Audi jaagt keihard op BMW met nieuwe modellen

Auteur: , 58 Reacties

Audi's topman Rupert Stadler liet vandaag op het World Economic Forum (WEF) in Davos weten alles op alles te zetten om het gat met premium-marktleider BMW te dichten. Dat kan maar één ding betekenen: meer modellen.

Audi vs BMW

BMW verkoopt al negen jaar op rij de meeste ‘premium’-wagens, en dat is tegen het zere been van de nummer 2, Audi. Nu Mercedes met zijn dubbele groeicijfers van 2013 ook nog eens langszij dreigt te komen betekent dit dat op zijn lauweren rusten wel het laatste is dat Audi kan doen.

De meeste groei zal Audi uit een uitdijend SUV-aanbod halen, dit is de carrosserievorm met de meeste globale potentie. Inderdaad, toekomstige Q1/2/4/6/8/Q9, we hebben het over jou.

Daarnaast schijnt de TT Shooting Brake, waarvan we in Detroit een voorproefje in de vorm van de Allroad kregen, nu definitief groen licht te hebben gekregen. AMS meldt dat het ding er in 2016 komt, 1 tot 2 jaar na de Coupé en de Roadster.

Verder lezen we speculaties over een S3 Plus, om het gat tussen de S3 en de toekomstige RS3 te dichten. Hierbij worden echter vermogens van respectievelijk 375 en ‘meer dan 400 pk’ genoemd, dus we weten niet wat we hiervan moeten denken… Sowieso zal dit qua aantallen geen zoden aan de dijk zetten.

Een interview met Audi’s topman vind je HIER.

Foto: thijsied



58 reacties

Klinkt goed toch
Ze zouden beter jagen om de beste te zijn…
@ronin1130: Dat zijn ze al..
@audifreak: volgens de eigen topman niet… Dus wat weet jij wat hij niet weet?
@audifreak: Hahahahahahaha! Grapjas.
@audifreak: http://www.autoblog.nl/top-10-automerken-met-de-meeste-motorproblemen

Audi staat op nr 2 met meeste motorproblemen. Hoezo de beste?
Goede zaak.. Hoe meer Audi hoe beter!
@audifreak: Helemaal mee eens, hoe meer Audi’s hoe beter! Voorsprong door techniek als we dan met led verlichte vluchtstroken hebben.
Het gaat niet om kwantiteit maar kwaliteit, denk ik persoonlijk niet dat Audi BMW voorbij streeft, BMW is en zal de populairste merk blijven denk ik.
@agera: heb je gedronken?
@agera: dat denk ik ook. Voorlopig lopen ze natuurlijk nog flink voor met de technologie. Het blijft wel leuk hoe ieder zijn eigen beeld hier heeft over merken op autoblog. Meteen oorlog tussen de Audi en BMW liefhebbers hahahha
Audi doet zijn best maar.
@bayernmunchen: zo is het
Zo blijkt maar weer dat Audi niks liever wil dan grote voorbeeld BMW zijn. Ik denk echter dat de rek er wel uit is bij Audi, ze verkopen als je de cijfers nader bekijkt vooral veel kleine modellen (Polo, Golf, A4) en als het gaat om imago is het blazoen inmiddels toch ook al niet zo ‘zakenvriendelijk’ meer als het misschien een jaar of 10 geleden ooit was.

De grote modellen hebben daarbij toch veel last van gebrek aan RWD als gevolg van de kostendeling met VW en alle nadelen die zich met zich meebrengt (niet in de laatste plaats qua uiterlijk met die lange overhang voor).

