig om die k..t paaltjes in Amsterdam eruit te rijden.
@yipikaye: of die scooterrijders en fietsers…
@henkp1: je bedoelt de Britten (en hun gemenebest). De Amerikanen hadden met name Panzer IV en een paar Panthers tegenover zich, de Soviets en de Britten hebben de meeste Tijgers (en derivaten zoals de Tijger 2 en diverse Tank Destroyers) opgeruimd. Tenminste, die die niet zoals je terecht aanheeft zijn vernietigd door hun eigen bemanning.
@lincoln: volgens mij deed die meer 5l per km!! Maar goed de brandstoftank was ook iets van 550liter? En heeft maar een pk/kg van 12/1000. Nou weegt die dan ook 55 ton.
@jpoers: die reed idd ongeveer 1 op een espresso. Maar ja, 1940 toen koste een litertje brandstof 10ct ofzo.
@ghost: Alsof je zo’n ding privé zou rijden..
@denniss00: waarom niet?
@denniss00: tuurlijk, weet je wel wat de bijtelling is? Die ga je niet leasen…
@draadloos: valt heel erg mee voor klassieke voertuigen toch?
@ghost: en het stikte er overal van de benzinestations op de akkers en velden. Dus wie doet je wat op wat Britten, Canadezen en Amerikanen na.
@roppp: en de soviets ;-)
@jpoers: 5 op 1 is niet zoveel voor een tank. Een huidige tank met veel efficientere motoren doet dat ook. Denk dat een Tiger-tank nog veel onzuiniger was ..

Maar een Tiger-tank was in heel veel opzichten een waardeloos ding
@lincoln: die deed ongeveer 8 op 1 ;p
Mij boeit het eigenlijk ook niet. Ik kan zo’n ding toch niet betalen.


