Audi onder vuur door nieuwe sjoemelsoftware [updated]

Auteur: , 35 Reacties

Dieselgate dendert vrolijk verder.

Audi onder vuur door sjoemelsoftware

De minister van verkeer bij onze oosterburen, Alexander Dobrindt, heeft namelijk onthuld dat bij 24.000 wagens van het type A6, A7 en A8 (gebouwd tussen 2009 en 2013) sjoemelsoftware is gevonden. Dobrindt heeft Audi zelf verzocht om deze auto’s terug te roepen. Een en ander vloeit voort uit een onderzoek dat in maart van dit jaar begon met enkele invallen bij het merk met de boksbeugel.

Wederom zou het gaan om software die in staat is om testsituaties te onderscheiden van real world omstandigheden en die daarop anticipeert door de uitstoot van schadelijke stoffen (en wellicht dus ook het motorvermogen) te knijpen, als het gaat om een testsituatie.

Van het Ministerie van Transport heeft Audi de opdracht gekregen om de auto’s terug te roepen en te fixen. Volgens het merk gaat dat proces in de maand juli van start. Een groot deel van de geïnfecteerde wagens rijdt rond in Duitsland. Vooralsnog is onduidelijk of er ook auto’s van dit type in Nederland zijn verkocht.

UPDATE: In Nederland zou het gaan om enkele tientallen auto’s, aldus Pon.

Dank aan Frank voor het tippen!



35 reacties

Aaahh .. een stukje typisch Europees “keihard aanpakken” in wording ..

Komt dus weer helemaal nix van terecht ..
@lincoln: Ach, altijd nog eerlijker dan Amerika die met 2 maten meet en de eigen industrie veel zachter aanpakt dan de buitenlandse bedrijven …
‘ t is de schuld van FIAT, PSA en toen nog het onder GM vallend Opol.
Die zijn begonnen
Zeker weten.
Voor straf heeft Gruppunführer Dobrindt bedacht dat die verdammte ausländer die slaafs de produkten van VAG blijven kopen straks in Duitsland tol moeten betalen zodat de Co2 uitstoot zal verminderen . Stiftung AAP.
@desjonnies:

Het Parijse emo-akkoord staat garant voor een shitload aan fopbelastingen die alleen een failliete samenleving kunnen bedenken ..
@desjonnies: hé! je bent het eens met deze kwal!
@desjonnies: ’t is de schuld van de Russen! 😤
Wordt denk ik wel weer eens tijd voor een sjoemelsoftware overzichtje.
@pomoek: Dat mogen we de mannen van Autoblog niet aandoen joh. Veel te veel werk.
@viezefreddyw: en de tabel op de App wordt dan volledig onleesbaar ;-)
@viezefreddyw: Alle Autpbloglezers: zoekfunctie: sjoemel
Kan iemand me uitleggen wat ze dan veranderen in de software? En of je het verschil op een of andere manier merkt?
@nikilaudaferrari:

In Europa (en andere Parijs akkoord landen) volstaat een andere luchtmassameter ..

Een 2 dollar fix met het gewenste placebo effect ..

Tis niet voor nix dat die dingen in een niet-Parijs akkoord continent gewoon zwaar illegaal zijn ..
@lincoln:
Parijs akkoord?
Nu al zijn er delen van Parijs levensgevaarlijk als je de pech hebt er terecht te komen.
Over vijf jaar is het een no-go area voor belastingbetalers en korte broeken.
@nikilaudaferrari: Ze passen de software van de auto zodanig aan dat als de auto aan testapparatuur wordt gesloten, de auto een lagere hoeveelheid fijnstoffen gaat uitstoten. De auto ‘weet’ namelijk wanneer deze op zulke apparatuur is aangesloten, dus kun je daar makkelijk misbruik van maken.
@nikilaudaferrari:

Google anders effe “dieselgate VW fix” ..

Jetcars is er een brave jongen bij ..
Gaat het om de BiTDI? Of de 4.2 misschien? Ik zie anders namelijk niet in waarom het alleen in de grotere Audi’s zou voorkomen.
@gulli: nee want de 4,2 is alleen leverbaar in de A8 en niet in de a6 of a7 (niet zeker maar denk het)
@renaulthater: Hmm en ik kom de BiTDI voorlopig alleen in de Audi A6 Allroad tegen volgens mij
@gulli: Nee, ook de reguliere A6 en de A7. De 3.0 TDI met 245pk (wijd verspreid over de VAG-merken) is wel al tegen de lamp gelopen. Vandaar dat Porsche in Amerika ook op de vingers is getikt, vanwege de Cayenne met die motor.
@renaulthater: Alleen leverbaar in de A8 en Q7.
@berlinetta: tegenwoordig is dat de 4.0TDI
Maar waarom maar bij 24,000 autos en niet alle diesels ?
@renaulthater: Omdat blijkbaar deze productieserie die software bezit. Je bent pas schuldig als je schuld bewezen is. Beetje hetzelfde als je Anders Breivik oppakt, maar ook meteen z’n hele familie.
Ik vind de rol van de minister zachtjes gezegd curieus. De auto’s hebben een typegoedkeuring ontvangen op basis van frauduleus handelen. De minister zou dus de eigenaren direct moeten aanschrijven en aangeven dat ze in overtreding zijn en per direct hun auto van de weg moeten halen. De overheid maakt het Audi nu wel heel makkelijk. Zeker omdat VLAG opnieuw de fout is ingegaan. Ze hadden op zijn minst kunnen aangeven dat ook andere auto’s niet in orde waren.
@pomoek: die eigenaren hebben geen schuld. Hun nu met een probleem opzadelen is niet echt fair. Bovendien zijn er in september verkiezingen en Dobrindt wil natuurlijk wel herkozen worden. Hoewel zijn kansen om Seehofer op te volgen als minister president en plaatsvervangend koning van Beieren inmiddels best klein zijn.
@mashell: Natuurlijk, het is niet de schuld van de autobezitters. Even een ietwat kromme vergelijking: als ik ter goede trouw een gestolen auto koop zal die ook worden teruggevorderd op het moment dat de politie erachter komt dat de auto gestolen is. De Duitse overheid lost het eventjes voor VAG op. Als ze de eigenaren hadden aangeschreven dan had VAG opeens 24.000 rechtszaken aan heur broek hangen. Dan had VAG echt een probleem. Nu is het een soort verkapte terugroepactie met minimale pijn voor de eigenaren en VAG. De maatschappij/ het milieu zit met de zwarte piet.
@pomoek:
Wat begrijp je niet aan “Wir haben es nicht gewüsst”
Fiat? Bestaat dat nog?
@amersfoorter: Levendiger dan ooit en ja, het bestaat dus nog steeds. Gelukkig maar.
@amersfoorter: ik denk dat ik laatst een 124 spider zag rijden, dus dat zou betekenen dat ze in de afgelopen maanden minstens 1 auto hebben verkocht! Oh ja en zo’n onzalige gezins-500
@gulli: dat wou ik zeggen. Ik heb er niks mee maar zie teringveel van die 500’s rijden in alle vormen en maten.
De beerput is nog lang niet leeg hoor…. en zolang bedrijven niet fatsoenlijk bestraft worden zal dit gewoon doorgaan.
Ach, de mensen blijven toch slaafs de VAG zooi van Pon kopen. Want ze denken nog steeds dat het goed is.
Maar dat is dan de 3.0 tdi? Daarvan was t toch ook al bekend of heb ik t nou mis

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).