Officieel: Audi S6 en Audi S7, met een twist

Auteur: , 105 Reacties

Audi is lekker aan het trollen daar in Ingolstadt.

In aanloop naar de Audi RS 6 en Audi RS 7 heeft de Duitse autofabrikant vandaag eerst de tussenweg gepresenteerd in vorm van de S6 en S7. Waar de vorige generaties een 450 pk sterke 4.0 TFSI genoten, slaat Audi een andere weg in met deze S-modellen.

Zoals je wellicht zou verwachten is er gekozen voor een zescilinder, maar Audi heeft gekozen voor een plottwist. Waar ze in Amerika, Azië en het Midden-Oosten de 2.9 TFSI (bekend van de RS 4 en RS 5) benzinemotor krijgen, heeft Audi voor Europa hele andere plannen. De nieuwe S6 en S7 worden hier gelanceerd met een V6 TDI. U leest het goed. Terwijl ze in Brussel hun neus ophalen voor de geplaagde brandstof steekt Audi de middelvinger in de lucht door deze voorlopige topmodellen uit te rusten met een dieselmotor.

Officieel: Audi S6 en Audi S7, met een twist

Het gaat in dit geval om 3.0 TDI’s, goed voor 349 pk en 700 Nm koppels. Voor het eerst heeft Audi in deze constructie de motor gekoppeld aan een 48-volt hybride systeem. Het maximale koppel is aanspreekbaar tussen 2.500 en 3.100 tpm. In het geval van de S6 Sedan is de 0-100 km/u tijd in 5 seconden. De S6 Avant en de S7 Sportback doen er een tiende van een seconde langer over. De topsnelheid is uiteraard elektronisch begrensd op 250 km/u.

Officieel: Audi S6 en Audi S7, met een twist

Het uiterlijk is precies zoals je van een Audi S-model zou verwachten, dus daar kunnen we lekker kort over zijn. De nieuwe Audi S6 Sedan, S6 Avant en de S7 Sportback verschijnen deze zomer op de markt. In Duitsland scoor je de S6 Sedan vanaf 79.500 euro, de S6 Avant vanaf 79.000 euro en de S7 Sportback vanaf 82.750 euro. Tel er 300.000 euro bij op en je hebt de Nederlandse prijzen.



105 reacties

*mind blown
Die laatste zin, hahaha! 😞
Ha ha, 1 1 april!
Een late 1 april grap toch..? 😭
Tsja, het is een stap achteruit, maar die wagens worden nou eenmaal gekocht om in een uurtje of zes, zeven van Hamburg naar München te knallen.
Ze krijgen hun benzinemotoren waarschijnlijk niet door de WLTP. Wat een achterstand in techniek bij Audi zeg…
@svenska_aeroplan_ab: dat weet ik wel bijna zeker! Op dit moment zijn er meerdere VAG benzine modellen niet eens te bestellen ondanks dat ze in de folder en prijslijst staan
@svenska_aeroplan_ab: onzin… wlpt komt iedereen doorheen, vraag is alleen of je niet beter configuratie kan aanpassen zodat je een betere waarde hebt, dat is er aan de hand. Zie BMW 50diesel totaal nutteloos qua prijs, zelfde dat er geen S6/7 benzine komt.
RSen gaan duur worden
@bitd: haha precies, net wat ik dacht.
@svenska_aeroplan_ab: die achterstand in techniek is altijd al geweest… als je zo hard schreeuw doet het bij mij niet voorkomen dat je daadwerkelijk techniek in huis hebt…
@svenska_aeroplan_ab: Waarom geef je Audi de schuld? Het is de schuld van die achterlijke normen in Europa.
@basr32: Omdat andere premium merken wel gewoon de ‘dikke benzine versies’ aanbieden en dus hun zaakjes wel in orde hebben… Simpel toch?
@svenska_aeroplan_ab: ach… Gelukkig heeft VAG geen andere dikke benzine motoren in het aanbod areaal. Ze hebben het iig beter voor elkaar dan de mensen waar jij je naam van gepikt heb. Het enige wat daar nog van over is, dat is de vrachtwagen afdeling Scania… Of… Wacht… Nee, dat is waar. Ook daar is VAG eigenaar van nu.
@numpty: heerlijk! BAM BAM BAMMM
@numpty: Is gewoon nog een straaljager bouwer hoor… ;)
@svenska_aeroplan_ab: Ook van VAG of hebben ze die afdeling aan een ander verkocht? :-p
Direct naar Abt brengen voor een chipje…
Maar een benzine versie van de S6/S7 is dan ook meteen uitgeloten?
@gilettelubbers: neen, een benzine van de S versies komt er later aan.
@narcotic: nope, enkel buiten Europa!
@fernie: ik heb niet anders beweerd. 😉
CO2 rules, dus diesel ook. Of dit een S waardige oplossing is… wat mij betreft nee, maar persoonlijk ben ik blij dat de BiTd weer terug is en dan ook nog met deze specs! Zeer tof en badge eraf en we praten niet meer over die S6 of S7!

