
Tesla slaat gewoon even keihard terug. Met keiharde cijfers bovendien!
Niemand zag ‘m aankomen, maar daar is-ie dan hoor. Ineens op plek twee in de Europese verkooplijsten: de Tesla Model Y. De elektrische ‘ruimtewagen’ die even compleet weg leek, maar in juni met bijna 22 duizend registraties uit het niets weer meedoet, alsof er niks gebeurd is. Geen persmoment, geen nieuwe facelift, geen giga-actie. Gewoon: pats, boem, terug in de top. Alsof Elon z’n schouders ophaalde en zei: let maar op.
In april en mei was de Model Y kansloos. Op z’n zachtst gezegd. De hype leek over, de kortingen uitgewerkt, concurrentie die wat meer stuurgevoel en iets minder tablet bood rukte op. Maar nee. Juni brengt een wederopstanding die je eerder bij de Paus verwacht dan bij een EV. Wat er achter zit weten alleen de dataslaven van Dataforce, maar feit is dat het Amerikaanse ruimte-ei weer meetelt. En hoe.
En dan staat daar dus een Renault Clio op één, met net geen 27 duizend stuks. Een voorsprong van zo’n vierduizend op de Tesla. Een model dat het nog steeds moet hebben van prijslijst-trucjes en nieuwe instapversies met stickers erop die doen alsof het een aanbieding is. Toch knap hoor, maar ook voorspelbaar. Die Clio doet wat-ie moet doen en doet dat goed, alleen verrast niemand meer. Behalve misschien Dacia.
Want daar gaat het dus mis. De Sandero, die vorig jaar nog als het Aldi-alternatief alles en iedereen de baas was, zakt keihard in. Bijna zeventien procent minder verkopen in juni. Auw. VW doet wat VW doet, dus vlak en veilig, met de T-Roc en Polo, maar zonder glans. Opel doet nog mee met de Corsa, maar dat is meer omdat er weinig nieuws tussen zit dan door eigen kracht.
Intussen keldert de Model 3 van Tesla bijna vijftig procent in verkoopvolume. Blijkbaar werkt het trucje maar bij één model tegelijk. Toch is het de Model Y die in juni de show steelt, niet de usual suspects. Geen overwinning, maar wel een mokerslag voor iedereen die dacht dat de hype over was.
Tesla laat zien dat je geen nieuwe snufjes nodig hebt om weer in de spotlights te komen. Gewoon terug de ring in stappen, en je plek opeisen. Bam.





Geen nieuw snufje? De Model Y is net vernieuwd..
Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Ik vond de vorige Model Y niet mooi, hij leek op een eend met dat malle hoge dak en die lage neus. Maar nu met de nieuwe variant moet ik toegeven dat ik die NOG lelijker vind! Die neus is (visueel in elk geval) nóg lager geworden en dat malle bolle dak lijkt nog boller te zijn.
Een beetje journalist had z’n huiswerk gedaan en geweten dat de facelift model Y pas in juni op gang kwam met serieuze aantallen (met name RWD). Maar niet alle journalisten willen dat zien, Tesla bashen levert toch meer clicks op 😉.
Blijft een zeer goede deal (value for money), maar het concurrentie speelveld wordt groter en niet iedereen heeft zo’n grote auto nodig. Dan zijn bv de Elroq en EV3 goede alternatieven. En als je Tesla niets vindt zijn er ook alternatieven. Wordt in de toekomst vooral interessant wat China gaat doen…
… niet iedereen heeft zo’n grote auto nodig….
Dat klopt, maar ze willen er maar wat graag eentje. Het is dat de Escalade met V8 hier zo prijzig wordt anders had iedere jonge vader zo’n ding op de stoep staan.
Ik beschouw mijzelf als “jonge” vader met kids rond de 7 jaar. Maar zou nog niet dood gevonden willen worden in zo’n pauper Amerikaanse Escalade. Nee sorry echt niet op mijn oprit zo’n ding.
Grappig, ik zou graag zo’n geweldige bak op de oprit willen. Een Lincoln Navigator mag ook hoor of een GMC / Chevy.
Gaat om de analogie. Als het kan wil bijna iedereen een zo groot mogelijk auto en/of een zo dik mogelijke motor.
Echter 95% van de Nederlanders heeft te maken met financiële keuzes.
Dus voor Cadillac Escalade kan je ook BMW x5 etc lezen……
Zelf heb ik juist de XC90 of Ford Explorer laten staan ipv de Terraco vanwege het formaat. Plus eigenaarschap betekent zorgen, bij de Terraco maak ik mij daar minder zorgen om want zo duur vond ik hem niet.
Goh, ik ken toch echt helemaal niemand in mijn omgeving die zo’n auto zou willen rijden, ook niet als geld geen issue zou zijn…. Zou er zelf ook niet aan moeten denken om zo’n gedrocht voor m’n huis te moeten parkeren. Nee, dank je.
