• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi over elektrisch rijden, waterstof en de toekomst

Auteur: RubenPriest, gepost 21 juni 2019 om 15:30 – 32 Reacties

Audi over elektrisch rijden, waterstof en de toekomst


Wat is de Duitse autofabrikant van plan de komende jaren?

Audi kennen we van Quattro, vijfcilinders en belachelijk snelle stations die een bezoek aan de IKEA weer leuk maken. Wellicht is die reputatie over een aantal jaar wel heel anders. In de BNR Autoshow sprak Audi CEO Bram Schot over de elektrische toekomst van het merk. Hoe kijkt Schot er zelf tegenaan en is bijvoorbeeld waterstof een mogelijkheid in plaats van de nu zo opkomende accu-auto?

De branche transformeert en is turbulent, aldus Schot in het radioprogramma. Daarmee doelt de CEO op de autoindustrie die nu in rap tempo overgaan van auto’s met een verbrandingsmotor naar volledige elektrische modellen. Voor Audi is die transformatie al begonnen in vorm van de e-tron, de eerste volledige elektrische SUV van het merk. Naast de e-tron komen er de komende jaren nog veel meer elektrische modellen uit de koker van Audi.

Audi over elektrisch rijden, waterstof en de toekomst

In de BNR Autoshow zegt Schot met Audi een nieuwe kant op te willen gaan. De kant van milieuvriendelijke mobiliteit. Met dieselgate in het achterhoofd staat Schot een zware missie te wachten, maar de Nederlander denkt met zijn nuchtere Rotterdamse achtergrond ‘het nieuwe Audi’ voor elkaar te krijgen. Natuurlijk liggen er de nodige uitdagingen, meent de CEO. Zo is het vandaag de dag lastiger een vijfjarenplan uit te denken in vergelijking met vroeger. De ontwikkelingen gaan razendsnel binnen de industrie.

Audi over elektrisch rijden, waterstof en de toekomst

De e-tron GT, een belangrijk elektrisch model voor Audi, komt in 2021 op de markt. Schot denkt dat dit één van de mooiste Audi’s gaat worden die het merk ooit op de weg heeft gezet. De CEO zegt zich ook totaal niet te bemoeien met het design van de auto’s en te vertrouwen op waar de ontwerpers mee komen. Ondanks het grote voorstander zijn van elektrisch rijden, sluit Schot andere constructies op dit moment nog niet uit. Zo is de Audi-baas van mening dat diesel nog niet dood is, al denken andere autofabrikanten daar anders over. Om twee miljoen auto’s per jaar te kunnen verkopen kun je niet radicaal overstappen op elektrisch rijden, je moet diverse aandrijflijnen kunnen aanbieden als merk, aldus Schot.

Schot denkt dat 25 procent van de Audi-verkopen in 2025 een elektrische auto zullen zijn. Dat betekent dat nog 75 procent van de verkopen in 2025 een model met een verbrandingsmotor zal betreffen. Schot zegt dat Audi voorloper moet worden op het gebied van elektrische mobiliteit. De e-tron is pas het begin, maar in 2025 moeten 20 elektrische Audi’s een feit zijn. “Ik wil niet de eerste zijn, ik wil de beste zijn”, aldus de Audi-baas over een elektrische portfolio.

Waterstof
De Audi-baas is van mening dat waterstof op dit moment geen alternatief is voor een accu-auto. De infrastructuur van waterstofstations loopt bijvoorbeeld mijlenver achter in vergelijking met alle laadstations die overal in Europa gebouwd worden. De elektrische auto met een accu is voorlopig de enige mobiliteitsoplossing naast de alom bekende auto met een verbrandingsmotor. Schot ketst de technologie omtrent waterstof niet af, maar zegt dat Audi daar de komende jaren niet naar kijkt. Daar is immers een totaal andere infrastructuur voor nodig.

Ook interessant!

  • Audi voert tempo op, al in 2026 volledig elektrisch
  • Audi R-modellen
    Alle Audi R-modellen worden geheel elektrisch
  • Audi dealerschap onder water
  • Audi Q4 e-tron rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, bnr-autoshow, bram-schot, Elektrisch, waterstof

Vorig bericht: « Audi CEO: er komt wel degelijk een opvolger van de TT!
Volgend bericht: Vrije Trainingen Frankrijk: momentje tussen HAM en VER »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    21 juni 2019 om 15:36

    Ach ..
    morgen weer een nieuwe CEO bij Audi ..
    En volgende maand weer een andere katvanger ..

