• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Onderzoek toezichthouder naar kosten rijklaar maken

Auteur: CasperH, gepost 11 april 2016 om 09:29 – 120 Reacties

Autoverkoper doet zijn ding


Auto’s kosten vaak veel meer dan dat er in een advertentie vermeld wordt. De Autoriteit Consument & Markt is het zat en start een onderzoek naar de kosten voor het rijklaar maken van auto’s.

Dikke kans dat je het zelf ook mee hebt gemaakt: je hebt eindelijk de centjes bij elkaar voor die fijne auto die je wil kopen, maar als je het koopcontract onder je neus krijgt is het bedrag dat je moet afrekenen plotseling veel hoger dan je dacht. Bij de 40 populairste auto’s 660 tot 1300 euro hoger, zo blijkt uit eerder onderzoek van de Consumentenbond.

De boosdoener is het regeltje “kosten rijklaar maken”, waarvoor autobedrijven nog steeds veel geld in rekening brengen. Deze kostenpost wordt gebruikt voor een aantal zaken, zoals transport van de auto naar de dealer, het vullen van de benzinetank en het aanvragen van een kenteken.

Het probleem is dat ieder bedrijf er een ander bedrag voor in rekening brengt en dat het prijsvergelijk tussen verschillende auto’s dus lastig te maken is. De ACM is dit geneuzel zat en start daarom een onderzoek. Men wil weten of het echt nodig is om deze kosten los te koppelen van de verkoopprijs van de auto.

De Consumentenbond drong er in 2014 al bij importeurs op aan om all-in prijzen te gaan hanteren. Hoewel de branchevereniging RAI toen toezeggingen deed, werden die tot op heden niet nagekomen. Daarom is nu de toezichthouder ACM door de consumentenbond ingeschakeld, in de hoop dat er uiteindelijk een eerlijker beeld ontstaat van de prijsverschillen tussen de diverse merken en modellen.

Ook interessant!

  • Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
    Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
  • Maserati Classiche
    Maserati Certification of Authenticity: wat moet dat kosten?
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid
  • Onderzoek gestart naar Tesla's die hulpdiensten rammen

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

acm, autoverkoop, consumentenbond

Vorig bericht: « Land Rover en Jaguar gaan meer samenwerken in Nederland
Volgend bericht: Audi A8L Extended heeft zes deuren »

Lees Interacties

Reacties

  1. pleiades zegt

    11 april 2016 om 09:32

    Als kosten rijklaarmaken bij de prijs van de auto zouden zitten mag je daar BPM over gaan aftikken.

    Dikke doei!

    Login om te reageren
    • MrBrown zegt

      11 april 2016 om 09:43

      @pleiades: BPM gaat alleen over CO2, dus dat maakt niets uit. Het is een kip en ei verhaal. Als merk A het doet en concurrent B niet, dan lijkt een auto van merk A duurder en minder aantrekkelijk.

      Login om te reageren
      • pleiades zegt

        11 april 2016 om 09:56

        @MrBrown: Oja! Dat is tegenwoordig zo… Zat nog met het oude systeem in m’n hoofd :’)

        Login om te reageren
      • mout zegt

        11 april 2016 om 11:08

        @MrBrown: Ja, dat zeg jij… Maar weet jij veel hoe groot de COs uitstoot van het rijklaar maken blijkt te zijn?!

        (OK – beetje flauw misschien)

        Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      11 april 2016 om 09:51

      @pleiades: Over BPM gesproken…

      Als de autobranche inzicht moet geven over de opbouw van de kosten rijklaar maken is het niet meer dan redelijk dat er ook inzicht gegeven wordt uit waar de BPM en de BTW naar toe gaan…

      Volledig gespecificeerd!

      Al zullen de dealers dan weer niet blij zijn met de klanten die afhaken een auto te kopen wanneer ze zien waar hun zuurverdiende geld naar toe gaat.

      Login om te reageren
      • siemi zegt

        11 april 2016 om 10:51

        @moveyourmind: de btw en bpm gaan toch naar de schatkist

        Login om te reageren
      • slickrick zegt

        12 april 2016 om 23:14

        @moveyourmind: hahah dit is echt grappig, ik denk dat jij even je middelbare school eerst moet afmaken

        Login om te reageren
    • wildewesten zegt

      11 april 2016 om 17:07

      @pleiades: geen bijtelling

      Login om te reageren
    • bug2000 zegt

      11 april 2016 om 23:40

      @pleiades: BPM dan niet, maar wel bijtelling en verzekering. ‘Catalogusprijs’ zal omhoog moeten.

      Login om te reageren
  2. fit4fun zegt

    11 april 2016 om 09:33

    Naar wie gaan die vaak bizarre “rijklaarmaak” kosten eigenlijk? De dealer, of de importeur? Of ook deels naar het automerk zelf?

    Login om te reageren
    • GWBoes zegt

      11 april 2016 om 10:05

      @fit4fun: Een groot deel van de kosten krijgt de dealer ook op zijn factuur te staan (transportkosten ed.) de rest is voor de dealer voor de controlebeurt, verwijdering beschermingsmateriaal, schoonmaken+poetsen en montage extra accessiores (matten, lifehammers, veiligheidssets)

      Login om te reageren
      • vorsprungdurchbetrug zegt

        11 april 2016 om 14:05

        @GWBoes:
        Genoeg auto’s rijklaar gemaakt om te weten dat een grote ordinaire winstpakker is,
        de hele branche doet het, gewoon omdat kan.
        Bij nieuwe auto’s werdt je gewoon geacht om daar max 1 uur aan te poetsen,
        gebruikte kreeg je iets meer tijd voor.
        O inspectie, matten, gevarendriehoek, kentekenplaten monteren etc, proefrit ook 1 uur werk.
        Moeten daar die grote bedragen voor gerekend worden?

        Login om te reageren
    • Ultimora zegt

      11 april 2016 om 10:12

      @fit4fun: een klein deel gaat naar de overheid. Dat zijn de leges en dergelijke. Een deel naar de importeur, dat zijn transportkosten en wat andere bijdragen, en een stuk gaat naar de dealer die dat gebruikt voor de 0-inspectie, tanken, matjes en poetsen. De verhouding is ongeveer 90 euro overheid, 400 importeur, en de rest dealer.