Tesla verkocht 33% minder auto’s in Europa in de eerste helft van 2025 t.o.v. de eerste helft van het vorige jaar. Volkswagen (het merk, niet de groep) heeft meer ev’s dan Tesla verkocht. In juni 2025 heeft Tesla 21% auto’s minder verkocht in Europa dan vorig jaar hoewel het juist een “nieuw” model heeft gelanceerd met bijhorende tijdelijke boost. Ik denk dat de champagneflessen allesbehalve open gaan gaan. En dan gaat het ook nog catastrofaal in de andere markten.
Bovendien heeft Tesla veel meer auto’s gemaakt dan verkocht in Q1 en Q2. Zijn deze auto’s nu geregistreerd door mensen en bedrijven of ‘geregistreerd’ bij Tesla Stores.
Nee, dat soort trucjes doet tesla niet aan, de dealers volproppen met auto’s op kenteken.
De ‘dealers’ zijn namelijk van Tesla zelf en de auto’s komen pas op kenteken als levering/betaling rond is.
Renault 5 ipv Clio denk ik dan toch…
Nee joh. De oude Clio verkoopt in Zuid Europa als een speer.
Als huurauto meegehad in Portugal, meer dan prima auto!
In juli loopt het ook niet lekker.
Zo’n facelift Model Y ziet er van achter uit als een 911 (over 10 jaar als Porsche de kont nog hoger gemaakt heeft).
Wie koopt of least dit in vredesnaam nog? Matige kwaliteit auto die qua technologie op bijna alle vlakken door vde concurrentie is geëvenaard of ingehaald. Gedateerd design, slechte service en dan nog de extreemrechtse ceo aan het roer… Als ik iemand in een oude Tesla zie rijden heb ik medelijden, zie ik iemand een nieuwe Tesla rijden dan is het vooral ongeloof… wat voor plaat heb je dan voor de kop??
Blijkbaar toch meer mensen dan u wenst..
Maar welke auto zou u kopen met hetzelfde budget, betere specs, betere prijs, meer ruimte, en beter infotainment systeem.. want met name dat laatste; noemt u mij een ander merk met t zelfde laad gemak als een Tesla? En dat nu al ruim 12 jaar..
Tesla heeft natuurlijk het supercharger netwerk, goede kwaliteit, veel locaties. Het kroonjuweel van Tesla. Het staat ook open voor andere merken maar toch vermijdt ik het als de pest. Je kunt er namelijk niet met je laadpas betalen en dan moet je weer onhandig gaan declareren.
Het zelfde met het infotainment van Tesla, het is snel en heeft een prima UI maar geen Apple Carplay of Android auto. Ook een instrumenten cluster of heads-up display moet je in een Tesla Model Y elke kilometer missen. Dus koop je voor hetzelfde geld toch liever een Kia of Hyundai.
Als je moet declareren wellicht niet handig, maar als je zelf betaalt net wel, want de prijs per kwh is zowat de helft (of minder). In Frankrijk een aantal superchargers tegengekomen die effectief op de autosnelweg zaten (ipv 1 à 2km er buiten) en geladen voor 0,34/kwh. Net ernaast nog laadpalen van een ander merk (Engie) aan de mooie prijs van 0,76/kwh. Alsof je 4 à 5 EUR voor een liter benzine gewoon zou accepteren?!
Helemaal gelijk. De prijzen zijn erg laag bij Tesla. Het netwerk werkt goed en heeft de beste dekking. De waarde van Tesla zit niet in de robots, het autonoom rijden of de auto’s maar in het supercharger netwerk.
Exact datzelfde ongeloof kan je dan toch ook bij mensen hebben die een nieuwe elektrische auto rijden in een merk als Zeekr, BYD etc. als we het toch over politiek gaan hebben (in dit geval China), laat iedereen lekker in zijn/haar waarde en die keuze zelf maken.
Ik tuf in ieder geval lekker door in een nieuwe Tesla, overigens zonder plaat voor m’n kop maar gewoon als bewuste keuze😉
Ben ook benieuwd welke concurrentie beter is? Enlighten us.
Net een rit achter de rug naar de Franse alpen met een nieuwe Model 3 SR. Beviel meer dan prima. Stuurt goed, snel genoeg, heel zuinig (~16kwh tegen 130), stil binnenin, supercharger netwerk 10/10, multimedia en UI is top en design is persoonlijk, maar vind de nieuwe 3 er best goed uit zien. Nieuwprijs was 40k all-in (zelfs 35k met de 5k subsidie in BE van enige tijd geleden). Enkel de pinkers was even wennen, maar na een uurtje of 2 rijden was het al automatisme geworden. Heb ook al met een aantal andere EVs gereden uit dezelfde prijsklasse, maar die kwamen toch niet in de buurt (Smart, BYD, Ford, Xpeng (viel nog mee), …).