    Dit exacte verhaaltje hadden ze 5 jaar geleden ook al ..

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      21 juni 2019 om 15:38

      @lincoln: Vorsprung durch Katzfänger

      Login om te reageren
    • rijnooit zegt

      22 juni 2019 om 06:46

      @lincoln: Misschien krijgt hij wel schot in de zaak?

      Login om te reageren
  2. str8six zegt

    21 juni 2019 om 15:37

    Die E-Tron GT is echt een waanzinnig mooie auto! Uitzonderlijk voor een Audi.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 juni 2019 om 16:46

      @str8six: als Porsche een Audi Q7 als basis neemt komt er een Cayenne uit. Als Audi een Porsche Taycan als basis neemt komt er een e-tron GT uit. Ik zou zeggen: gewoon alles in Weissach laten ontwikkelen.

      Login om te reageren
  3. Ram-G-maN zegt

    21 juni 2019 om 15:39

    Hoelang blijft de Audi’s kenmerkende single frame grill op elektrische modellen behouden? Wat mij betreft kunnen ze dat beter achterwege laten aangezien het ridicuul uitziet en geen bestaansrecht meer heeft. Dat had het al op de Audi R8 al niet meer en op de reusachtige combimagn_e-tron slaat het als een slappe lul op een drumstel.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      21 juni 2019 om 15:46

      @automotivedesigner: Maar wat moet je dan met de voorkant? Dan krijg je een enorme lege vlakte zoals je dat bij Tesla ziet. Ik neem aan dat Audi de single frame grill gewoon blijft behouden, maar dan puur als stijlelement en niet zozeer functioneel.

      Login om te reageren
      • W115 zegt

        21 juni 2019 om 15:50

        @Edge: idd stel je voor: Een Alfa zonder pizzapunt grill

        Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        21 juni 2019 om 15:52

        @edge: Ze kunnen de hexagon frame behouden en er een aerodynamisch onderdeel van maken zoals hun concerngenoot ItalDesign dat heeft gedaan met de DaVinci. https://youtu.be/0UrnIfFmyyY

        Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    21 juni 2019 om 15:42

    Tja laadstations waterstof…. Zeiden we 5 jaar geleden niet het zelfde over elektriciteit?

    Login om te reageren
    • anders zegt

      21 juni 2019 om 16:09

      @dutchdriftking: indrrdaad. En ook een beetje kip en het ei verhaal. Het dieselschandaal heeft ze de e-tron gebracht. Anders waren ze nog steeds niet over de streep

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      21 juni 2019 om 16:23

      @dutchdriftking: Er waren geen laadpalen, maar er was wel al overal elektriciteit. Ik gok dat de meeste mensen alleen thuis of op het werk laden op uitzonderingen na.

      Login om te reageren
    • Femme zegt

      21 juni 2019 om 21:52

      @dutchdriftking: Een laadpaal realiseren is wat makkelijker dan een waterstoftankstation (en ongeveer 1000 keer goedkoper). Los van alle moeilijkheden die gepaard gaan met het op druk brengen en opslaan van waterstof in auto’s is waterstof ook nog hopeloos inefficiënt en daardoor duur vergeleken met een BEV. Je hebt het drievoudige aan energie nodig dan wanneer elektriciteit direct in een accu wordt opgeslagen.

      Login om te reageren
      • driek zegt

        22 juni 2019 om 10:14

        @femme: fastned heeft dringend geld nodig om laadstations van zo’n vijf ton te kunnen bouwen. Een gasstation zal vast duurder zijn maar geen duizend jeer. Bovendien kan een gasstation veel meer klanten per uur bedienen dan een fastcharger.

        Login om te reageren
        • robj zegt

          25 juni 2019 om 10:12

          @driek: Ik begrijp niet waarom de focus is op waterstof.. ~~Waarom niet op Amoniak. Amoniak is een absoluut schone brandstof en heeft drukken die vergelijkbaar zijn met LPG…
          Ze moeten alleen een millieu vriendelijke manier vinden om amoniak te maken.

          Login om te reageren
          • driek zegt

            25 juni 2019 om 10:34

            @robj: De omzetting naar ammonia(k) zal ongetwijfeld nog meer verlies geven.

