• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: dit is de nieuwe Volkswagen Polo

Auteur: jaapiyo, gepost 16 juni 2017 om 11:54 – 64 Reacties

Volkswagen Polo (2017)
Je studeert deze zomer af en start daarna met een Management Traineeship bij de RabNG Bank? Maak dan kennis met de komende vier jaar van je leven!

Vanochtend was de onthulling van de nieuwe Polo. Het bleek dat er stiekem al wat plaatjes van de nieuwe B-segmenter op het internet circuleerden. Een cultuurschok van jewelste brachten deze beelden echter niet bepaald teweeg.

Maar goed, dat verwachten we ook niet bij Volkswagen. Het merk zet al decennialang in op evolutie in plaats van revolutie. Geen wonder, want ze hebben al evenzoveel decennia succes met deze strategie. De eerste Polo kwam in 1975 op de markt en sindsdien zijn er ruim 16 miljoen over de toonbank gegaan. De zesde generatie van de auto heeft wat dat betreft dus grote schoenen om te vullen.

Wat dat betreft komt het goed uit dat de Polo zelf ook weer een stukje groter wordt. Qua formaat was de vorige Polo al vergelijkbaar met de eerste Golfjes, maar de groeihormonen zijn nog niet uitgewerkt. De Polo VI wordt zowel langer als breder dan de uitgaande generatie. Dat komt onder andere vanwege het feit dat de nieuwe Polo baseert op het heilige MQB-platform, net als zijn nieuwe Spaanse neef van Seat. Net als bij de Ibiza is de nieuwe Polo wel wat lager dan het huidige model. Volgens Volkswagen is de nieuwe Polo daarom nu fun-to-drive.

Ook op het gebied van de motoren zijn de familiebanden met de Seat Ibiza duidelijk. Bezinerijders kunnen bijvoorbeeld kiezen voor de de 1.0 TSI (65, 95, 115 pk) en de nieuwe 1.5 TSI (tot en met 150 pk). Topper uit de range wordt de GTI, deze krijgt een 2.0 TSI motor met 200 pk. Dieselen kan nog steeds met een 1.6 liter grote TDI, die leverbaar wordt met 90 en 115 pk. Om geheel om onduidelijke redenen gaat Volkswagen er prat op dat de diesels heel erg veel filters hebben en zelfs de benzinemotor een partikel-filter heeft. Naast de bekende TSI en TDI motoren komt er een TGI variant, feitelijk een TSI omgebouwd voor CNG (Compressed Natural Gas).

Voor het grote publiek zal de nieuwe Polo in september voor het eerst in het vlees te bewonderen zijn op de IAA in Frankfurt. Niet lang daarna komen we ze ongetwijfeld weer in drommen tegen op ’s heren wegen, net als dat het geval was bij de vorige generaties. Volgens Volkswagen wordt de auto niet heel erg duur: in Germanië kun je hem krijgen vanaf 12.975 Ekkermannen. Voor de goede orde: dat is € 225 meer dan het uitgaande model. De Nederlandse prijzen zijn vooralsnog niet bekend.

Ook interessant!

  • De nieuwe Volkswagen Polo: goedkoper, maar ook weer niet
  • vernieuwde Polo GTI
    Volkswagen Polo facelift is helemaal officieel
  • verniuwde Polo GTI
    Vernieuwde Polo GTI al heel snel onderweg
  • Witte Polo GTI occasion kost meer dan nieuwprijs

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

gti, hatchback, iaa-2017, polo, Volkswagen

Vorig bericht: « Koop een Ferrari en krijg er een Honda S2000 gratis bij
Volgend bericht: Is deze Audi Supercar welkom? »

Lees Interacties

Reacties

  1. viezefreddyw zegt

    16 juni 2017 om 11:59

    Jezus wat een verrassing zeg!

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      16 juni 2017 om 12:10

      @viezefreddyw: mijn mond viel er van open!

      Login om te reageren
    • fiestacruizer zegt

      16 juni 2017 om 13:35

      @viezefreddyw:

      Wat al goed is, behoeft weinig verandering!

      Het nieuwe platform waarop hij staat wordt trouwens ook door menig autojournalist de hemel in geprezen. Dus prima evolutie van de Polo.

      Login om te reageren
    • tuuff zegt

      16 juni 2017 om 13:50

      @viezefreddyw: Jouw reactie i.e.g. niet…

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        16 juni 2017 om 14:44

        @tuuff: Denk niet dat je me begrijpt…

        Login om te reageren
    • vagtroep zegt

      16 juni 2017 om 14:02

      @viezefreddyw: nou, dan weten we i.i.g hoe de golf 8-9-10 eruit gaan zien.

