Audi over elektrisch rijden, waterstof en de toekomst

Auteur: , 32 Reacties

Wat is de Duitse autofabrikant van plan de komende jaren?

Audi over elektrisch rijden, waterstof en de toekomst

Audi kennen we van Quattro, vijfcilinders en belachelijk snelle stations die een bezoek aan de IKEA weer leuk maken. Wellicht is die reputatie over een aantal jaar wel heel anders. In de BNR Autoshow sprak Audi CEO Bram Schot over de elektrische toekomst van het merk. Hoe kijkt Schot er zelf tegenaan en is bijvoorbeeld waterstof een mogelijkheid in plaats van de nu zo opkomende accu-auto?

De branche transformeert en is turbulent, aldus Schot in het radioprogramma. Daarmee doelt de CEO op de autoindustrie die nu in rap tempo overgaan van auto’s met een verbrandingsmotor naar volledige elektrische modellen. Voor Audi is die transformatie al begonnen in vorm van de e-tron, de eerste volledige elektrische SUV van het merk. Naast de e-tron komen er de komende jaren nog veel meer elektrische modellen uit de koker van Audi.

Audi over elektrisch rijden, waterstof en de toekomst

In de BNR Autoshow zegt Schot met Audi een nieuwe kant op te willen gaan. De kant van milieuvriendelijke mobiliteit. Met dieselgate in het achterhoofd staat Schot een zware missie te wachten, maar de Nederlander denkt met zijn nuchtere Rotterdamse achtergrond ‘het nieuwe Audi’ voor elkaar te krijgen. Natuurlijk liggen er de nodige uitdagingen, meent de CEO. Zo is het vandaag de dag lastiger een vijfjarenplan uit te denken in vergelijking met vroeger. De ontwikkelingen gaan razendsnel binnen de industrie.

Audi over elektrisch rijden, waterstof en de toekomst

De e-tron GT, een belangrijk elektrisch model voor Audi, komt in 2021 op de markt. Schot denkt dat dit één van de mooiste Audi’s gaat worden die het merk ooit op de weg heeft gezet. De CEO zegt zich ook totaal niet te bemoeien met het design van de auto’s en te vertrouwen op waar de ontwerpers mee komen. Ondanks het grote voorstander zijn van elektrisch rijden, sluit Schot andere constructies op dit moment nog niet uit. Zo is de Audi-baas van mening dat diesel nog niet dood is, al denken andere autofabrikanten daar anders over. Om twee miljoen auto’s per jaar te kunnen verkopen kun je niet radicaal overstappen op elektrisch rijden, je moet diverse aandrijflijnen kunnen aanbieden als merk, aldus Schot.

Schot denkt dat 25 procent van de Audi-verkopen in 2025 een elektrische auto zullen zijn. Dat betekent dat nog 75 procent van de verkopen in 2025 een model met een verbrandingsmotor zal betreffen. Schot zegt dat Audi voorloper moet worden op het gebied van elektrische mobiliteit. De e-tron is pas het begin, maar in 2025 moeten 20 elektrische Audi’s een feit zijn. “Ik wil niet de eerste zijn, ik wil de beste zijn”, aldus de Audi-baas over een elektrische portfolio.

Waterstof
De Audi-baas is van mening dat waterstof op dit moment geen alternatief is voor een accu-auto. De infrastructuur van waterstofstations loopt bijvoorbeeld mijlenver achter in vergelijking met alle laadstations die overal in Europa gebouwd worden. De elektrische auto met een accu is voorlopig de enige mobiliteitsoplossing naast de alom bekende auto met een verbrandingsmotor. Schot ketst de technologie omtrent waterstof niet af, maar zegt dat Audi daar de komende jaren niet naar kijkt. Daar is immers een totaal andere infrastructuur voor nodig.



32 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ach ..
morgen weer een nieuwe CEO bij Audi ..
En volgende maand weer een andere katvanger ..