      Overigens zijn er in Duitsland ook aanmeld kosten, die berekenen ook ongeveer 500 euro in totaal op een middenklasse auto.

      Login om te reageren
      • siemi zegt

        11 april 2016 om 10:53

        @ultimora: in Duitsland zijn de afleveringskosten met transportkosten voor een Mercedes bij de dealer naast de fabriek even hoog als bij een dealer 800 km van de fabriek. Das raar.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          11 april 2016 om 10:59

          @siemi:

          Misschien dat daar de fabriek het transport regelt en geen oneerlijke concurrentie wil tussen de dealers. Dus dan is het gewoon de jaarlijkse transportkosten uitsmeren, en iedereen gelijk behandelen.

          Login om te reageren
        • xiran zegt

          11 april 2016 om 12:09

          @siemi: misschien is het het gemiddelde

          Login om te reageren
  3. snorrie zegt

    11 april 2016 om 09:36

    Ik koop altijd auto’s die al rijklaar zijn.

    Login om te reageren
  4. martinus zegt

    11 april 2016 om 09:42

    Gewoon een maatregel om nog meer BPM binnen te halen.

    Login om te reageren
    • hrck zegt

      11 april 2016 om 10:58

      @martinus: nee dat staat er helemaal los van. En de dealer heeft geen marge op de bpm hoor, hij mag het wel voorfinancieren tot de klant betaald heeft.

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        11 april 2016 om 11:25

        @hrck:
        Gaat de bpm niet over de waarde van de wagen, en de hoogte van schone co2 uitstoot? Als je de dealer marge toevoegd aan de waarde van de wagen, gaat daar ook nog eens de bpm overeen?

        Login om te reageren
        • hrck zegt

          11 april 2016 om 12:34

          @martinus: voorheen was co2 een extra factor bovenop een bpm bedrag dat afhing van de catalogusprijs. Wat de dealer uiteindelijk factureert (meer of minder) deed ook toen al niet ter zake voor de bpm. Nu is zelfs de aanschafprijs niet relevant maar uitsluitend de hoeveelheid co2 uitstoot.

          Login om te reageren
  5. MetalLaires zegt

    11 april 2016 om 09:48

    Tja, het schrikt ook klanten af. Mij in ieder geval wel, ik kijk een autootje verder dan.

    En zo kwam ik bij…. mijn laatste auto en die had deze kosten niet en ik kon zo de deur uit rijden. Met nota bene 2 lekke banden en een deur die niet openging maar dat is daarna gratis afgehandeld.
    Hij was wel rijklaar!

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      11 april 2016 om 09:57

      @msfiorentina: Een auto met twee lekke banden zou ik niet echt rijklaar noemen.

      Login om te reageren
      • MetalLaires zegt

        11 april 2016 om 10:12

        @berlinetta: Bij het wegrijden waren de banden netjes op druk gezet en na 2 weken was de druk 0.7 bar minder… je kan gewoon rijden dus

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          11 april 2016 om 10:14

          @msfiorentina: Ahzo, dat werd me niet duidelijk uit het verhaal.

          Login om te reageren
  6. apriliarsv zegt

    11 april 2016 om 09:50

    Ook eens gezegd: ‘Hoe is hij dan aangekomen? Met een helicopter?’ Schaapachtig gelach, maar praten als Brugman om het eraf te krijgen.

    Login om te reageren
  7. johanw zegt

    11 april 2016 om 09:54

    Bij 2ehands doen ze het ook en is pure winst…wat denk je zelf..auto wordt al vaak geleverd met nieuwe apk dus doen weinig meer aan die auto…

    In Duitsland rekenen ze niets aan afleverkosten…veel meer inzichtelijk wat je betaald!

    Login om te reageren
    • turbotoll zegt

      11 april 2016 om 10:27

      @johanw: Inderdaad. Kosten rijklaar maken?
      “Hij staat daar toch?”

      Login om te reageren
    • boxergt zegt

      11 april 2016 om 12:39

      @johanw: En de auto die jij inruilt dan? Heb je die ook nog even een volle tank, grote beurt, nieuwe banden en APK gegeven?

      Login om te reageren
      • johanw zegt

        11 april 2016 om 12:42

        @boxergt:

        Ik hoef geen volle tank hoor als ik daar 700 euro voor moet aftikken die gooi ik zelf wel vol!!!

        En buiten dat verkoop ik mijn auto zelf wel dat levert mij veel meer op dan inruil…

        Login om te reageren
      • galant zegt

        11 april 2016 om 14:09

        @boxergt: toen wij van onze Galant naar onze 6 gingen hadden zowel de Galant als de 6 een bijna lege tank, geen nieuwe banden en bijna een jaar APK. Als de verkoper een grote beurt had gegeven hadden ze vast wel gezien dat de accu stuk was (kwamen we diezelfde dag op een vervelende manier achter en de verkoper gaf niet thuis) en dat het interieurfilter ipv wit, zwart was. Dus geen grote beurt. En de Galant had ik nog even door de wasstraat gehaald.

        Login om te reageren
        • boxergt zegt

          11 april 2016 om 15:02

          @galant: Als jij netjes kosten rijklaar maken heb betaald, niet nog eens 2000 euro onderuit heb geboden én vervolgens nog eens de hoofdprijs verlangde voor de Galant vind ik het niet netjes van de garage en had ik toch dringend verzocht eea op te laten lossen.

          Grappig dat ik bovenstaande problemen nog nooit met een garage heb gehad ook! Kwestie van je huiswerk doen, wachten op de juiste auto/garage en elkaar wat gunnen denk ik.

          Login om te reageren
          • galant zegt

            12 april 2016 om 18:06

            @boxergt: eerlijk is eerlijk, is ook mijn eerste negatieve ervaring met een garage. Ik heb betaald waar hij voor te koop stond en het bod dat zij zelf deden op de Galant geaccepteerd. Dus nee, ik heb duidelijk niet het onderste uit de kan proberen te halen. Gelukkig heeft de rechtsbijstandverzekering het van me over genomen.

            Waar ik vooral op wilde richten was dat er bedrijven zijn die wellicht de kosten rijklaar maken gebruiken voor het rijklaar maken en dat er bedrijven zijn die dat als een extraatje zien.

