• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi TT ultra quattro: kilo’s eraf!

Auteur: ricardo, gepost 25 april 2013 om 09:45 – 36 Reacties

Afbeelding Audi TT ultra quattro: kilo’s eraf!Afbeelding Audi TT ultra quattro: kilo’s eraf!Afbeelding Audi TT ultra quattro: kilo’s eraf!


Op de 2013-editie van de Wörthersee Tour is het deze keer niet Volkswagen die er conceptjes loslaat, maar mogen we van Audi een serieus aangepakte barbierenwagen verwachten.

De tweezits Audi TT ultra quattro staat in het teken van gewichtsbesparing. Audi claimt dat ‘ie slechts 1.111 kg weegt, mede mogelijk gemaakt door gebruik te maken van een spaceframe (206 kg) en afneembare carrosseriedelen (98 kg). Het dak, de B-stijlen en de middenconsole zijn van met carbonvezel versterkt kunststof. En Audi gaat nog verder: deurscharnieren moesten van magnesium worden gemaakt en de stoelframes zijn deels uit glasvezel opgetrokken.

Enkele andere zaken waarop gewicht bespaard wordt zijn bijvoorbeeld de lithium-ion accu in plaats van een ouderwetsch loodexemplaar, velgen die deels van CFRP en aluminium zijn gemaakt (scheelt 20 kg), keramische remmen met aluminium remklauwen, en camera’s die de plaats innemen van buitenspiegels. Hartstikke illegaal, maar who cares, dit is maar een conceptje. Maar de meest bizarre manier om gewichtsbesparing is toch wel bij de veren toegepast: die zijn niet van staal, maar van met glasvezel versterkte kunststof. Dat kan nu, schijnbaar.

De aandrijving wordt verzorgd door een 2.0 TFSI-motor – waar ook nog eens 25 kg af werd geschraapt – en 310 pk alsook 400 Nm aan koppel levert. Audi weet met dit apparaatje een gewichtsverhouding van 3,6 kg/pk te realiseren en kan hem in 4,2 seconden naar de 100 km/u laten sprinten. De topsnelheid komt uit op 280 km/u.

Hij staat bij de dealers vanaf… oh, wacht, het is een concept die zeker niet met deze cijfers in productie gaat. Wellicht worden enkele gewichtsbesparende opties in de toekomst wel meegenomen. Hij is vanaf 8 mei te zien op het Oostenrijkse VAG-festival.

Ook interessant!

  • TT RS Heritage is eerbetoon aan Ur-quattro
  • Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
    Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
  • nieuwe gave lakken
    Nieuwe gave lakken voor dikke kleine Audi's
  • De Audi Sport Quattro is terug (en elektrisch)

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, quattro, TT, wörthersee-2013

Vorig bericht: « Politie arresteert scheurende Calibra-jeugdigen
Volgend bericht: Jaguar duikt de filmbusiness in met de F-Type »

Lees Interacties

Reacties

  1. betonstaal zegt

    25 april 2013 om 09:51

    en welk gewicht had de testrijder?

    Login om te reageren
  2. tweede_woning zegt

    25 april 2013 om 10:01

    Nou , de eerst uitvoering vloog ( bij gebrek aan een heeeel klein spoilertje ), uit de bocht net toen u 150 km.h reed .
    Maar ja , NSU was ook al geen toppunt van wegligging . De roots , zeg maar …..

    Login om te reageren
  3. toroloco zegt

    25 april 2013 om 10:08

    lithium ion accu, na hoeveel km vliegt het in de fik?

    Login om te reageren
    • mightymike zegt

      25 april 2013 om 10:39

      @toroloco: het is geen 458 toch??

      Login om te reageren
      • toroloco zegt

        25 april 2013 om 10:44

        @mightymike: Lithium ion accu’s hebben extra koeling nodig, als ze dat niet krijgen kunnen ze in de fik vliegen zoals bij de Fisker Karma.

