Audi: Drift Mode is alleen voor trage losers

Auteur: , 51 Reacties

It zjust makes no szenze!

Audi-RS5

In principe is het geen nieuws dat Audi niet met een Drift Mode komt, het bedrijf maakte dat immers al eerder duidelijk. Inmiddels hebben na Ford ook Mercedes, BMW en zelfs Opel echter aangegeven wél met zo’n kwispel-setting te komen.

Zodoende is de druk vanuit de ‘community’ op Audi om toch overstag te gaan zo groot geworden, dat het bedrijf zich genoodzaakt voelt alsnog een keer haar visie uit te spreken. Stephan Reil, Head of Development bij Audi Sport, gooit er tegenover het Australische Motoring deze hartekreet uit:

“No drift mode. Not in the R8, not in the RS3, not in the RS6, not in the RS4.”

Het vraagt niet heel veel inlevingsvermogen om de geïmpliceerde ‘NEIN! NEIN! NEIN!’ erbij te denken. Desalniettemin neemt Stephan wel de moeite om de beweegredenen achter deze beslissing uit de doeken te doen. Hij ziet er als techneut gewoon niet het nu van in, want je gaat er niet sneller door. Je rookt er alleen maar je achterbanden mee op en dat slaat volgens Reil nergens op.

“I don’t like them. I do not see the reason for them. We do not see the sense in sitting there burning the back tyres. It’s not fast. It’s much faster the way we do it.”

Bandenbeulen moeten dus uitwijken naar andere merken. Naar BMW bijvoorbeeld, dat zelfs twee auto’s ontwikkeld heeft die autonoom kunnen driften. Een opvallend verschil van inzicht dus tussen de merken die in veel andere opzichten elkaar niet zelden kopiëren. Maar, is er stiekem niet een andere reden dat Audi niet kiest voor een Drift Mode? Reil hint daar wel naar als hij zegt:

“Drifting also does not really suit the architecture of our cars.”

Dat lijkt een verwijzing te zijn naar de ontiegelijk zware neuzen en dikke frontoverhangen waar Audi’s onder gebukt plegen te gaan. Of is dat alleen wat ik uit de uitspraak haal? Hoe dan ook laat de Ford Focus zien dat een Drift Mode ook (soort van) prima kan op een in de basis voorwielaangedreven auto met flink meer gewicht op de voor- dan de achteras (60:40). Om de optie niet aan te bieden lijkt me dus een gemiste kans voor Audi, maar laat je eigen bespiegelingen daarover los in de comments!



51 reacties

Is ook niet zo vreemd. Quattro verhult namelijk redelijk dat de auto’s van Audi geen natuurlijke balans bezitten (behalve de R8) wat door een driftmodus pijnlijk aan het licht zou komen.
@Jochempie:

Wat heeft quattro daar mee te maken? Daar zit juist de kracht dat ze deze drift modus niet nodig hebben.

Torsen diff quattro’s die bij de lengte richting motoren van Audi worden gebruikt zoals de RS 6 zijn al powerslide geweldenaren omdat ze tot 90% vermogen op de achterwielen zetten. Dat liever dan die ontzettend onhandige X drive of 4-matic constructie met teruglopende tussenassen.

Ik mis in de artikel ook dat bij de huidige Audi quattro’s al een aardige balans hebben ergens in de buurt van minder of rond de 60:40

Bmw en mercedes gaan ook tot die waardes komen icm 4WD
@prop: Quattro heeft er ook weinig mee te maken. Mijn punt was meer dat Audi geen rijdersauto’s bouwt, maar hun AWD inzet als onderdeel van het Torque Vectoring systeem om de rijbeleving te verbeteren, die ontbreekt vanuit het initiële ontwerp van de auto. Maar zelfs al zou Quattro 100% van de kracht naar de achterwielen sturen, dan nog hangt het zwaartepunt van het blok vóór de vooras. Insturen zal nooit een feest worden, tenzij het binnenste voorwiel kunstmatig wordt afgeremd. Hey, RS3.
@prop: Wat quattro daarmee te maken heeft, is dat je zonder quattro met voorwielaandrijving zit. Dan kan je alleen nog met McDonalds theeblaadjes driften.
@mout:

Maar het gaat juist om quattro 😬

Vooral BMW (en Mercedes deels) volgen langzaam aan met de voorwielaandrijving introducties. Dus de overige merken zullen vast iets goed doen.