Met de nieuwere uitstoot systemen zijn deze diesels de beste keuzes indien je voor conventionele techniek gaat.

@bitd: dat laatste is idd helemaal waar en vind ik ook een mooie ontwikkeling. Helaas zijn de meeste mensen zo geïndoctrineerd met EV-rijden dat de Diesel boven alles fout is, en heeft de NL’se overheid Diesels onnodig duur gemaakt, wat nergens voor nodig is nu er veel betere filters op (nieuwe) Diesels zitten.
@ghost: zolang VAG blijft sjoemelen geldt voor de NL overheid het gezegde: een ezel stoot zich, algemeen, niet tweemaal aan dezelfde steen.
@pomoek: 2010 belde, ze wilde hun ouwe koeien terug!

Ontopic plottwist: Alle fabrikanten sjoemelen alleen niet iedereen neemt zijn verlies daarin zoals VAG.
@ghost: inderdaad. Waardige mensen die VAG directie
@cloverleaf: als je ze beter kent, zijn ze zo gek nog niet..bedoel maar..😉
@ghost: VAG is betrapt. Andere zijn uitgebreid gecontroleerd en niet betrapt. Dus waarom de stelling dat iedere fabrikant dit doet?
@pa045: ach ja, wees lekker naïef, heb je mij niet mee hoor.
@ghost: ben iets meer van de feiten. Niet van de aannames. Dat vind ik pas naïef.
@pa045: ja fakenews feiten ja. Ik geloof het nieuws allang niet meer. Ik volg het meer adhv bepaalde twitteraccounts waardoor je nieuws rechtstreeks van de bron verneemt..minimale parafrasering.
@ghost: oké..
@ghost: LOL, lullen over fake news en dan ‘de waarheid’ van Twitter halen…. hahaha
@e34m5touring: waar denk je dat journalisten hun nieuws vandaan halen dan dropsleutel?