        Login om te reageren
        • opabrutus zegt

          25 april 2013 om 12:02

          @toroloco: Waarschijnlijk zijn de Audi-ingenieurs capabel genoeg om hiervoor een mooie oplossing te hebben bedacht.

          Ben je overal zo slecht van vertrouwen ?

          Login om te reageren
          • ropbp zegt

            25 april 2013 om 12:08

            @opabrutus: als het om Audi gaat wel :-P

            Login om te reageren
        • Yeelen zegt

          25 april 2013 om 13:35

          @toroloco: Mijn GSM doet het anders nog goed. Al mijn vorige GSM’s ook, trouwens. Behalve die mee is gegaan in de was.

          Login om te reageren
  4. StijnB zegt

    25 april 2013 om 10:09

    Moet dat niet ‘barbiewagen’ ipv ‘barbierenwagen’ zijn?…

    Login om te reageren
    • rubentheys zegt

      25 april 2013 om 11:03

      @StijnB: Kan beide in deze context.

      Login om te reageren
  5. Joerek zegt

    25 april 2013 om 10:12

    Dacht dat ze de RS van 1450 naar 1111 hadden gebracht, dat zou een presetatie zijn geweest. Maar de 2.0 TFSI van 1260 naar 1111 brengen is geen prestatie. Recaro pole positions, titanium uitlaat, achterbank eruit, lichtere remmen en je zit er al praktisch op

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      25 april 2013 om 10:18

      @Joerek:
      Klopt een héél straffe prestatie us het niet maar niettemin toch -150 kg. Zullen nog wat meer ingrepen voor nodig zijn…

      Login om te reageren
      • toroloco zegt

        25 april 2013 om 10:45

        @StijnB: zo veel mogelijk binnenbekleding demonteren.

        Login om te reageren
        • StijnB zegt

          25 april 2013 om 10:53

          @toroloco:
          De wel erg spartaanse 964 RS ging ook slechts van 1350kg (Carrera 2) naar 1220kg (volgens Porsche, vaak neemt men 1200kg aan). En dan had je een wel erg kale wagen (zelfs geen interieurverlichting), met lichtere achterruit, alumnium deuren en kofferklep, magnesium velgen,… tot zelfs een beperkter tankje van ruitwisservloeistof toe…

          Login om te reageren
          • toroloco zegt

            25 april 2013 om 11:07

            @StijnB: Doen! AC, radio en middenconsole eruit. Motorkap en dak in zelfde kleur spuiten als andere carroserie delen, is zoveel mooier.

            Login om te reageren
  6. gillesvp zegt

    25 april 2013 om 10:19

    @jrk68: komaan smart-man, zeg het hen! vertel de wereld wat voor auto’s het zijn!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      25 april 2013 om 18:19

      @gillesvp:
      Simpel, geen rwd, en nog steeds 400kg te zwaar voor een trackspeeltje.
      Verder veel plastic fantastic…..

      Login om te reageren
  7. 3246cm252kw zegt

    25 april 2013 om 10:28

    Leuk zo’n illegale spoiler….

    Login om te reageren
    • Svda zegt

      25 april 2013 om 10:53

      @3246cm252kw: deze is legaal, steekt namelijk niet uit. Soms heb je nog wel van die Civics rijden waarbij het alle kanten uitsteekt

      Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        25 april 2013 om 10:55

        @dahlback: ik dacht dat ze echt vloeiend af moesten lopen…. Want deze kan nog gevaarlijk zijn denk ik…. Maar zo had ik er niet over na gedacht… Dank u

        Login om te reageren
  8. dondeboer zegt

    25 april 2013 om 10:34

    150 kg van een auto afpeuteren zonder m te strippen is echt een prestatie van formaat, mooi project! Ik vraag me af wat je aan wagengewicht overhoudt als je m echt stript.

    Login om te reageren
  9. escort77 zegt

    25 april 2013 om 10:44

    GRP veren zijn wel een mooie uitvinding, had ik nog niet van gehoord en ik ben benieuwd of we dit vaker gaan zien.

