Audi loopt achter op de Duitse Premium concurrentie, aldus Audi.
Het is een discussie die vaak gevoerd wordt op de redactie. Met name door @jaapiyo. Hij is fan van achterwielaandrijving; dat vindt hij premium. Daardoor is Audi bij voorbaat niet een premium auto voor hem, want die hebben voorwielaandrijving of een ‘voorwielaangdreven basis’, zoals het enfant terrible van Autoblog dat noemt.
Dus voor Jaap is Audi absoluut niet premium en lopen ze achter op BMW en Mercedes-Benz. Zo ver weinig nieuws onder de zon, maar wel dat VAG-opperbaas Oliver Blume het met Jaap eens is! Want volgens Blume holt Audi op dit moment achter de feiten aan ten opzichte van de concurrentie.
Weer die software
Echter komt dat niet door de plaatsing van de aandrijving, maar vanwege de software. dat meldt Oliver Blume aan Automotive News Europe. Dankzij software-issues duurt de komst van nieuwe elektrische Audi’s langer dan dat aanvankelijk de bedoeling was. Blume belooft wel meteen beterschap en geeft aan dat Audi de introductie van nieuwe elektrische modellen wil gaan versnellen.
Het grootste probleem is echter niet de Europese markt, maar die in China. Daar zijn de aantallen wat groter. Audi qua verkopen ging in Q1 van dit jaar met 16% onderuit. Volgens Blume komt dat vanwege een verouderd modelgamma. Nu moet je al deze verliezen qua verkopen in China met een klein beetje nuance benaderen. Veel buitenlandse merken leveren aantallen of marktaandeel in vanwege een enorme overdaad aan nieuwe Chinese automerken. In Nederland moeten wij nog wennen aa een Nio, Xpeng of BYD, maar in China hebben ze daar geen last van.
Audi loopt achter, maar niet voor lang
Het zal dus in een keer heel erg snel gaan voor Audi, want men gaat auto’s bouwen op twee bodemsecties: het PPE-platform en het SSP-platform. De Audi Q6 e-tron zal op het PPE-platform staan, samen met de nieuwe Porsche Macan. Ook staat de nieuwe elektrische Audi A6 op de planning. In 2025 lanceert men de laatste Audi met ouderwetse plofmotor, daarna is het alleen maar elektrisch.
Het voordeel voor Jaap (en dus ook voor Audi) is dat alle elektrische modellen in de basis achterwielaandrijving krijgen. Dus betere rijeigenschappen, gewichtsverdeling en looks (zie vergelijk boven). De tijdelijke achterstand die ze nu hebben, zou weleens in een voorsprong kunnen ombuigen. Te meer, omdat met name BMW het netvlies ernstig aan het tarten is met creatieve strapatsen waar puristen (zoals @jaapiyo) van bibberen.
cdlop01 zegt
Bij Audi is het besparen op materiaalgebruik en bouwkwaliteit van all Duitse, eens, premium merken het meest schrijnend zichtbaar. Een Etron lijkt echt nergens op, de goedkope plastics in het interieur, vreselijk gewoon. Ook Bmw, geen topper en Mercedes gaat ook deze kant op. De Duitse 3 zijn op dit gebied volledig ingehaald door Lexus, Genesis, Honda en zelfs Toyota…. .
mashell zegt
Schatje, je hebt eens in een E-tron gezeten en ontdekt dat de onderkant van de midden console van hard plastic is? Dat zelfs het opbergvak onderaan de portieren van plastic is met een zachte touch laag had je niet gemerkt? De e-tron heeft een erg hoogwaardig interieur. Zelfs nog een opgeschuimd dashboard dat sommige simpele zielen als vereiste voor premium zien.
En nee de Duitse vier (Porsche is ook een premium fabrikant) zijn in materiaalkeuze en bouwkwaliteit niet ingehaald door de Japanners of Koreanen. Sterker nog bij de laatste Lexus modellen vraag ik me af waarom Toyota dat merk niet uit haar lijden verlost? Het is gewoon telkens precies dat waar niemand op zit te wachten.
monsieurleloure zegt
@Mashell,
Tuurlijk jongen.
Alles wat jij roeptoetert moet je 180 graden omdraaien en dan klopt alles weer.
monsieurleloure zegt
Audi is altijd net niet.
Wel willen maar niet kunnen..