Als we het hebben over feiten, ga dan hier niet zeggen wat je denkt maar wat je zeker weet. Ik heb een direct familielid die journalist is, dus vandaar dat ik dit weet. Even goede vrienden verder maar je reactie slaat nergens op.
@ghost: Joh, als je zo gaat reageren, zoek het lekker uit…
@pa045: Wakker worden. PSA en BMW zijn ook betrapt evenals KIA. Alleen kwa nieuwswaarde niet interessant.
@michaelb: en als het dezelfde maat heeft als bij VAG, zijn het nig niet alle fabrikanten
@pa045: De rest zijn ook ‘betrapt’ Opel, Mercedes, Renault, Nissan etc.etc.. Maar daar is alleen niet zo’n ruchtbaarheid aan gegeven als bij VAG. Onder welke steen heeft u gelegen.
@ghost: de tranen staan in mijn ogen…. Wat zijn het toch een eerlijke mensen die bij VAG werken 😭😭😭
@monsieurleloure: kijk, dat is nou die emotie met VAG; Duitsers maken geen grappen, maar ze maken je ook niet aan het huilen en toch tranen in je ogen…priceless!
@ghost: dat iedereen sjoemelde klopt, maar andere merken bleven daarbij wel binnen de al zeer lakse regels. Voor zover ik weet werden de systemen bij FCA na 20 minuten standaard uitgezet, en bij Opel en Renault werkte het alleen tussen 15 en 18 graden. Echter, dit was toegestaan om “onnodige schade aan de motor” te voorkomende daar werden verder geen vragen bij gesteld door de wetgever. VAG was het enige concern dat ervoor koos om een cheatdevice in de software in te bouwen (als de voorwielen wel draaien maar de achterwielen niet sta ik op een rollenbank en moet ik het systeem aanzetten) en daarvoor zijn ze gepakt.
@basman147: ik geloof heus wat je zegt; ik geef ook toe, ik heb mij er niet in verdiept. Ik zie het als de Tour de France; iedereen gebruikt wel een vorm van doping, de ene doet dat net te veel en ligt eruit, een ander komt er, binnen de op dat moment geldende regels en kaders, mee weg. Of wordt jaren later alsnog onttrokken van al zijn titels…

Dat zelfde bedoel ik ook met sjoemelsoftware, en haal ik ook enigszins uit jouw verhaal. Ik geloof gewoon niet dat VAG de enige was die dit “trucje” uithaalde. Zo naïef kan je toch niet zijn?!
@ghost: reële blik op de wereld heb je.
@tttijn: of jij niet..invalshoeken en door welke bril je wilt kijken..I rest my case.
@ghost: hm bedoelde het gemeend :s
@pomoek: VWag levert de producten die de klant stiekem wil.
@wimof: heb je hem al Wimof?
@ghost: Neen, en mijn dealership ligt al tijdje achter me.
@wimof: aahw ja snap ik.
Ik gok zo dat er een levendige import handel komt in de benzine versies. Oftewel het 2.9 V6 blok.
@zeevink: maar is die dan wel toegelaten in Nederland? Qua typegoedkeuring?
@ab1963: goed punt maar ik heb het vermoeden dat het kan, kijk maar naar de dikke pick ups van Ford enz die worden geïmporteerd.
@zeevink: hebben wel gewoon een kenteken gekregen.
@ab1963: zal wel niet, maar als je snel bent, haal je het nog net om een constructie op te zetten via het VK voordat Brexit er is. Die krijgen zelfs een rijdende schuur op kenteken.
@ghost: Is toch erg dat je in dit land niet gewoon een nieuwe auto meer mag importeren… Wat een onzin om niks.
@basr32: dit land is kapot. Al een tijdje…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Heerlijk knallen op het sap van Satan. De houdbaarheid van Diesel (en benzine) is nog lang niet passé.
ja top dit, rijd toch 10x beter dan benzine, eerst f ad blue / egr delete
@gove: Je comment geeft al aan dat die moderne diesels gewoon waardeloze producten zijn, omdat het af fabriek gewoon niet goed (onderhoudsvrij) werkt.
@gove: zit daar nog (veel) EGR op, zelfde doeleinde als adblue die veel effectiever is. Adblue steelt geen vermogen en is een kostbaar systeem en dus effectief, gewoon laten zitten aub. Dan stinkt de auto ook niet naar verbrande lucht. Uiteindelijk is het ook de eigenaar zelf die het meeste van de uitlaatgassen inademt, als voormalig multiple dieseleigenaar merk ik alvast het verschil, lijkt me ‘dom’ een schone diesel vrijwillig te saboteren…
@Onehp: Zonder EGR doen ze het veel fijner hoor…
Met echte uitlaten. Prachtig!
Niemand heeft het nog gezegd… Maar ik vind ze alle 3 echt best wel mooi eigenlijk! Zowel de s6 limousine als avant en de a7 mag er ook wel wezen
@2scan: zeker. Ik vind de achterkant van met name de s7 erg fraai en het beste geslaagd tot heden van dit model.
Dit moet toch heerlijk rijden? Tikje met je kleine teen op het pedaal en je zit al enkele km’s verderop. Niets mis met Diesel. Azijnzeiken kunnen we tot heden nog wel op iedere vorm van brandstof/energie.
Mooie bak hoor die S7
Die S6 is wel erg lekker zeg!! Zowel als sedan als avant.

