Audi A8L Extended heeft zes deuren

Auteur: , 61 Reacties

Voor iedereen die graag meer dan twee zitrijen heeft.

De Audi A8L Extended heeft zes deuren, da’s toch twee meer dan een standaard A8L. Aan de lengte van de auto is dat goed te merken: 6.36 meter lang en een wielbasis van 4.22 meter. Beide maten zijn 1.09 meter ruimer dan bij een reguliere A8, hopla!

Om het allemaal een beetje te laten smoelen is het silhouet vanaf de A-stijl opnieuw getekend, om de lijnen mooi te laten vloeien. Het spaceframe werd verlengd, en om de stijfheid te garanderen werd gebruik gemaakt van meerdere verstevigingen aan het chassis. Er is een glazen panoramadak van 2.4 meter gemonteerd om een extra ruimtelijk gevoel te creëren voor maximaal zes inzittenden, die allemaal in de rijrichting kijken. De Audi A8L Extended is voorzien van zes stoelen, waarbij de achterste twee zitrijen voorzien zijn van “Individual” stoelen. De achterste zitrij beschikt bovendien over een “Rear Seat Entertainment System”

De aandrijving wordt verzorgd door een 3.0 TFSI met 310 pk en 440 Nm koppel. Daardoor duurt volgas vanaf stilstand tot honderd kilometer per uur 7,1 seconden. De topsnelheid is een begrensde 250 kilometer per uur. Om de mastodont van 2418 kilogram tot stoppen te brengen is het remsysteem van de Audi S8 gemonteerd.

De one-off werd op speciaal verzoek van een klant gebouwd door Audi, die het een “sedan in king-size format” noemt. Wellicht een stille hint naar de persoon die hem besteld heeft. Oh wacht, Wim-Lex, is that you?

UPDATE: deze A8L is bestemd voor Koning Harald (79) van Noorwegen, aangekocht ter ere van het 25e jarige jubileum van zijn inauguratie.



61 reacties

Ah.. kak mijn garage is 1 meter te kort voor deze wagen.
Verder handige mobiel voor pappa’s met 4 kinderen.
@martinus: Een goed alternatief wat wel past een tandem misschien?
@martinus: ….ook al voor die 2 van mij. Kan er ook een wand tussen rij 2 en 3? Kunnen ze ieder in een eigen deel, kindersloten inschakelen en perfectie is daar.
Sta je raar te kijken op de ‘autobahn’ als deze 6 deuren je voorbij vliegen met 250
@lagrand: of als tie in Vlaardingen blijft hangen op de bult van de spoorweg-overgang bij de haven…

Hang in there buddy!
Haal die middelste twee deuren nou weg, nu is het net zo’n taxi
@granlusso: ja want dat stapt zo lekker makkelijk in zonder die deuren?
@leandro: Stoelen omdraaien, wat denk je daarvan
@granlusso: is toch minder comfort. Als hij/zij dat had gewild was dat wel besteld. Maar dit is toch de meest fijne manier van instappen. Gewoon rechtstreeks een stoel in glijden. Bij een busje kun je nog een beetje staan in de auto maar dat gaat bij een A8 niet lukken ;)
Zou ook WimLex kunnen zijn. De koning.
Chauffeur voorin. De familie op de overige 5 zetels. Zijn huidige A8 heeft dezelfde kleurstelling in het interieur, met als detail verschil net iets ander hout.
@martinus: Dat stukje oranje in de koplampen heeft de Europese versie niet, dus zal wel voor een andere markt bestemd zijn. Alhoewel, oranje en Wimlex..
3.0 TFSI? Voor een auto als dit wil je toch liever de W12 in het vooronder hebben liggen? Of tenminste de V8..
@viezefreddyw: lijkt mij ook ja..
@ruudbmw: als je zo’n auto kunt betalen maken die paar vaatjes olie extra ook niks meer uit
@ruudbmw: het is optioneel maar realizeer deze auto is een one off de eigenaar heeft er zelf voor gekozen met zijn benodigheden
@viezefreddyw: rijden in een verlengde limo lijkt het meeste alsof je in een busje rijdt. En dan is 300pk meer dan voldoende. Daarbij heeft de 3.0 TFSI lekker veel lineair koppel onderin, in tegenstelling tot de W12.

