Audi is lekker aan het trollen daar in Ingolstadt.
In aanloop naar de Audi RS 6 en Audi RS 7 heeft de Duitse autofabrikant vandaag eerst de tussenweg gepresenteerd in vorm van de S6 en S7. Waar de vorige generaties een 450 pk sterke 4.0 TFSI genoten, slaat Audi een andere weg in met deze S-modellen.
Zoals je wellicht zou verwachten is er gekozen voor een zescilinder, maar Audi heeft gekozen voor een plottwist. Waar ze in Amerika, Azië en het Midden-Oosten de 2.9 TFSI (bekend van de RS 4 en RS 5) benzinemotor krijgen, heeft Audi voor Europa hele andere plannen. De nieuwe S6 en S7 worden hier gelanceerd met een V6 TDI. U leest het goed. Terwijl ze in Brussel hun neus ophalen voor de geplaagde brandstof steekt Audi de middelvinger in de lucht door deze voorlopige topmodellen uit te rusten met een dieselmotor.
Het gaat in dit geval om 3.0 TDI’s, goed voor 349 pk en 700 Nm koppels. Voor het eerst heeft Audi in deze constructie de motor gekoppeld aan een 48-volt hybride systeem. Het maximale koppel is aanspreekbaar tussen 2.500 en 3.100 tpm. In het geval van de S6 Sedan is de 0-100 km/u tijd in 5 seconden. De S6 Avant en de S7 Sportback doen er een tiende van een seconde langer over. De topsnelheid is uiteraard elektronisch begrensd op 250 km/u.
Het uiterlijk is precies zoals je van een Audi S-model zou verwachten, dus daar kunnen we lekker kort over zijn. De nieuwe Audi S6 Sedan, S6 Avant en de S7 Sportback verschijnen deze zomer op de markt. In Duitsland scoor je de S6 Sedan vanaf 79.500 euro, de S6 Avant vanaf 79.000 euro en de S7 Sportback vanaf 82.750 euro. Tel er 300.000 euro bij op en je hebt de Nederlandse prijzen.
105 reacties
RSen gaan duur worden
Met de nieuwere uitstoot systemen zijn deze diesels de beste keuzes indien je voor conventionele techniek gaat.
Ontopic plottwist: Alle fabrikanten sjoemelen alleen niet iedereen neemt zijn verlies daarin zoals VAG.
Als we het hebben over feiten, ga dan hier niet zeggen wat je denkt maar wat je zeker weet. Ik heb een direct familielid die journalist is, dus vandaar dat ik dit weet. Even goede vrienden verder maar je reactie slaat nergens op.
Dat zelfde bedoel ik ook met sjoemelsoftware, en haal ik ook enigszins uit jouw verhaal. Ik geloof gewoon niet dat VAG de enige was die dit “trucje” uithaalde. Zo naïef kan je toch niet zijn?!
Het vermogen had ik eerlijk gezegd iets meer van verwacht. Het is niet veel meer dan de vorige 3.0 TDI met 326 pk. BMW is in dat opzicht toch de baas qua diesels.
De gasrespons zal top zijn (elektrische turbo/compressor), en ben ook benieuwd wat ze van het onderstel gemaakt hebben…
Wat wel erg is dat 2 generaties geleden de S6 nog een 435pk sterke V10 zonder turbo’s had. 2 generaties later moeten we het doen met 349 pk sterke 3.0 diesel –> andere merken hebben sterkere diesel die geeneens het performance label dragen.
Als je een S koopt, betaal je extra voor het geluid en het gevoel. Ik kocht een A6 met een 4.2 V8; ik wilde de S6 wel; maar dat ding was 2e hands 80% duurder; juist omdat het dat “S” appeal had; maar dat is nu snel weg.
Overigens is dit natuurlijk niet de eerste keer dat ze een 3.0 TDI in een S stopten: SQ5. Maar zo’n SQ5 koopt niemand omdat het een Audi S is; maar omdat het de sterkste diesel was.
had dan duidelijk meer moeite en die was gechipt op 350pk/700Nm.
Gelukkig kan het bij BMW ook nog met gebaren en de idrive knop😉
BMW blijft heer en meester in opvoeren van 3 liter dieseltjes;
Zowel de oude als nieuwe M50d versies (382pk/740Nm vs. 400 pk/760Nm) leveren meer koppel en vermogen over een veel bredere toerenband. Jammer dat de V8 van de Q7 niet in de S6 past….