Het vermogen had ik eerlijk gezegd iets meer van verwacht. Het is niet veel meer dan de vorige 3.0 TDI met 326 pk. BMW is in dat opzicht toch de baas qua diesels.
Zal weer goed klinken met die speaker-uitlaat geluid hehe
@kennone: dat waren Fisker en BMW toch👊🏼
@ghost: VW ook hoor met de GTE oa…
@3246cm252kw: ik was niet serieus verder maar maakt niet uit…Sound Actuator heet dat bij VW. Versterkt het geluid van de uitlaat ietsjes over de Speakers. In de Polo WRC die ik had, zat het ook, ik heb het er toen eens uitgehaald, zit rechtsvoor onder je voorruit voor het schutbord. Anyway; maakte amper verschil..
@ghost: ik heb het in oude A7 en volgens mij is het een apparaat dat in het uitlaatsysteem zit en niet over de speakers, de buitenwereld geniet er van. Tunnels etc en een roffel bij lage toeren. In ieder geval veel meer emotie dan een speakertje.
@ghost: Zit zelfs in een Up! GTI.
@wimof: ik bedoelde eigenlijk of je deze Up gti al had?
@ghost: bij de SQ7 en de biTDI zitten er dus echt speakers onder de auto die een diep geluid produceren. Naar buiten toe dus. De soundaktor is een aparte ‘speaker’ op het schutbord, klinkt niet goed maar is wel ‘realistischer’ dan bij BMW/Peugeot waar het deuntje dus gewoon uit de deurspeakers komt…
Het is 11 april he. Niet 1 april.
De degradatie van de S-badge past in het tijdsbeeld… Waar het voorheen de topdiesel was onder de noemer “3.0 BiTDI” noemen we het nu een S. Wat een degradatie van je sportlabel.
@m550d: Eens
Te sneu dit, de vorige modellen waren sneller en mooier met de V8..
‘Sport’ is meer dan de lengte van de koolstofketens in de brandstof, of de pk’s op papier.