Dit exacte verhaaltje hadden ze 5 jaar geleden ook al ..
@lincoln: Vorsprung durch Katzfänger
@lincoln: Misschien krijgt hij wel schot in de zaak?
Die E-Tron GT is echt een waanzinnig mooie auto! Uitzonderlijk voor een Audi.
@str8six: als Porsche een Audi Q7 als basis neemt komt er een Cayenne uit. Als Audi een Porsche Taycan als basis neemt komt er een e-tron GT uit. Ik zou zeggen: gewoon alles in Weissach laten ontwikkelen.
Hoelang blijft de Audi’s kenmerkende single frame grill op elektrische modellen behouden? Wat mij betreft kunnen ze dat beter achterwege laten aangezien het ridicuul uitziet en geen bestaansrecht meer heeft. Dat had het al op de Audi R8 al niet meer en op de reusachtige combimagn_e-tron slaat het als een slappe lul op een drumstel.
@automotivedesigner: Maar wat moet je dan met de voorkant? Dan krijg je een enorme lege vlakte zoals je dat bij Tesla ziet. Ik neem aan dat Audi de single frame grill gewoon blijft behouden, maar dan puur als stijlelement en niet zozeer functioneel.
@Edge: idd stel je voor: Een Alfa zonder pizzapunt grill
@edge: Ze kunnen de hexagon frame behouden en er een aerodynamisch onderdeel van maken zoals hun concerngenoot ItalDesign dat heeft gedaan met de DaVinci. https://youtu.be/0UrnIfFmyyY
Tja laadstations waterstof…. Zeiden we 5 jaar geleden niet het zelfde over elektriciteit?
@dutchdriftking: indrrdaad. En ook een beetje kip en het ei verhaal. Het dieselschandaal heeft ze de e-tron gebracht. Anders waren ze nog steeds niet over de streep
@dutchdriftking: Er waren geen laadpalen, maar er was wel al overal elektriciteit. Ik gok dat de meeste mensen alleen thuis of op het werk laden op uitzonderingen na.
@dutchdriftking: Een laadpaal realiseren is wat makkelijker dan een waterstoftankstation (en ongeveer 1000 keer goedkoper). Los van alle moeilijkheden die gepaard gaan met het op druk brengen en opslaan van waterstof in auto’s is waterstof ook nog hopeloos inefficiënt en daardoor duur vergeleken met een BEV. Je hebt het drievoudige aan energie nodig dan wanneer elektriciteit direct in een accu wordt opgeslagen.
@femme: fastned heeft dringend geld nodig om laadstations van zo’n vijf ton te kunnen bouwen. Een gasstation zal vast duurder zijn maar geen duizend jeer. Bovendien kan een gasstation veel meer klanten per uur bedienen dan een fastcharger.
@driek: Ik begrijp niet waarom de focus is op waterstof.. ~~Waarom niet op Amoniak. Amoniak is een absoluut schone brandstof en heeft drukken die vergelijkbaar zijn met LPG…
Ze moeten alleen een millieu vriendelijke manier vinden om amoniak te maken.
@robj: De omzetting naar ammonia(k) zal ongetwijfeld nog meer verlies geven.
Is dit nu de derde ‘plug’ voor de BNR Nationale Autoshow? Leuke programma maar dit is toch best wat veel van het goede..
@lebeaunl: de BNR Autoshow en Autoblog werken nauw samen. Bovendien is het niet elke dag dat ‘we’ de CEO van Audi te spreken krijgen, vandaar de meerdere artikelen. In een uur radio zegt de beste man best veel :)
@RubenPriest: als hij er een uur over heeft gedaan om dit verhaaltje te vertellen belooft het weinig goeds voor Audi, zijn er in 2025 misschien 4 elektrische auto’s
@lekkerlinksrijden: Juist, het is natuurlijk ook een zeer eenvoudig vraagstuk. Wellicht moet jij het roer maar overnemen daar…. Of het ‘stuur’ in dit geval 😜
@monaco: ik blijf liever in Nederland
@rubenpriest: zal in ieder geval beter zijn dan Jack “anders was ik niet gekomen” Plooij.
Het marketingapparaat draait in ieder geval wel alweer op volle toeren….
@trustmeiamanengineer: die Bram Schot stuurt nu elk uur een mailtje naar tips@autoblog.nl
heb een stukje gehoord,.. vond het wel vermakelijk dat hij zich zorgen maakt over de toekomst van de Audi dealers die momenteel veel geld verdienen aan olieverkoop..
@hans75: Dat wordt wennen idd …. een Audi zonder reservekannetje olie achterin.

Maar ze vinden er vast wel wat op.
@frank2b: om extra gewicht voor de vooras te krijgen zijn er toch versnellingsbakken gemonteerd. Gezien het feit dat dat eigenlijk een onnodige kost is, werd er fel bespaard op de kwaliteit van de dichtingen.
Het kannetje olie (alleen de olie is anders) en onderstuur blijft!
Goeie gozer, ondanks het accent… Als Tesla rijder moet ik ook zeggen dat Audi goed bezig is, al bedienen ze een andere doelgroep als waar ik onder val.
@flutterby: Audi moet ook auto’s gaan maken die zonder subsidie en met winst verkocht kunnen worden. Dat voordeel heeft Tesla door voorop te lopen grotendeels geïncasseerd.
Audi en voorsprong tsja….das war einmal. Op het gebied van hybride, elektrisch lopen ze al mijlenver achter en straks dus ook met waterstof
Ach, https://autofans.be/nieuws/varia/43868-dieselmotor-staat-aan-vooravond-van-revival

Over 3 jaar praten we weer heel anders. Bosch experimenteert momenteel met 1 en 2 cilinder diesel motoren die 1:100/200/300 moeten gaan halen.

Dus, wordt dan de discussie:
Wat is voorlopig de toekomst?
Elektrische met zijn vervuilende accu productie, tekort aan grondstoffen, beperkte range, dure infrastructuur en vervuilende recycling.
Of volkomen schone diesels, infrastructuur aanwezig, nog voor honderden jaren voorraad, goede recycling, onbeperkte range etc etc.

Alles is een fase mensen, de fase dat we dachten dat we elektrisch ging rijden is (gelukkig) bijna te einde. En ik kan het weten, want ik ben inmiddels 2 EV’s verder en het is niks, het wordt niks en het zal nooit wat worden.
@superfunky: ja mooi man, de enige plaats waar ik electrisch rijdt is op de kermis.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).