• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi kapt met Formule E, gaat voor Le Mans en Dakar

Auteur: machielvdd, gepost 30 november 2020 om 16:36 – 18 Reacties

Audi Dakar

Na de DTM gaat Audi nu ook de Formule E de rug toekeren. Er komt wel wat voor terug.

Vorige week presenteerde Audi nog vol trots hun nieuwe Formule E-bolide. Daarbij meldden ze dat deze voor het eerst van een aandrijflijn was voorzien die ze volledig zelf hadden ontwikkeld. Audi ziet dus nog wel toekomst in de Formule E, zou je denken. Niets is echter minder waar: de Duitsers meldden vanmiddag namelijk dat ze na dit seizoen de raceklasse gaan verlaten. Dit jaar trok Audi zich ook al terug uit de DTM.

Tussen neus en lippen

Audi weet het nieuws toch positief te brengen door als hoofdnieuws naar buiten te brengen dat ze gaan meedoen aan de Dakar Rally. Daarbij vermeldden ze tussen neus en lippen dat dit bedoeld is als vervanging van hun deelname aan de Formule E. Dat klinkt aardig, maar het is wel appels met peren vergelijken. Het is desondanks leuk om weer wat rallyactie te zien van Audi. Het merk met de vier ringen deed nog niet eerder mee aan de fameuze rally, dus we hebben te maken met een debuut.

Comeback

Naast de Dakar gaan de Duisters ook nog hun intrede maken in een andere raceklasse. Audi gaat namelijk een comeback maken op Le Mans in de nieuwe LMDh-klasse. Het merk geeft echter aan dat Dakar de focus wordt van hun fabrieksactiviteiten in de autosport. Het lijkt er dus op dat Audi in het budget van hun raceafdeling aan het snijden is.

Formule E

In de Formule E was Audi sinds het eerste seizoen (2014-2015) van de partij. Audi’s deelname aan de elektrische raceklasse was niet onverdienstelijk. In 2017-2018 wisten ze namelijk de constructeurstitel in de wacht te slepen. Daarnaast werd het team drie keer tweede. Het afgelopen seizoen ging het echter minder voor de wind, toen Audi niet verder kwam dan een zesde plaats in het kampioenschap.

Innovatief prototype

De mannen van Audi gaan dus nu hun pijlen richten op de Dakar Rally. Dit zal in ieder geval een stuk goedkoper zijn dan deelnemen aan de Formule E. Wel gaat Audi een bijzondere auto inzetten, namelijk een “innovatief prototype.” Het bijzondere is dat dit rallymonster net als de Formule E-auto’s een elektrische aandrijflijn krijgt. Er is wel een benzinemotor aanwezig, die als range extender fungeert. Om iedereen alvast een beetje warm te maken deelt Audi de onderstaande teaser, waarop wat futuristische vormen onder een doek te ontwaren zijn.

Audi Dakar

Andere teams

Het zou natuurlijk zonde zijn als de kersverse aandrijflijn die Audi nu voor de Formule E ontwikkeld heeft maar één seizoen gebruikt zou kunnen worden. Daarom bieden ze deze aandrijflijn na 2021 nog wel aan voor andere teams. In 2021 zal ook Envision Virgin Racing – waar onze landgenoot Robin Frijns een stoeltje heeft – van deze aandrijflijn gebruik maken.

Planning

Samenvattend: de planning is nu dus dat Audi in 2021 nog meedoet aan de Formule E en in 2022 vervolgens ‘overstapt’ op de Dakar Rally. De LMDh-klasse zal vervolgens in 2023 van start gaan.

Headerfoto: Audi Nanuk quattro Concept uit 2013

Ook interessant!

  • Audi RS Q e-tron is high tech rallymonster
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Audi Formule 1 motorleverancier
    Audi Formule 1 motorleverancier vanaf 2026
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, dakar, Elektrisch, Formule E, le-mans, Racing

Vorig bericht: « Fiat 500 elektrisch – rijtest en video
Volgend bericht: Cybertruck heeft concurrent minder: Nikola schrapt Badger »

Lees Interacties

Reacties

  1. babayaga zegt

    30 november 2020 om 17:36

    Woohoo! ?

