Porsche bouwt nieuwe (!) 993 Turbo

Auteur: , 66 Reacties

Dit is geen opgeknapte 993. Dit is een gloednieuwe auto.

De luchtgekoelde Porsche is terug! Eenmalig, dat wel. Porsche Classic staat ook stil bij 70 jaar Porsche en hebben dit op een wel heel bijzondere manier invulling gegeven. Het team heeft een gloednieuwe 993 gebouwd. De auto staat op het 993 chassis met 6.500 originele 993 onderdelen.

Porsche Classic heeft 1.5 jaar aan de auto gewerkt. Werkelijk alles is nieuw aan de 911, zelfs de motor. Een luchtgekoelde 3.6-liter bi-turbo zescilinder boxermotor met 450 pk, gekoppeld aan vierwielaandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak. Het chassisnummer volgt de laatste 993 Turbo op, die in 1998 van de band rolde. De kleur is afkomstig Porsche Exclusive Manufaktur. De tint, genaamd Golden Yellow, is een verwijzing naar de 911 Turbo S Exclusive Series. Check de video op autojunk.nl, of hieronder:

Helaas is dit een eenmalige actie en gaat Porsche niet opeens de luchtgekoelde boxermotor nieuw leven inblazen. Deze one-off 993 Turbo is niet straatlegaal en zal op 27 oktober door RM Sotheby’s worden geveild. De opbrengst komt geheel ten goede aan de Ferry Porsche Foundation. Een nieuwe nonprofit organisatie die zich sterk maakt voor onderwijs voor kansarme jongeren.



66 reacties

Iets teveel tekst wat mij betreft, als ik dan iets negatiefs moet noemen. Wat een prachtbak!
@beefcake: wat mij betreft hoef je niks te noemen hoor.
@beefcake: Wat hadden ze weg moeten laten dan? Het is voor AB-begippen best functioneel geschreven.
@pallas: ik had het over op de auto.
@beefcake: het is geen twitter
@bischero: nee, het is een 993. En op die 993 staat teveel tekst. Artikel was prima van lengte.
@beefcake: Ja ik struikelde ook over het hele woord ‘turbo’. Hoe halen ze het in hun hoofd! Alsof Multatuli zich ineens met het design is gaan bemoeien.
Goed doel hè, de FP foundation ;-)
@beefcake: gratis… het is… gratis.
@ikschrijfookoverautos: als datgene waarvan ik vind dat er teveel tekst op staat (namelijk de auto) gratis is, dan mag hij bij mij voor de deur!
@beefcake: 😂 🤣 😅… Naar een blog komen en dan mopperen dat er teveel, sorry, IETS teveel tekst staat. Mooie aan tekst is dat je zelf kan besluiten om te stoppen met lezen hè. 😂
@drdre1: uhhh… ik bedoel op de auto. Niet het verhaal.
@beefcake: MAND
@coffeecup: Ga terug naar Dumpert, stumpert.
@SimonMc: heeft niets met Dumpert te maken, stumpert. YouTube maar eens naar omroep Maxim meneer mandje…
En nu weer terug de klas in, je tussenuur is afgelopen.
Jammer van dat foute kleurtje maar beter doen ze meer van dit soort fratsen.
Heel mooi en zal goed wat geld opleveren. Maar vind een Singer veel spannender
Pfff, die kleur. Daar verdrink je in. Prachtig!
Waarom is deze prachtbak niet straatlegaal?
@ikkr:
de milieu
Als je hem opkoopt en omkat naar een platgereden versie van dit type lukt het wel, ook al is dat verboden
Ik zeg nix.
@desjonnies: ik geloof best dat het met de afdeling milieu te maken heeft maar snappen doe ik het niet. Voor deze specificatie is toch gewoon typegoedkeuring? Daarom kon een G, Jimmy, Land cruiser toch ook gewoon zo lang van de productieband rollen?
@jpoers: typegoedkeur is ook afhankelijk van de datum van eerste toelating. Die regels worden eens in de zoveel jaar weer wat strakker aangetrokken, en zodoende is een 1998 spec. Porsche anno die in 2018 nieuw wordt opgeleverd niet meer legaal de weg op te krijgen.

