• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi onder vuur door nieuwe sjoemelsoftware [updated]

Auteur: Author, gepost 2 juni 2017 om 07:36 – 35 Reacties

Audi onder vuur door sjoemelsoftware


Dieselgate dendert vrolijk verder.

De minister van verkeer bij onze oosterburen, Alexander Dobrindt, heeft namelijk onthuld dat bij 24.000 wagens van het type A6, A7 en A8 (gebouwd tussen 2009 en 2013) sjoemelsoftware is gevonden. Dobrindt heeft Audi zelf verzocht om deze auto’s terug te roepen. Een en ander vloeit voort uit een onderzoek dat in maart van dit jaar begon met enkele invallen bij het merk met de boksbeugel.

Wederom zou het gaan om software die in staat is om testsituaties te onderscheiden van real world omstandigheden en die daarop anticipeert door de uitstoot van schadelijke stoffen (en wellicht dus ook het motorvermogen) te knijpen, als het gaat om een testsituatie.

Van het Ministerie van Transport heeft Audi de opdracht gekregen om de auto’s terug te roepen en te fixen. Volgens het merk gaat dat proces in de maand juli van start. Een groot deel van de geïnfecteerde wagens rijdt rond in Duitsland. Vooralsnog is onduidelijk of er ook auto’s van dit type in Nederland zijn verkocht.

UPDATE: In Nederland zou het gaan om enkele tientallen auto’s, aldus Pon.

Dank aan Frank voor het tippen!

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Audi Q4 e-tron rijtest video
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Audi Q7 55 TFSIe rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

alexander-dobrindt, Audi, Diesel, duitsland, fraude, milieu, terugroepactie, uitstoot, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Vier ludieke versies van dit Belgische verkeersbord
Volgend bericht: Elon Musk geeft Trump de vinger »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    2 juni 2017 om 07:45

    Aaahh .. een stukje typisch Europees “keihard aanpakken” in wording ..

    Komt dus weer helemaal nix van terecht ..

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      2 juni 2017 om 11:30

      @lincoln: Ach, altijd nog eerlijker dan Amerika die met 2 maten meet en de eigen industrie veel zachter aanpakt dan de buitenlandse bedrijven …

      Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    2 juni 2017 om 07:53

    ‘ t is de schuld van FIAT, PSA en toen nog het onder GM vallend Opol.
    Die zijn begonnen
    Zeker weten.
    Voor straf heeft Gruppunführer Dobrindt bedacht dat die verdammte ausländer die slaafs de produkten van VAG blijven kopen straks in Duitsland tol moeten betalen zodat de Co2 uitstoot zal verminderen . Stiftung AAP.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      2 juni 2017 om 08:00

      @desjonnies:

      Het Parijse emo-akkoord staat garant voor een shitload aan fopbelastingen die alleen een failliete samenleving kunnen bedenken ..

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      2 juni 2017 om 08:04

      @desjonnies: hé! je bent het eens met deze kwal!

      Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      2 juni 2017 om 10:27

      @desjonnies: ’t is de schuld van de Russen! ?

      Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    2 juni 2017 om 08:05

    Wordt denk ik wel weer eens tijd voor een sjoemelsoftware overzichtje.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      2 juni 2017 om 08:12

      @pomoek: Dat mogen we de mannen van Autoblog niet aandoen joh. Veel te veel werk.

      Login om te reageren
      • ahs1979 zegt

        2 juni 2017 om 08:22

        @viezefreddyw: en de tabel op de App wordt dan volledig onleesbaar ;-)

        Login om te reageren
      • granlusso zegt

        2 juni 2017 om 08:31

        @viezefreddyw: Alle Autpbloglezers: zoekfunctie: sjoemel

        Login om te reageren
  4. nikilaudaferrari zegt

    2 juni 2017 om 08:17

    Kan iemand me uitleggen wat ze dan veranderen in de software? En of je het verschil op een of andere manier merkt?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      2 juni 2017 om 08:29

      @nikilaudaferrari:

      In Europa (en andere Parijs akkoord landen) volstaat een andere luchtmassameter ..

      Een 2 dollar fix met het gewenste placebo effect ..

      Tis niet voor nix dat die dingen in een niet-Parijs akkoord continent gewoon zwaar illegaal zijn ..

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        2 juni 2017 om 08:46

        @lincoln:
        Parijs akkoord?
        Nu al zijn er delen van Parijs levensgevaarlijk als je de pech hebt er terecht te komen.
        Over vijf jaar is het een no-go area voor belastingbetalers en korte broeken.

        Login om te reageren
    • granlusso zegt

      2 juni 2017 om 08:34

      @nikilaudaferrari: Ze passen de software van de auto zodanig aan dat als de auto aan testapparatuur wordt gesloten, de auto een lagere hoeveelheid fijnstoffen gaat uitstoten. De auto ‘weet’ namelijk wanneer deze op zulke apparatuur is aangesloten, dus kun je daar makkelijk misbruik van maken.

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      2 juni 2017 om 08:55

      @nikilaudaferrari:

      Google anders effe “dieselgate VW fix” ..

