De auto is één grote hint.
Audi heeft in Monterey het doek getrokken van de PB18. Deze elektrische conceptcar is wat we in de toekomst mogen verwachten van de sportieve tak van het merk uit Ingolstadt. Het is zeer aannemelijk dat de opvolger van de R8 een volledige elektrische auto gaat worden. Een e-tron zoals we de R8 al ooit zagen.
De nieuwe PB18 is 4,53 meter lang, twee meter breed en 1,15 meter hoog. De auto is getekend met een middenmotorarchitectuur. Het zwaartepunt ligt hierdoor achter de voorste twee stoelen. Hoewel de voorkant laag en scherp oogt, is de achterkant een flinke derrière. Audi spreekt zelf over Shooting Brake-achtige lijnen. Het maakt de PB18 voor een sportwagen een stuk praktischer, want de conceptcar heeft een bagageruimte van 470 liter.
De concept beschikt over twee elektromotoren op de achteras en één elektromotor op de vooras, met een systeemvermogen van 680 pk. Dankzij een boostfunctie is er zelfs tijdelijk 775 pk aan te spreken. Het koppel bedraagt 830 Nm. Over een sprintje naar de honderd is Audi wat vaag. ‘Meer dan twee seconden’, aldus de Duitsers.
De batterij heeft een capaciteit van 95 kWh. Volgens de WLPT-cyclus resulteert dat in een actieradius van 500 kilometer. Dankzij het 800 Volt-laden is de batterij in 15 minuten weer vol en klaar om te gaan.
Deze PB18 gaat niet in productie, maar laat wel zien waar Audi op dit moment staat. Later dit jaar komt het merk met de eerste volledige elektrische auto voor de massa: de Audi e-tron.
Krijgen we deze ook in GranTurismo?
@ericc: Ja, na 15 minuten laden…
Typisch Audi de laatste tijd, gave concepts maken en het vervolgens niet bouwen. Want oh wee als mensen je productiemodellen echt gaaf gaan vinden…
@rufctr01: het schijnt dat de leasemaatschappijen deze PB18 niet zo zien zitten. Want waarvoor zou Audi anders verder nog auto’s voor produceren?
@RRRobert: haha dat ik daar niet over heb nagedacht!
@rufctr01: ja zinloos, snap niet dat VAG daar geldt aan besteed. Sjoemelen met diesels om het weggegooide geld te compenseren. Ze zijn wellicht bang dat de verkoopcijfers tegenvallen. Voor dit geld koop je liever een Porsche of een Merc als je uit het Merc-kamp komt.
@rufctr01: idd net als audi q7 voorheen audi pikespeak… en tevens volgende zin
Deze PB18 gaat niet in productie, maar laat wel zien waar Audi op dit moment staat. ehaha
@elemento: dan zijn er merken die het beter doen!
Gave stationwagen
Wel cool dat die cockpit naar het midden van de auto kan schuiven. Mooi bedacht. Verder heb ik er niet zoveel over te melden. Het is een elektrische conceptcar met 100 miljoen miljard pk’s waar we er al meerdere van hebben gezien.
@berlinetta: dat kan een Unimog ook
Een Audi E-tron voor de massa? Lijkt me een nogal prijzig om een echt massaproduct te worden. Een degelijke elektrische middenklasser van niveau A4, A5 of A6 (of BMW 3/4/5-reeks) daar zit ik op te wachten!
@leaper035t: ik denk dat ze deze bedoelen: https://www.autoblog.nl/nieuws/de-audi-e-tron-is-binnen-no-time-helemaal-volgeladen-108791
@racerx: Komt wel. In het jaar 2118 ;)
Dit ziet er gewoon héél erg gaaf uit, maar dat zijn we eigenlijk ook wel gewend van de sportieve concepts van Audi. Jammer dat men daar niet de ballen heeft om zo’n ding echt in productie te nemen. Lijkt me een toffe halo-car voor Audi etron
Die acceleratietijd is wel briljant!!! Mijn Mazda 323 Fastbreak uit 1999 gaat ook van 0 naar 100 in meer dan 2 seconden :)
@freeze: mijn batavus ook :)
Wat een toeval!
Mooi ding qua alles. Doet me aan iets van heel lang geleden denken. Kom er alleen nog niet op.
@vantagev8: Volvo 480?
@vantagev8: Audi Rosemeyer ?
Op de tweede foto ziet ie er wel erg smakelijk uit zeg!
Ach, als ze de achterkant weer veilig hadden ontworpen zouden de vag haters weer vragen of dit soms een R8 is.
@huracan: zijn er ook vag liefhebbers dan?
Ziet er qua looks goed uit, al vind ik de achterkant wel wennen.
Offtopic: @rubenpriest heeft de redactie het spyfilmpje van de RSQ8 al gezien? Kwam net voorbij op de Facebook pagina van VdAkker.
@barryyy: https://youtu.be/vOv8xVSsQzU Deze bedoel je? Ziet er goed uit. Lekker geluid, en gaat precies goed door de bochten!
@narcotic: ja, dat filmpje inderdaad. Ziet er goed uit.
Gaat het wel goed bij Audi? Deze lijkt helemaal niet op alle andere modellen……
Best wel geinig uitziend ding
Frontaal zag het er even goed uit, daarna werd het snel minder. Designtaal gaat wel erg richting Lamborghini..
Zit je nou links of in het midden? En bij de configuratie in het midden is het wel een klauterpartij om er in te komen zeg.
Een elektrisch prototype van Audi, met de belofte dat deze niet gaat komen, maar iets in deze lijn wel.
Hmmm…..
Hebben we dat niet al eens eerder gezien? De eerste e-tron was 2009. Maar ze waren toch nog veel langer bezig?
Op een handvol R8 e-trons na wil het er maar niet van komen om ze ook echt op de markt te brengen. Dat doen Renault, BMW, Peugeot, Nissan, Hyundai, Kia, Citroën, Tesla, Fiat, Mitsubishi, Mercedes, Opel, Smart en Jaguar beter. En dan zal ik er nog wel een paar gemist hebben.
Wel beloven, niet bouwen. Vaporware noem je dat, toch?
Maar… er zou toch geen opvolger komen van de R8??
“De R8 E-Tron komt er niet en ook de ‘Scorpion’-variant is geschrapt. Deze auto moest een 1.000 pk sterke V8 krijgen, met door Ducati ontwikkeld desmodromische kleppen.”
https://www.autoblog.nl/nieuws/mag-de-audi-r8-nog-wel-blijven-105239