            Login om te reageren
  8. ardonjr zegt

    11 april 2016 om 09:54

    Het meest bizarre vind ik bedrijven die ‘kosten-rijklaar’ rekenen op tweedehands auto’s.
    En dan niet om de kosten voor bijvoorbeeld overschrijving te dekken.. nee.. je betaald bij sommige verkopers gewoon dik vijfhonderd euro om het tweedehands ding rijklaar te maken.
    Maar inderdaad, dan staat ie wel lekker goedkoop op Marktplaats, Autoscout, Speurders, etc.. Oplichting is het eigenlijk.

    Login om te reageren
    • MrBrown zegt

      11 april 2016 om 09:56

      @ardonjr: daar zit dan vaak een beurt in.

      Login om te reageren
      • ardonjr zegt

        11 april 2016 om 10:10

        @MrBrown: Nou nee hoor. Want als ik aangeef die beurt niet nodig te hebben.. betaal ik toch gewoon die kosten.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        11 april 2016 om 11:12

        @MrBrown: een beurt waarbij ze alleen de olie vervangen. Remvloeistof is eigenlijk altijd hartstikke goor, luchtfilter is een stofnest en zelfs het oliefilter nemen ze vaak niet mee. Maar er zit schone olie in hoor! Want dat kan je makkelijk zien.

        Je kunt beter die afleverbeurt niet betalen en naar je eigen garage rijden om datzelfde onderhoud uit te laten voeren.

        Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      11 april 2016 om 10:11

      @ardonjr: De meeste autobedrijven zetten er netjes bij dat het internet of meeneemprijzen zijn, zelfs bedrijven met een wat mindere reputatie.

      Je hebt zelf de keuze om je nieuwe aanwinst zó mee te nemen en de gok te wagen, of voor wat meer zekerheid te gaan en iets meer te betalen.

      Login om te reageren
      • cthijs zegt

        11 april 2016 om 21:49

        @moveyourmind: wettelijk gezien heb je altijd garantie op een auto als je partikulier bent wat je er ook voor betaald alleen nemen de meeste mensen niet de moeite en evt kosten om er een zaak van te maken maar doe je dit wel dan word je practisch altijd bij de rechter in het gelijk gesteld daarom rekent een beetje garage afleverkosten voor een gebruikte auto ,beter zou zijn als dit al in de prijs verrekend zou zijn alleen zou deze dan weer te hoog zijn in verhouding met iemand die het niet zo nauw neemt en de zaak flest

        Login om te reageren
    • kisman zegt

      11 april 2016 om 10:18

      Met het grootste gedeelte van de afleverkosten betaal je de garantie op je gebruikte auto.

      Login om te reageren
  9. kwatkam zegt

    11 april 2016 om 10:00

    De enige branche waarin zoiets gebeurt. Moet je voorstellen. Je nieuwe huis 2500 euro duurder want woonklaar gemaakt, je espressomachine 50 euro duurder want koffieklaar gemaakt, je nieuwe tuinset 100 euro duurder want tuinklaar gemaakt enz. Echt een belachelijk gedoe, is gewoon service en zit in de marge van de verkoop. En dan te denken dat mensen voor een paar honderd euro kleding kopen, dan nog 10 cent voor een tasje moeten neertellen, kwaad worden en dan weglopen en de spullen op de toonbank laten liggen. Zou iedereen ook met zijn auto moeten doen.

    Login om te reageren
    • hrck zegt

      11 april 2016 om 10:43

      @kwatkam: eeh nee. Bij een huis komen nog kosten koper, taxatiekosten em overdrachtsbelasting bij. Een espressomachine maakt pas espresso als je de pads erbij hebt gekocht.

      Login om te reageren
      • kwatkam zegt

        11 april 2016 om 13:02

        @hrck: Toevallig verkoop ik espressomachines. Ik doe er altijd koffie bij en indien nodig installeer ik hem zonder verdere kosten. Dat heet service, een tamelijk onbekend begrip in autoland. Waar het om gaat dat alle kosten bij de verkoop van een product uit de marge komen, de zogenaamde verkoopkosten. Het is absurd dat er bedrijfstakken zijn die daar extra geld voor vragen. Dan zou je op zijn minst iemand de keus moeten bieden.

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      11 april 2016 om 11:24

      @kwatkam: Dat ben ik niet met je eens. Bouwrijp maken, reserveringskosten, polis kosten voorrijkosten, inspectiekosten directie kosten, noem maar op, in alle bedrijfstakken bestaan er dit soort kosten die niet direct in de prijs zijn opgenomen. Aan de ene kant, prima dat dit eens nader wordt bekeken, maar ik vind het niet echt een halszaak.

      Login om te reageren
      • Griffin zegt

        11 april 2016 om 22:22

        @pomoek: “in alle bedrijfstakken bestaan er dit soort kosten die niet direct in de prijs zijn opgenomen. ”

        Echt heel gek, maar als ik naar de supermarkt ga betaal ik gewoon wat op de schappen staat en krijg niet bij de kassa nog eens 10 euro “kassa-kosten” aangerekend. Nou ga je zeggen dat je een auto niet kan vergelijken met een pak melk, maar je betaalt ook geen extra kosten bij de fietsenmaker, de hifi-winkel, de TV-shop of bijna willekeurig ander luxe-goed. De prijzen van al die artikelen zijn inclusief uitpakken, controleren op schade en instellen (althans, als je bij de plaatselijke winkelier binnen stapt, bij de dozenschuiver zullen ze dat ueberhaupt allemaal niet doen). Maar bij de stealer moet ik opeens betalen voor transport, voor uitpakken, voor schoonmaken?

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          11 april 2016 om 23:08

          @Griffin: Je hebt in zoverre een punt dat niet bij letterlijk elke transactie of overeenkomst er extra kosten in rekening worden gebracht. Maar het is geen onbekend fenomeen, niet iets waar de autohandel alleen in staat. Ben het met je eens hoor dat het niet klopt. Maar ik gooi het op een van de onaangename zaken in het leven, het hoort erbij, goed dat er naar gekeken wordt. Maar ik maak mij er niet druk om.