    Ik ben benieuwd of met dit soort veren een oplossing is gevonden voor metaalmoeheid of roestvorming waardoor ze kunnen breken na verloop van tijd, dat zijn toch wel veelvoorkomende nadelen van traditionele veren.

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      25 april 2013 om 11:10

      @escort77: Ja klopt.. had een vriend van de week bij zijn Subaru WRX. Rijdt.. knal! Linksvoor veer gebroken. Ze breken inderdaad na verloop van tijd.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      25 april 2013 om 18:16

      @escort77:
      GRP veren, (in bladvorm) zitten al sinds 1982 onder een Corvette.

      Login om te reageren
  10. tweede_woning zegt

    25 april 2013 om 11:02

    Audi heeft Alfa gekocht !

    een 4c , om te kijken hoe hun auto ook 900 kg kan gaan wegen ( en niet swabbert op de weg.)

    Login om te reageren
  11. Lennart95vdk zegt

    25 april 2013 om 11:07

    Waarom niet de 2,5L 5-cilinder??

    Login om te reageren
  12. Freewarefreak zegt

    25 april 2013 om 11:10

    Super mooi project. Knap gedaan. Alleen.. hoe haal je 25 kilo van een motor af? Je kunt toch geen waterpompen e.d. weglaten?

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      25 april 2013 om 11:45

      @Freewarefreak:

      Geen flauw idee eigenlijk. Het eerste wat in me opkomt, gietijzeren dingen vervangen door wat anders. Zoals carterpan en dergelijke.

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      25 april 2013 om 14:15

      @Freewarefreak: In en uitlaatspruitstuk in bijzondere materialen (carbon, titanium), lichter vliegwiel, kleppen, zuigers. Etc. Is denk ik wel te realiseren, bovendien is het een concept dus hoef je niet op massaproductie en financiën te letten.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        25 april 2013 om 18:22

        @E34M5Touring:
        Lijkt mij een onzalig idee, de gewone blijven al niet heel. Laat staan als je dat nog lichter gaat maken….

        Login om te reageren
        • Joerek zegt

          25 april 2013 om 18:32

          @jrk68: De eerste kapotte 2.0 tfsi of 2.5 tfsi (5 cilinder) die in de TT ligt moet ik nog zien

          Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          25 april 2013 om 19:07

          @jrk68: Jij zou toch als geen ander moeten weten dat lightweight en duurzaamheid best samen kunnen gaan. Zeker in conceptvorm waarbij je niet echt op de kosten of massaproductie hoeft te letten. Titanium zuigers en drijfstangen, lichtgewicht vliegwiel. Carbon intake, titanium uitlaatspruitstuk en je bent zo een behoorlijk aantal kg’s kwijt. Bovendien krijg je er een zeer gretig blok voor terug.

          Login om te reageren
  13. rufctr01 zegt

    25 april 2013 om 11:25

    Hadden ze dan niet beter zo’n A4 RS of een A6 RS kunnen strippen?
    Ze hebben zelfs de Audilogo eraf gehaald, zo wordt die grill nog lelijker.

    Login om te reageren
    • cocksdriveaudi zegt

      25 april 2013 om 12:54

      @rufctr01: Het er af laten van het audi logo scheelde maar liefst 40 kg van het ego, heb gehoord dat dat de grootste winst was van het hok

      Login om te reageren
  14. kapiteinaudi zegt

    25 april 2013 om 12:09

    Mooi ding. Hoewel ze bij Audi beter eens met een nieuwe TT komen, hier zit niet echt iemand op te wachten lijkt me.

    Login om te reageren
  15. socawarrior zegt

    26 april 2013 om 09:27

    Misschien heb ik het fout hoor, maar hier in Almere rijd ook een audi tt rs rond en volgens het rdw kentekenregister gaat deze ook al in 4,2 seconde naar de 100. Als deze dan zo ultra licht is, had ik op ze minst een snellere acceleratietijd verwacht, naast de waarschijnlijk betere handeling/wegligging

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North