Maakt niet uit voor de rest de echte liefhebber gaat voor de ‘real deal’
sabrerator zegt
Precies. Een Jaguar.
maxidyne zegt
Audi heeft altijd achter gelopen op Mercedes Benz en BMW. Niks nieuws.
cdlop01 zegt
Dat is niet waar, Audi was lange tijd toonaangevend op gebied van afwerking en materiaalgebruik. De laatste 4 jaar bespaart Audi zichtbaar op materialen, lakafwerking, etc etc. Met name zeer goed zichtbaar bij de E tron modellen maar ook de huidige A1 en zeker A3…. .
mashell zegt
Nee, qua materiaal keuze liep en bouwkwaliteit liep Audi voor op BMW en Mercedes. BMW heeft bijgehaald. Mercedes is voor gekkigheid gegaan (hyperscreen) en Audi is op de dure modellen nog steeds goed (al lopen die wel een generatie achter) en zijn op de mainstream modellen net zo goed als de concurrentie.
raoufff zegt
Audi zal voor altijd het imago blijven houden van een te dure Volkswagen.
mashell zegt
Ach ja, zolang de Skoda rijder zichzelf kan wijsmaken dat hij een Audi rijdt voor minder geld dan blijft de omzet in het concern. De duurdere wagens worden gewoon helemaal bij Audi ontwikkeld (bij de Touareg is VW klant van Audi) soms samen met Porsche maar dat is geen schande.
3246cm252kw zegt
Dat is toch altijd zo geweest dat niet premium achter loopt op premium???
dromedaris zegt
Ik begrijp de Audi fanboys überhaupt niet. Als je in een BMW of Mercedes gezeten hebt wil je toch geen Audi meer.
cdlop01 zegt
Heb je recent in een Mercedes of Bmw gezeten?????
Stefje zegt
Ja, waarom?
Stefje zegt
Ik weet niet. Rij nu al 2 jaar in een C300de, en ik ben toch echt blij als ik over mag in een A5 Sportback of Q5. Het merk moet je ook liggen denk ik.
unpama zegt
Heb eigenlijk altijd zowel Audi als BMW gereden. Audi interieurs waren een stuk beter dan die van BMW in t verleden. Maar BMW heeft Audi wel ingehaald inmiddels. Behalve dan als t op,stoelventilatie aan komt want die is bij BMW (x5 2019) waardeloos
Habanero zegt
Ik wil graag die ‘alleen maar’ achterwiel-aandrijvers wel eens zien op het fluisterasfalt na aanvriezende regen op een koude winternacht, Destijds genoeg mee gelachen, met m’n voorwielaangedreven ‘niet premium’ auto kwam ik ook in de sneeuw feilloos weg zonder winterbanden terwijl de kont van de gemiddelde BMW of Mercedes zelfs met winterbanden alle kanten uit slingerde. Ach ja, noblesse oblige. Maar precies voorwielaandrijving overboord gooien om de racepiloten onder ons tevreden te houden zou van Audi een stommiteit zijn, een auto kan perfect premium zijn ook zonder alleen maar sleet op de achterwielen.
mashell zegt
Hmm. Juist op sneeuw vond ik de achterwiel aandrijving van de BMW fijn. Als de kont gaat glijden doet het stuur het nog gewoon en kun je bijsturen. Bij een voorwielaandrijver spinnen je voorwielen door en kan alleen een schietgebed de koers van de auto nog beïnvloeden maar meestal glij je gewoon tegen de stoep.
ronnys zegt
Ook door slippende wielen kan je sturen en je zelf de goede kant op trekken.
Juist daardoor heb je veel meer controle.
Zonder elektronische hulpmiddelen staat een achterwiel aandrijver heel makkelijk achterste voren als het glad is.
Ik heb 1 keer met echt ijzel gereden, maar alles wat in de berm of sloot lag waren de volvo 740/760, oudere BMW en Merc’s. Als de kont eenmaal begint te glijden kan je niet veel meer doen als wachten tot die stopt.
bmw1cabrio zegt
Hele discussie rondom het premium zijn van voor- of achterwielaandrijving nooit begrepen. Klinkt mij als het hebben van een mening om het hebben van een mening. Al mijn auto’s zijn vierwielaandrijving (suv, station en cabrio) en Duits ‘premium’, of blijkbaar niet bij mensen die teveel tijd hebben om zich hiermee bezig te houden
mashell zegt
Eigenlijk zegt Blume dus gewoon dat Audi achterloopt omdat de PPE wagens vertraagd zijn (de EQE en i5 zijn er al wel en de A6 e-tron nog niet). Nuchtere feiten, die niks met de kwaliteit van de producten op de markt van doen hebben.
kaeser zegt
Nooit gedacht dit ten faveure van Audi te tikken, maar liever achterlopen ipv broddelwerk afleveren zoals BMW dat doet.
piebepost zegt
Ik vind die Audi’s altijd zo onsympathiek ogen maar die laatste 2 foto’s vind ik prachtig!!