          Login om te reageren
    • cthijs zegt

      11 april 2016 om 21:51

      @kwatkam: wat denk je van verwijderingsbijdrage op die artikelen die in de zak van de overheid verdwijnt

      Login om te reageren
  10. gladanus zegt

    11 april 2016 om 10:03

    Bij jetcars houdt rijklaar maken in dat ze er nog een motorblok in moeten zetten en de velgen moeten wisselen met stalen exemplaren om er zo 50 euro extra voor te vragen. Terecht dus als je nagaat wat een arbeid dat vergt.

    Login om te reageren
    • floridos zegt

      11 april 2016 om 13:13

      @gladanus: Ik heb een keer iets gemist. Waarom worden er zoveel grappen over Jet Cars gemaakt??

      Login om te reageren
      • gladanus zegt

        11 april 2016 om 15:07

        @floridos: iets gemist is nog zacht uitgedrukt, eerder onder een steen geleefd.

        Jetcars.. meester der louche autobedrijven, teruggeraaide kilometerstanden, mankementen verzwijgen, hoofdsteunen worden daar gezien als optie, de auto wordt helemaal gestript om de onderdelen als optie bij te verkopen, standaard meerprijs van 50 of 100 euro, het scheelt niet veel of je krijgt je auto op de remschijven afgeleverd, nadat je extra betaald hebt voor de remschijven uiteraard.. en ga zo maar door
        verder raad ik je aan om een keer voor de gein langs te gaan, altijd leuk

        ondanks alle negativiteit heb ik toch bewondering voor jetcars, overal wordt slecht over ze gepraat maar nog steeds draaien ze als een tierelier. zoals einstein zei zijn er 2 dingen oneindig: de domheid van de mens en de optielijst van jetcars

        Login om te reageren
      • sulobb zegt

        11 april 2016 om 15:09

        @floridos: zoek zelf maar eens op luilak ;)

        Login om te reageren
      • werf76 zegt

        11 april 2016 om 17:31

        @floridos: Ik zou zeggen, als je echt niet weet waarover het gaat, dat je de reviews op internet even bekijkt over Jetcars.

        Login om te reageren
        • floridos zegt

          11 april 2016 om 17:50

          @werf76: Ja, bedankt voor de tip. Ik heb net een filmpje gezien waarin het grote oplichters zijn. Bastards!

          Login om te reageren
  11. jolig zegt

    11 april 2016 om 10:09

    Ze moeten in ieder geval de kosten voor het rijklaar maken loskoppelen van de garantie. Bij veel garages mag je een tweedehands auto ook zo meenemen, maar dan kun je ook geen garantie krijgen.

    Login om te reageren
  12. willeme zegt

    11 april 2016 om 10:12

    Uit ervaring kan ik mede delen dat Kosten Rijklaar Maken wel degelijk kosten zijn. De auto kopen en bestellen is één, maar op het moment dat een auto bij de dealer wordt afgeleverd moet er nog een hoop gebeuren voordat de auto aan de klant afgeleverd kan worden.

    Allereerst moet de auto zeer grondig gereinigd worden om de paraffine laag er af te krijgen.
    Alle beschermingsrubbers en plastic moet verwijderd worden
    Alle smeermidellen, vloeistoffen en brandstof moeten toegevoegd worden
    De auto krijgt een nul-beurt inclusief korte proefrit om te checken of alles in orde is
    Kenteken moet geregeld worden + gemonteerd
    Auto moet door een verkoper uitvoerig uitgelegd worden bij aflevering

    En, ehh, ach wie zit ik te verdedigen… Niets was vervelender. Klant komt voor auto. Vraagt offerte aan. Auto kost 16.750. Krijgt 750 euro korting, maar er komen nog 1.100 euro aan rijklaar maak kosten bovenop. Dus ben je mét korting alsnog hoger uit dan het geadverteerde bedrag… Dan voel je je als verkoper echt een topper. Gelukkig sta ik niet meer in de showroom dit goed te praten ;-)

    Een dealer verkoopt auto’sen levert ze af. Dan hoort bovenstaande er gewoon bij. Als ik een gebakken kabeljauw bestel bij een restaurant krijg ik toch ook geen aparte rekening ‘Kosten Eetklaar Maken’? En wanneer je schoenen koopt, worden er toch ook geen kosten gerekend voor het inbrengen van de veters onder de noemer: Kosten Loopklaar Maken?

    Voor nieuwe auto’s vind ik het echt complete onzin, hoort gewoon bij het vak.Bij tweedehands auto’s is net even anders, want dan heb je met andere dingen te maken als APK, beurtje, garantie en dergelijke.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      11 april 2016 om 10:17

      @willeme: Precies wat jij zegt. Bij nieuwe auto’s vind ik het ook onzin. Het zou onderdeel van de service moeten uitmaken. De klant koopt een auto dus die hoort hij gewoon te krijgen zoals hij voor die prijs in de folder staat.

      Bij tweedehands auto’s vind ik het inderdaad niet zo’n ramp dat er extra kosten worden berekend. Het is wel fijn om te weten dat de auto nog wordt gecontroleerd, mits dit natuurlijk op een nette manier gebeurd die niet absurd duur is.

      Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      11 april 2016 om 11:37

      @willeme: ’t Is ook vooral de naamgeving die niet heel briljant is. Kosten rijklaar maken suggereert dat de auto waar je net een proefrit meegemaakt hebt nog niet rijklaar is. Als er extra kosten verbonden zijn aan een tweedehands auto die extra in rekening gebracht moeten worden aan de koper dan is dat naar mijn idee een stukje onkunde van het betreffende garagebedrijf. Het enige wat je naar mijn idee los zou kunnen trekken is de garantie, maar dat heeft niks met een wel of niet rijklare auto te maken.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        11 april 2016 om 12:07

        @griffendahl: Bij een nieuwe auto heet het KRM, Kosten Rijklaar Maken. Net zoals in de UK zouden we moeten werken met een OTR prijs. Niemand besteld zijn kabeljauw en onbereid. Deze moet gaar zijn en op een bord.

        Bij een gebruikte auto heet dit vaak een afleverpakket, en dan behelst het eventueel garantie, volle tank, beurt, apk en nog wat andere kleine dingen. Bij een gebruikte auto vind ik het wel logisch dat je een keuze hebt: óf zo meenemen of kiezen voor wat veiligheid en zekerheid.