Dit is overigens helemaal geen punt hier, want een one-off Porker als deze zal sowieso enkel nog als beleggingsobject worden gezien en behandeld (lees: verhandeld). Hooguit zie je hem in de toekomst nog een keer een rondje op Pebble Beach of Goodwood doen, maar meer kilometers zal -ie echt niet rijden.
@ikkr: naast de milieu eisen die al genoemd zijn denk ik ook veiligheidseisen.
Ulli, Wo sind die alten Gussformen für den 993 Turbomotor ?
Aber Harry er hat letzte Woche den Schrotthändler abgeholt
Scheisse, scheisse scheisse
Ik dacht al ze te horen vloeken in Zuffenhausen !
Snap hem niet🤔🤔 waarom zou je niet op straat mogen komen met deze wagen….
@firefighter: voldoet niet meer aan eisen mbt milieu en veiligheid. “Datum eerste toelating” van deze auto zou dan 2018 worden, dan moet ie aan dezelfde eisen voldoen als huidige Porsches, die zijn een stuk strenger dan in de tijd dat dit model op de markt was.
@escort77: Perfect uitgelegd, zo is het.
@escort77: thx voor de duidelijke uitleg. Wat jammer om deze dan te bezitten maar niet te rijden😢😢
@firefighter: homologatie en uitstootnormen zijn ietsjes verscherpt in 20 jaar waardoor je voertuigen die nooit zijn ingeschreven, nooit meer kan inschrijven nu.
@boomhauwer: zou dat ook gelden voor een auto die 20 jaar geleden al geproduceerd is, maar waar nooit een kenteken voor afgegeven is?
@kareljansen: ik denk het wel.
Ik vond Porsche niet meer zo sympathiek met al die zogenaamde specials, maar dit is gewoon geweldig!
Je zou hem op een showplate kunnen zetten voor in de US. Dan mag je zeer beperkt rijden. Maar wel rijden. Deden ze ook veel met JDM auto’s zoals de R34 GT-R.
@e34m5touring: iemand heeft naar Doug gekeken😀
@2wheeler: Hahaha, nee niet eens. Heb dat allemaal uitgezocht voor m’n werk straks.
@E34M5Touring: Even uit nieuschierigheid, wat ga je straks doen in de USA?
@theblazerunner: Ik ga bij een grote Classic dealer in de regio Atlanta werken. Dus om me alvast in de import export regels in te lezen kwam ik die regel tegen.
@e34m5touring: Toevallig Gateway Classic Cars?
@Bender: Haha, bij hun grootste concurrent :-). Streetside classics.
@e34m5touring: hahaha het was een gokje tussen deze 2… Enormgaaf, gefliciteerd. Als ik vragen mag, hoe kom je aan z’n baan?