Wel grappig vind ik dat als je op topsnelheid rijdt, de tank na een kwartier al leeg is. Kan je nog niet opschieten…!
@henkp1: dat was de Veyron. Over deze is dat niet bekend .
@rolov: in de Top Gear staat dat de tank met 100 liter inhoud na 6 minuten en 49 seconden leeg is bij een snelheid van 420 km/h
@rvdw: dat is een stuk sneller dan een kwartier ;) heeft ook wel iets meer vermogen. Met de Veyron was je dan vanuit Utrecht op de Belgische grens . Met de chiron ben je vlakbij Oosterhout . 😄
@rvdw: Ok. Maar….met dan weer 13 minuten tanken is dat een gemiddelde van nog maar 120km/h! Nou dat haal ik met m’n leasebak ook wel! Kijk, da’s nou het fijne van de ‘dissonantie reductie’ theorie. In eens ben ik een stuk blijer met m’n eigen auto.
@rolov: Zal indd wel wat verschillen. Denk dan dat de Chiron wel een paar uur lang de 420 volhoudt.
Moet je wel een flink recht stuk, of bepaalde magische krachten hebben..
@denniss00: paar uur?! LOL, no way..
@denniss00: Denk aan de banden!
@rolov: Ja da’s waar, maar die kan ik toch ook niet betalen.
@henkp1: volgens mij is dat ook helemaal niet het doel van 400 km/uur rijden.
@henkp1: Topsnelheid is 442 km/per uur en mocht je een stuk weg vinden waarop je die snelheid voor de volle 15 minuten…wel kudos voor jou moed en zweterige handen. Omdat het glas immer halfvol is, is het een troost dat het aftanken van de Chiron zo’n 13 minuten in beslag neemt en in die tussentijd kan je hartslag weer dalen van 231 bpm naar een normale 65 bpm. Eind goed, al goed…toch!? ;-)
@iphonistvongates: is die top met (bijna) lege of volle tank? Is toch een behoorlijk aantal kg.
@porsche928: maakt niet uit, op snelheid is (behalve het vermogen natuurlijk) eigenlijk alleen de luchtweerstand nog van invloed aangezien in die formule de snelheid in het kwadraat gaat. Gewicht heeft wel wat invloed op de rolweerstand, maar die 100kg op een verder al loodzware auto zal niet uitmaken.
Eigenlijk vind ik het wel meevallen… een beetje power SUV is denk ik niet veel zuiniger, realistisch gezien.
Oftewel, ik rij met mijn diesel sneller naar Oostenrijk dan iemand met een Bugatti.
Ik hoef niet te tanken en de Bugatti een x of 4. Durf de uitdaging wel aan
@cooper96: Want een Bugatti doet ook 3 kwartier over een tankbeurt..
@cooper96: succes
@cooper96: Misschien ben jij er wel eerder, maar de Bugatti zal sneller rijden.
@tievdz: gemiddeld niet dus
@cooper96: wat moet je nu in Oostenrijk doen?
@cooper96: Na lang nadenken denk ik toch dat ik liever met de Bugatti zou gaan…😜
@cooper96: er is weleens een test geweest met de vw up de veyron en nog een middenklasser welke auto het snelste op plaats van bestemming was en dat was toen de up
@rob5nismo: Dat ligt wel behoorlijk aan de route. Want er van uit gaande dat je je netjes aan de snelheid houd is de up vast sneller. Maar rij je over de Duitse pretweg en staat er geen file dan wordt de up wel zoek gereden natuurlijk. Maar met dit verbruik de Veyron ook. Echter de Duitse Diesel van BMW, Audi, Mercedes met 300+ pk’s zal als grote winnaar uit de bus komen. Bijna niet tanken en toch 250 KM p/h in het Duitse Pretpark.
volgens mij schrijft zo’n Chiron, omgerekend naar kosten per kilometer, meer af op de bandenslijtage als op de brandstofkosten.
@RRRobert: dan
@rvdw: ik wil dat edit-knopje!
@RRRobert: of velgschade die die “enthousiasts” rijden met hun bling-mobiel
En maar klagen over de range van een Tesla…
@Rick-dos: ja, die haalt meer dan 1000 km op 1 lading ;)
@Rick-dos: wie? Dhr. Perridon? Nee toch.
Zo te zien in r’dam hillegersberg
Ben ook wel benieuwd naar het gebruik ipv verbruik.
Ik denk dat als je 130 cruised hij echt wel 1 op 10 kan doen..
@nopetrolnofun: volgens het verhaal 1 op 6 op de snelweg…
@nopetrolnofun: denk van niet .
Dat haalt een v6 zelfs amper.
@hplh: dat haal ik met 120km/u met de v10…
@hplh: ik doe 1:12,5-1:13 met mijn V8 als ik 125 rijd.
@hplh: ik rij met een 14 jaar oude 3.5 v6 dan 1 op 13.
@nopetrolnofun: daarom zeg ik ook amper.
@hplh: 1:10 of 1:13 is nogal een verschil, zo’n 33%.
Heb een porsche boxter gehad liep bij normaal gebruik ook 1:6
via Android app
Best wel zuinig dus met mijn cadillac heb ik al moeite om de helft te halen als ik aleen op de snelweg 100 rij.
Woon werk verkeer zit ik wel op de 55 km op 100 liter ongeveer 1 op 2,2
Valt echt wel mee 1 op 6 op de snelweg. Een cayenne doet 1 op 8.
@barrier:
Van 1:8 naar 1:6 is een verbruiks toename van 33%!!
@barrier: echt niet elke Cayenne….
Ik vind het nog wel meevallen. Een RR Supercharged van 2006 of een oude Bentley Turbo R doet niet veel minder
Mijn Jeep loopt 1/5, valt dus mee…
Als je zo’n auto kunt betalen boeit het verbruik je echt helemaal niets.
Ben eens met een Nissan gtr nar Duitsland gereden voor dagje autobahn.
Op echt snelle stukken haalde ik een autonomie van 140km.
Tussen twee tankbeurten ook eens een gemiddelde van 66l per 100km.
Heb die dag vier keer getankt!
Mijn all time record.
En best duur :)

Vergeet ik echter nooit die dag
Valt mee. Ik hoorde gisteren dat die tractoren van de trekker-trek 25 liter verbruiken bij 1 full-pull (=100meter?)!!!!
@redneckdarian: ik heb wel eens gehoord van 30 liter per seconde…..
@redneckdarian: jij doet je naam wel eer aan :)
Ik mag hopen dat er een beetje een fatsoenlijke tank in zit, anders kom je echt nergens!
@dutchdriftking: Een Tiger-1 of zo…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).