      Login om te reageren
    • Jochen zegt

      16 juni 2017 om 16:11

      @viezefreddyw: ik vind de naam anders wel verrassend voor deze mini Q2, had Q1 of Q2 sport o.i.d. verwacht … :-/

      Login om te reageren
  2. racerx zegt

    16 juni 2017 om 12:01

    Verfrissend en origineel ontwerp, ik kan daarnaast niet wachten om dit model over 10-15 jaar te zien rijden met steigerbuis uitlaat, verlagingssetje, ‘smoke’ achterlichten en booskijkers.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      16 juni 2017 om 12:39

      @racerx: jup, de velgen eronder zijn dan net zo duur als de totale auto.

      Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      16 juni 2017 om 13:39

      @racerx: dit is wel zo’n model waarvan ik denk dat ik ‘m over 15-20 jaar best mooi vind. Nu vind ik het vooral een heel saai hok met bolle, lege achterkant.

      Login om te reageren
    • crackdavid zegt

      16 juni 2017 om 14:12

      @racerx: Alleen geen baskist want deze heeft al dikke Dr dre biets wooopwoooop :p

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        16 juni 2017 om 15:56

        @crackdavid: Hahaha!

        Login om te reageren
  3. jobberns zegt

    16 juni 2017 om 12:04

    Mooie Golf 6 facelift!

    Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    16 juni 2017 om 12:06

    Toch ziet het er voor een VW zeker niet onaardig uit. Maarja, hoe vaak zul je in de praktijk dat (leuke) rode dashboard tegenkomen. Of die oranje lakkleur. In leasegrijs met een zwarte plaat van binnen is het gewoon weer een doorsnee, saaie, Volkswagen.

    Login om te reageren
  5. v8t6t5 zegt

    16 juni 2017 om 12:08

    GAAP! ?

    Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    16 juni 2017 om 12:08

    Gewoon een net karretje. Leuker dan de Golf zelfs. Alleen die uitlaatsierstukken hadden van mij niet gehoeven, zeker niet op zo’n klein ding als dit.

    Ben benieuwd of de GTI zich qua funfactor kan meten met de concurrentie.

    Login om te reageren
  7. Nielsv20 zegt

    16 juni 2017 om 12:09

    Bmw 1 serie achterkant?

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      16 juni 2017 om 12:53

      @nielsv20: En de 1 Serie had juist de achterkant van de Polo :’)

      Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      16 juni 2017 om 13:33

      @nielsv20: die heeft ook al een lift gehad en lijkt nu juist niet meer op de Polo.

      Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      16 juni 2017 om 14:40

      @nielsv20: moet niet gekker worden. Bmw steelt de achterlichten van een polo. De polo wordt vernieuwd en VW steelt de achterlichten van een 1 serie…wauw

      Login om te reageren
  8. mike0709 zegt

    16 juni 2017 om 12:17

    Prima volwassen VW! Past prima in het segment. Leuke lease wagen voor eind van het jaar als ik mijn 2013 Polo in mag leveren.

    Login om te reageren
    • henkhekje zegt

      16 juni 2017 om 16:51

      @mike0709: Ik wist niet dat er nog mensen waren die vrijwillig een VW product nemen. Jij bent dus 1 van de mensen.. Blijkbaar teveel stikstof ingeademd van je huidige 1.2 kankerverwekker

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        16 juni 2017 om 17:26

        @henkhekje: Stap eens achter het stuurwiel………..

        Login om te reageren
      • mike0709 zegt

        16 juni 2017 om 19:10

        @henkhekje: Neem nog een glaasje azijn man.

        Login om te reageren
  9. xr3icabrio zegt

    16 juni 2017 om 12:19

    Wat is er nieuw dan

    Login om te reageren
  10. arias12 zegt

    16 juni 2017 om 12:21

    Vind hem wel geslaagd eerlijk is eerlijk. Dat hij op een golf lijkt prima toch is geen lelijke auto. Ik ben benieuwd naar de rijtest.

    Login om te reageren
  11. Jochempie zegt

    16 juni 2017 om 12:21

    Christus wat een saai hok. De vorige zag er lekker fris en scherp uit, dit is gewoon een aangebroken stuk Zwitsal-zeep met ramen rondom. Dit is de eerste keer dat je niet alleen met het hart maar ook met het verstand voor de Ibiza kiest.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      16 juni 2017 om 13:12

      @jochempie:
      Fantastische beeldspraak, ik ruik de Zwitsal lucht al!

      Login om te reageren
  12. pomoek zegt

    16 juni 2017 om 12:29

    Wel toepasselijk dat Volkswagen met een beats audio versie komt:
    http://gizmodo.com/how-beats-tricks-you-into-thinking-it-makes-a-premium-p-1712319045

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      16 juni 2017 om 12:46

      @pomoek: Ze maken het wel erg makkelijk voor grappen inderdaad.

