Audi A8L Security krijgt een update

Auteur: , 22 Reacties

Nu de Audi A8 en S8 zijn strakgetrokken volgt ook de A8L Security. Als je een paar ton op een auto stukslaat wil je per slot van rekening niet in een pre-facelift rondrijden.

Mensen die in een gepansterde auto rondrijden trekken niet graag de aandacht naar zich toe, en het hardnekkige cliché wil dat een Audi dan een zeer geschikte keuze is.

Vanzelfsprekend ga je je obesitas-A8 niet met een 2.0 TFSI uitrusten, en deze keuze biedt Audi dan ook niet. Het is óf de 4.0 TFSI V8 óf de 6.3 W12, met 435 pk / 600 Nm en een 0 tot 100 tijd van 7,5 seconden voor de achtpitter. De W12 legt 500 pk / 625 Nm en 0-100 in 7,1 tellen aan de dag. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u, wellicht vanwege de banden. Dit lijkt ons hard genoeg om een zeer moeilijk bewegend doelwit te zijn.

Zou Audi Angela Merkel hiermee binnenboord kunnen houden? Audi is geen onbekende voor de Bondskanselier, de dame (die verder weinig gelijkenis met Judy Dench vertoont) werd al eens gespot in een Bond-achtige A8.

De A8L Security bindt de binnenlandse strijd aan met Wildersmobiel BMW 7 Serie High Security en Rutte-transporteur Mercedes S600 Guard.

Als je er nu één bestelt, dan wordt hij op zijn vroegst in het derde kwartaal uitgeleverd. Kudo’s voor degene die het aandurft zijn A8L Security in het knalroze of fluorescerend geel te bestellen. Audi koos voor de persplaten zelf maar voor het behoudender Havanna Black metallic.



22 reacties

Laat me raden, een nieuwe optie bestaat uit een niet afluisterbare telefoon?
Zou je bij die gepantserde wagens niet gewoon de ge-facelifte onderdelen kunnen omwisselen btw?
@Simpson: iedereen over dat afluisteren. Wees blij
Wow de 0-100 tijden zijn echt traag voor een dergelijke motor. Iemand enig idee hoeveel dit ding weegt?
@blootmens: rond de 3 ton.
@robert110: Ruim meer. Rechts in beeld staat het kenteken van een oudere A8L ‘security’. Als je die door de RDW kentekencheck gooit kom je op een leeg-gewicht van bijna 3500kg …
@blootmens:
Wow de 0-100 tijden zijn echt snel voor een dergelijk zware auto.
@Hubert: Ik vergeleek hem eerst met een Rolls. Nooit gedacht dat het zo’n tank zou zijn.
@Hubert: met 3500kg en 500pk heb je nog steeds slechts 7kg/pk. Dit moet toch sneller naar de 100 kunnen lijkt me. De automaat zal echter wel flinke klappen krijgen
@blootmens:

Hij is sneller dan een bunker… En toch is het een bunker


En als er dan toch een auto sneller is tijdens een liquidatie poging. Dan beuk je hem met 3 ton gewicht van de weg af
“Mensen die in een gepansterde auto rondrijden trekken niet graag de aandacht naar zich toe, en het hardnekkige cliché wil dat een Audi dan een zeer geschikte keuze is.”

Moet je vooral met die kermisverlichting gaan rondrijden.
@berlinetta: kermisverlichting is tegenwoordig verplicht op nieuwe auto’s

Je kunt deze (in ieder geval bij audi) wel gewoon uitzetten.
@berlinetta: Dat is geen kermisverlichting, maar camouflage. Want als iedereen en z’n moeder met dagrijlichtkerstlampjes rijdt, dan van je juist op als jij dat niet doet.
-edit: nutteloze bijdrage-
Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar de 7-serie High Security of de A8L Security. Ik zou alle drie in een nieuwe test willen zien tegenover elkaar. Nadeel van de BMW is dat deze teveel aandacht trekt en Audi minder.
Een test met de drie gepantserde duitsers lijkt me ook wel leuk ja.
In deze auto kies je uiteraard voor de W12. De V8 lijkt me gewoon underpowered voor een auto van over de 3 ton.
@widodh: Koppel lijkt mij het toverwoord? Die W12 is NA en al het koppel krijg je pas bij 4 à 5 duizend toeren? Sterker nog, ik gok dat de V8 wel eens lichtvoetiger aan zou kunnen voelen..


Lol, een lichtvoetiger zeecontainer…

…gevuld met aambeelden
@baasbas:
Ik las container en aambeien mijn dag is verpest…

Maar dit is wel een degelijke auto voor een Mafia baas die zich graag laat vervoeren Of een staatshoofd
@widodh:

Juist de V8 is een betere keus. Kan je doormiddel van chippen toch stuk meer vermogen, en nog belangrijker, meer koppel krijgen. Lijkt mij ideaal voor een auto die bijna 2x zijn gewicht moet meeslepen..
Waarom wordt deze niet geleverd met de 4.2 TDI?
Dat blok lijkt me uiterst geschikt, misschien wel beter dan de benzinevarianten.
@jack_abarth: 6.0 tdi v12 zou denk ik het best passen denkt u niet? Vrachtwagens trekken meer gewicht met zo een v8 mee. Lijkt me zo een v12 bij uitstek geschikt voor dit klusje
@jack_abarth: misschien te duur in de wegenbelasting :p

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).