Audi komt dit jaar met lichtgewicht kunststof veren

Auteur: , 41 Reacties

Zo licht als een veertje.

Composiet veren van Audi

De innovatieve veren die waarschijnlijk debuteren op de nieuwe Audi A4, zijn gemaakt van glass fiber-reinforced polymer (GFRP), ofwel met glasvezel versterkt kunststof. Met een gewicht van 1,6 kg per stuk zijn de veren 40% lichter dan reguliere exemplaren die 2,7 kg in de weegschaal leggen.

Een totale besparing van 4,4 kg lijkt niet veel, maar het heeft volgens het merk van de technische voorsprong grote invloed op het comfort en rijgedrag. Dat komt doordat de veren voor de helft onderdeel uitmaken van de onafgeveerde massa. Ook haalt Audi het voordeel aan dat kunststof niet kan roesten, Joh!

We kwamen de gewichtsbesparende veren vorig jaar al tegen op de Audi TT ultra Quattro, die als concept op het Oostenrijkse VAG-feestje te zien was. Maar Audi moet niet doen alsof ze de eerste zijn, ook de Renault Mégane R.S. 275 Trophy-R heeft veren van composiet. Héél veel ‘voorsprong door techniek’ heeft Audi hiermee dus niet, alleen zijn ze wel de eerste die het grootschalig gaan toepassen.

Het Duitse merk heeft de veren overigens niet zelf ontwikkeld. Ze worden bij de Italiaanse verenspecialist Sogefi vandaan getrokken, die de techniek net zoals ZF al een tijdje in huis heeft. De veren bestaan uit glasvezeldraden die met epoxyhars zijn verstevigd. De productie vergt 60 tot 80% minder energie en er hoeft niet gelakt te worden.

Naast deze gewichtsbesparende veren komt ook de regeneratieve hybride-vering eraan. De ophanging van de auto belooft de komende jaren dus een evolutie mee te maken, en dat zal niet alleen bij Audi zijn.



41 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Voorsprong door Italiaanse techniek!
Een voorsprong door techniek hebben ze dus niet, ze zullen wel de primeur hebben waar het gaat om massaal brekende veren, maar wees gerust, tot een terugroepactie zal het niet komen.
@tupperware: Wat een onzin. GFRP is juist veel betrouwbaarder dan staal. Bij Sabca gebruiken ze het al jaren om de meest kritische onderdelen van vliegtuigvleugels te maken.

Of wil je het cliché bovenhalen dat iets uit Italie bij voorbaat onbetrouwbaar is.
@endofline:
Nope, ik heb het volste vertrouwen in Italianen, iets wat ik niet heb in Duitsers.
Die knijpen alles uit om maar voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten en dat gaat niet zelden ten koste van de kwaliteit.

M.a.w., ik geloof dat een GFRP veer sterker kan zijn (ik heet immers niet voor niets tupperware), die vraag is of dat ook kan voor de prijs die Audi ervoor wil betalen..
@tupperware: de berekeningseisen van composieten zijn veel strenger dan staal. Het lijkt mij onmogelijk dat er ooit een veer onder normale omstandigheden zal breken.
Elke kilo is er een zou ik zeggen, ik vind 4,4 kg aardig wat
@gop1:
Als elke kilo er 1 is, sloop dan het multimedia systeem met 13 speakers eruit en de airco, scheelt al snel het 10 voudige van deze veren.
Zoals hier ook al geopperd werd, zet er geen 20 inch onder, het verschil met 19 inch is al snel een kilo.
Zo kan ik nog een hele lijst met comfort zooi neerpennen waar honderden kilo’s op te besparen valt, maar daar willen we natuurlijk niet op besparen….
@jrk68: speakers zijn geen onafgeveerde massa!
Elke gram die je bespaart op de onafgeveerde massa komt het comfort en de wegligging ten goede!
Die paar kilo speakers merk je niets van in het comfort of rijgedrag
@ds3thp:
Het klopt dat het geen onafgeveerde massa is, maar mij ga jij niet wijsmaken dat je die honderden kilo’s die er tegenwoordig aan comfort meuk in auto’s gepropt wordt niet merkt in het rijgedrag.
Ik heb voor het onafgeveerde gewicht ook het voorbeeld van de velgen gebruikt, het gros van het zogenaamde “lichtmetaal” is puur sier en vaak nog zwaarder dan de vergelijkbare stalen velg.
Zet ze voor de grap eens op de weegschaal, iets wat ik dus wel doe. Om die rede rij ik dus met 16″ ondanks dat 17″ mooier staat.
@jrk68: Het gewicht verminderen door minder comfort (bv electrische stoelen) / luxe (velgen) te verminderen is natuurlijk makkelijk. Maar dat wil de gemiddelde klant niet.
Het mooie hier is nu net dat men geen compromissen nodig heeft. Maar je hebt een punt, men zou ook kunnen evolueren door de comfortmeuk lichter en minder belastend te maken. Misschien betaalbare Mg velgen of extra lichte elektrostatische speakers voor de audio. Ik kan nog wel wat bedenken, nu nog betaalbaar maken.
@endofline: voor de gemiddelde klant hoeft er ook geen kunststof verenspul onder, tov de totale onafgeveerde massa doet die kilo heel weinig denk ik…
@davelepeef: de klant ligt idd niet wakker of het gewone veren of composiet veren zijn idd. Maar als je met een kilo hier en een kilo daar een auto net dat stukje lichter kan maken en daarmee de auto 1gr CO2 minder kan doe produceren. Dan heb je wel iets waar de klant wakker van ligt. Bv minder bijtelling.
Altijd beter dan die doorgeroeste veren onder de TT die ik had, vermoed ik.
Kom op jongens, een kg besparing?? Rot toch op, nuttig hoor met 20″ ‘lichtmetaal’… Gebruiken ze al aluminium wielmoeren? Dat scheelt ook weer 20gram!!
@davelepeef: die 20″ LM is er oorspronkelijk ook om wat van het gewicht af te halen. Newton is a bitch. Onafgeveerd gewicht werkt iets zwaarder tegen dan geveerd gewicht.
@fransefinesse: dat weet ik allemaal wel, maar heb je wel eens een goede grote velg in je handen gehad? Kunststof veren roesten niet en zijn waarschijnlijk goedkoper. Massa is een bijkomend klein voordeel…
@davelepeef: Het massavoordeel is vrij groot, zeker voor 1 onderdeel. Constructeurs moeten tegenwoordig vrij ver gaan om betaalbaar de massa te doen dalen. Als ik de Mini van mijn vriendin bekijk dan maken ze al op veel plekken gebruik van kunstof schroeven om enkele grammen te besparen. Bij een mazda mx bespaart men zelf op het plastic van de achteruitkijkspiegel.

