Autoverkoop: Renault-Nissan schopt het tot de wereldtop

Auteur: , 35 Reacties

Voor het eerst weet de alliantie de toppositie te claimen.

Renault

Opnieuw verschuivingen in de wereldwijde autoverkopen. Eind 2016 werd bekend dat Volkswagen het Japanse Toyota heeft gestoten van de wereldwijde autoverkoop-troon. De Japanners wisten de titel vier jaar te verdedigingen. Het concern zakt nu nog verder weg, blijkt uit de halfjaarcijfers van 2017.

Niet Toyota, niet Volkswagen, maar Renault-Nissan komt uit de bus als nummer één. De Japanse-Franse alliantie verkocht, inclusief auto’s van het merk Mitsubishi, 5.268.079 voertuigen in de maanden januari tot en met juni 2017. Volkswagen staat op twee met 5.155.600 verkopen. Toyota sluit de top 3 af met 5.129.000 verkopen.

Renault-Nissan baas Carlos Ghosn kan trots zijn op de cijfers. De toevoeging van Mitsubishi heeft natuurlijk geholpen om dit resultaat te bereiken. Het merk is sinds oktober 2016 in handen van de alliantie.

Renault scoort ook als individueel merk goed. Het merk pakte een operationele winst van 1,8 miljard euro in de eerste zes maanden van 2016. Dat is 300 miljoen euro meer in vergelijking met dezelfde periode, een jaar geleden.



35 reacties

Die zag k niet aankomen. Een aparte verschuiving… Komt t door een extreme stijging elders in de wereld oid?
@toyotafortuner: komt door samenvoegen van drie merken.
Best een verrassing. Moet wel zeggen dat ik de huidige Renaults erg mooie auto’s vind om te zien. Bij een mooie Talisman kijk ik vaak wel even om.
@viezefreddyw: Dat is echt een fraaie wagen he? Ik vind het de mooiste van zijn klasse, zeker in het fraaie donkerblauw.
@berlinetta: Ja, echt heel fraai! Vooral als het buiten een beetje schemerig is en de auto nog niet zijn koplampen aanheeft. De neus komt er dan echt mooi uit vanwege zijn LED-verlichting en chroom.
@viezefreddyw: inderdaad, als het buiten pikkedonker is en een Renault z’n verlichting uit heeft, zijn het prachtige auto’s om te zien.
@viezefreddyw: eens, ik vind de Talisman schitterend!
@viezefreddyw: ik heb sinds kort een Megane station. Als je de juiste uitvoering en kleur kiest best een knappe auto. Op mijn auto zit alles op en aan, behalve het panoramadak. Moet zeggen dat het een hele fijne auto is.
@tvklarenbosch: Ik kan me voorstellen dat het een fijne auto is. Het enige minpuntje vond ik was het scherm. Daar ben ik geen liefhebber van en heb het gevoel dat het veel beter kan. Ervaar jij dat ook zo?
@viezefreddyw: het went vrij snel vind ik. Wat ze niet moeten doen is de bediening van de airco in het scherm verwerken. Verder is het in mijn ogen prima, en sneller dan die van de Golf die ik voorheen reed.
@tvklarenbosch: waarom niet? Een goede automatische airco zet je op 21 en auto en je doet er niks meer aan. Juist de airco knoppen kunnen in het scherm. Volume, aan uit (mute), achteruit verwarming de wi je onder hand bereik.
@mashell: ik merk dat ik er toch veel aan verstel, en de plek op het scherm waar het zit is onhandig. Voor de radio zit een hendel aan het stuur, dat werkt prima.
Zijn goed bezig bij Renault. Experimenteren volop met alternatieve vervoersmiddelen. Je kunt erom lachen, maar zelfs van de Twizy zijn al meer dan 20.000(!) stuks verkocht. Renault heeft blijkbaar wel een punt met hun toekomstvisie.
Ik vind het sowieso knap van dit concern en van Toyota om zoveel te verkopen met zo weinig merken in de portefeuille. VAG daarentegen heeft zoveel merken in de portefeuille dat de merken hun identiteit weten te verliezen.
Hoeveel van die 5.3 miljoen auto’s waren Europese Renaults vraag ik me dan af.
@gregorius: Inderdaad. Dat is een goed punt. Nissan is natuurlijk wereldwijd een enorm grote speler. Renault is erg belangrijk voor de Europese markt.

Mooi merk, Infiniti! ;)
@willeme: Dat bedoel ik ook. Het gros van de auto’s zullen toch van die Amerikaanse standaard Nissan’s zijn + de goedkopere werkpaarden van het merk die over de hele wereld worden verkocht (pick ups, die NV200 busjes en andere people movers in Azie).
@gregorius: vergeet dacia niet. Die auto’s worden ook over de hele wereld verkocht onder verschillende namen.
@willeme: Goedemorgen Willem!
@viezefreddyw: Had ik maar een edit knop….


Oh wacht! Die heb ik ook!
@gregorius: Ik ben ook wel benieuwd naar het aandeel van het nieuwe Datsun dat in markten als Rusland, Indonesië en India actief is en zou ook wel willen weten of de wagens van Venucia (hun joint-venture met het Chinese Dongfeng) meegeteld worden en zo ja wat hun aandeel is.
Ik vind het een knappe prestatie. Ik denk dat VAG niet veel verder afzakt, maar dan moet er niet meer rotzooi boven komen drijven. PSA kan de komende jaren ook nog verrassend presteren.
Prachtige wagens die Renaults. Vooral de nieuwe megane zoals de topic afbeelding laat zien. Dat heeft onze Nederlandse design chef goed voor elkaar. Helaas is de bouwkwaliteit niet op niveau en zit dit model vol met technische fouten (kinderziektes). Denk aan o.a. oververhitte automaten, krakende torsie assen en vreemde geluiden vanuit de aandrijflijn.
Ze hebben een “VW-tje” gedaan, merken erbij gekocht en zo de grootste worden.

Toyota verkoopt nog steeds de meeste auto’s met 1 merk.
@fanboy: Toyota heeft meerdere merken onder haar vleugels: Lexus, Scion, Daihatsu en Hino Motors.
@berlinetta: Ja weet ik ook wel, maar Toyota verkoopt iets van 8 miljoen auto’s met het Toyota logo erop. Dat lukt geen ander. Bij de rest is het veel meer verdeeld met andere merken.
@fanboy: als Toyota alleen al 8 miljoen Toyota’s verkocht, stonden ze ver voor op de nr’s 1 en 2 van deze lijst 🙄
@406_v6: Ik bedoelde circa 8 miljoen auto’s jaarlijks. Dit nieuwsbericht is half jaarlijks.
@fanboy: Je hebt gelijk dat Toyota als een tierelier verkoopt. Dat is ook zeker een prestatie.
@fanboy: zoek de cijfers van nissan eens op? Ik denk niet dat die er veel voot onderdoen in de aziatische en zuid Amerikaanse markt.
@peug206: “1.351 million units, an increase of 5%” in Q1 van 2017. Ten opzichte van Q4 in 2016.
Knappe prestatie, maar als Renault en Nissan samen mogen tellen. Wat gebeurt er dan met de cijfers als Volkswagen, de Audi’s, Seat’s, Skoda’s en Porsches mee gaat tellen? Zijn dat die 5155600 eenheden?
Renault mag gewoon niet de grootste zijn van veel reaguurders.
Fransen, BAH!
Franse troupe !
Tja, als je 3 merken samen voegt…. ik weet overigens ook niet precies de merken verdeling van VW, want die kunnen verkopen over wel 10 merken verdelen….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).