P.S. AB redactie, interessant voer voor een artikel?? hint hint!
@Bender: Ik heb een aantal keer contact gehad met hen en ben er inmiddels al een paar keer geweest. M’n wens kenbaar gemaakt en zodra m’n visum erdoor is willen ze me de mogelijkheid geven. Dus daar is het wachten nu op. Al een tijd.
@e34m5touring: visum verhaal kan een drama zijn, heb ik wel eens vaker gehoord. Ik zou zelf graag een auto uit de USA importeren (C4 Corvette). Wil er liever niet heen vliegen (alleen voor de auto) en hang dus een beetje op het aankoop proces. Kunnen we een keer contact hebben als je daar eenmaal zit? arne.swart apenstaartje gmail punt com
@Bender: Tuurlijk, met alle plezier. Als je vast wilt zoeken,Postcode 29910 en dan een straal van max 250miles. Dan zit je in m’n gebied. Ik zal je later vandaag even een mail sturen dan hebben we contactgegevens.
@e34m5touring: volgens mij mag je dan 1000 mijl per jaar rijden niet waar?
@e550: Even uit het hoofd 1000 miles inderdaad.
Bij Aston Martin en Jaguar bouwen ze terug oude wagens als nieuw. Waarom zou dit dan niet lukken bij Porsche?
@ericc: gebruiken ze oude chassisnummers? Of zijn ze ook niet gebruik op de openbare weg?
@406_v6: Engeland heeft bij mijn weten een loophole waardoor je voor kleinere series niet hoeft te voldoen aan veel eisen.
@f31bmw320d: yep. De SVA. Deed Spyker ook en mijn LCC Rocket kon daarom ook een NL plaat krijgen
@406_v6: not sure maar bij Jaguar geloof ik oude chassis(nummers).
Dus dan is de toelating al een stuk makkelijker natuurlijk
Mooiste model 911 in mijn ogen
Schitterend!
Dit is toch de Turbo S als ik het goed heb?
@jweelden: nee je kon toen een turbo kopen met 400pk, een met 430pk die had het WLS 1 pakket en de 450pk heeft een WLS 2 pakket.

Wls 2 pakket heeft net zoveel vermogen als een turbo S
spijtig dat het niet straatlegaal is…
Niet mijn smaak: oudere modellen moeten het hebben van hun verfijning. Interieur met moderne materialen, een kleur die je met een vd laatste nieuwe raketten associeert, zwarte hooglanslak velgen… Neen! Net zo goed neen als een eagle speedster, die nep aston (ken de naam niet, wil hem niet kennen) en die nieuwe oude aston db5. Wat mij betreft bestaan er heus vrouwen van 65 die een zekere charme/klasse hebben, maar eentje van 35 die uitziet als een knappe 65-jarige is niet echt mijn ding. Totaal overbodig. Genoeg mooie 993s te koop. Échte 993s.
Übergeil!
Dacht even dat ze deze “gewoon” in productie gingen nemen maar is slechts een one-off en nog off-road ook.
Zonde, zou mooi zijn als ze de oudjes met nieuwe techniek gewoon gaan produceren, maar dat laten ze blijkbaar aan Ruf en Singer over. Het mooie van zo’n Classic is dat je geen druk meer voelt om weer een nieuw model te moeten kopen, al schiet Porsche daar natuurlijk weinig mee op.
Koop je in 1998 met trots de laatste 993 brengen ze 20jaar later nog een nieuwe uit en dan heb je maar de voorlaatste meer hah
Prachtig! Ik zou er gewoon schijt aan hebben en hem gewoon op de openbare weg gebruiken.
@baklava: Exactamente baklava! Dat zou ik, jij en nog vele personen meer doen, omdat we van auto’s houden en graag een stukkie sturen. Dit is echt een perfekte boulevardcruiser en tegelijk heerser op de openbare weg.
@baklava: Wel jammer dat je met dit soort wagens nog best wel eens aan de kant wordt gezet. Waarschijnlijk gaat hij dan zonder pardon de schredder in. (Wat objectief gezien eigenlijk niet eens vreemd is)
Hoezo heeft Porsche Classic hier anderhalf jaar aan gewerkt? De fabriek een paar deuren verder bouwde zo’n wagen 20 jaar terug uit dezelfde onderdelen in een paar uur.
@mashell: misschien dat ze toen nog een volledige fabricagelijn hadden staan, toegespitst op de 993, en nu niet meer? Ik noem maar iets hoor.

Wat deze auto betreft: omkatten, en gaan.
@mashell: misschien heeft 1 iemand hem gebouwd die in 1998 met pensioen ging. Na de laatste 993
225/40/18? Dat zijn toch geen maten voor een Porsche voorband?
Verder geen opmerkingen. Ge-wel-dig!
Is de navigatie ook uit die tijd
Tsja leuk, maar 6.500 onderdelen? Hoop dat er nog voldoende reserveonderdelen over zijn voor onderhoud aan de bestaande 993-vloot.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).