Ik sluit niet uit dat ze in aantallen nog wel eens boven BMW en Mercedes komen (als ze veel A1/3s verkopen in Europa) maar in ‘the bigger picture’ hoeven die twee eerstgenoemden zich denk ik niet teveel zorgen te maken voor de nabije toekomst, die hebben technisch toch wat meer inhoud dan VW Audi toestaat te hebben en daarbij natuurlijk meer (echte) historie waar ze op kunnen bouwen als het dan toch om ‘merk’ moet gaan.
@jaapiyo: wat heeft gemis aan rwd te maken met overhang aan de voorkant? Voorwielaandrijvers hebben, in tegenstelling tot achterwielaandrijvers de motor dwars liggen waardoor het mij lijkt dat je dan juist een kortere overhang kan creëeren.
@tmenges: Ik weet zeker dat je nog nooit onder de kap van een audi geken hebt. (exclusief de omgekatte golf en polo). De motor bij audi. die ligt voor de vooras in lengte richting. En dan wilt hij bij elke bocht recht door. En word de overhang enorm.
@arjontje: Nee klopt, nooit gedaan inderdaad. wist dit ook echt niet.. Zo leer je nog eens wat!!!
@tmenges: Het ligt deels aan hetgeen wat arjontje al aangeeft maar ook omdat je gewicht nodig hebt dat op de aangedreven wielen drukt om genoeg tractie te hebben om op te trekken. De details heb ik en anderen al iets te vaak uitgekouwd hier ;) maar het is dus ook een eigenschap die intrinsiek besloten ligt in auto’s die in de basis FWD hebben (dus inclusief de A6 en A8).
@jaapiyo:
Audi’s fwd met motor langsgeplaats verschilt van de meeste fwd autos (e.g. mondeo, accord, volvo V etc.) waarbij de motor dwarsgeplaats ligt. Bij de autos met motor dwars kan de motor niet ver naar achter omdat er geen ruimte voor de benen van de bestuurder/bijrijder overblijft, bij de audis zouden ze theoretisch de motor verder naar achteren kunnen plaatsen maar doen ze dat niet omdat er dan geen ruimte overblijft voor hun optionele quattro system dat veel ruimte in de lengte inneemt.
@tmenges: Audi doet voor A4 en groter aan MLB platform ipv MQB en dus ligt de motor er in de lengterichting in. Vandaar langere overhang voor, anders past er waarschijnlijk geen V8 oid in…
@jaapiyo: hoi, even om je te informeren: Audi verkoopt geen polo of golf. Dat doet VW. Ja ze zitten in dezelfde groep, maar toch wel echt met een ander directie team aangezien het een aparte onderneming is.
@maxx1: Het directieteam is zo’n beetje ook het enige verschil tussen die modellen die jij noemt. Ah vooruit, en de ‘premium’ materialen in het interieur.
@jaapiyo: Je draait het precies om, de grote modellen hebben juist géén last meer van overhang aan de voorkant, alleen de kleine modellen hebben dat omdat ze de basis met VW delen. Maar dat is ook al veel minder dan in het verleden.
@Tommy2: Ik zal maar eens met snoeihard bewijs komen dat het niet klopt wat je zegt en dat grote Audi’s wel degelijk lelijk overhangende neuzen hebben dankzij de goedkopere FWD basis dan:

http://carblueprints.info/blueprints/bmw/bmw-7-series-2.gif

http://www.cartype.com/pics/8110/full/audi_a8l_w12_s-t_draw_11.jpg

Sorry to burst your bubble…
Leuk, nog meer dezelfde designs met een ander typeplaatje… Audi TT allroad Shooting Brake RS Plus quattro?
Het is vrij simpel… Rij gewoon de auto waar jij een warm en heerlijk gevoel bij hebt/krijgt!
Ben al vaak door Audi benaderd, maar ze krijgen mij never nooit niet uit een BMW, PUNT!
@VeniVidiVici: en mij nooit in een BMW! Audi, héérlijk! Met haar heerlijke 5,2l V10! Heerlijke Audi R8’jes (GT!) en ander prachtig spul
@maxx1: je noemt nu allemaal auto’s op waar je nooit in hebt gereden..?
Ze doen hun best maar,met hun gepimpte VW’s. voor mij blijft BMW HET merk.
emile_benz via Android app
@e34driver: wat voor een E34 heb je? ;)
@Emile_Benz: ik had een E34 540i. Inmiddels heb ik een E92 328i (import uit USA ;) maar ik mis die E34 nog wel. Toch wel spijt van dat, ik hem weg gedaan heb
@Emile_Benz: ik had een E34 540i uit “95, inmiddels heb ik een E92 328i (USA import;) soms mis ik die 540i wel. Ik heb er toch wel spijt van dat ik hem heb weg gedaan
Even over de topicfoto: doe mij die 335i maar ipv die S8.
@berlinetta: Dat is een A4 man oh nee wacht ze lijken allemaal op elkaar.
@Untouchable: ja precies, dat heb ik vooral met de achterkant van een a6 sedan of een a8.. Maar ook met een x3 of x5
@Untouchable: Ik dacht zelf ook eerst dat het een S7 was.
Audi is BMW al jaren geleden voorbij gegaan. Is het niet in aantallen dan toch op bouwkwaliteit, uitstraling en design.