En X drive is een inefficiente constructie. Nogmaals: bekijk eens voor de grap de tussenas constructie die nodig is om vawege de basis RWD setup ook de voorwielen mee te laten draaien
@jochempie: Kijk eens op youtube het filmpje van Topgear van vorig jaa! De audi S3 op het circuit tegen de Bmw M4 . Wat zie je daar ,de balans van de Audi is nog niet zo slecht ;WINT van de Bmw! 300pk tegen 431 pk! Heeft misschien wel iets met balans te maken?
@dijan: Kan je het filmpje misschien linken? In de lijst van Top Gear afleveringen is er nog nooit een M4 getest, laat staan tegen een S3…
@jochempie: 2015 M4 vs Audi S3 top gear track battle fast car channel op Youtube!
@dijan: Dat is geen filmpje van Top Gear… Dat is een filmpje van Forza 6, op het TG circuit…. *facepalm*
@dijan: Je bedoelt dat filmpje waarin werd aangegeven dat er geen reet aan was in de Audi ondanks dat hij het goed deed? En dat de BMW zoveel leuker reed?
@dijan: Heeft wellicht iets meer met gewicht en wielbasis te maken? Leuk een M4 tegen een S3, maar als je een eerlijk vergelijk wil test je hem tegen een vergelijkbaar model toch? RS5 rings a bell?
Alle tests doen overigens Audi af als degelijk en saai t.o.v. een M4. Niet dat dat slecht hoeft te zijn. Moet bij je passen hè?
Ik heb alle quotes met een Duits accent gelezen, en ik ben vast niet de enige!

Hij heeft natuurlijk wel gelijk. Waarom? Wat voegt het toe?
@awesome: omdat het lekker is
@awesome: Ach, het is weer eens wat anders dan onderstuur.
Waarom zou je ook willen driften met 4wd?
@kapiteinaudi: Klopt en met de zwaarneuzige fwd uitvoeringen kan je ’t sowieso wel vergeten….

Een Audi koop je om super comfortabel in alle luxe mee van A naar B te gaan wanneer je ego te groot is om dezelfde ervaring te krijgen in een full-options Skoda Superb. Audi’s koop je nu eenmaal niet om een lekker potje mee te sturen/driften, daar hebben ze de layout niet voor.
@trasimo: Buiten die Skoda opmerking heb je gewoon gelijk hoor. Een (snelle) Audi koop je niet om mee te driften. Het doelpubliek zit ook niet te wachten op zo’n driftmodus. Als je wilt driften, moet je maar een AMG of M kopen. Neemt verder niet weg dat ik ook op die auto’s een driftmodus belachelijk vind. Het is een beetje als DJ worden ipv een echte muzikant, het is de easy way out.
@kapiteinaudi: Helemaal mee eens, een drift mode is leuk als je op de playstation bezig bent, dat hoort niet op een normale auto thuis. Overigens vind ik driften op de openbare weg sowieso nergens op slaan, liever een auto die gewoon goed in balans is.
@kapiteinaudi: Waarom zou je seks hebben als je ook gewoon de aardappelen kunt schillen?
@kapiteinaudi: 4 wiel drifts like a boss
@kapiteinaudi: waarom zou je niet willen driften met 4wd?
Ik dacht even dat er een wielklem op de rs5 zat
Het woord van 2017: kwispel setting haha

Wel logisch dat ze geen drift mode gaan doen, bij audi quattro modellen gaat het juist om tractie en niet om epische drifts
Driftmodus op een RS3? Natuurlijk niet. Ben je nog sneller aan nieuwe remschijven toe……
Een driftmode slaat nergens op. Als je wil driften, koop een auto die dat kan met alle elektronische systemen uit. En show je skills. Met die driftmodes ben je computergestuurd aan het driften, en dan kan elke aap het. Dan is het gewoon zonde van de banden.
Driften is natuurlijk alleen iets voor petjes en het midden oosten. Een power sedan/avant rijdt verder niemand om die reden..
Een driftmodus is sowieso iets onzinnigs. Driften is leuk en doe je op een circuit. Driften is leuk, omdat het een uitdaging is de auto in controle te houden, terwijl je niet meer volledige grip hebt. Wanneer de computers van de auto deze controle overnemen, gaat het hele punt van driften ook ten onder. Een typische, ‘populistische’ optie, voor mannetjes met geld die graag iets leuks willen zeggen over hun auto in de kroeg.
@appelvis: gelukkig hebben ze voor jou auto’s als een Toyota Prius bedacht.
@str8six: wanneer je dat denkt, heb je geen accuraat beeld van mij. Ik vind een driftmodus simpelweg onnodig en onnozel en ik zou het zelf niet op m’n (nota bene) BMW of Mercedes sedan willen hebben. Net zoiets als automatisch tussengas bij terugschakelen bij bijvoorbeeld de Porsche Cayman GT4. Ik hoef het niet; leer het liever zelf
@appelvis: kijk dat is wel een duidelijke nuance. Het komt een beetje over alsof je gummen niets vindt. Maar met deze uitleg snap ik je punt. Een gt3rs 997 ipv 991 want handbak. +1.
@str8six: bovendien rep ik over waarom driften leuk is. Mensen die driften leuk vinden raad je geen Prius aan :’)
Hij geeft zelf gelukkig al de echte reden “does not suit the archtecture”.