De gasrespons zal top zijn (elektrische turbo/compressor), en ben ook benieuwd wat ze van het onderstel gemaakt hebben…
Haha diesel in een S! Tis niet alsof ze er ooit races mee gewonne… ne… n….. oh wacht…
@Onehp: SQ5 was er natuurlijk ook al sinds lange tijd..maar snap zeker jouw referentie naar de R18 TDI.
Werd net zo enthousiast, zijn het diesels. Ik weiger hier nog in te investeren, mag hopen dat er nog benzine aankomt.
Pwoaahh, toch best lekkere autobahncruisers lijkt me. Zien er ook nog eens lekker uit (de 6-en, de 7 mag je houden)
Overigens vind ik ze best dik. En hoewel het ze goed staat vind ik het niet bij de S-versies passen. Die horen nog redelijk ingetogen te zijn, de RS-en horen pas dikke spatborden e.d. te hebben
Voor elke S6/7 die ik zie, zie ik 10 RS6/7’s. Dus dit is niet zo erg.
Wat wel erg is dat 2 generaties geleden de S6 nog een 435pk sterke V10 zonder turbo’s had. 2 generaties later moeten we het doen met 349 pk sterke 3.0 diesel –> andere merken hebben sterkere diesel die geeneens het performance label dragen.
Als je een S koopt, betaal je extra voor het geluid en het gevoel. Ik kocht een A6 met een 4.2 V8; ik wilde de S6 wel; maar dat ding was 2e hands 80% duurder; juist omdat het dat “S” appeal had; maar dat is nu snel weg.
Overigens is dit natuurlijk niet de eerste keer dat ze een 3.0 TDI in een S stopten: SQ5. Maar zo’n SQ5 koopt niemand omdat het een Audi S is; maar omdat het de sterkste diesel was.
Topmodel met een diesel. Voor als je de afschrijving van een Buick, Jaguar of grote Kia wenst, maar liever Duits rijdt…
Dus het gaat van 450 naar 350 pk. Jammer zeg. Maar dat is natuurlijk om uit het vaarwater van de RS’en te blijven.
Door die grote velgen lijkt de sedan wel een S3 sedan. Beetje teveel van het ‘goede’ imo. Maar velgen kun je kiezen en zo’n feature als de reuze-nieren bij BMW zitten er altijd op… maar goed ik dwaal af
grappig, de s6 avant is goedkoper dan de s6 sedan in Duitsland. of is dit een typfoutje?
Mag toch wel wat meer power zijn aangezien de m550d 400pk heeft… Jammer dat ze niet met een v8 komen, heb echt een zwak voor de vorige generatie S6 met die 4.0 v8.
@basr32: Zonder dieselgate was het wellicht de V8 TDI geweest…..
Smaken verschillen (disclaimer); maar wat een lelijke, schreeuwerige wagens. Jammer van S modellen, vond het ingetogener design juist de kracht. Als een tuner hiermee was gekomen, dan had ik het nog begrepen. Er zal een doelgroep voor zijn.
Eindelijk fabrieksaf een echte concurrent voor de M550d. Gave auto.
@dutchdriftking: komt in de buurt , maar niet voorbij… qua vermogensopbouw niet zo lineair denk ik. Heb hiervoor een 535xd gehad en die reed heerlijk en bloedsnel… maar toen nam ik plaats in een M550d en voelde ik toch echt mijn ademhaling even pauzeren. Wat een koppel, net een tesla P90, alleen dan met (nep😬) 8 cilinder sound. Vooral boven de 180 km/u lijkt het wel of ie nog meer power erbij krijgt. Hij raakt gewoon niet buiten adem door die enorme derde grootte turbo. Die 535d
had dan duidelijk meer moeite en die was gechipt op 350pk/700Nm.
@doemijmaar6inlijnmetxdrive: laatst mee mogen rijden met de Alpina D5s. 420pk ( de 388pk die ze opgeven bleken op de bank toch wat meer te zijn) en 820nm. Heerlijke wagen en ziek snel. Maar een Bi-TDI na een kuurtje van JD is nog idioter.
Waarom?
Je kan ze op termijn altijd nog ombouwen naar CNG die diesels.
past vast ook in een A4/A5…
Kan iemand mij vertellen waarom Audi nog steeds van die afschuwelijke radar meuk in de gril monteert? Ziet NIET uit! Alle andere merken weten dat inmiddels toch mooi weg te werken?? (Volvo, Tesla, etc)
@jaggie: ze hebben in ieder geval wel dat debiele touch screen afgekeken… je hele scherm vol vette (kinder) vingerstrepen…
Gelukkig kan het bij BMW ook nog met gebaren en de idrive knop😉
Heerlijk die diesels met veel koppel onderin, en veel bedrijfszekerder, veiliger en langere technische levensduur (minder rpm=minder slijtage) dan de 6 cilinder benzine versies met bougies…
BMW blijft heer en meester in opvoeren van 3 liter dieseltjes;
Zowel de oude als nieuwe M50d versies (382pk/740Nm vs. 400 pk/760Nm) leveren meer koppel en vermogen over een veel bredere toerenband. Jammer dat de V8 van de Q7 niet in de S6 past….
Zal uiteraard heerlijk rijden die S6 met dikke diesel✌️

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).