            Login om te reageren
  5. lebeaunl zegt

    21 juni 2019 om 16:15

    Is dit nu de derde ‘plug’ voor de BNR Nationale Autoshow? Leuke programma maar dit is toch best wat veel van het goede..

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      21 juni 2019 om 16:27

      @lebeaunl: de BNR Autoshow en Autoblog werken nauw samen. Bovendien is het niet elke dag dat ‘we’ de CEO van Audi te spreken krijgen, vandaar de meerdere artikelen. In een uur radio zegt de beste man best veel :)

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        21 juni 2019 om 16:53

        @RubenPriest: als hij er een uur over heeft gedaan om dit verhaaltje te vertellen belooft het weinig goeds voor Audi, zijn er in 2025 misschien 4 elektrische auto’s

        Login om te reageren
        • monaco zegt

          21 juni 2019 om 20:48

          @lekkerlinksrijden: Juist, het is natuurlijk ook een zeer eenvoudig vraagstuk. Wellicht moet jij het roer maar overnemen daar…. Of het ‘stuur’ in dit geval ?

          Login om te reageren
          • lekkerlinksrijden zegt

            21 juni 2019 om 23:00

            @monaco: ik blijf liever in Nederland

            Login om te reageren
      • str8six zegt

        21 juni 2019 om 16:54

        @rubenpriest: zal in ieder geval beter zijn dan Jack “anders was ik niet gekomen” Plooij.

        Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    21 juni 2019 om 16:55

    Het marketingapparaat draait in ieder geval wel alweer op volle toeren….

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 juni 2019 om 17:08

      @trustmeiamanengineer: die Bram Schot stuurt nu elk uur een mailtje naar [email protected]

      Login om te reageren
  7. hans75 zegt

    21 juni 2019 om 17:16

    heb een stukje gehoord,.. vond het wel vermakelijk dat hij zich zorgen maakt over de toekomst van de Audi dealers die momenteel veel geld verdienen aan olieverkoop..

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      21 juni 2019 om 19:26

      @hans75: Dat wordt wennen idd …. een Audi zonder reservekannetje olie achterin.

      Maar ze vinden er vast wel wat op.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        22 juni 2019 om 09:37

        @frank2b: om extra gewicht voor de vooras te krijgen zijn er toch versnellingsbakken gemonteerd. Gezien het feit dat dat eigenlijk een onnodige kost is, werd er fel bespaard op de kwaliteit van de dichtingen.
        Het kannetje olie (alleen de olie is anders) en onderstuur blijft!

        Login om te reageren
  8. flutterby zegt

    21 juni 2019 om 17:29

    Goeie gozer, ondanks het accent… Als Tesla rijder moet ik ook zeggen dat Audi goed bezig is, al bedienen ze een andere doelgroep als waar ik onder val.

    Login om te reageren
    • driek zegt

      22 juni 2019 om 10:43

      @flutterby: Audi moet ook auto’s gaan maken die zonder subsidie en met winst verkocht kunnen worden. Dat voordeel heeft Tesla door voorop te lopen grotendeels geïncasseerd.

      Login om te reageren
  9. baklava zegt

    22 juni 2019 om 08:55

    Audi en voorsprong tsja….das war einmal. Op het gebied van hybride, elektrisch lopen ze al mijlenver achter en straks dus ook met waterstof

    Login om te reageren
  10. superfunky zegt

    22 juni 2019 om 11:22

    Ach, https://autofans.be/nieuws/varia/43868-dieselmotor-staat-aan-vooravond-van-revival

    Over 3 jaar praten we weer heel anders. Bosch experimenteert momenteel met 1 en 2 cilinder diesel motoren die 1:100/200/300 moeten gaan halen.

    Dus, wordt dan de discussie:
    Wat is voorlopig de toekomst?
    Elektrische met zijn vervuilende accu productie, tekort aan grondstoffen, beperkte range, dure infrastructuur en vervuilende recycling.
    Of volkomen schone diesels, infrastructuur aanwezig, nog voor honderden jaren voorraad, goede recycling, onbeperkte range etc etc.

    Alles is een fase mensen, de fase dat we dachten dat we elektrisch ging rijden is (gelukkig) bijna te einde. En ik kan het weten, want ik ben inmiddels 2 EV’s verder en het is niks, het wordt niks en het zal nooit wat worden.

    Login om te reageren
    • justsomebody zegt

      22 juni 2019 om 16:53

      @superfunky: ja mooi man, de enige plaats waar ik electrisch rijdt is op de kermis.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North