• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi en BMW denken na over de toekomst van DTM

Auteur: RubenPriest, gepost 28 juli 2017 om 08:41 – 28 Reacties

Audi en BMW denken na over de toekomst van DTM


Stoppen de twee Duitse automakers er straks ook mee?

Het is me het weekje wel in de autoracerij. Mercedes die zegt te stoppen met de DTM en Porsche die stopt met LMP1 op Le Mans. De keuzes van automakers hebben ook het gevolgen voor raceklasse zelf. Zo zal de LMP1-klasse op deze manier geen toekomst hebben. Ditzelfde dreigt voor de DTM.

Met het vertrek van Mercedes blijven alleen de merken Audi en BMW over. Dit maakt het kampioenschap erg mager. In een reactie op Autosport zeggen beide merken goed te willen nadenken over de toekomst van de Deutsche Tourenwagen-Masters. “De consequenties voor Audi in de DTM zijn op dit moment nog niet helder”, zegt Audi Motorsport baas Dieter Gass. BMW Motorsport baas Jens Marquardt heeft een vergelijkbare reactie. “We moeten gaan evalueren over de nieuwe situatie”.

Het is niet de eerste keer dat de DTM het moet stellen met slechts twee deelnemende autofabrikanten. Zes jaar geleden waren Mercedes en Audi de enigen in de raceklasse. Een jaar later, in 2012, werd de DTM vergezeld met BMW. Opel stopte eind 2005 met de raceklasse vanwege bezuinigingen vanuit GM.

Ook interessant!

  • Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
    Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
  • Video: BMW X5 M50d kan Audi A7 niet bijhouden
  • Video: Audi A5 crasht tegen BMW 4 Serie. Hard.
  • The Collectables - BMW M4 DTM Champion Edition
    BMW M4 DTM Champion Edition

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, BMW, dtm, Racing

Vorig bericht: « De kogel is door de kerk: Porsche naar Formule E
Volgend bericht: Autoverkoop: Renault-Nissan schopt het tot de wereldtop »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    28 juli 2017 om 08:52

    Erg jammer dat klasse na klasse wegvalt in de autosport. Ik heb het idee dat men in sommige klasses (zoals DTM) te ver van het straatproduct weg is gestapt waardoor er geen feeling meer is. Denk dat bij DTM een groot deel van de charme was dat de auto’s nog steeds veel op het straatproduct leken. WTCC en BTCC net zo. Die zagen er uit als de wagens waarmee je maandag weer in de file ging staan. Nu zijn het gewoon dichte GP2 racers met koplampen van een C/A5/4serie. En dat brengt weer zulke kosten mee dat het voor veel merken gewoon niet interessant is. Misschien wordt het tijd dat racen weer wat simpeler wordt, dat men de regels/kosten toch weer wat naar beneden bijstelt. Want als t zo door gaat droogt de boel snel op.

    Login om te reageren
    • poes zegt

      28 juli 2017 om 08:58

      @e34m5touring: volledig mee eens! Feitelijk klopte de formule rondom het huidige DTM gewoon niet. Heel suf, want het oude DTM en het oude BTCC laten precies zien wat wèl een succesformule is.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      28 juli 2017 om 09:15

      @e34m5touring:
      Success kills itself,
      Gloom, boom, doom.
      Britse tegeltjeswijsheden.
      Volgende wordt de F1 als de Halo wordt ingevoerd en dat gaat heus gebeuren, evenals het genderneutraal toespreken van de coureurs, want Alonso draagt stiekem rokjes, net als van Boxtel van NS!

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        28 juli 2017 om 09:19

        @desjonnies: LOL! so true man.. vermoeiend allemaal.. rubberentegelsamenleving

        Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        28 juli 2017 om 09:38

        @desjonnies: http://www.vistoenforocoches.com/wp-content/uploads/2015/11/lSuPWDn.jpg :)

        Login om te reageren
      • pomoek zegt

        28 juli 2017 om 10:08

        @desjonnies: ik zie helemaal voor me hoe je dit bericht aan het typen was:
        https://media.tenor.com/images/0b2a8d08a8ce30310345c60068c8fbe0/tenor.gif

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          28 juli 2017 om 10:24

          @pomoek:
          Ik heb mijn bloemetjes jurk aan !

          Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      28 juli 2017 om 09:24

      @e34m5touring:
      Eigenlijk vind ik het wel best dat er wat raceklassen verdwijnen. Er wordt wel heel olie verstookt onder het mom van entertainment. Ook met lege tribunes. Gewoon een paar internationale formule klasses en meer regionaal de toerwagen klasses met aan het einde van het seizoen een internationale race-off tussen de eerste 3 van elke regio.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        28 juli 2017 om 10:28

        @original_arnoud: Helemaal mee eens. Je hebt circuit races voor de show (TV & tribune) en je hebt racen voor de hobby.
        Bij de BTCC komt het mooi samen. Een weekend met een stuk of 10 races waar de BTCC de meeste aandacht trekt en ‘net aan’ professioneel is. De rest van de klasses zijn hobby klasses. Tribunes zitten vol, teams zijn nog altijd relatief prive en het racen is close. Dat is wat toerwagen racen leuk maakt. En zo hard hoeft het niet te gaan.
        Precies de dingen die bij DTM fout gaan. Geen echte auto’s. Geen gevoel van de ‘normale’ man die goed kan racen. Het racen is alleen per uitzondering interessant.
        Ook lijken de auto’s alsof ze aan het asfalt vast zitten. Dat accepteren we alleen bij de F1; we snappen in ons achterhoofd dat dat het snelste is en dat is wat F1 voor staat.
        Racen met ‘tourwagens’ gaat erom dat je kan zien dat dat ding tot het randje de bocht omgegooid wordt; overhangend, hobbelend, bijna driftent.

        Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        28 juli 2017 om 12:19

        @original_arnoud: Dat vind ik ook wel, maar snij dan in die klasses. Vind het jammer dat dingen als LMP1 en DTM etc. weg gaat. Puur omdat het niet interessant is voor fabrikanten. Dan doe je als autosportfederatie gewoon wat verkeerd. En om dan het toerwagen verhaal even aan te houden, ze hebben dat technische gewoon veel te ver doorgedrukt. Al die aero etc zorgt er voor dat de auto’s nergens meer op lijken en veel te duur zijn geworden. In de hoogtijdagen van BTTC deed zowat elke fabrikant mee, zelfs Mazda met een Xedos 6. Blijkbaar werkte die formule prima want toen was het retepopulair. Nu kijkt er 3 man en een paardenkop.

        Login om te reageren
  2. MercMeister zegt

    28 juli 2017 om 08:54

    Zou zo jammer zijn ,als deze klasse verdwijnt.Hoewel de gouden jaren toch al in de jaren tachtig en negentig lagen.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      28 juli 2017 om 09:06

      @mercmeister: Van zo goed als elke autosport lagen de gouden jaren in de jaren 80 en 90.

      Login om te reageren
      • z4coupe30si zegt

        28 juli 2017 om 09:15

        @viezefreddyw: datzelfde zeggen we over 20/30 jaar ook over 2017 ?!

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          28 juli 2017 om 09:55

          @z4coupe30si: Dan wil ik me niet voorstellen hoe saai racen tegen die zal zijn.

          Login om te reageren
  3. Gulli zegt

    28 juli 2017 om 08:55

    Zoals anderen ook wel eens hebben aangekaart; terug naar de showroommodellen met een verbredingskitje. De huidige DTM auto’s zijn zo ver verwijderd van de straatautos dat je niet meer met goed fatsoen tegen je buurman kan zeggen dat ‘jouw’ M4 gisteren heeft gewonnen.

    Win on sunday, sell on monday!

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      28 juli 2017 om 08:56

      Ah, M5 was me voor ;)

      Login om te reageren
  4. mashell zegt

    28 juli 2017 om 09:54

    Ach. Zo leuk als de Saxo cup was is geen enkele race klasse meer.

    Login om te reageren
  5. carmasterr zegt

    28 juli 2017 om 10:13

    Dit is van alle tijden, eigenlijk gewoon een natuurlijk proces. Klasses onstaan, worden populair, groeien tot ze hun eigen gewicht niet meer kunnen dragen en imploderen weer.