        Bij een nieuwe auto is het eigenlijk complete onzin, omdat een nieuwe auto zonder rijklaar gemaakt te worden volstrekt irrelevant is voor de consument.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          11 april 2016 om 12:21

          @willeme:

          Onzin ..
          Bij een dealer neem je al je kosten door ..
          Je zoekt je opties uit ..
          Dealer telt het voor je op incl rijklaar kosten ..

          Koper trekt er 5 tot 10 procent vanaf tot het een rond bedrag is en je schud elkaar de hand ..

          Zo werkt het toch ..

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            11 april 2016 om 12:41

            @lincoln: In principe wel, maar dan nog zie ik geen reden waarom de KRM een apart hoofdstuk verdiend? Alleen voor handelaren en andere dealers is de prijs relevant.

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              11 april 2016 om 12:54

              @willeme:

              Noemen ze het garantiekosten ..
              Zou volkomen terecht zijn ook ..

              Of inspectie kosten ..
              Of eerste apk ..

              Login om te reageren
              • willeme zegt

                11 april 2016 om 13:01

                @lincoln: Nee. De garantiekosten zitten gewoon bij de auto inbegrepen, daarbij zijn garantiekosten niet altijd voor de dealer, dit kan ook voor de importeur of fabrikant zijn. APK is pas na drie jaar een issue.

                Kosten Rijklaar maken zijn gewoon kosten welke wel gemaakt worden, maar nodig zijn om de auto nieuw aan een klant af te leveren. Dus om deze prijzen op te splitsen heeft niet zo veel geen zin. Gewoon een OTR prijs is dus voor iedereen. Wel zo eerlijk en overzichtelijk.

              • lincoln zegt

                11 april 2016 om 13:07

                @willeme:

                Om hoeveel auto’s gaat het eigenlijk op jaarbasis ??
                Hoeveel auto’s worden er gekocht ..

                Want bij leasen is het geen issue lijkt me ..

              • willeme zegt

                11 april 2016 om 13:12

                @lincoln: Ook die auto’s moeten afgeleverd worden, dus ook daarbij worden er Kosten Rijklaar Maken gerekend.

                Echter, Leasemaatschappijen bepalen zelf wat hieronder valt. Ja, de auto moet getransporteerd worden en klaargemaakt, maar ze hebben soms wat additionele eisen (zoals gevarendriehoekje, verbanddoos etc) en de tank hoeft dan niet altijd vol. En de prijzen zijn van te voren vast gelegd, evenals de bedragen voor korting en dergelijke.

                Het is hier natuurlijk supercool en hip om te zeggen dat leaseauto’s geen verkochte auto’s zijn, maar dat is natuurlijk onzin ;-). Deze auto’s moeten ook afgeleverd worden. Enkel de eigenaar is niet de bestuurder.

              • griffendahl zegt

                11 april 2016 om 14:23

                @willeme: Eerlijk en beter inderdaad, als bedrijven dan ook stoppen met proberen op prijs te concurreren en gewoon op service te gaan concurreren kunnen ze het misschien nog uitleggen aan de consument ook.

    • ronnys zegt

      11 april 2016 om 13:28

      @willeme: Juist bij tweede hans auto’s ben ik het in elk geval niet met de term eens.
      Een auto is rijklaar. En of hij een beurt nodig heeft en APK dat zal per auto verschillen en het kan dus niet op voorhand worden gerekend. Ik heb dan ook sterk het idee dat je bij dat soort dingen zwaar genaaid wordt. Wel kosten in rekening brengen en dan niet verder komen als een keer de pijlstok er uit halen.

      Ik spreek dan ook gewoon een prijs af en verder kom ik niet. Voor beurten breng ik hem wel naar mijn eigen garage.

      Dat zou volgens mij veel beter zijn. Als een auto echt een APK nodig is dan voer je die uit en stopt het in de prijs. Klaar.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        11 april 2016 om 13:39

        @ronnys:

        Bij een gebruikte auto heet het veelal ‘afleverpakket’ o.i.d. Dan heb je vaak een volle tank, nieuwe APK, beurt, garantie en nog wat van die dingen. Daar zit absoluut meerwaarde, want de meeste auto’s worden ingeruild nét wanneer die dingen eraan zitten te komen.

        ‘genaaid’ wordt je niet, het is gewoon de vraag of je het wilt. Ik zou het doen. Het kost de garage minder dan dat het mij zou kosten.

        En je hebt gewoon de keuze. Een gebruikte auto ‘zo meenemen’ kan ook altijd.

        Login om te reageren
        • johanw zegt

          11 april 2016 om 14:24

          @willeme:

          En dat kost 700 euro? Of soms nog meer…

          Onzin..apk en wat vloeistoffen is niet zo duur..en garantie? Meestal zijn dat gewoon verzekering die men afsluit als zijnde garantie, kost voor jaar 150 euro voor een flinke auto…

          Rijklaar maken en checken is prima maar de bedragen die men rekent dan koop je bijna een barrel die nig gerepareerd moet worden lijkt het…

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            11 april 2016 om 14:30

            @johanw: Garantie kosten liggen flink wat hoger, maar dat terzijde. Als iemand zelf niet zo technisch is, zou ik altijd aanraden een beurt en apk zijn altijd wel lekker: Kun je er nog even tegen aan. Voor een garage is het uiteraard goedkoper dan het bedrag wat ze in rekening brengen, maar dat lijkt mij nogal logisch. Prijs van een afleverpakket voor occassions ligt meestal rond de 400 euro, een heel schappelijk bedrag voor wat extra zekerheid :-D

            Login om te reageren
            • lekkaah zegt

              11 april 2016 om 15:41

              @willeme: sorry maar ik vind het nogal geneuzel..

              is toch gewoon handjeklap uiteindelijk komt er maar 1 totaalbedrag uit de bus..?

              waaruit dat bedrag bestaat kan me aan me aars oxideren..

              ik zal er wel te dom voor zijn denk ik..

              Login om te reageren
              • willeme zegt

                11 april 2016 om 17:32

                @lekkaah: Dat zijn jou woorden ;-). Het is heel erg gangbaar en volkomen logisch. Zeker voor de 99% van de klanten die totaal niet technisch zijn. Je kunt een auto kopen die helemaal keurig is afgeleverd of niet. Gewoon een keuze. Ik zou het altijd doen.

