• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi: Autobahn-limiet en autovrije dagen zijn tof!

Auteur: willeme, gepost 26 oktober 2022 om 13:59 – 23 Reacties

Audi autobahn-limitiet

Audi vindt een Autobahn-limiet een goed plan. Maar ze gaan verder.

Afgelopen weekend konden we je een beetje bijpraten over de Duitse Autobahn-limiet. De linkerflank van het kabinet wil graag een tempolimiet, maar deze komt er maar niet. Telkens is er een groepering die het tegen weet te houden.

De conservatievere partijen zijn namelijk tégen invoering. Zo hard rijden als je zelf wil is onderdeel van de Duitse identiteit. Niet alleen dat, harde rijden is niet zoals men denkt ook gevaarlijker. De meeste ongevallen gebeuren namelijk op de Landstrasses. Op zich geen vreemde gedachte. Zeker nu we in Nederland niet harder dan 100 km/u mogen rijden, zie je auto’s op de meest vreemde wijze slingeren. Op de Autobahn blijf je tenminste alert.

CO2-uitstoot

Maar waar De Groenen wél een punt hebben, is de CO2-uitstoot. Hard rijden zorgt namelijk voor een (veel) hoger verbruik (en dus hogere CO2-uitstoot). Dat is niet te ontkennen.

Een van de grootste redenen dat de Autobahnlimiet er nog steeds niet is, komt door de enorm sterke autolobby. Ergens heeft de Duitse autoindustrie een enorm aanzien doordat de auto’s gebouwd zijn op 250 km/u (of harder).

Ja, je kan een Mustang, Tesla of Impreza 1.000 pk geven, maar durf je daar ook 250 mee? Dit terwijl je dat waarschijnlijk wel durft met een bescheiden C-Klasse of 5 Serie. Maar het hek is nu helemaal van de dam, want van Audi mag er een Autobahn-limiet komen! Het merk met de vier ringen gaat nog verder door te stellen dat ze autovrije dagen ook wel kunnen waarderen. Huh, vanwaar deze enorme ommekeer?

Audi vindt Autobahn-limiet prima, net als autovrije dagen

Volgens Audi-topman Markus Duesmann komt dat door dat de tijden aan het veranderen zijn. Brandstof is nu heel erg duur en uitstoot is een issue. Mensen moeten gaan besparen. En besparen op uitstoot werkt meteen twee kanten op. Je houdt meer geld over én je richt geen schade aan aan het milieu. Nog een voordeel, op een autovrije dag kun je dan lekker fietsen over de Autobahn.

De mening van Duesmann is overigens sterk afwijkend met die van het transportbeleid van de FDPen diens transportminister. Oh ja, en compleet afwijkend met die van de complete autolobby, waaronder zijn huidige werkgever.

Nu staat Volkswagen erom bekend om managers zonder ‘fractiediscipline’ aan de kant te zetten (zoals met Diess, Pischetsrieder, Wiedeking en ga zo maar door). We zijn benieuwd hoe dit uit gaat pakken.

Via: Focus.de

Ook interessant!

  • Audi Q7
    Waarom jij een Audi Q7 wil
  • Audi gaat AMG
    Audi gaat AMG niet nadoen met vierpitters
  • Overgespoten Audi A5
    Deze Audi A5 is niet zo netjes overgespoten
  • Audi RS3 2022: POV op het circuit
    Audi RS3 2022: POV op het circuit

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, autobahn, markus-duesmann

Vorig bericht: « Bentley bereikt doelgroep met Bentayga Hybrid
Volgend bericht: Diesel binnenkort NIET verkrijgbaar in NL »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    26 oktober 2022 om 14:18

    Dus dan betaal je een vermogen voor je auto en mag je er niet eens mee rijden?!

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      26 oktober 2022 om 17:44

      @dutchdriftking

      Jawel. Alleen niet zónder limiet. ;-) Maar mogen en doen zijn twee verschillende zaken.

      Mij maak je niet wijs dat menigeen hier met een dikke auto speciaal voor harder dan 130 km/h te gaan een Duitse snelweg opzoekt. Ook in Nederland wordt wel eens het gas diep ingetrapt. Kwestie van Flitsmeister aan en een beetje lef en houden van een gokje wagen.

      Login om te reageren
  2. bassrt zegt

    26 oktober 2022 om 14:29

    Als je zulke taal uitspreekt begrens dan die auto’s op 130km/h en verwijder dit met behulp van gps locaties als je op een circuit bent. Vinden mensen niet leuk, maar als je het niet doet heb je niks aan zulk soort uitspraken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 oktober 2022 om 15:30

      Waarom? Hij is van mening dat een snelheidslimiet realistisch is (dat vindt eigenlijk iedereen in Europa behalve een deel van de Duitsers) en dat een autoloze dag denkbaar is. Dat heeft natuurlijk niets te maken met wat zijn auto’s kunnen maar met welke borden er langs de weg staan.

      Login om te reageren
      • herve11f zegt

        26 oktober 2022 om 20:54

        Maar deze uitspraak staat wel haaks op hun beslissing in de F1 te stappen. Huichelaars.

        Login om te reageren
    • HZW zegt

      26 oktober 2022 om 23:29

      Max 130 Km/u is gunstig voor EV’s, dan kom je een stuk verder met een volle accu.