      Jetcars is er een brave jongen bij ..

      Login om te reageren
  5. Gulli zegt

    2 juni 2017 om 08:37

    Gaat het om de BiTDI? Of de 4.2 misschien? Ik zie anders namelijk niet in waarom het alleen in de grotere Audi’s zou voorkomen.

    Login om te reageren
    • renaulthater zegt

      2 juni 2017 om 09:11

      @gulli: nee want de 4,2 is alleen leverbaar in de A8 en niet in de a6 of a7 (niet zeker maar denk het)

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        2 juni 2017 om 09:20

        @renaulthater: Hmm en ik kom de BiTDI voorlopig alleen in de Audi A6 Allroad tegen volgens mij

        Login om te reageren
        • granlusso zegt

          2 juni 2017 om 09:44

          @gulli: Nee, ook de reguliere A6 en de A7. De 3.0 TDI met 245pk (wijd verspreid over de VAG-merken) is wel al tegen de lamp gelopen. Vandaar dat Porsche in Amerika ook op de vingers is getikt, vanwege de Cayenne met die motor.

          Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        2 juni 2017 om 09:28

        @renaulthater: Alleen leverbaar in de A8 en Q7.

        Login om te reageren
        • TDI-goeroe zegt

          2 juni 2017 om 09:58

          @berlinetta: tegenwoordig is dat de 4.0TDI

          Login om te reageren
      • granlusso zegt

        2 juni 2017 om 09:41

        @renaulthater: klopt!

        Login om te reageren
  6. renaulthater zegt

    2 juni 2017 om 08:49

    Maar waarom maar bij 24,000 autos en niet alle diesels ?

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      2 juni 2017 om 10:33

      @renaulthater: Omdat blijkbaar deze productieserie die software bezit. Je bent pas schuldig als je schuld bewezen is. Beetje hetzelfde als je Anders Breivik oppakt, maar ook meteen z’n hele familie.

      Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    2 juni 2017 om 08:50

    Ik vind de rol van de minister zachtjes gezegd curieus. De auto’s hebben een typegoedkeuring ontvangen op basis van frauduleus handelen. De minister zou dus de eigenaren direct moeten aanschrijven en aangeven dat ze in overtreding zijn en per direct hun auto van de weg moeten halen. De overheid maakt het Audi nu wel heel makkelijk. Zeker omdat VLAG opnieuw de fout is ingegaan. Ze hadden op zijn minst kunnen aangeven dat ook andere auto’s niet in orde waren.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 juni 2017 om 09:14

      @pomoek: die eigenaren hebben geen schuld. Hun nu met een probleem opzadelen is niet echt fair. Bovendien zijn er in september verkiezingen en Dobrindt wil natuurlijk wel herkozen worden. Hoewel zijn kansen om Seehofer op te volgen als minister president en plaatsvervangend koning van Beieren inmiddels best klein zijn.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        2 juni 2017 om 10:16

        @mashell: Natuurlijk, het is niet de schuld van de autobezitters. Even een ietwat kromme vergelijking: als ik ter goede trouw een gestolen auto koop zal die ook worden teruggevorderd op het moment dat de politie erachter komt dat de auto gestolen is. De Duitse overheid lost het eventjes voor VAG op. Als ze de eigenaren hadden aangeschreven dan had VAG opeens 24.000 rechtszaken aan heur broek hangen. Dan had VAG echt een probleem. Nu is het een soort verkapte terugroepactie met minimale pijn voor de eigenaren en VAG. De maatschappij/ het milieu zit met de zwarte piet.

        Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      2 juni 2017 om 09:51

      @pomoek:
      Wat begrijp je niet aan “Wir haben es nicht gewüsst”

      Login om te reageren
  8. amersfoorter zegt

    2 juni 2017 om 08:50

    Fiat? Bestaat dat nog?

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      2 juni 2017 om 09:02

      @amersfoorter: Levendiger dan ooit en ja, het bestaat dus nog steeds. Gelukkig maar.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      2 juni 2017 om 09:23

      @amersfoorter: ik denk dat ik laatst een 124 spider zag rijden, dus dat zou betekenen dat ze in de afgelopen maanden minstens 1 auto hebben verkocht! Oh ja en zo’n onzalige gezins-500

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        2 juni 2017 om 12:13

        @gulli: dat wou ik zeggen. Ik heb er niks mee maar zie teringveel van die 500’s rijden in alle vormen en maten.

        Login om te reageren
  9. jaso013 zegt

    2 juni 2017 om 08:58

    De beerput is nog lang niet leeg hoor…. en zolang bedrijven niet fatsoenlijk bestraft worden zal dit gewoon doorgaan.

    Login om te reageren
  10. rufctr01 zegt

    2 juni 2017 om 10:19

    Ach, de mensen blijven toch slaafs de VAG zooi van Pon kopen. Want ze denken nog steeds dat het goed is.

    Login om te reageren
  11. ko4n zegt

    2 juni 2017 om 12:09

    Maar dat is dan de 3.0 tdi? Daarvan was t toch ook al bekend of heb ik t nou mis

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North