• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi werkt aan regeneratieve hybride-vering

Auteur: MrBrown, gepost 25 juni 2014 om 19:03 – 19 Reacties

Audi vering


Audi is druk bezig met het ontwikkelen van regeneratieve vering die stroom haalt uit onze verkeersdrempels. Zijn ze toch nog ergens goed voor.

Audi gaat energie opwekken uit het rijden over hobbelige wegen en drempels. Zoals niet veel mensen weten kunnen schokbrekers goed heet worden wanneer ze flink moeten werken, tot wel 125 graden Celsius. De krachten die nu omgezet worden in warmte zet Audi liever om in stroom, om bijvoorbeeld een hybride of elektrische auto van een grotere actieradius te voorzien.

Audi’s R&D-baas Ulrich Hackenberg bevestigt aan AutoExpress dat de ontwikkeling van de regeneratieve hybride-vering al in een vergevorderd stadium is. Het systeem vervangt de schokbreker en is voorzien van generatoren die energie opwekken wanneer de auto inveert. Die energie wordt vervolgens opgeslagen in accu’s.

Het merk wilde niet vertellen hoeveel energie er uit een regeneratief veringssysteem kan voortkomen. Maar het feit dat zowel Audi als ZF bezig zijn met deze techniek belooft dat het in ieder geval lucratief is.

Een leuke bijkomstigheid is dat het systeem volgens de slimme koppen van Audi ook andersom gebruikt kan worden. Er wordt dan stroom naar de dempers gestuurd, waardoor deze stijver worden. Hang er een computer aan en je hebt een onafhankelijk variabel instelbaar onderstel.

Energieterugwinning is overigens niets nieuws in de automotive wereld. Een regeneratief remsystemen dat remenergie omzet in stroom is al aanwezig op heel veel modellen van verschillende autofabrikanten. We zijn benieuwd wanneer we de innovatieve vering voor het eerst gaan zien in een productie-auto.

Ook interessant!

  • Audi dealerschap onder water
  • Audi PHEV
    Audi breidt PHEV-range lekker uit
  • Q8
    ABT geeft je Audi Q8 hybride een heleboel peekaatjes extra
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Techniek, ulrich-hackenberg, verkeersdrempel

Vorig bericht: « Man ramt met Peugeot Partner door hek Nederlandse school
Volgend bericht: Kom Guzzi’s & Ducati’s rijden en maak kans op McLaren-rit! »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    25 juni 2014 om 19:14

    Wat voor België, nooit een lege accu..

    Login om te reageren
  2. dooddoorschuld zegt

    25 juni 2014 om 19:18

    Zul je zien dat iedereen met 80 door de bebouwde kom gaat scheuren, want goed voor het milieu!

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      25 juni 2014 om 20:06

      @dooddoorschuld: energie moet altijd ergens vandaan komen. Aangezien een auto maar een enkele krachtbron heeft betekent dit dat slechte wegen en drempels dus negatief zijn voor je brandstofverbruik.

      Natuurlijk hebben we ook maar een enkele aarde en moeten we deze bewoonbaar houden voor de mensheid. Vanwege milieu overweging zouden we daarom alle drempels moeten verbieden!

      Login om te reageren
  3. norge zegt

    25 juni 2014 om 19:32

    Als ze nou eens energie uit onderstuur konden halen..

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      25 juni 2014 om 19:45

      @norge: dat doet een Audi met quattro al sinds de huidige A6 niet zo snel meer, dus dat hebben ze al aangepakt.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        25 juni 2014 om 23:55

        @knipperlichtje:

        A3 (net als de TT) heeft dan ook een VW aandrijving ipv echte quattro.

        Login om te reageren
    • super zegt

      25 juni 2014 om 22:51

      @norge:
      dan moeten ze eerst die transaxle eens afschaffen, zo te zien op het plaatje is dat nog niet gebeurd…

      Login om te reageren
  4. knipperlichtje zegt

    25 juni 2014 om 19:42

    Goede vinding. Als dit zoveel energie oplevert dat de dynamo niet meer nodig is, dan zou dat weer een leuke besparing opleveren. En ook weer een stukje voorsprong door techniek, ik miste het afgelopen jaar wel wat innovatie.

    Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    25 juni 2014 om 20:07

    Het idee mag dan wel niet van Audi zelf zijn, maar dit lijkt me wel een waardevolle toevoeging. Relatief eenvoudige techniek die weinig extra gewicht in de schaal legt. Lijkt me dat schokdempers best nog wel veel energie kunnen opwekken.

    Login om te reageren
  6. Fidenza zegt

    25 juni 2014 om 20:11

    Wow straks rijden we met auto’s die al hun energie zelf opwekken door het te rijden! :D

    Remmen = meer energie
    Veringen = meer energie
    Zonnepanelen op je dak = meer energie
    Hitte uit je lampen en alles en nog wat in de auto dat warm wordt = meer energie

    NICE!

    Login om te reageren
  7. bassx zegt

    25 juni 2014 om 20:25

    Accu leeg? Paar keer op de motorkap drukken.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      25 juni 2014 om 20:44

      of een wippie maken op de achterbank. Veel leuker.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        25 juni 2014 om 21:59

        @sir_smokalot: Niet wanneer je met je schoonmoeder onderweg bent :(

        Login om te reageren
  8. chimaera zegt

    25 juni 2014 om 20:35

    Energie gaat niet verloren!

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      25 juni 2014 om 23:56

      @chimaera:

      Verdwijnen doet ze niet, maar onnuttige energie kan je toch wel als verloren beschouwen.

      Login om te reageren
  9. berlinetta zegt

    25 juni 2014 om 20:45

    Dus als je dik bent, kom je verder?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      25 juni 2014 om 21:58

      @berlinetta: nee, want dan veert tie niet meer..

      Login om te reageren
  10. Volvo_440_turbo zegt

    25 juni 2014 om 21:55

    Ik heb dit al ooit ergens zien passeren, dus volgens mij is het zo nieuw niet. Maar dat systeem maakt de vering ook niet harder.
    Volgens mij is het ook vrij eenvoudig, gewoon via elektromagnetisme…

    Login om te reageren
    • endofline zegt

      26 juni 2014 om 09:51

      @Volvo_440_turbo: Nee dat klopt de vering zal niet harder worden maar de demping kan men nu sturen. Er zijn al vergelijkbare systemen bij veel merken (opel, bmw, mercedes, audi…) waar je de demping kan instellen. Hierbij zet men een electromagneet op een magnetische vloeistof die de dempingsvloeistof dikker of dunner maakt. Het weggedrag wordt beter en tegelijk comfortabeler. Maar met dit systeem win je ook nog eens energie terug. Kan net een gram co2 verschil maken voor jullie 14 procent bijtellers in nederland.

      Heel mooi systeem omdat het gewoon op de bestaande platformen kan. Wat ik opgevangen heb is dat ze het voor bepaalde modellen zouden combineren met glasvezel composiet veren. Die roesten niet meer en zijn lichter.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North