      Of aan de andere kant: op auto level is Beats nu dus neergezet als de laagste stap van audio-upgrades.

      Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      16 juni 2017 om 14:42

      @pomoek: Beats Polo versie, de nieuwe Megane Bose versie…

      Login om te reageren
  13. FelixF zegt

    16 juni 2017 om 12:34

    Nou, gelukkig hadden we drie uurtjes eerder al de scoop hoor!

    Login om te reageren
  14. lekkerlinksrijden zegt

    16 juni 2017 om 12:36

    Hij is wel beter te pruimen dan het uitgaande model. Spannend is het misschien niet, maar dat is ook niet de groep waar ze op mikken. En welke b-segmenter is wel spannend?

    Login om te reageren
    • fiestacruizer zegt

      17 juni 2017 om 07:19

      @lekkerlinksrijden: Met een Clio of Fiesta ST kun je mooi de bocht om. Maar eigenlijk worden auto’s pas echt leuk vanaf het C segment.

      Login om te reageren
  15. bastiaano zegt

    16 juni 2017 om 12:39

    Ik vind hem wel lekker opgefrist

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    16 juni 2017 om 12:40

    Knap karretje. Maar het interieur is wel heel erg Seat…

    Login om te reageren
  17. staal zegt

    16 juni 2017 om 12:44

    Jammer dat ze geen foto’s hebben van een Easyline. Ben benieuwd hoe de radio dan verwerkt is. Het dashboard vind ik erg mooi.

    Login om te reageren
  18. bsxc2 zegt

    16 juni 2017 om 12:46

    De oude Polo (vooral de GTI) keek toch echt bozer de wereld in.

    Login om te reageren
  19. mashell zegt

    16 juni 2017 om 12:56

    Kleur in het interieur! En dat VW nou eindelijk door heeft dat het navigatiesysteem boven de ventilatieroosters moet zitten is een grote stap voorwaarts! Ik had hierop niet durven hopen.

    Login om te reageren
  20. speedie zegt

    16 juni 2017 om 13:14

    Ventilatieroosters moeten juist ergens bovenaan zitten naar mijn mening maar soms is er geen ander optie zoals hier. Interieur valt trouwens ook best mee, overzichtelijk. Met een mooi kleurtje en de juiste velgen is het al bij al een knap, strak karretjes.

    Login om te reageren
  21. desjonnies zegt

    16 juni 2017 om 13:16

    Ik heb echt geen idee hoe het huidige model eruit ziet.
    En dat terwijl het sterruft van die dingen.
    Misschien wel omdat de bestuurders de aloude Golf-rijders stijl gebruiken in het verkeer van opduwen, bumperkleven en fel rechts inhalen.
    Wordt vast weer een toppertje en een irritantje.

    Login om te reageren
    • mundus zegt

      16 juni 2017 om 13:53

      @desjonnies: Ik denk dat je gewoon te oud wordt ;)

      Login om te reageren
  22. autodrop zegt

    16 juni 2017 om 13:26

    Best een kek karretje! Dat wil zeggen, voor een volkswagen. Ik vind em leuk!

    Login om te reageren
  23. bruinbeer zegt

    16 juni 2017 om 13:26

    Maar qua diesel, nu is hij alleen leverbaar met een 1.4 3 pitter. Hoe zit dat met de 1.6 waar over gesproken wordt? Is dat de 4 cilinder die ook in bijvoorbeeld de golf ligt?

    Login om te reageren
  24. vroaaar zegt

    16 juni 2017 om 13:35

    Strak bakkie. Geen driedeurs (meer)?

    Login om te reageren
  25. ohoogeveen zegt

    16 juni 2017 om 13:47

    Gave velg designs

    Login om te reageren
  26. Nino zegt

    16 juni 2017 om 13:57

    Dat LED streepje in de koplamp met die gekke kronkel… Ik zie al helemaal voor me hoe dat gegaan is…

    Ontwerper van de auto moet de tekeningen presenteren aan de hoge bazen van VW. Kijkt voordat hij de meeting in stapt nog even snel naar zijn schets en ziet dat hij de LED dagrijverlichting vergeten is.. Trekt in zijn haast (en uit de losse pols) een vlug lijntje door de koplamp en voila, zie hier uw dagrijverlichting… haha..

    Login om te reageren
  27. poursuivant zegt

    16 juni 2017 om 14:06

    Wow, ik ben doorgaans een liefhebber van het VW design. Maar dit gebrek aan fantasie en vernieuwing wil ik niet eens goedpraten.

