
Het zou zomaar kunnen dat Max Verstappen straks met een Porsche-motor rijdt.
Vrijwel alle grote autofabrikanten willen zich graag profileren als groene merken. Oftewel: als EV-fabrikanten. In dat kader lijkt een deelname aan de Formule E veel logischer dan een deelname aan de Formule 1. Toch keren Audi, BMW én Mercedes de Formule E de rug toe. Misschien heeft het feit dat geen hond er naar kijkt er iets mee te maken.
Een sport die nog wél warme belangstelling geniet (understatement) is de Formule 1. Daarom zien Audi en Porsche het wel zitten om tot deze sport toe te treden c.q. terug te keren. De geruchten dat VAG zich in de koningsklasse van de sport wil mengen zijn al lange tijd niet van de lucht.
In het verleden is hier ook al herhaaldelijk sprake van geweest, maar de geruchten zijn nu wel erg hardnekkig. Het Britse Car Magazine heeft zelfs vernomen dat de deal “zo goed als rond is.” Het wachten zou nu alleen nog zijn op groen licht van de Volkswagen-top.
Als de deal doorgaat zou dat inhouden dat Audi en Porsche in 2026 mee gaan doen in de Formule 1. Naar verluidt niet als team, maar als motorleverancier. Audi zal dan McLaren van motoren voorzien, terwijl Porsche met Red Bull in zee gaat. Dat betekent dus dat Max Verstappen straks met Porsche-motoren rijdt. Want ja, hij heeft ten slotte gezegd dat hij nooit meer weg wil bij Red Bull.
De hybride Formule 1-aandrijflijn zal – logischerwijs – samen door Audi en Porsche ontwikkeld worden. Dat zou dus beteken dat Red Bull en McLaren een vergelijkbare aandrijflijn krijgen. Zoals al eerder gerapporteerd, wil Audi meer dan alleen motorleverancier worden van McLaren. Ze willen de hele toko overnemen, inclusief de autodivisie. Dat laatste is wel opmerkelijk, aangezien Audi al een supercarmerk heeft.
In november ging zelfs het bericht rond dat de overname van McLaren door Audi al een feit was, maar dat werd meteen door McLaren ontkracht. Maar daarmee is nog niet uitgesloten dat deze overname er in een later stadium alsnog gaat komen.
Bron: Car Magazine
Ik denk dat de enige Audi/Porsche interesse voor F1 te maken heeft met het synthetische brandstof verhaal.
Om uit te vinden of het voor straat gebruik toekomst heeft.
Wat echter niet het geval zal zijn, omdat er al verhalen gaan dat het synthetische goedje net zo schadelijk voor het milieu schijnt te zijn als de huidige brandstoffen.
@HZW: volgens mij snap je niet hoe die brandstoffen werken. Het gaat erom dat er bij het maken van de brandstof c02 uit de lucht gehaald wordt. Als dit dan vervolgens weer uitgestoten wordt bij het verbranden heb je een netto uitstoot van 0.
Als er bij dat verbranden andere gassen zoals NOx vrijkomen is er nog steeds een probleem. Synthetische brandstoffen zijn kansloos zolang ze meer uitstoot hebben dan elektrisch want vanaf 2030 is de regel 0 uitstoot van broeikasgassen.
@koenscholten: hzw heeft het over het milieu, niet het klimaat
@HZW: mooi dat alle knappe koppen bij audi en porsche dat nog niet weten, maar jij ze dat zo kan vertellen als dit de reden was voor hen. Ze zouden jouw aan moeten nemen, scheelt ze miljoennen aan f1 kosten en ze kunnen heel wat mensen ontslaan.
Dus dan word het ook bij elke pitstop olie bijvullen😉, nee kan hier alleen maar positief over zijn! Hoe meer verschillende motoren hoe beter! 2 grote namen erbij die naar mijn verwachting er alles aan zullen doen om te winnen! Lets GO!😁👍
Eindelijk priemiejum plastiek op z’n dashboard.
Maar verdwijnt Red Bull powertrains dan weer? Of wordt dat omgekat naar Porsche?
@harrie: dat vraag ik mij ook af inderdaad, zou RB de motorenafdeling ex Honda doorstoten anders is er een hoop geld verbrand.
Zou wel bijzonder zijn als Audi echt McLaren overneemt, tot 2026 rijdt er dan een Audi met een Mercedes motor mee…
We hebben jarenlang een Red Bull Aston Martin met Honda motor gehad, kan dus wel.
En wanneer zou Audi stoppen met verbrandingsmotoren? Was dat niet 2026? 🤔
Als ze McLaren overnemen, kunnen ze het een McLaren motor noemen.
Leuk al die oliegrapjes. Ondertussen zijn de oude Mezger- en moderne DFI-blokken van Porsche onverwoestbaar.
Ik acht de kans realistisch dat de VW top tegen Audi en Porsche gaat zeggen: zijn jullie helemaal gek geworden? We hebben een strategie naar 0 emissies, hebben geen behoefte aan nog een sportwagenmerk, in de F1 zit geen toekomst meer en Ohh ja, Porsche herinneren jullie je laatste F1 avontuur nog?
Red Bull zou partner zijn voor VW en gaan dus niet een hele eigen motor ontwikkelen.
Max zal een Porsche als auto van de zaak ook niet weigeren denk ik