    Login om te reageren
  2. 205zonderdak zegt

    30 november 2020 om 17:48

    Gaaf! Ik ben benieuwd!

    Login om te reageren
  3. HZW zegt

    30 november 2020 om 18:09

    Audi en rally rijden heeft een historie, de toekomst met een e-tron quattro aandrijving.

    Login om te reageren
  4. Modena zegt

    30 november 2020 om 18:18

    1985 – Parijs Dakar – niet als een fabrieks team, want die waren er in die tijd niet veel tijdens Parijs Dakar, echter in 1985 stond er wel een Audi Quattro aan de start. En in 1980 won Volkswagen met de Iltis wat in wezen de basis voor de Quattro van Audi was.

    Aanvulling de deelname in 1985 was onder de vlag van Audi Sport Frankrijk.

    https://audiclubna.org/quattro-magazine-q3_2020-paris-dakar-1985-drivers-view-an-interview-with-audi-sport-france-driver-jose-lourseau/

    Login om te reageren
  5. vopo zegt

    30 november 2020 om 18:24

    Dat maakt misschien wel de weg vrij voor VW of Porsche om als leverancier van motoren in de F1 te stappen.

    Login om te reageren
  6. supertjeduc zegt

    30 november 2020 om 18:31

    Niet om aan te horen en zien die stofzuigers

    Login om te reageren
    • Teerdz zegt

      30 november 2020 om 21:09

      @supertjeduc: Heb je dan eigenlijk liever nep door speakers gepompt v8 geluid dat je hoort als ze voorbij komen zetten? Vind dat namelijk onder de gemiddelde GTD bij mij in de straat niet om aan te horen/vrij zielig..

      Login om te reageren
  7. sr20det zegt

    30 november 2020 om 18:58

    Zou Abt/Volkswagen dan eventueel doorgaan in de Formule E?

    Login om te reageren
  8. 560pk zegt

    30 november 2020 om 19:07

    Zat de basis van deze (Audi?) Dakar auto misschien onder de opgehoogde 911 die onlangs rondjes aan het rijden was? Een beetje hulp uit Weissach heeft nog nooit iemand kwaad gedaan.

    Login om te reageren
  9. rolov zegt

    30 november 2020 om 19:22

    Lemans en rally zijn sowieso beter dan F1 en elektrische formule 1

    Login om te reageren
  10. faalhaas zegt

    30 november 2020 om 19:41

    Niet zo gek, de gemiddelde Audi Leaserijder knalt er ook mee alsof het de Dakar is. Past wel bij de doelgroep.

    Login om te reageren
  11. dees zegt

    30 november 2020 om 19:49

    Nja is niet alsof ze niets hebben om mee te beginnen. VW heeft toch aardig wat jaartjes mee gedaan in Dakar in het recente verleden.
    Ze zullen gewoon toegang hebben tot die data.

    Dat ze stoppen met de Formule E begrijp ik wel.
    Heb geprobeerd het te volgen maar vond het bizar saai, en denk tevens dat de naams bekendheid ervan te laag ligt en dat er te weinig punten zijn waarop ze het verschil kunnen maken in hun eigen auto.

    Login om te reageren
  12. trolle zegt

    30 november 2020 om 20:16

    Volgens de eerste berichten zijn de 2 FE fans in shock

    Login om te reageren
    • autoriteit zegt

      1 december 2020 om 00:19

      @trolle: :)

      Login om te reageren
  13. pjoes zegt

    30 november 2020 om 23:33

    Ohw dacht ‘Audi kapt met auto’s bouwen’… zou leuker nieuws zijn geweest??

    Login om te reageren
  14. ra-smit zegt

    1 december 2020 om 13:08

    Zal VAG dan toch onder de naam van Audi, Porsche of Cosworth toetreden tot de F1?

    Login om te reageren
  15. henkp1 zegt

    1 december 2020 om 13:22

    Tsja, het concern heeft gewoon geld nodig. Willen ze liever niet laten blijken, maar er wordt toch wel aan gewerkt om een en ander binnen te harken (Ducati, Bugatti dan toch in de etalage?)

    Login om te reageren
  16. Richmond zegt

    2 december 2020 om 23:01

    BMW stopt ook met formule e

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North