Maar goed dat klinkt niet zo stoer als de andere quotes.
Mis de driftmodus niet. Maar quattro met sportdiff leent zich prima voor speels weggedrag en tegelijk blijft het veilig. Da’s voor op de openbare weg prima.
Aan al die mensen (incl journalisten) die onderstuur hebben in een Audi q: dan ga je de bocht te hard in. Je moet er juist hard uit. Basisregel. Leer autorijden.
@eaudi: Ja dat is dus de grap, met een andere auto met betere balans kun je de bocht harder in.
Nee, je zou eens rijplezier aan een Audi ontlenen.
@trustmeiamanengineer: iedere dag opnieuw ?
Nee hè hè tuurlijk komen ze niet met een drift modus. RS’en zijn opgevoerde FWD modellen waar AWD op is geïnstalleerd.
@jorden: ik denk eerder dat ze awd zijn uitgevoerd maar bij mindere modellen de aandrijving naar de achterwielen er af halen. Als je onder een fwd audi staat heb je ook een grote maar lege cardan tunnel. Best jammer van de ruimte. Lijkt alsof de auto niet compleet is.
Audi’s zijn niet mijn soort auto’s. Maar fijn dat ze hun eigen koers varen, een koers van efficient en effectief zoals McLaren. Dat geeft iets om te kiezen. Als iedereen achter elkaar aanloopt hebben we als liefhebbers niets te kiezen
Hoe vaak drift je nou met je s63 of e63? Nooit.
Als je een speels autootje wilt laat Audi per definitie lings liggen en koop dan gewoon een RWD. En hoev aak drift je nou serieus? Ik twerk af en toe t kontje naar buiten wanneer ik een rotonde verlaat maar er is simpelweg in NL geen ruimte voor een lekkere asociale power slide.

Dat gezegd hebbende heb ik nog een setje banden dat niet meer apk waardig is maar wel binnenkort opgerookt mag gaan worden, wel op een circuit of iets dusdanigs..
@cloverleaf: ooo bij mij in de buurt zijn een paar lange bochten. Een powerslide durf ik niet aan, knal er vaker volgas op de limiet er doorheen. Uiteraard in de late uurtjes wanneer er geen kinderen spelen…
@homer55: Precies dat bedoel ik, ik durf het ook niet aan. Er is bijna nergens in NL vrije uitloop. Al is het kontje al een paar x per ongeluk uit het broekje gescheurt ;). Gelukkig altijd goed gegaan.
Een driftmodus is natuurlijk veel te spannend voor een merk dat dezelfde werking heeft als zaaddodende pasta.
Ik zie binnenkort wel een filmpje op basis van de bekende Hitler scene voorbij komen gok ik?
Waar die Herr Flick van Audi een beetje overheen l*lt : zo’n driftmodus is een inschakelbare optie, de berijder heeft dus de keuze om ‘m al dan niet te gebruiken. Of, zoals het aloude spreekwoord luidt : “an einer Option trägt mann nicht schwer”. De optie weglaten berooft de clientèle dus van een keuze. Geen idee waarom je dat zou willen doen. Inderdaad, behalve als je auto’s er in de basis niet echt geschikt voor zijn.
Ze moeten dat elke zeggen, een echte Audi heeft onderstuur
Drift mode is ook onzin – als je zo nodig wilt driften doe dat dan met een rwd car for real!
Drift mode is voor paupervolk.dus niet aan audi besteed.als je wilt driften ga lekker voor bmw en mercedes hangkonten auto
Ok een korte drift is leuk van tijd tot tijd, maar er hele systemen voor introduceren vind ik ook totale nonsens…
Maar een Audi hoef ik sowieso toch ook niet.
Het is een mening, een argument van Audi om niet met van achter uitbrekende auto’s op de markt te komen.
Het driften geeft wel spectakel, dus het is vermaak. En het is makkelijk om Audi over te slaan, en te kiezen voor een achterwiel aangedreven pretletter.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).