              • lekkaah zegt

                11 april 2016 om 18:25

                @willeme: o nee maar dat bedoelde ik niet, garantie is ook prettig..
                Maar niet prettig als ie er 1000 xtra voor bijv.. en dat bedoel ik

                Als we (koper,verkoper) eindigen op een verschil vh eindbedrag zeg je tog gewoon kwak die garantie dr maar op en dan zijn we klaar.. Of kosten rijklaar, wat dan ook

            • johanw zegt

              11 april 2016 om 16:20

              @willeme:

              Is dat zo of doen ze het gewoon hoger maken? Toen ik mijn Lexus GS kocht bij de Lexus dealer kreeg ik twee jaar garantie bij 1 jaar en mocht uitbreiden naar 2 jaar kosten 150 euro. 1e jaar 150 werd betaald door dealer en is gewoon garantie verzekering heb de papieren hier liggen dus duur hoeft niet te zijn en een GS is geen goedkope auto…of is het omdat het een Lexus is en toch niets kapot gaat ennl bij een VAG ofzo stuk duurder is?’ Ja verzekeringen doen ook aan risico profilering ?

              Login om te reageren
              • willeme zegt

                11 april 2016 om 17:35

                @johanw: Dat is te kort door de bocht. Lexus verkoopt zeer weinig auto’s auto’s en service is iets waarmee ze zich willen profileren. De garantie op een GS is inderdaad iets waar je minder snel aanspraak op hoeft te maken. Het zijn gewoon prima auto’s. Maar het overgrote deel van de VAG auto’s blijft ook gewoon heel. Echter, als 1% per jaar klachten heeft met de techniek heb je het meteen over honderden tot duizenden exemplaren, terwijl van de GS er nog geen 100 per jaar verkocht worden, volgens mij.

              • johanw zegt

                11 april 2016 om 19:45

                @willeme:

                Nou ja Daar verschillen de meningen en statistieken qua betrouwbaarheid over…Maarja Het blijft procentueel hetzelfde verhoudingsgewijs. Of je nu 100.000 auto’s verkoopt of slechts 100 de dekking blijft hetzelfde en de kosten ook. Slechts als een groep minder schade rijdt verhoudingsgewijs, gaat een prijs naar beneden.

                Je zegt als 1% kapot gaat bij VAG heb je veel meer auto’s dan 1% bij Lexus…klopt maar je hebt ook veel meer auto’s die zijn verkocht om de schade te dekken, dus dat verhaal gaat niet op!!! Als verhoudingen hetzelfde blijven maakt het niet uit of er 100 of 100.000 verkocht zijn.

                Overigens voor mijn BMW 335i betaald ik 175 euro voor een jaar en Civic type r 150 per jaar.

  13. bsxc2 zegt

    11 april 2016 om 10:13

    Je gaat er toch van uit dat de auto al goed in orde is (2dehands) wanneer je hem bekijkt bij de dealer.

    Login om te reageren
  14. jrsmoke zegt

    11 april 2016 om 10:15

    Als je de juiste dealer treft hebben ze een potje, waarna je €200 rijklaarmaken overhoud.

    Dat is acceptabel.

    Login om te reageren
  15. camber24 zegt

    11 april 2016 om 10:16

    Ja, die kosten zijn absurd en buiten proportie. Maar de tijd dat autodealers geld als water verdienden is voorbij. Consumenten organisaties hebben er vaker een handje van om a la Antoinette Hertzenberg te janken en te schreeuwen dat het zo zielig is voor de consument. Gevolg; prijs wordt nog verder gedrukt. Kleinere bedrijven vallen om. Kans bestaat ook dat grotere buitenlandse bedrijven op de markt toetreden. Lekker voor onze Nederlandse economie… Er is niks mis met vrije marktwerking. Is je garage te duur, ga dan naar een ander. Maar ga dit alsjeblieft niet vanuit wet- en regelgeving doen..

    Login om te reageren
  16. motormuis zegt

    11 april 2016 om 10:18

    Gewoon net als in Engeland de On The Road Price vermelden en niet de List Price.
    De “on the road price” houd zoals de naam al zegt in dat voor de vermelde prijs de klant met de auto weg kan rijden.
    Je ziet wel eens dat dealers adverteren met “Rijklaar prijs” of soms “weg rij prijs”.
    Maak dit gewoon de nieuwe standaard zou ik zeggen.

    Login om te reageren
    • coffeecup zegt

      11 april 2016 om 11:14

      @motormuis: in België zijn kosten rijklaar maken verboden. Niet meer dan logisch als je het mij vraagt. Het zijn immers onvermijdelijke kosten.

      Login om te reageren
  17. vinox zegt

    11 april 2016 om 10:24

    Dat is idd wel heel dubieus. Transport mag kosten wat het kost, het moet toch gebeuren, en is de dealer zijn verantwoordelijkheid vind ik. Dat zou op de verkoopsprijs van de auto moeten in rekening gebracht worden if anything. Een tank kost nog geen 100 euro en een kenteken aanvragen kost ook geen reet. Voor dat geld mag er dan gerust een detailing aan vasthangen, maar vaak krijg je hem dan nog eens met car wash swirls geleverd ook (zo ken ik verschillende gevalletjes). Het ergste van al: bij een tweedehands auto durven ze ook zo’n bedragen aanrekenen, terwijl de auto daar bij hen gewoon staat, dus die transportfactor valt weg. Als ze nu nog een kleine beurt (en eigenlijk zelfs een grote) zouden doen daarvoor zou ik het nog snappen.

    Login om te reageren
  18. gregorius zegt

    11 april 2016 om 10:25

    Het is gewoon het typische beknopte Nederlandse; grote bek en klagen in vertrouwde kring; mondje houden als puntje bij paaltje komt.

    Als je iets wil kopen, vraag je naar de complete prijs. Als de verkopende partij deze niet weet, mag ie die voor je berekenen. Daarna ga je onderhandelen en daarna vergelijken.

    Bestel je iets bij groothandels of bedrijven die voornamelijk zaken doen met andere bedrijven: vraag je of BTW er al bij inzit.

    Ga je naar Amerika, reken je 30% bovenop alles: 5-12% tax, 15-18% tip.