    Dat hebben we bij de DTM al eerder gezien in 1996, toen de extreme Class 1 formule escaleerde en iedereen behalve Mercedes de sport verliet.

    Er was al een tijdje sprake van een fusie met de Japanse Super GT, waarbij beide klassen zouden overstappen op viercilinder hybrides. De Japanners hebben zich aan die afspraak gehouden en rijden er al sinds 2014 mee, maar de Duitsers bleven de boel uitstellen. Nu lijkt het erop dat een dergelijke fusie de enige manier om te overleven is. Hopelijk koestert Super GT geen wrok..

    Login om te reageren
    • lotuselises2 zegt

      28 juli 2017 om 16:08

      @carmasterr: klopt, zie ook GT1, Group B rally, Group C proto, etc.

      GT3 doet het overigens ook erg goed, bijna alle topmerken vertegenwoordigd un bijv Blancpain endurance wn sprint races, maar ook op lokaal niveau prima voor elkaar, in oa Duitsland en UK

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        28 juli 2017 om 18:52

        @lotuselises2:

        Bij Group B en Group C waren er hele andere oorzaken. De ongelukken by de rallys en de bemoeienis van Bernie Ecclestone bij Group C. Bernie heeft destijds de klasse doelbewust gesaboteerd, omdat het qua populariteit de F1 aan het bedreigen was.

        Login om te reageren
  6. poekoek zegt

    28 juli 2017 om 10:22

    DTM heeft al een vervanger; TCR. Ze zijn inderdaad veel te ver verwijderd van de productiemodellen.

    Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    28 juli 2017 om 10:29

    Och, voor mij waren de DTM hoogtij dagen toen Alfa meedeed net als het Brits BTCC met Lammers in de Volvo 850 estate en Alain Menu, de gemene Alain Menu met de Laguna.
    Daar zag je tenminste nog spektakel en deurkrukken die eraf gereden werden, zo close was het racen.
    Racen moet spectaculair zijn, alles draait teveel op snelheid en techniek, en te weinig op spektakel.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      28 juli 2017 om 11:01

      @desjonnies: DTM is nog steeds redelijk fel, echter je ziet gewoon dat je 3 Duitse multinationals hebt en meer niet.. Bij wijze van is de uitkomst allang al uitgecalculeerd door een stelletje Einsteins daar werkzaam.. Alleen het silhouet en de coureur is anders. Ik zou graag zien dat bv Alfa of een Renault zou joinen..

      Login om te reageren
  8. Edge zegt

    28 juli 2017 om 10:33

    Het is natuurlijk jammer als DTM zou verdwijnen, het blijven toch drie legendarische letters. Maar het is misschien maar beter ook. Links en rechts zien we de autosport veranderen en ook het toerwagenlandschap zal daar in mee moeten. Ga eens lekker met andere klassen om tafel zitten en kijk of je misschien beter samen kunt gaan. Het WTCC bijvoorbeeld, of het TCR dat juist lekker lijkt te kopen. Of zoals @carmasterr al aandraagt, Super GT. Het zou toch geweldig zijn om de dikke NSX’en GT-R’s tussen de Audi’s en BMW’s (en wellicht Mercedessen) te zien rijden?

    Login om te reageren
  9. rob5nismo zegt

    28 juli 2017 om 11:22

    Ik vind de dtm wel een vermakelijke klasse met duw en trekwerk

    Login om te reageren
  10. guido4scuderia zegt

    28 juli 2017 om 12:15

    K*t elektrisch rijden? maakt alles kapot.
    F*ck het milieu dat ze eerst eens de schepen en vliegtuigen zuiniger gaan maken.
    Wat 1 container schip uitstoot aan CO2 kunnen ook 5.000.000 auto’s voor rijden

    Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      28 juli 2017 om 20:22

      @guido4scuderia: ja het is te ziek voor woorden.

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    28 juli 2017 om 15:10

    DTM ouderwetse tourwagens, Alfa’s en Audi’s!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North