    Login om te reageren
  28. kliko zegt

    16 juni 2017 om 14:20

    Hij lijkt een stuk minder gedrongen door z’n langere kont. Hij oogt een heel stuk ruimer dan het vorige model. Ben benieuwd naar de Nederlandse prijzen, zal wel weer huilen worden… :(

    Login om te reageren
  29. sjonniedeluxe zegt

    16 juni 2017 om 14:28

    Helaas geen auto bij trainingships van de grote Nederlandse banken.

    Login om te reageren
  30. hokeej zegt

    16 juni 2017 om 14:59

    Best een nette auto, wel apart dat de rline achterbumper een stuk dikker lijkt dan de gti

    Login om te reageren
  31. rufctr01 zegt

    16 juni 2017 om 15:37

    Is dit een facelift of een nieuwe? Bij andere merken noemen ze dit een facelift.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      16 juni 2017 om 15:43

      @rufctr01: Ik denk dat je het een en ander door elkaar haalt. Een facelift betekent dat een auto in basis gelijk blijft, maar door middel van cosmetische wijzigingen aangepast wordt om er zo weer een tijdje tegenaan te kunnen.

      Een nieuwe auto houdt (bijna altijd) in dat de complete basis anders is. Dat is in dit geval van de Polo ook zo. De auto staat op een ander platform, veel motoren zijn nieuw en het ‘geraamte’ is anders. De auto is lager, langer en breder. Dus ondanks dat jij ze op elkaar vind lijken noemen ook andere merken die een ‘nieuw model’ en geen facelift.

      Login om te reageren
      • smoked zegt

        16 juni 2017 om 20:34

        @willeme: Je weet toch dat rufctr01 alles afzeikt wat uit de VAG stallen komt?

        Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        16 juni 2017 om 23:02

        @willeme: haha, ook gewoon serieus reageren op onze huistroll ?

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          16 juni 2017 om 23:08

          @kareljansen: het was eigenlijk serieus bedoeld. Op zich is de gedachte van @rufctr01 niet helemaal vreemd. Ondanks dat het voor de meeste autokenners vrij duidelijk is dat dit het nieuwe model is, kun je niet spreken van een radicale verandering (iets wat VW eigenlijk nooit heeft gedaan).

          Volkswagen heeft overigens voorheen wel een (zwaar) gefacelift model als ‘nieuw’ betiteld. Denk aan de Golf VI (wat technisch een Golf V was), Passat B7 (wat een zwaar gefacelifte B6 was) en de Touran en Tiguan uit die tijd. Dus zo vreemd is de gedachtegang ook weer niet.

          Login om te reageren
          • kareljansen zegt

            18 juni 2017 om 07:36

            @willeme: dat weet ik, maar hij had natuurlijk ook de moeite kunnen nemen om het artikel wat hierboven staat zelf te lezen i.p.v. eerst te reageren ?

            Login om te reageren
  32. allesmetturbo zegt

    16 juni 2017 om 18:53

    Op het nieuwe platform wss net zoveel binnenruimte als de golf 5, maar dan lichter. Ik denk dat deze polo GTI een leuke opvolger is mijn golf mk5 GTI :) tenzij er een leuke R variant komt maar dat zal wel niet helaas

    Login om te reageren
  33. s3per zegt

    16 juni 2017 om 19:50

    Leuk autootje, maar ik denk dat ik de nieuwe Ibiza nog iets leuker vind en die is waarschijnlijk nog goedkoper ook.

    Login om te reageren
  34. HIM zegt

    16 juni 2017 om 20:25

    Dit is exact hetzelfde bericht als die van 2011..

    Login om te reageren
  35. epimetheus zegt

    16 juni 2017 om 21:19

    Als je zou zeggen dat t een golf was geloofde ik t ook..

    Login om te reageren
  36. probono zegt

    16 juni 2017 om 22:28

    De auto is anoniem, voor velen saai…. Maar in z’n segment gewoon helemaal prima. Een prima interieur, en een exterieur dat ook over 10 jaar niet volledig outdated zal zijn. Das het voordeel van z’n vormgeving. Als de prijs scherp is zal de nieuwe Polo best wel eens wat punten gaan scoren.

    Login om te reageren
  37. kareljansen zegt

    16 juni 2017 om 23:06

    Ach, degenen die geen verschil zien met de golf: misschien een ander forum kiezen?

    Wat betreft de GTI, dat zijn prima ontwikkelingen! Van een 1.4 via een 1.8 naar een 2.0. Dat zou hier over 2 jaar best eens als 2e wagen kunnen komen te staan! (Afhankelijk van de stappen op elektrisch gebied, wanneer komt die id eigenlijk?)

    Login om te reageren
  38. eron zegt

    17 juni 2017 om 19:14

    Goh zoek de verschillen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North