Persoonlijk zou ik voor een korte A8 gaan met de 4.2 diesel, maar als je 6 man mega comfortabel moet vervoeren is de motor bijna irrelevant. Het surplus aan vermogen en koppel heb je niet nodig.
@willeme: Ik zou ook voor de 4.2 diesel gaan denk ik, of de W12. Het gaat me dan ook niet om vermogen, totaal irrelevant in auto’s als deze, maar gaat me meer om het comfort. Zo’n W12 is natuurlijk wel het summum en de 4.2 diesel is een heerlijk blok.
@viezefreddyw: ja dat vond ik ook raar! Reden te meer dat ie misschien voor onze Wim Lex is.. Een “dik” en “vervuilend” blok kan natuurlijk niet als koning.
Daar zou ik mee naar Tjoekije willen rijden!
Tja als geld en parkeer ruimte geen rol spelen…
1 woord: pullman……….
JA goe weere
@lextacy: haha, ben je van Deinze?
De mooiste in zijn klasse.
@Marijn90: Ja, S-Klasse
@marijn90: meen je dat? Ik vind het een enorm saai samengesteld apparaat. Als het dan toch een one-off moet worden, pak dan ff lekker uit.
Ook een manier om de aandacht te trekken als olie sjeik. Ziet er wel goed uit trouwens.
Die zullen ze niet snel van je oprit stelen vermoed ik zo… :-)
Waarom dit kopen als je ook een nieuwere Pullman kan krijgen?
@berlinetta: Mensen zonder smaak zijn ook een auto nodig.
3.0 TFSI… Hierin hoort gewoon een W12!
Maar ach.. Klant is koning zeker..
Gaat naar Amerika, kijk maar naar de koplampen. Doe mij maar de Maybach Pullman. 6 cilinder in deze bus, wie verzint het…
Willy? Lees je mee?
Als je dan toch meer zitplaatsen nodig hebt bestel dan een MPV, Q7/XC90 ofzo iets, parkeer probleem ook opgelost
@eigenwijs: Kopers van dergelijke auto’s hebben doorgaans nooit te maken met parkeerproblemen.
Oef, net op de valreep. Hoef ik toch geen Multipla te kopen voor mijn 4 kindertjes te transporteren 😂.
De side markers suggereren dat deze A8 naar de VS gaat. Hij zal dan vast naar een welgesteld persoon gaan, overheidsinstanties zouden nooit auto’s kopen die niet in eigen land zijn gemaakt.
@knipperlichtje: de vorige 5 had toch ook van die oranje lichtjes die altijd brandden?
@cadrez:

Klopt, en de huidige 5 heeft het ook.
Je ziet het wel vaker, de V70 uit pakweg 2005-2006 heeft het ook.
– Twee deuren minder
– Middelste stoelen omdraaien
– Iets grotere motor erin

Dan snap ik m! Nu is het net een taxi.
Wel een beetje veel glas, een beetje onopgemerkt door het verkeer laveren is er niet bij, oh, wacht…
Zit ik liever in een zo’n luxe omgebouwde Vito of iets degelijks.
Had dit artikel niet op 1 april moeten verschijnen?
Of je koopt gewoon een limo
Opnieuw getekend? knipt A viertje doormidden en plak er een reepje tussen …Trek lijntjes door…Klaar…Oef..
@norge: moet het anders dan? Extra wielassen? Zwembad achterin? Dit os toch prima?!
Het gewicht valt me eigenlijk nog mee. Normaal worden deze auto`s natuurlijk vaak ook gepantserd, dan weegt zo`n hok natuurlijk wel meteen.
De Noorse koning Harald rijdt er al sinds januari in rond:
http://www.autofil.no/935809/her-er-kongens-nye-bil
(ter vervanging van z’n verlengde E-klasse staat erbij @henkhupelschoten :D )
@stephanotis: De koning zelf of is dit voor zijn gevolg? De wagen is namelijk niet gepantserd, en dat lijkt mij toch wel een van de vereisten die je van je RVD meekrijgt als je als koning voor een nieuwe auto gaat shoppen.
@stephanotis: scherp opgemerkt +1
Waarom niet een V8 erin gelepeld????
Doet mij denken aan die verlengde mercedes taxi’s met zes deuren die je vroeger nog welis zag
Bah, ik zag zoiets altijd als verbeelding, maar nu ik het in het echt zie word ik een beetje misselijk. Ik krijg er een minibus gevoel bij.
Dus geen “One Off”, maar een special edition, voor hen die er naar vraagt. Want het Noorse Koninklijke Huis heeft er ook één, maar dan met een andere kleur houtinleg.
Mooi dat het mogelijk is en efficiënt, met die 3.0 tfsi, voor als het niet supersnel hoeft.
Lijkt mij wel gaaf, om een keer mee te rijden, in iedergeval voor één keertje.
haha zo is ie wel goed te onderscheiden ten opzichte van de andere Audi’s
Ze zouden het blok van de s8 plus erin moeten leggen
En dan nog maar 5&1 zitplaatsen
Die “L” staat die voor lubricant?
Eigenlijk is het een luxueuze party limo te noemen in klein formaat . . .
Geweldig Allen moet een Pullman
De tekst zette me even op het verkeerde been.. ““Rear Seat Entertainment System” .. huh? Kopen ze dat in Spanje bij Seat? ?? O wacht.. ahum.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).