    Ga je vliegen? Leeg je cookies en history en spendeer 5 minuten extra tot het punt je moet betalen.

    Boek je een hotel? Check je of ontbijt, belasting en wifi er bijinzit.

    Iets verkopen is niet makkelijk; dus die mensen verzinnen truc’s. Part of life. Leer en gebruik in je voordeel.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      11 april 2016 om 10:47

      @gregorius:

      Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    11 april 2016 om 10:26

    Lijkt me niet meer dan logisch om dit bij de verkoopprijs in te calculeren, maar dat zal mijn idee zijn.

    Login om te reageren
    • GWBoes zegt

      11 april 2016 om 10:41

      @dutchdriftking: Tot begin dit jaar was dat niet zo handig aangezien het dan bij de netto prijs van de auto opkwam en er dus ook BPM over betaalt moet worden. Nu bij de nieuwe regels de BPM los staat van de netto prijs van de auto’s zou dat geen probleem moeten zijn.

      Maar onder het mom van concurrerende prijzen zal niemand het doen totdat iedereen het doet.

      Login om te reageren
  20. escort77 zegt

    11 april 2016 om 10:37

    De echte reden voor het in stand houden van de kosten rijklaar maken heeft Autoblog anderhalf jaar geleden al genoemd: het beperken van de bijtelling.

    http://www.autoblog.nl/nieuws/kosten-rijklaar-maken-zijn-belachelijk-en-moeten-verdwijnen-71509

    Als de kosten rijklaar maken (die links- of rechtsom wl gemaakt moeten worden) in de catalogusprijs opgenomen worden, gaat het bijtellingsbedrag voor de leaserijder omhoog. En het aandeel van de leasemarkt in de totale verkoop van nieuwe auto’s is ongeveer 30%…

    Login om te reageren
  21. moveyourmind zegt

    11 april 2016 om 10:42

    Hoe zit het eigenlijk als je je Volkswagen zelf ophaalt in Autostadt?

    Dan betaal je een bescheiden bedrag bij voor een tweedaags arrangement, wat volkomen fair is… Maar moet je dan nog steeds de volle mep afleveringskosten, dus ook de normale transportkosten betalen?

    Of als je bij de dealer in Born een nieuwe Mini koopt die een paar kilometer verder bij VDL uit de fabriek rolt?

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      11 april 2016 om 12:28

      @moveyourmind: Kost extra omdat je wat te zien krijgt bij de fabriek enzo. Maar heb meerdere malen gehoord dat de rijklaar kosten er niet door veranderen, en je dus netto duurder uit bent.

      Login om te reageren
  22. racy zegt

    11 april 2016 om 10:45

    Inderdaad belachelijk.

    Is nu een trend van oa ardea om te adverteren met netto prijzen.

    Kijk je verder komen alle opties erbij en kosten rijklaar maken en uiteindelijk ben je € 4000 meer kwijt.

    Al eens aangeschreven dat het misleidend is. Zij vonden van niet.

    Belachelijk net zoals in Duitsland werken met totaalprijzen.

    Login om te reageren
    • gladanus zegt

      11 april 2016 om 10:50

      @racy: Ach, duitsland is in zoveel opzichten beter dan NL, het verschil is zo groot dat ik het niet eens erg zou vinden als nederland bezet zou worden door duitsland

      Login om te reageren
      • racy zegt

        11 april 2016 om 11:15

        @gladanus: beter in veel opzichten heb heb je gelijk

        Login om te reageren
  23. hrck zegt

    11 april 2016 om 10:47

    Alsof iemand de prijslijstprijs (nieuw) of vraagprijs (occasion) betaalt. Er wordt altijd onderhandeld vanuit een offerte met alle kosten. Als de kosten rijklaar maken in de catalogusprijs zitten betaal je er verzekeringspremie en bijtelling over. Netto 14 euro per maand meer belasting betalen omdat consumenten zogenaamd niet kunnen rekenen of voor zichzelf opletten?

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      11 april 2016 om 11:39

      @hrck: Je kan een leaserijder prima uitleggen wat het verschil is tussen fiscale waarde en werkelijke waarde, dat verschilt kent een verzekeringsmaatschappij ook wel hoor.

      Login om te reageren
      • hrck zegt

        11 april 2016 om 12:19

        @griffendahl: klopt maar dat kan dus niet als de kosten rijklaar maken in die catalogusprijs zijn opgenomen. Dat is juist het punt.

        Login om te reageren
        • motormuis zegt

          11 april 2016 om 13:31

          @hrck: Of je adverteert met On The Road Price. Maar je product kent ook een List Price, waarover je bijtelling betaald en de verzekering premie wordt berekend.
          Dan heb je fabrieksopties en dealeropties, die laatste zijn wat nu accessoires zijn, want opties en accessoires worden nog steeds te vaak door elkaar gehaald.

          Login om te reageren
          • motormuis zegt

            11 april 2016 om 13:38

            @motormuis: On The Road prijs wordt veel gebruikt in Engeland. Dan staat er een bedrag en daarachter staat dan On The Road. In Amerika staat dat gelijk aan Sticker Price.
            http://www.autotrader.co.uk/content/advice/what-s-the-difference-between-the-on-the-road-price-and-the-list-price

            Login om te reageren
          • hrck zegt

            11 april 2016 om 14:02

            @motormuis: dat is wel een goed idee, maar ermee adverteren zal dan niet zo gauw gebeuren. En dan snappen Nederlandse consumenten het nog steeds niet. Tenminste, dat denken de mensen die het onderzoek van belang vinden. Maar die extra kolom in de prijslijst kan makkelijk.

            Login om te reageren
  24. Rick-dos zegt

    11 april 2016 om 11:02

    Heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan. Ik kijk altijd wat er onderaan de streep staat en, ondanks de goede deals die ik elke keer weer met mijn BMW-dealer maak ( ;) ), trek ik huilend mijn portemonnee…

    Maar als je er bij stilstaat is het inderdaad wel vreemd. Feitelijk zou zo’n bedrag gewoon in het aankoopbedrag verdisconteerd moeten zitten of zo mogelijk moet er helemaal geen afleveringskosten in rekening gebracht worden aangezien je klant ettelijke duizenden euro’s bij je toko heeft achtergelaten….