Een RS6 is als sportieve propositie – daar waar BMW zich zo op laat voorstaan – ook een vele gavere auto dan een M5.

Verder spreekt BMW vooral een bepaald slag volk aan, waar je je liever niet mee associeert.

Verder rijdt een FWD megane rs trophy een veel krachtigere RWD m-versie zoals de bmw 1-serie m coupe de poep voor de ogen.

Zeg dus maar dahaaag.
@kempenaer:

Hahaha! Ik zou bijna op ‘Report’ klikken. ;)
@kempenaer: Je komt wel met een stel subjectieve argumenten aanzetten he? En heb je een bron voor je stelling over de Mégane? En kom aub niet aan met rondetijden van een circuit met alleen maar bochtjes waar het gewicht van de Mégane overduidelijk in het voordeel is. Op die manier kan een Panda nog sneller zijn dan een Veyron.
@berlinetta: hoeveel duidelijker dan een “circuit” wil je het hebben? Wat een rare opmerking van je!
@kempenaer: dag…in audi rijden oude boekhouders, in bmw hippe succesvolle ondernemers. Als audi de grootste wordt is dat slecht voor de maatschappij ;)
@kempenaer: en bedankt! Dan koop ik maar snel een audi zodat jij je liever wel met mij associeert hahahaa….. Het is mij iig om het even wat iemand rijd als ze er zelf maar blij mee zijn. Echter zie ik Audi op dit moment nooit ‘marktleider’ worden. Ook wel een aparte philosophie die de directie voert. Zorgen dat de meesten een nieuwe audi moeten kopen als er een nieuw model uitkomt aangezien het vorige model er dan al reeds erg verouderd en muf overkomt. Overigens zal de markt voor nieuwe koplamp/achterlamp units bij Audi wel de grootste zijn ; )
@kempenaer:

Wel bijzonder zo’n a6 ja. Hoe zal het dan toch komen dat er 2013 dubbel zoveel 5 series verkocht zijn?? Bouwkwaliteit, design, en rijdynamiek misschien??
Maar dat even terzijde, de Audi a6 is gewoon een prachtige MQB passat cloon. (een gril met een auto er omheen :-)
Bmw liefhebbers zijn een bijzonder slag volk ja. Mensen met smaak die houden van vernieuwing in plaats van kopieergedrag!!
”een S3 Plus, om het gat tussen de S3 en de toekomstige RS3 te dichten.” Dat gaat toch helemaal nergens meer over!
@clioracing: precies wat is dacht: hoeveel pk gaat de nieuwe rs3 dan krijgen? Dat word echt een dik apparaat!
Audi kan hoog of laag springen maar het blijven verkapte VW’s.
Heb onlangs nog meegereden met een BMW3 serie (benzine) en was eerlijk een afknapper. Vergeleken met mijn Passat (Diesel) maakte hij meer lawaai (vooral bij optrekken ) en was de afwerking ( materialen ) maar gewoontjes. Op de gps een adres inbrengen was ook al tijdrovend vergeleken met mijn touchscreen.
@speedie: Het keyword is hier ‘MEEgereden’…;)
@jaapiyo:

Dus je moet zelf achter het stuur zitten om te kunnen vaststellen dat het apparaat meer lawaai maakt en matig is afgewerkt? BMW-fanaat logica zullen we maar zeggen…
@kempenaer: Ja. Overigens moet je best achterlijk zijn om als punt aan te halen dat een benzine luider is dan een diesel. Als je een benzine in de toeren trapt is die natuurlijk luider! En mooier dan het tractorgeluid vanuit je passat.
Hangt er ook nog vanaf wat voor 3 serie het was. Waarschijnlijk een 316i volledig standaard met stoffen zeteltjes? Tjah zo kan ik ook argumenten maken..
@speedie:
Het verschil zit hem denk ik vooral in de rijeigenschappen, ik heb laatst een tijdje een passat diesel 2.0tdi van werk gehad, maar vond hem bijzonder vaag en onzeker sturen in vergelijking tot m’n eigen 330d. Ik heb inderdaad gehoord dat de nieuwe 3 series met kleinere motoren nogal lawaaiig kunnen zijn, misschien was het een instap 3 waar je in hebt meegereden?
Een collega van me heeft net zijn nieuwe auto binnen. Een 325D, met veel opties. Cat. Waarde van zo’n 70.000 en als je daar in stapt heb je totaal niet het gevoel dat je in een premium auto stapt. Het Interieur en afwerking is om te huilen. Moet wel zeggen dat de buitenkant er heerlijk uit ziet en het heerlijk rijdt. Maar als je daarna in een A5 S-line stapt voelt dat veel meer premium imho..
@timmehh: S-line is alleen buitenkant. Ik heb de 3 serie en de a4 gereden. Dan merk je wel dat BMW een rijdersauto is. Audi is allemaal heel vaag en dood (besturing), BMW is levendig.
Eerlijk gezegd zie ik eerder gebeuren dat Mercedes Audi inhaalt qua verkopen. Mercedes heeft met de nieuwe S en CLA ijzersterke troeven in handen voor de verkoop in de US. Hoe graag Audi ook wil. Het marktaandeel van Audi in de US is echt een lachertje. Mercedes, BMW en Lexus maken daar de dienst uit. Dan heb je nog Infiniti en vlak Toyota niet uit met hun Camry. In China zie ik de groei van Audi niet meer zo hard gaan. Maar BMW en Mercedes kunnen daar nog makkelijk groeien. Het zal uit de BRIC landen moeten komen voor Audi. Maar daar zitten BMW en Mercedes ook al op te azen.
jaren geleden op cursus en was een topman van Daimler Benz aanwezig.
Interessante aardige vent en heel wat gesprekken aan de bar over…….auuuuhtoos, merken en vooral de merkbeleving.
Hij vertelde het aloude verhaal dat Mercedes zich op BMW concentreerde en BMW Mercedes gebruikte als maatstaf voor succes.
En geen van ons tweeën zag Audi aankomen vertelde hij.
Op mijn vraag waarom een Citroën vertelde ik hem over de vering, het comfort en de normaal in Nederland geaccepteerde uitstraling der grotere (’t was niet de grootste he) Citroëns.
Hij vertelde toen dat Mercedes idd de grootste moeite had zijn imago te veranderen, noemde de gehele vooroordelen hype die er rond dat merk hangt als één van de allergrootste problemen voor Mercedes.

Wat de Audi mijnheer verteld is levensgevaarlijk voor een onderneming, ’t is goed om je op te trekken aan een grotere, maar zodra je langszij ligt moet je die strategie loslaten en je eigen we gaan.
Een strijd tussen de Duitse drie, waarbij ze alleen maar naar elkander kijken kan weleens de gouden kans worden voor merken als Alfa of Citroën.
Als die merken eens leren vooral hun eigen ding te doen en niet proberen imitatie Duitse auto’s te maken, da’s Peugeot ook niet gelukt.
@desjonnies:
de duitsers hebben nu denk ik een groot deel van hun succes te danken aan export buiten de EU. Binnen europa is BMW veel instapmodellen gaan verkopen waardoor ze hun marktaandeel vergroot hebben, maar vraag me af of die strategie op de lange duur niet ten koste gaat van hun “premium” imago…

Ik zou zelf graag een alternatief hebben voor m’n bmw station (vooral vanwege belachelijk hoge onderhoudskosten), maar heb nog niks gevonden dat zo strak rijdt… (heb al van alles geprobeerd)
Och geweldig, nog meer Audi’s die op elkaar lijken, gaan ze nu ook nieuwe modellen bedenken die net 2 cm korter zijn, en dan zogenaamd compleet nieuw, en voor een nieuw segment, ook al was de voorganger juist 2 cm korter?
Jaja beamer power fcuk Audi poes

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).