Je kan natuurlijk carbon of alu gaan gebruiken maar dat kost gelijk een fortuin.
@endofline:
Constructeurs maken het zichzelf onnodig moeilijk, eerst verzinnen ze een waslijst aan loodzware nutteloze opties om vervolgens te gaan zoeken naar grammen.
Mijn tip als je echt gewicht wilt besparen, laat de optielijst voor wat het is of zeur niet over de obesitas van je auto.
@davelepeef: ze zijn goedkoper maar geloof me, ze worden duurder verkocht
@davelepeef: 1 kg onafgeveerd gewicht is gelijk aan 7 kg afgeveerd gewicht.
@davelepeef: stel je eens voor dat je van elke nederlander 0,20€ kreeg, dan had je toch ruim €3.000.000,-

Als je maar vaak genoeg 20 gram bespaart…. Dusja, laat maar komen die wielmoeren
Heeft Chevrolet toch al jaren? Onder meer onder de Corvette en de Astro. Weliswaar bladveren, maar wel van glasfiber.
Dus audi speelt mooi weer met de uitvinding van een italiaanse verenfabrikant!

”Vorsprung durch geklaut!!!‘‘
@brekkenbats: gekauft. weil ich nicht erfinden kan.
@brekkenbats: Ach ja, als een concern een versnellingsbak van ZF monteert melden ze ook niet dat het ding daar vandaan komt. Zo werkt dat.

Zou ook wat onoverzichtelijk worden als men ineens al zijn toeleveranciers ging benoemen.
@brekkenbats: en? Wat produceert zo’n fabrikant eigenlijk wel zelf? De carrosserie en de motoren, meer niet. En veel van wat ze niet zelf produceren ontwikkelen ze ook niet zelf. Ze bestellen gewoon iets dat aan bepaalde specificaties voldoet. De toeleveranciers doen gewoon het werk.
“Oh hey kijk Audi doet iets”

En het stormt weer met hatelijke reacties..
@exotic:
That being said.

Erg veel autofabrikanten zijn afhankelijk van uitvindingen door andere bedrijven :)
@exotic: Het gaat erom dat als je het wiel alleen toepast, je niet moet doen alsof je het wiel uitgevonden hebt…
Onder een R8 of TT zie ik dit zeker zitten. Maar onder een A4 avant van een gemiddeld Nederlands gezin met twee kinderen en een hond die met de caravan op vakantie gaat, daar heb ik mijn twijfels bij, maar goed ik heb dan ook niet voor gestudeerd.
Was Mini toch zijn tijd ver vooruit, was anders weet ik…Maar toch..
Nie zeveren, mss geen voorsprong maar een leuke innitiatief van audi. Elke merk werkt samen met andere landen en italie is de juiste keuze, audi tien jaar geleden en nu verdient wel een DIKKE pluim. Doe zo verder!!!
Als de mensen tegenwoordig nu eens niet met zovele aan obesitas zouden lijden zou het pas een gewichtsbesparing teweeg brengen.
Heel mooie technologie. Het heeft alles: eenvoudig, licht en het is geschikt voor massa modellen. Marketeers hebben misschien liever dingen als laserlight maar dit soort verborgen techniek is wat echt telt.

Jammer dat velen dit niet begrijpen, zo ook dat in de moderne industrie bijna niets uit het huis nog ontwikkelt wordt. De toeleveranciers stellen nieuwe technieken voor. Het is aan de merken zelf om de ontwikkeling te financieren. De integratie met de effectieve wagen vraagt dan nog voldoende energie.
Ik zou eerder ingezet hebben op gasveren, maar de duitsers zijn er precies allergisch voor (tenzij op s-klasses).
@Hupke: Hoezo? Gasvering is zowel te krijgen bij Audi als BMW. Maar laat dit nu net de weg zijn die minder toekomst heeft bij reguliere modellen. Gasveren zijn comfortabel dat wel maar vragen energie (op druk houden). Dit is net de weg die men niet in moet gaan wil men een lagere CO2. Dit soort veren met de eerder aangegeven energie recup demping is dat wel.
Endofline 100 procent me eens!!!!
Lucht vering pakken dat weegt helemaal niets! , toch….
Is dat niet breekbaar?
@mashell: nee, glasvezelcomposieten hebben een grotere breuksterkte (tensile strength) dan verenstaal. Dus maw bij overbelasting zullen ze minder snel breken dan een standaard veer.
Daarom worden deze materialen al een tijdje gebruikt in de motorsport. (als bladveer)
Cool om te zien hoe er ‘anders’ naar doodgewone onderdelen wordt gekeken. Wat volgt? Plastic velgen? Magnetische remmen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).