    Login om te reageren
  25. lincoln zegt

    11 april 2016 om 11:07

    “Onderzoek” ..

    De sleutel naar subsidie ..

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      11 april 2016 om 11:28

      @lincoln: die gaat op een Delftsblauw tegeltje… ?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        11 april 2016 om 11:44

        @willeme:

        Snel een tonnetje of 7 voor een “onderzoek” dat 3 jaar geleden door consumentenbond gedaan is voor ook een tonnetje of 7 ..

        Dus nu naast aflever .. Nu ook “onderzoeks” kosten ..

        Ranzige oplichters ..

        Login om te reageren
        • Rob zegt

          11 april 2016 om 12:17

          @lincoln:
          Inderdaad. Vooral die adviesbureautjes die zich bezig houden met verkeersveiligheid. Zodat continu allerlei prima functionerende wegen op de schop gaan, want “nóg veiliger” enzo…

          Hufters, dat zijn het….

          Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        11 april 2016 om 12:40

        @willeme: In de autoblog-shop?

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          11 april 2016 om 13:02

          @e1000bmw523i: Ja, maar we beramen nog even de Kosten Leesklaar Maken ;-)

          Login om te reageren
          • escort77 zegt

            11 april 2016 om 13:18

            @willeme: die Kosten Leesklaar Maken verschillen bij jullie ook erg per auteur.

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              11 april 2016 om 13:19

              @escort77: De hoogte van Kosten Rijklaar Maken scheelt ook per auto ;-)

              Login om te reageren
  26. norge zegt

    11 april 2016 om 11:35

    Vraag altijd naar de rijklaar op straat prijs…De rest van het getallen gegoogel maakt me geen donder uit…

    Login om te reageren
  27. monk zegt

    11 april 2016 om 11:56

    Een auto dealer is in mijn optiek gewoon een retailer net als elke andere. Een kledingwinkel vraagt toch ook geen draagklaar maak kosten omdat de kleding naar de winkel vervoerd is, vervolgens uit de verpakking is gehaald, in de winkel is gehangen en er door de verkoper advies voor gebruik bij is gegeven? Die kosten zijn gewoon in de prijs van de kleding verwerkt. Het zijn namelijk gewoon bedrijfskosten!
    Hoewel,onze (r)overheid heeft hier ook wel een handje van (administratiekosten bij een boete?!?!)

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      11 april 2016 om 12:01

      @monk:

      Good one ..
      Is subsidieloos onderzocht en illegaal verklaart ..

      Politici hadden echter schijt aan de overheid ..

      Login om te reageren
  28. pinut187 zegt

    11 april 2016 om 12:24

    Dan naaien ze wel weer ergens anders mee.

    Login om te reageren
  29. aikon1694 zegt

    11 april 2016 om 12:30

    Moet straks mijn auto inruilen bij de dealer (nieuwe gekocht).
    Dan reken ik ook gewoon kosten rijklaar maken.
    Beetje benzine erin, rij door de wasstraat, overschrijven. Korte uitleg over audio installatie. Mijn uurtarief als ICT is net iets hoger dan uurloon werkplaats, dus dat gaat wel in de papieren lopen.

    Login om te reageren
    • hrck zegt

      11 april 2016 om 13:11

      @aikon1694: ja goed idee! Doe ook meteen even de beurt met distributieriem, vier banden en twee remschijven. En vergeet geen garantiecertificaat te maken ?

      Login om te reageren
  30. rufctr01 zegt

    11 april 2016 om 12:37

    Als ik op een 2e hands rijklaarkosten moet betalen gaat de deal niet door.
    Hand schudden op de prijs is wat mij betreft de deal. Ik ga na het handenschudden ook niet meer afdingen.

    Login om te reageren
  31. Pallas zegt

    11 april 2016 om 12:56

    Honda en Citroën hebben in de jaren ,80 all-inn prijzen gehanteerd maar daarmee gestopt omdat ze daardoor duurder dan de concurrentie leken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 april 2016 om 13:22

      @Pallas: Daarom zou het handig zijn als de ACM dat zou eisen. Dan moet iedereen dat gaat doen.

      Login om te reageren
  32. trident zegt

    11 april 2016 om 14:39

    ik betaal geen rijklaarmaakkosten , even tetugkomend op het afsingen verhaal. bij het kopen afgedongen op een auto die 12.225 moest kosten uiteindelijk 11200 betaald

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      11 april 2016 om 15:12

      @trident: wereld van verschil.

      Login om te reageren
  33. 730ld zegt

    11 april 2016 om 21:29

    In Duitsland zijn de rijklaarkosten al lang in de prijs verwerkt.

    Login om te reageren
  34. tinustiguan zegt

    11 april 2016 om 21:39

    En deze boeven spannen de kroon:

    Denk je volgens de VKV dealer website een Nissan X-Trail te krijgen voor EUR 26.490 incl BTW en BPM en daarop lijkt het nog EUR 2500 inruilkorting volgens de advertentie….

    Presteren deze gasten het je een offerte voor EUR 25.250 EX (!!) BTW aan te bieden zonder inruil en MET maximale korting.
    Terzijde de BTW op die auto bedraagt EUR 3.749,00…..

    Dat wist ik, dus ik anticipeerde op een aanbod van ca EUR 23.300. Mooi niet dus.
    Zelfs de standaardkleur wit werd als optie extra in rekening gebracht naast een hele rits andere aanvullende bedragen.
    Men adverteert dus ook nog met de prijs waarin geen kleur is verwerkt. Iemand wel eens een kleurloze auto gezien?

    Meteen helemaal klaar met Nissan.

    https://www.vkvgroep.nl/nissan/acties/x-trail/

    Login om te reageren
  35. kilum zegt

    12 april 2016 om 12:25

    Eigenlijk moet het een optie worden. In principe kun je het “rijklaar maken” ook zelf doen.

    Als het mij 700 euro bespaart gooi ik zelf de tank wel vol en was ik de auto ook wel even zelf. Beschermfolie en stickers krijg ik er ook wel zelf af. En dan mogen zij het flesje wijn of bosje bloemen ook houden wat mij betreft.

    Zou een keurig middenweg zijn dacht ik zo. Optie in plaats van verplicht.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North