      Login om te reageren
  3. flyerbunch zegt

    26 oktober 2022 om 14:42

    Mss weet jij al dat er hem iets boven het hoofd hangt? Mja, best grappig as ze straks mss uitzonderingen maken op waterstof en EV ivm limieten aangezien die uitstoot lager of niet aanwezig is. Heb het dan niet over het totaalplaatje incl produceren van waterstof of elektriciteit ervan uiteraard.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 oktober 2022 om 15:38

      Zouden we in Nederland kunnen doen, met een EV mag je overdag 130 op de snelweg en met een niet EV moet je het bij 100 houden. Dat zou de EV verkopen kunnen stimuleren zonder dat het de regering geld kost.

      Login om te reageren
      • kerre zegt

        26 oktober 2022 om 20:23

        Dan koop ik direct een Renault Twizy 😃 Of kan die niet zo hard? 🤔🤪

        Login om te reageren
      • HelldogBE zegt

        27 oktober 2022 om 04:57

        Dan krijg je hetzelfde fenomeen als eindeloze vrachtwagenraces en mag jij met 100km/u achteraan de sliert aansluiten…

        Login om te reageren
      • maotje zegt

        27 oktober 2022 om 06:27

        Mensen uitsluiten valt onder discriminatie. In de grondwet staat dat dat niet mag.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 oktober 2022 om 10:07

          Discriminatie is mensen uitsluiten op basis van zaken als huidskleur, geslacht, seksuele oriëntatie, geloof of leeftijd. Maar als je met de fiets rijdt en je dan niet van de snelweg gebruik mag maken is geen discriminatie.
          In gelijke gevallen moet je gelijk behandeld worden. Maar een stinkende brandstof auto, bestelbus met aanhanger of vrachtwagen andere regels opleggen dan een EV is helemaal prima.

          Login om te reageren
    • maotje zegt

      26 oktober 2022 om 17:18

      Grappig dat iedereen het opwekken van elektra meerekent bij een ev. Maar schijnbaar vergeten dat ze zonder elektra geen druppel benzine voor handen zullen hebben. Neem eens een kijkje bij de raffinaderijen im de het botlek gebied rond rdam. Dat zijn allen zeer grote stroomverbruikers.
      Moeten we deze stroom dan ook niet meerekenen in de uitstoot van een brandstofauto?

      Login om te reageren
      • steephh zegt

        26 oktober 2022 om 17:55

        @maotje

        Ja mooi is dat. Mensen willen zó gráág deugen dat ze well-to-wheel bij de EV wel meerekenen, maar dat bij de brandstofauto vergeten zodat ze kunnen roepen dat ze milieuvriendelijker bezig zijn. :-)

        Een echte vent zou tenminste toegeven dat men persoonlijk genot belangrijker vindt dan een zo laag mogelijke uitstoot. En daar is ook niets mis mee. Maar hou het wel bij de feiten.

        Login om te reageren
      • herve11f zegt

        26 oktober 2022 om 20:59

        Misschien eens kijken naar deze reportage: https://vtm.be/telefacts
        “De schaduwkant van de groene energie “

        Login om te reageren
        • steephh zegt

          27 oktober 2022 om 01:32

          @herve11f

          Kunnen we hier in Nederland helaas niet zien. Ook op YT (nog) niets te vinden.

          Heb je wellicht een samenvatting met wat highlights?

          Login om te reageren
  4. E550 zegt

    26 oktober 2022 om 14:47

    Natuurlijk vind Audi dat prima. Het assortiment bestaat binnenkort bijna volledig uit elektrische auto’s. En die staan niet bekend als autobahn cruisers.

    Login om te reageren
  5. e36thuglife zegt

    26 oktober 2022 om 15:30

    Snitches get stitches dus uitnodiging voor die Markus Duesmann om kennis maken met mijn box beugel.

    Audi is een nep VW die helemaal niet hard kunnen dus is het zelfde dat een schildpad zegt dat de luipaard niet meer mag rennen.

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      26 oktober 2022 om 17:34

      @e36thuglife

      Wowowow… Dus omdat iemand anders een andere mening is toegedaan wil jij je boksbeugel erbij pakken? Rustaaaghh. We kennen hier vrijheid van meningsuiting. ;-)

      Overigens: wat een prachtige kinderlijke (en niet kloppende) vergelijking schets je daar trouwens, schattig!

      Login om te reageren
  6. petroldrinker zegt

    26 oktober 2022 om 15:41

    Uitstoot is alleen maar een issue omdat de media er constant op door blijft zeiken, en dus de rest vd mensen ook, als zij stoppen is het in ene weg, want niemand houd zich er dan ng mee bezig

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      26 oktober 2022 om 17:36

      @petroldrinker

      “als zij stoppen is het in ene weg, want niemand houd zich er dan ng mee bezig ”

      In het kader van: “als ik mijn vingers in mijn oren stop en heel hard LALALALA roep dan bestaat het niet”

      Misschien moet je je er eens dáádwerkelijk in verdiepen, of is dat te heftig voor je?

      Login om te reageren
  7. jessepinkman zegt

    26 oktober 2022 om 16:12

    Kutmerk. Altijd al gevonden. Nu weer bevestigd.

    Login om te reageren
  8. ericc zegt

    26 oktober 2022 om 16:46

    Net als Volvo. Begrenzing op hun auto’s omdat hun EV’s niet sneller kunnen! CEO afdanken zou ik zeggen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North